جنرال موتورزشورلت

بررسی پیشرانه مشهور LS7 شورولت کوروت Z06 نسل ششم

در مقاله پیش رو به تکنولوژی‌های بکار رفته در پیشرانه مشهور LS7 شورولت کوروت Z06 نسل ششم خواهیم پرداخت.

ششمین نسل شورولت کورت در سال ۲۰۰۵ پدیدار شد. از شاسی جدید گرفته تا روش ساخت متفاوت و خانواده جدیدی از پیشرانه‌های LS، نسل ششم این خودروی اسپرت تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد. بی‌شک نسل یاد شده از کوروت را می‌توان جزو برجسته‌ترین نسل‌های این خودرو دانست. درحالی‌که نسخه پایه شورولت کوروت C6 با پیشرانه جدید ۸ سیلندر LS2 معرفی شد، بهبودهای رخ داده نسبت به پیشرانه ۵.۷ لیتری LS1 قبلی باعث شد حجم پیشرانه به ۶ لیتر و قدرت آن به ۴۰۵ اسب بخار برسد. زمانی که بحث قطعات پرفورمنس افترمارکت باشد، پیشرانه‌های زیادی در دسترس هستند اما تنها برخی از آن‌ها می‌توانند دستاوردهای شورولت در زمینه طراحی، مهندسی و تست را ارائه نمایند. از جمله شاخص‌ترین پیشرانه‌های این برند می‌توان به پیشرانه LS7 اشاره کرد که در کوروت Z06 بکار رفت و سریعاً به یکی از محبوب‌ترین نیروگاه‌های پرقدرت تبدیل شد.

شورولت کوروت Z06 از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ تولید شد و دستاوردی مهم برای این خودروساز به شمار می‌رفت زیرا قوی‌ترین پیشرانه بلوک کوچک تنفس طبیعی آن دوران را در قلب خود جای داده بود. این پیشرانه با نام LS7 شناخته می‌شود. با اینکه مدل پایه C6 در آن زمان نظرات مثبت زیادی را به خود اختصاص داده بود اما مدل Z06 همه‌چیز را وارد سطح جدیدی کرد. شاید این خودرو در نگاه اول مشابه نسخه استاندارد کوروت نسل ششم باشد اما زیر پوست خودروست که تغییرات قابل‌توجهی دیده می‌شود.

در بطن کوروت Z06 پیشرانه تحسین‌برانگیز LS7 قرار دارد که با حجم ۷۰۱۱ سی‌سی خود عملکرد برجسته‌ای را نشان داده است. این نیروگاه ۷ لیتری که به‌طور ویژه برای کوروت Z06 نسل ششم تولید شد در دور ۶۳۰۰ قدرت ۵۰۵ اسب بخار و در دور ۴۸۰۰ گشتاور ۶۳۷ نیوتون متر را ارائه می‌کند. تا زمان معرفی پیشرانه LT9 در مدل ZR1 سال ۲۰۱۱، پیشرانه LS7 قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی تاریخ جنرال موتورز به شمار می‌رفت.

مشخصات شورولت کوروت Z06 نسل ششم
پیشرانه ۸ سیلندر ۷ لیتری LS7
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۵۰۵/۶۳۷
گیربکس ۶ سرعته دستی
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۳.۷
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۳۱۹

خودروی موردبحث جدای از پیشرانه‌ای احساس‌برانگیز دارای برخی ویژگی‌های دیگر نیز بود تا در پیست عملکرد بهتری داشته باشد. با توجه به مشخصات خاص LS7 جنرال موتورز بلوک سیلندر منحصربه‌فردی را تولید کرد. به این لیست باید برخی قطعات برگرفته از موتور اسپرت و تکنولوژی سطح بالا همچون سوپاپ‌های ورودی و یاتاقان‌هایی از جنس تیتانیوم را نیز افزود. همچنین توانایی عبور هوای استثنایی پیشرانه LS7 نقشی مهم در دستیابی به قدرت بالا ایفا می‌کرد. همچنین پورت‌ها و محفظه‌های احتراق نیروگاه کوروت Z06 با تکنولوژی CNC ساخته و پرداخته شدند تا حداکثر دقت در انتقال جریان هوا وجود داشته باشد. سر سیلندر نیز به‌طور اختصاصی طراحی شده بود تا هماهنگی بی‌نظیری با سایر اجزا داشته باشد.

علاوه بر استفاده از سوپاپ‌های تیتانیومی، LS7 به سوپاپ‌های خروجی پر از سدیم مجهز شد، چیزی که قبلاً در یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی پوشرود دیده نشده بود. این روش جدید نه تنها دوام پیشرانه و خنک کاری آن را بهبود بخشید بلکه روی پرفورمنس و راندمان کلی نیز تأثیر مثبتی داشت. همچنین پیشرانه ۷ لیتری شورولت به گونه‌ای مهندسی شد که از سیستم کارتل خشک بهره‌مند شود. این ویژگی برای اولین بار در پیشرانه‌های جنرال موتورز دیده می‌شد.

بسیاری از طرفداران جنرال موتورز بی‌صبرانه منتظر معرفی نسخه ارتقا یافته و جایگزین پیشرانه LS7 بودند و سرانجام این خودروساز در سال ۲۰۲۰ پیشرانه جدید LS427/570 را معرفی کرد. شرکت موردبحث در تولید پیشرانه جدید خود به دنبال حل برخی از مشکلات کلیدی پیشرانه LS7 بود. یکی از این مشکلات به همان سیستم کارتل خشک مربوط می‌شد که جای خود را به نمونه مرسوم کارتل تر داد تا فرایند نصب ساده‌تر و مشکلات کمتری داشته باشد. این امر نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش داد بلکه باعث شد افراد بیشتری بتوانند پیشرانه جدید را خریداری و در خودروهای خود نصب کنند.

عدد ۵۷۰ در نام پیشرانه LS427/570 نشان دهنده خروجی این پیشرانه است که نسبت به نسخه قبلی LS7 افزایش قابل‌توجه ۶۵ اسبی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی افزایش قدرت پیشرانه جدید جنرال موتورز استفاده از میل‌سوپاپ جدید بود. با این تنظیمات حداکثر قدرت در دور ۶۲۰۰ و حداکثر گشتاور در دور ۴۸۰۰ به دست می‌آمد. از دیگر ویژگی‌های پیشرانه LS427/570 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فنرهای سوپاپ کاراتر
  • منیفولدهای اگزوز جدید در پنجمین نسل کامارو Z/28
  • منیفولد ورودی دیواره کوتاه EFI به همراه ریل‌های سوخت، انژکتورها و دریچه گاز از پیش نصب شده، میل‌لنگ از جنس فولاد فورج کاری شده و یاتاقان‌های تیتانیومی

همان‌گونه که گفته شد شورولت کوروت Z06 نسل ششم در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۰۵ و با مدل سال ۲۰۰۶ عرضه شد. شورولت با تولید این خودرو توانست مدل مسابقه‌ای C6R GT را نیز توسعه دهد که جزو سبک‌ترین کوروت های تاریخ است و ترکیبی عالی از قدرت و چابکی را به نمایش می‌گذارد. ساختار سبک‌وزن Z06 به دلیل استفاده از فریم آلومینیومی است که چند کیلوگرمی سبک‌تر از فریم فولادی استاندارد خواهد بود. همچنین از کف کامپوزیت فیبر کربنی/چوب بالزا و برخی قطعات دیگر نیز استفاده شده که نتیجه آن کسب نسبت قدرت به وزن استثنایی ۲.۸ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار در مدل Z06 است.

با وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی، کوروت Z06 نسل ششم پرفورمنسی عالی ارائه می‌کرد و درعین‌حال مصرف سوخت قابل‌احترام شهری/بزرگراهی به ترتیب ۱۵.۶/۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر داشت. ششمین نسل کوروت از نظر مصرف سوخت نتوانست به خوبی نسل قبلی خود عمل کند هرچند ضریب درگ نسبتاً پایین ۰.۲۸ و وزن کمی داشت. نکته دیگر اینکه Z06 به عنوان خودروی رسمی مسابقات دیتونا ۵۰۰ و ایندیاناپولیس ۲۰۰۶ انتخاب شد تا بیش از پیش شایستگی‌های خود را نشان دهد.

علیرغم وجود فاصله بین محوری بیشتر نسبت به نسل پنجم، طول و پهنای کلی کوروت نسل شش اندکی کاهش یافت. البته این خودرو همانند تمامی کوروت های گیربکس دستی از سال ۱۹۸۹ تا آن زمان به کمک انتخاب‌گر دنده کامپیوتری CAGS مجهز شد تا مصرف سوخت بهبود یابد. این سیستم از رانندگان می‌خواست در سرعت‌های پایین مستقیماً از دنده ۱ به دنده ۴ تعویض نمایند تا مصرف سوخت کاهش یابد. اگرچه کوروت C6 طراحی پیشرانه جلو و گیربکس عقب نسل قبلی را حفظ کرده بود اما دگرگونی زیادی را تجربه کرد.

از نظر بصری باید گفت مدل Z06 دارای گلگیرهای جلو و عقب بزرگ‌تر و ورودی هوای با ابهت در سپر جلو بود. همچنین ساختار فیبر کربنی گلگیرهای جلو و مجاری هوای گلگیرهای عقب باعث بهبود آیرودینامیک و خنک کاری ترمزها می‌شدند. نکته دیگر به بدنه جدید با چراغ‌هایی مربوط می‌شود که ظاهری اسپرت و کلاسیک را ایجاد کرده بودند. شورولت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در مجموع ۲۷,۹۹۵ دستگاه کوروت Z06 را تولید کرد. این روزها از کوروت Z06 نسل ششم به عنوان یک خودروی اسپرت در دسترس نام برده می‌شود که ترکیبی بی‌نظیر از پرفورمنس در پیست را ارائه کرده است.

یکی از نسخه‌های خاص این خودرو را می‌توان Z06 کربن لیمیتد ادیشن دانست که به عنوان مدل ۲۰۱۱ و تنها به تعداد ۲۵۲ دستگاه تولید شد. این نسخه سفارشی فقط با رنگ‌های نارنجی و آبی در دسترس بود و از جمله ویژگی‌های بدنه‌اش می‌توان به چراغ‌های جلو و آینه‌های مشکی، اسپویلر مشابه ZR1 و کاپوت و اسپلیتر فیبر کربنی اشاره کرد. رینگ‌های ۱۹ اینچی جلو و ۲۰ اینچی عقب هم علاوه بر ایجاد ظاهری خشن‌تر و گیراتر باعث بهبود کشش و قابلیت‌های عبور از پیچ مدل کربن لیمیتد ادیشن می‌شدند. ترمزهای کربن سرامیک برمبو هم وظیفه توقف خودرو را بر عهده داشتند.

از نظر پرفورمنس هم باید گفت مدل Z06 کربن لیمیتد ادیشن از کنترل سواری مغناطیسی انتخابی بهره‌مند شده بود تا هندلینگ و پایداری بهتری داشته باشد. پوشش پیشرانه کربنی هم جزو دیگر ویژگی‌های خاص این مدل بوده است. اگرچه شورولت در ابتدا به دنبال تولید ۵۰۰ دستگاه از کوروت کربن لیمیتد ادیشن بود اما در نهایت ۲۵۲ دستگاه از آن را ساخت. نهایتاً باید گفت پیشرانه LS7 این خودرو که جزو تحسین‌شده‌ترین پیشرانه‌هاست به‌صورت رسمی بازنشسته شده است. این پیشرانه پس از نصب در خودروهایی همچون کوروت Z06 نسل ششم و کامارو Z/28 در سال ۲۰۲۲ راهی موزه شد. شورولت همچنین تولید پیشرانه LS427/570 را نیز متوقف کرد هرچند علیرغم این کار همچنان شاهد استفاده از این پیشرانه‌ها در خودروهای گوناگون افترمارکتی هستیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. mercedes

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)
  2. amirboss

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (352 ديدگاه)

    بکارگیری سدیم در سوپاپ دود جهت خنک کاری سوپاپ و طول عمر بالای سوپاپ از قبل تر از کوروت هم رواج داشته ولی اینکه کوروت چه ترفندی برای استفاده بهینه تر از این فلز بکار برده هیچ اشاره ای نشده.
    سیستم گیرباکس جدا از پیشرانه که در عقب خودرو نصب میشه یه مزیت خوب داره که اتلاف نیروی کمتر و توازن بهتر خودرو هست.
    کوروت اگه سیستم کارتل خشکش رو بهبود میبخشید و با کارتل تر جایگزین نمیکرد میتونست از مرکز ثقل پایین تر تو خودروهاش استفاده کنه که البته ظاهرا مشتری مداری نسبت به این امر تو اولویت بوده.
    تنها استفاده از یه میل سوپاپ با لیفت بالاتر و اضاف شدن ۶٧اسب بخار به موتور نشان از اشتهای سیری ناپذیر و همچنین خوش ساخت بودن موتور کوروت داره که تیونرهارو تشویق به افکار شیطانی میکنه.
    استفاده ی یه سوپر شارژ با psi بالا میتونه به راحتی نام رقبای کوروت رو خدشه دارکنه.

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. ar-ma-n

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (174 ديدگاه)

      اول از هم جا تحسین دار این هم اطلاعات و مهم تر از ایراد های این موتور و جذابیت و بخصوص مشهور بودن این مدل بخاطر تنفس طبیعی این موتور و نمیدونم شایدم اگه سوپر شارژ داشت مثل مدل های چارجر شاید بیشتر جواب میداد با این حجم غولی میشد تو هشت سیلندر ها .

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (352 ديدگاه)

        آره قطعا اینطوره.
        ولی کوروت سنت شکنی نمیکنه.
        موتور فقط اتمسفر یکی.

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. ART

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          و دوم اینکه صدای موتور سوپر شارژر دار نمیتونه لذت موتور فابیرک این ماشین و به راننده بده

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. amir

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2331 ديدگاه)

    البته هیچ شکی نیست کوروت سی۸ یه ماشین همچی تموم و خوشگل با طراحی چشم نوازه ولی به نظرم باید یه کوروت ایتالیایی حسابش کنیم اوج کوروت آمریکایی همین نسل سی۶ بود🔥🔥🔥🔥🔥

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. John Marston

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      و مخصوصاً مدل ZR1 تو این نسل

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. ali_x76

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (340 ديدگاه)

    از اونجا که متن برگرفته و ترجمه شده از ویکی پدیا بود، لازمه این پاراگراف اصلاح بشه:
    «تا زمان معرفی پیشرانه LT9 در مدل ZR1 سال ۲۰۱۱، پیشرانه LS7 قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی تاریخ جنرال موتورز به شمار می‌رفت.»
    «تا زمان معرفی پیشرانه LT6 در مدل Z06 سال 2023» صحیحه.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. parhamiof

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    درخشان ترین و خفن ترین و آمریکایی ترین نسل کوروت.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. yaghoub

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    طراحی کاملا متناسب با انجین عالی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. ar-ma-n

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    جاداره تشکر کنم از جناب شاهین احمدزاده که تو این هفته جدا از وبلاگ های خودرو های چیتی ایرانی و… یک بررسی کامل جدا از کوروت سی6 و همین پیشرانه شاهکار این ماشین .
    امیدوارم تو آینده همچین پیشرانه های بیشتر ببینم با این حجم که خیلی کم شده تو دنیای خودرو .

    دوستان یک سوال داشتم الان درحال حاضر بهترین شرکت پیشرانه ساز کیه بجز کاسورث؟؟

    امیدوارم پدال مطالب از اینجوری بررسی بیشتر بزار چون پیشرانه های خفنی زیادی هست که به فراموشی داره میره .
    و همینطور دیگر پیشرانه های sbc
    و مدل های BBC.
    و از هم مهم تر پیشرانه های مدرن فراری و مازراتی

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلامت باشید انجام وظیفه است.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  8. blackwing

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (880 ديدگاه)

    از اونجایی که این نسل کوروت همشون خیلی شبیه هم بودن جهت اطلاع بگم یکی از سریع ترین راه ها برای تشخیص Z06 از ZR1 ، ورودی هوا روی گلگیر جلوی ماشین هست ، اگر تکی باشه میشه Z06 و اگر دوتکه باشه میشه ZR1 !
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/51.jpg

    واقعاً فوق العاده‌است این نسل کوروت ، سنگ تمام !
    البته از ضعف شدید تو بخش طراحی داخلی مخصوصاً کیفیت پایین متریال کابین رنج میبرد ولی واقعاً نوجوونی ماهایی که الان ۳۰ سالمونه ، تو بازی‌ها و مجله ماشین‌ها ، با این نسل کوروت گذشت

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    کسی شاخ نشه واسه کوروت😎 😏

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. M@M@DRZ911

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    عالی بود .
    اقا کسی هست داستان واقعیه لمانز ۱۹۶۶ رو بگه ؟
    اینکه دقیقا چی شد ؟
    توی فیلم فورد در برابر فراری چه جاهایی دروغ بود و الکی بزرگش کرده بودن ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا