فورد

اولین تجربه رانندگی با فورد فوکوس ST جدید

فورد فیستا ST یکی از خودروهایی بوده که هیجان زیادی را با قیمت مناسب در دسترس علاقه‌مندان قرار داده ولی حالا جای تعجب است که این فوکوس ST مجهز به پیشرانه‌ی جدید ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی ۲۷۶ اسب بخاری با قیمت ۳۱۹۹۵ پوندی عرضه می‌شود. این بهایی گزاف برای چنین خودرویی است.


البته این به معنی دست‌یابی به ناب‌ترین عضو خانواده‌ی فوکوس است بنابراین بیایید برای یک‌لحظه قیمت این خودرو را فراموش کرده و روی توانایی‌های آن تمرکز کنیم زیرا تکنولوژی‌های زیادی را در پلتفرم C2 این خودرو خواهید یافت.


از جمله‌ی این تکنولوژی‌ها می‌توان به سیستم ضد تأخیر هوشمندی اشاره کرد که توربو را به منظور بهبود پاسخ پدال گاز در حال گردش نگه می‌دارد. همچنین دامپرهای تطبیقی، دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی، لانچ کنترل و اکسل عقب چند اتصالی هم وجود دارند. البته نباید از گیربکس ۶ سرعته ی دستی با تعویض‌های کوتاه و سیستم هماهنگی خودکار با دور پیشرانه غافل شد. در هر چهار گوشه‌ی خودرو نیز لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت ۴S قرار گرفته‌اند تا چسبندگی این خودرو را افزایش دهند.


شاسی نیز دست‌خوش تغییر شده و فرمان خودرو نیز ۱۵ درصد سریع‌تر از فوکوس استاندارد است. همچنین موتور متفاوتی برای فرمان الکتریکی خودرو بکار رفته است. ارتفاع خودرو ۱۰ میلی‌متر پایین آمده و دامپرها نیز در جلو و عقب ۲۰ و ۱۳ درصد سفت تر هستند. تمامی این موارد به معنی چابکی بالای فیستا ST و البته حس بلوغ و رضایت بیشتر است.


اشتباه نکنید! فوکوس هنوز هم سواری سفتی دارد. سواری اولیه‌ی ما با این خودرو به مسیر تست نرم فورد محدود بود اما بخش ناهموار کوچکی از مسیر نشان داد که اگرچه کنترل و کیفیت سواری خودرو خوب است اما قطعاً روی پرفورمنس تمرکز داشته و این باعث سفتی سواری می‌شود.


فرمان سریع‌تر هم باعث شده فوکوس بسیار تیز حس شود و چسبندگی زیاد نیز مؤید این موضوع است. دیفرانسیل هم تا زمانی که بسیار خوش‌بین نباشید و سرعت بسیار زیادی در سر پیچ‌ها نداشته باشید خوب کار می‌کند. اگر سرعت در پیچ‌ها خیلی زیاد باشد شاهد تأثیر گشتاور پیشرانه روی فرمان و چرخ ها خواهید بود که بنا به گفته‌ی تیم مهندسی فورد، این از ویژگی‌های فوکوس است.


شاسی خودرو کاملاً رضایت‌بخش بوده و خودرو به حدی تغییر جهت می‌دهد که کاملاً مناسب یک هاچبک داغ مدرن است. دامپرها نیز خودرو را تخت و پایدار نگه می‌دارند.


پیشرانه به اندازه‌ی شاسی درگیر کننده نیست اما خوشبختانه مشکل خاصی ندارد. پیشرانه‌ی ۲.۳ لیتری این خودرو حاصل تکامل نیروگاه قبلی فوکوس RS بوده و قدرت آن با کمی کاهش به ۲۷۶ اسب بخار رسیده است؛ اما هنوز هم با گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اینجاست که پرفورمنس اصلی خودرو را ارائه می‌کند. بوست توربو در دور بالای ۱۸۰۰ کاملاً گیرا بوده و تکنولوژی ضد تأخیر هم به بهبود شتاب گیری کمک می‌کند.

ما عملکرد سیستم هماهنگی دور پیشرانه را نیز دوست داریم اما با وجود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۷ ثانیه‌ای، پرفورمنس خودرو کاملاً جلب نظر می‌کند. ST قدرت گیرای هوندا سیویک تایپ R را ندارد اما در حالت پیست روی دیگر خود را نشان می‌دهد. این یکی از چهار حالت در نظر گرفته شده برای پیشرانه است. تنظیمات رانندگی همچنین صدای مصنوعی تزریقی به کابین را نیز تنظیم می‌کنند. شما می‌توانید صدا را در شهر کمک کنید که مفید است زیرا خودروی همچون فوکوس برای استفاده‌های روزمره است.


کابین ST دارای قطعات مدل استاندارد است ولی صندلی‌های اسپورت ریکارو حس بهتری را انتقال می‌دهند. تجهیزات زیادی هم وجود دارد که از جمله ی آن‌ها می‌توان به صفحه لمسی ۸ اینچی، ناوبری ماهواره‌ای، اپل کارپلی، اندروید اتو، چراغ‌های جلوی LED، دوربین دید عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن، صندلی‌ها و غربیلک فرمان گرم شونده، ورود بدون کلید و تجهیزات ایمنی زیاد اشاره کرد.


فضای بار ۳۷۵ لیتری فوکوس ST کافی است اما زیاد نیست و فضای پای عقب آن نیز به اندازه‌ی فوکوس استاندارد است. افرادی که به دنبال فضای بیشتر هستند باید فوکوس ST استیت را انتخاب کنید که فضای بار بیشتری از قبل دارد.

مصرف سوخت خودرو هم در صورتی که پیشرانه تحت‌فشار زیاد نباشد معقول خواهد بود.

خب پس ST خودرویی با پرفورمنس بالا، شاسی درگیر کننده و توانا، مجهز و فضای بار و کابین قابل‌قبول است؛ اما خب همه‌ی این‌ها نمی‌تواند قیمت بالای خودرو را پنهان کند. هیوندای i30 N پرفورمنس که قدرت مشابهی داشته و از دیفرانسیل لغزش محدود و دامپرهای تطبیقی سود می‌برد ۲۵۰۰ پوند ارزان‌تر است.

فورد فوکوس ST عضو با استعداد گروه هاچبک های داغ است؛ اما انتظار می‌رود این خودرو برای افراد زیادی باشد بنابراین قیمت یکی از فاکتورهای اصلی بوده و از این نظر فوکوس زیر سؤال می‌رود. به غیر از آن باید گفت فوکوس ST جدید خودرویی با تکنولوژی و پرفورمنس مناسب بوده و می‌تواند یکی از بهترین‌های کلاس باشد.

مشخصات فورد فوکوس ST 2.3 اکوبوست ۲۸۰PS

  • قیمت: ۳۱۹۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۷۶ اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Mehdi

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (39 ديدگاه)

    شبیه هیوندای ولسترنیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (148 ديدگاه)

      چرا، کاملا، موقع معرفیش منم همینو گفتم، اما دوستان دوست نداشتن قبول کنن که آمریکایی‌ها کفگیرشون بدجور خورده ته دیگ
      فورد که دیگه توی مدل های اقتصادیش رسما کپی کار هیوندای شده، میخواد خرج طراحی نکنه و از طرحهای موفق که کمپانی‌های دیگه مخصوصا هیوندای هزینه و ریسکشو قبول کردن و جواب گرفتن استفاده کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پارسا

        ۳۱ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (139 ديدگاه)

        هیچ ربطی نداره طراحی ماشینا تو کل دنیا داره به این سمت میره ، بخاطر این که کل فرهنگ دنیا داره به سمت یه فرهنگ واحد پیش میره.
        تاثیرش تو طراحی ماشینا و کمتر شدن تمایز بین طراحی ماشینای ساخت کشورای مختلف اصلاً عجیب نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. دانیال

          ۳۱ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (148 ديدگاه)

          بله، من حواسم نبود که این موضوع هم توجیهش همون حرفایی گلوبالیستی کهنست، همون دهکده جهانی و اینا دیگه؟!
          و البته هم همچین شباهتیو که شما گفتی و رو من بین برندهای دیگه نمیبینم مثل بنز و تویوتا و ب ام و و مزدا و نیسان و بقیه خودروسازها، شما ک دیدین بهتر بود مثل این دوستمون دقیقا مدل رو هم می‌گفتین که حرفتون مستند تر بشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Mostafa

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    فراتر از انتظاره…
    عالیه
    نمیشه ااین ماشین رو ببینی و عاشقش نشی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا