چشم اندازسایپا

کوییک S، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

با توجه به شرایط بازار خودروی کشورمان، سایپا کوییک یکی از خودروهایی است که طی چند سال اخیر موردتوجه خریداران قرار گرفته و فروش بالایی داشته است. به همین دلیل، سایپا هم از این موفقیت به که به لطف بازار انحصاری حاصل شده نهایت استفاده را برده و نسخه‌های مختلفی از این خودرو را با اضافه کردن حروف انگلیسی گوناگون به بازار عرضه کرده است! جدیدترین عضو این خانواده، کوییک S است که چند وقتی است راهی بازار شده است. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

معرفی کلی کوییک S

کوییک یک کراس هاچ‌بک کوچک است که بر اساس تیبا ۲ یا همان هاچ‌بک شکل گرفته است و در اسفند سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. در کوییک، طراحان سایپا با بازطراحی کامل دماغه و همین‌طور تغییرات بزرگی در قسمت عقب، هویت متفاوتی نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. البته طراحی قسمت جلوی خودرو از ساینا گرفته شده و چراغ‌ها کاملاً با این سدان جمع‌وجور یکسان هستند ولی به لطف طراحی جدید سپر و جلوپنجره، شاهد فرم پخته‌تری هستیم. در عقب نیز چراغ‌های دوتکه و انتقال جا پلاک به روی درب صندوق، نمای متفاوتی را نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. همچنین به سبک همه خودروهای کراس، در کوییک هم شاهد روکش‌های پلاستیکی در دهانه گلگیرها، محافظ‌های نقره‌ای در زیر سپرها و ریل‌های روی سقف هستیم.

کوییک S

تغییرات کوییک S

پس از عرضه کوییک به بازار و استقبال خریداران، سایپا سریعاً دست‌به‌کار شد و نسخه‌های جدیدی از آن را ارائه کرد. نسخه اول، کوییک R بود که با طرح دورنگ بدنه به بازار آمد. پس از آن نیز سایپا مدل جدید کوییک S را به بازار فرستاد که یک فیس‌لیفت جزئی محسوب می‌شود. تنها تغییر ظاهری کوییک S در قسمت جلو صورت گرفته است یعنی جایی که شاهد سپر و جلوپنجرهٔ جدیدی هستیم. اصلی‌ترین ویژگی در این قسمت خطوط مشکی‌رنگی هستند که چراغ‌های جلو را به قاب مه شکن‌ها و دی‌لایت‌ها متصل کرده‌اند. گفته شده این طراحی از چهره یوز ایرانی الهام گرفته است اما قضاوت در مورد اینکه آیا این تغییرات توانسته ظاهر کوییک را زیباتر و مدرن‌تر کند یا نه، با شما. درهرصورت، در کوییک S هنوز هم سایز کوچک رینگ‌ها (که همچنان فولادی و با قالپاق هستند) کاملاً توی ذوق می‌زند و لطمهٔ بزرگی به ظاهر خودرو وارد کرده است؛ بنابراین، بهتر بود سایپا در این نسخهٔ جدید از رینگ‌های بزرگ‌تر آلومینیومی استفاده می‌کرد تا ظاهر خودرو جذاب‌تر شود.

کوییک S

در داخل کوییک S نیز شاهد همان داشبورد و طراحی کلی هستیم ولی حالا در اینجا غربیلک فرمان جدید D شکلی ارائه شده که قبلاً آن را در کوییک اتوماتیک دیده بودیم. این غربیلک ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به کوییک معمولی دارد هرچند که در اینجا خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک نیست و جای آن‌ها کور شده است. علاوه بر این، در کوییک S طراحی صفحه آمپر هم تغییر کرده و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانه آن تعبیه شده که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد. همین دو تغییر نه‌چندان بزرگ، حال و هوای کابین کوییک S را بهتر از قبل کرده‌اند. البته سایپا این خودرو را در نسخه دیگری بنام کوییک G هم ارائه کرده که از طراحی جدید داشبورد و تجهیزات بیشتری سود می‌برد. در کوییک G کنسول میانی کاملاً بازطراحی شده و با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر لمسی در بالا، بسیار مدرن‌تر و بهتر به نظر می‌رسد. البته کوییک G هنوز به بازار عرضه نشده است.

کوییک S

تجهیزات کوییک S

کوییک S از لحاظ تجهیزات، پیشرفت چندانی نسبت به کوییک معمولی نداشته است که این یعنی هنوز هم با خودروی بسیار فقیری از لحاظ امکانات طرف هستیم که تجهیزات اصلی آن شامل همان مواردی می‌شود که در کوییک معمولی دیده‌ایم یعنی آینه‌ها و شیشه‌های برقی در هر چهاردر، کنترل تهویهٔ دیجیتالی، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS، دو ایربگ، ریموت کنترل و گرم‌کن شیشهٔ عقب. بااین‌حال، در کوییک S چند آپشن جدید به این تجهیزات اضافه شده که شامل کامپیوتر سفری، سوئیچ تاشو، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت و شارژر USB موبایل می‌شود. کوییک S همچنین به‌صورت استاندارد به دی‌لایت هم مجهز است. کوییک G اما از تجهیزات بسیار بیشتری بهره می‌برد که عبارت‌اند از نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، ناوبری، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی. بااین‌حال، حتی در کوییک G هم ترمزهای عقب همچنان کاسه‌ای هستند.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت کوییک S

کوییک S و G هیچ‌کدام هیچ تغییری در پیشرانه نداشته‌اند و هردو از همان موتور قدیمی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کنند که با کوییک معمولی و تیبا مشترک است. این موتور تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایینی دارد. مصرف سوخت این موتور نیز از سوی سایپا به‌صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که شاید عدد مناسبی به نظر برسد اما نسبت به پیشرانه‌های مدرن مصرف بالایی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، مزیت اصلی پیشرانهٔ M15 سایپا سادگی، استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به پیشرانه‌های ایران‌خودرو است که همین موضوع برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد. این پیشرانه همچنین در کوییک S، مثل موتور TU5 به دریچه گاز برقی مجهز شده است که نظرات در مورد آن متفاوت است و برخی معتقدند واکنش‌های مدل برقی کندتر از نسخه‌های قدیمی شده است. انتقال نیرو در کوییک S هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد که البته برای استفاده‌های معمولی شهری کافی خواهد بود.

کوییک S

رانندگی و سواری کوییک S

تغییرات کوییک S صرفاً به موارد ظاهری و اضافه شدن چند آپشن جزئی محدود می‌شود و همان‌طور که گفته شد، در قوای محرکه هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد؛ بنابراین، تجربهٔ رانندگی کوییک S هم مشابه همتای معمولی خود خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد ورود بسیار زیاد صدای موتور به کابین هستیم که ایراد بزرگی است. حس و حال رانندگی خودرو نیز همچنان ریشه‌های پرایدی خود را نشان می‌دهد و به‌عنوان‌مثال، هنگام استفاده از کولر شاهد لرزش خودرو و افت توان چشمگیری هستیم. همچنین هنگام افزایش دور موتور، شاهد سروصدا و لرزش زیادی از سوی پیشرانه هستیم و فرمان نیز علیرغم برخورداری از سیستم هیدرولیک، نسبتاً سفت احساس می‌شود. بااین‌حال، تعلیق کوییک بسیار بهتر از پراید است و ترمزهای آن نیز خیلی بهتر عمل می‌کنند هرچند که در هردو مورد همچنان با حد ایده‌آل فاصلهٔ زیادی دارد. در کوییک، موقعیت راننده پایین‌تر از خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ احساس می‌شود که این موضوع می‌تواند برای افراد کوتاه‌قد مشکل‌ساز باشد زیرا دید رو به بیرون را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اما فضای صندلی‌های عقب کوییک بسیار نسبت به ۲۰۶ جادارتر است.

کوییک S

تفاوت‌های کوییک S و کوییک G

تنها تفاوت ظاهری کوییک G نسبت به کوییک S برخورداری از رینگ‌های آلومینیومی است و این دو نسخه در دیگر قسمت‌ها ازجمله طراحی دماغه کاملاً باهم یکسان هستند. بااین‌حال، همان‌طور که در بالا اشاره شد، اصلی‌ترین ویژگی کوییک G برخورداری از داشبورد جدید و تجهیزات بیشتر است. نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، ناوبری و شیشه‌های دودی از مهم‌ترین آپشن‌های کوییک G به‌حساب می‌آیند.

کوییک G

مزایا و معایب کوییک S

وقتی صحبت از بررسی مزایا و معایب خودروهای داخلی می‌شود باید به شرایط و بضاعت صنعت خودروسازی کشور توجه داشت؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت کوییک S می‌توان به پیشرانهٔ ساده و نسبتاً کم‌خرج، کابین جادار خصوصاً در صندلی‌های عقب نسبت به کلاس خودرو، آپشن‌های نسبتاً مناسب، استهلاک پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات اشاره کرد. همچنین کوییک G هم به لطف برخورداری از تجهیزات بیشتر، در صورت عرضه با قیمت مناسب می‌تواند موردتوجه خریداران قرار گیرد. از سوی دیگر اما پلت‌فرم و پیشرانهٔ قدیمی با بازدهی بسیار پایین، سروصدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی که همگی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند، فرمان سفت‌تر در مقایسه با پژو ۲۰۶ و رینگ و لاستیک کوچک را هم می‌توان از اصلی‌ترین نقاط ضعف کوییک S دانست.

کوییک S

قیمت و رقبای کوییک S

در آشفته‌بازار خودروی کشور، قیمت خودروها روزانه تغییر می‌کند اما در زمان نگارش این مطلب، قیمت کارخانهٔ کوییک S نزدیک به ۱۸۵ میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود ۲۳۵ میلیون تومان می‌رسد. با این قیمت، کوییک S به‌جز هم‌خانواده‌های خود یعنی تیبا ۲ و ساینا رقیب مستقیم دیگری ندارد و به همین دلیل در بازار یکه‌تازی می‌کند. نزدیک‌ترین رقیب ایران‌خودرو برای کوییک اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که البته با قیمت بازار ۳۱۵ میلیونی، بسیار گران‌تر است. اگر رقبا را محدود به خودروهای هاچ‌بک نکنیم، رانا پلاس را هم با قیمت بازار نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان شاید بتوان یکی از رقبای غیرمستقیم کوییک S دانست. سایپا اما قیمت کوییک G را هنوز اعلام نکرده است.

کوییک GX-H---۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰به زودی
کوییک GX-L---۳۶۸,۲۹۰,۰۰۰۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R تیپ GX-Lرینگ۳۷۹,۸۴۴,۰۰۰۴۵۹,۰۰۰,۰۰۰
اطلس Gدستی۴۰۵,۰۷۳,۰۰۰۵۹۲,۰۰۰,۰۰۰

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌خرج و هزینه‌های نگهداری پایین

کابین جادار

فراوانی قطعات

موارد منفی

سروصدای زیاد موتور در داخل

پیشرانهٔ قدیمی و کم بازده

کیفیت بسیار پایین متریال داخلی

مشخصات فنی کوییک S

 

پیشرانه M15
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
سوپاپ ۸
قدرت ۸۷
گشتاور ۱۲۸
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی
طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۷۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
حجم صندوق بار ۲۲۵ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۲ دیدگاه‌ها

  1. اسماعیل خلیل طهماسبی

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو بشدت ضعیف و بدی هستش فقط ظاهر بیرونی از تیبا شاید بهتر باشه و شتابش بشدت بد توی سربالای که هیچ میمونه باید چندنفری پیاده کنی خخخخ

    موافقم 16
    مخالفم 16
  2. كوييك اس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من کوییک اس دارم میشه راهنمایی کنید چرا در مانیتور ساعت دیجیتال دما را نشان نمیده و فقط تاریخ و ساعت هست ؟

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام نشانگر دما تو کوییک اس و ساینا اس به پشت آمپرها منتقل شده.

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. ناصر

        ۱۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دقیقا کجا گذاشته من که نمیبینم؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من 20 شهریور کوییک اس تیپ DA تحویل گرفتم و متاسفانه با فرمان معمولی . خداییش تنها ایرادش همینه مگر نه تمامی آپشنهای DA را داره و خوشبختانه کار میکنه – ضبطش بلوتوث داره – نمد کاپوت داره و همه چیش اوکیه ولی ای کاش سایپا با این فرمان تیبایی خودشو خراب نمیکرد . ما که حرفی نداشتیم سایپا میگفت با فرمان دی کات دو سه میلیون گرانتره ما هم میدادیم .268 میلیون پول دادیم حالا دو تومنم روش آخه این گدا بازیا دیگه چیه ؟!! در کل کوییک مثل پراید ماشین بی آزاریه و برای یه خانواده کم جمعیت و استفاده در شهر های شلوغ مناسبه .

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. علی

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش منم تحویل گرفتم امروز مدل da منتهی کوییک پشت ماشین لاتین نیست و مدلs نخورده
      واسع شما هم اینطوریه ؟

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام مبارکت باشه بله برای منم نوشتش فارسی هست و گویا در خودروهای تولید داخل جدید چه ایرانخودرو و چه سایپا (اگه اشتباه نکنم از ١۴٠١) تمام اسامی خودروها به فارسی درج شده. در کوییک اس روی صندوق عقب به فارسی” کوییک” نوشته شده و در قسمت جلوی بغل ماشین زیر راهنما تیپش ” s” نوشته شده دقت کنی متوجه میشی. راستی برای شما هم با فرمان معمولی هست؟

        موافقم 12
        مخالفم 1
  4. فرهاد

    ۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام پوشش درزگیر سوکتusbکوییکsرو چطور در بیارم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. حسین

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام یه سوال داشتم. دوستانی که تازگی کوییک اس ساده یا تیپ DA تحویل گرفتن برای اونها هم دنده هاش سفته ؟ راستش من تازه صفر گرفتم دنده هاش خیلی سفت جا میره .ممنون میشم راهنماییم کنید.

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. بهنام خرمالی

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آره داداش مال منم اینجوریه،به مرور نرم میشه،

      موافقم 7
      مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کوییک sتازه تحویل گرفتم بنظرتون همینو استفاده کنم یا با خودروی دیگه معاوضه کنم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  7. محمد عبدلی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من کویک ار تیپ اس گرفتم اصلا شتاب نداره اولش طبیعیه یا به مرور درست میشه

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم گرفتم تازه همین هست نمی‌دونم سرچ کردم تو اینترنت ظاهراً مربوط به تنظیمات نرم افزاری و نیاز به ریمپ داره که مربوط به تاخیر در شیر گاز برقی اون هست . البته میگم از اینترنت این اطلاعات رو کسب کردم و از صحت و سقم اون مطمئن نیستم ولی خیلی این کندیش تو ذوقم زده

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. علی

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان . من کوییک اس 4 ماهی هست تحویل گرفتم و حدود 500 کیلومتر باهاش رانندگی کردم سوالم از دوستان عزیز اینه که آیا برای شما هم روغن موتورش شل و شفاف مثل آب هست ؟ من از نمایندگی پرسیدم گفت روغن موتور کوییک و تیبا باید همین جوری باشه و طبیعیه . ممنون میشم دوستان یه نگهاهی به روغن ماشینشون بندازن و اطلاعاتشون را با من در میان بذارن . با تشکر از سایت خوب پدال .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. اسدعبادی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام.
    تازه کوییک s تیپdaگرفتم بعد از چند روز که خاموش بود استارت زدم باتریش خوابیده بود….متوجه شدم که چراغ صندوق عقب همیشه روشنه وعلتش همینه که باتری میخوابه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. طاهری

      ۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بنده هم کوییک دارم و بعد قفل کردن درب با ریموت ۴ بار بوق می زد تعجب کردم حتی به نمایندگی گفتم جواب ندادند درب ها همه بسته تا اینکه بعد چند روز
      ک ماشین استفاده نشد ،باتری خوابید ۲ بار این کار تکرار شد با سرچ اینترنت فهمیدم شاید درب صندوق عقب ایراد دارد و چراغ روشن می ماند بدون اینکه صندوق عقب را باز کرده باشم یا حتی در ظاهر باز باشد یا بتوانی آن را باز کنی تازه متوجه شدم خودبخود با بستن محکم درب ماشین یهو درب صندوق باز میشه! اینم تجربه من که از نمایندگی جلو افتادم حالا وقتی با ریموت قفل میکنم صدا نمیده فقط بوق نبستن کمربند روی اعصابه همان علامت روی داشبورد کافی بود

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام میشه بیشتر توضیح بدی باید چیکار کرد که ۴تا بوقو نزنه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. محمد تیردادی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.عزیز دل برادر زیر صندلی راننده یه سوکت دو فیش هست اون رو بکش تا برای همیشه از شر بوق نبستن کمربند راحت بشی.به همین راحتی به همین خوشمزگی.چاکر برار گلم ام تی ان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا