سانگ یانگفیات

دوئل میتسوبیشی ترایتون و سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

درحالی‌که تنها یک قسمت دیگر تا پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقیمانده است، امروز به گروه پیکاپ‌های متوسط رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، فورد رنجر در برابر مزدا BT50 قرار گرفت که در هردو نظرسنجی این رقابت تا این لحظه تعداد ۱۷۴۷ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، تعداد ۱۴۸۳ رأی به رنجر داده شده و بنابراین این پیکاپ آمریکایی با کسب ۸۵ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز دوئل شد درحالی‌که BT50 تنها ۲۶۴ رأی دریافت کرده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه پیکاپ‌های متوسط، میتسوبیشی ترایتون و سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

هوندا ریج‌لاین

تویوتا تاکوما

؟

؟

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

فورد رنجر

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی ترایتون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

؟

؟

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

اکتیون برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان یک SUV کامپکت توسط سانگ‌یانگ معرفی شد. این خودرو با ساختار بدنه روی شاسی و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب/۴WD یک SUV واقعی محسوب می‌شد. یک سال بعدازاین اما سازندهٔ کره‌ای نسخهٔ پیکاپ اکتیون را نیز با نام اکتیون اسپرت معرفی کرد که به‌عنوان جایگزین پیکاپ موسو اسپرت (نسخهٔ پیکاپ موسو) در نظر گرفته شده بود. اکتیون اسپرت در جلو کاملاً مشابه نسخهٔ SUV است اما طول و فاصلهٔ محوری آن افزایش یافته است. نسخهٔ پیکاپ اکتیون صرفاً به‌صورت دو کابین تولید می‌شود و نسخهٔ تک کابین ندارد. هردو نسخهٔ اکتیون در برخی بازارها با نام کوراندو و کوراندو اسپرت عرضه می‌گردند. تولید هردو نسخهٔ این خودرو همچنان ادامه دارد اما سانگ‌یانگ در سال ۲۰۱۰ نسخهٔ SUV آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ نسخهٔ پیکاپ هم این فیس‌لیفت را دریافت نمود. در این فیس‌لیفت دماغهٔ اکتیون به‌طور کامل تغییر کرده است اما در نمای عقبی چه در نسخهٔ SUV و چه در نسخهٔ پیکاپ تغییرات چشمگیری صورت نگرفته است. این خودرو در بازارهای مختلف با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌گردد که ما در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال قدرت هم بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک است. اکتیون اسپرت با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل خریداری است. هردو نسخهٔ این خودرو نیز در مقطعی توسط رامک‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شدند.

میتسوبیشی ترایتون

میتسوبیشی در سال ۱۹۷۸ نسل نخست پیکاپ متوسط ترایتون را معرفی نمود. این خودرو با نام‌ها و برندهای گوناگونی چون کرایسلر، دوج و پلیموث در کشورهای مختلفی عرضه شده تا اینکه در سال ۱۹۸۶ با نسل دوم جایگزین شد. در این نسل تنوع نسخه‌های ترایتون بیشتر شده و در انواع مختلفی چون شاسی‌کوتاه، شاسی‌بلند، تک کابین، دو کابین، کشیده و… تا سال ۱۹۹۶ به بازارهای جهانی عرضه گردید. سپس نسل‌های سوم و چهارم این پیکاپ ژاپنی به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ معرفی شدند تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۵ نوبت به نسل کنونی یا پنجم آن رسید. این نسل نیز مانند نسل‌های قبلی در برخی بازارها با نام L200 عرضه می‌گردد اما برای اولین بار فیات هم آن‌را با برند خود و با نام فولبک در بازارهای اروپایی عرضه می‌کند. علاوه بر این، ترایتون در خاورمیانه با برند و نام دوج رم ۱۲۰۰ عرضه می‌شود. همچنین همانند قبل، SUV پاجرو اسپرت که در دور دوم رقابت‌ها شاهد دوئل آن بودیم هم بر اساس ترایتون ساخته می‌شود. میتسوبیشی برای این پیکاپ متوسط سه پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته که یکی بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. ترایتون در رقابت ما با موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربودیزل خود شرکت کرده که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در بین گیربکس‌های این پیکاپ نیز یک نمونهٔ اتوماتیک وجود دارد که از نوع پنج سرعته است؛ اما برخلاف رقیب کره‌ای، ترایتون در سه نسخهٔ مختلف تک کابین، یک و نیم کابین و دو کابین تولید می‌شود.

مشخصات فنی

سانگ‌یانگ اکتیون

میتسوبیشی ترایتون

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت ۱۵۵ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۴۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت ۷.۹ لیتر (ترکیبی) ۷.۶ لیتر (ترکیبی)
شتاب صفرتاصد ۱۰.۱ ثانیه ۹.۳ ثانیه
ظرفیت باک ۷۵ لیتر ۷۵ لیتر
طول ۴.۹۹ متر ۵.۲۰ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۰۶ متر ۳.۰۰ متر
وزن ۱۹۳۵ کیلوگرم ۱۹۶۵ کیلوگرم
ظرفیت بار ۳۷۰ کیلوگرم ۹۵۰ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۲.۳ تن ۳.۱ تن
قیمت ۲۶,۲۰۰ دلار ۳۱,۸۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9833312]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    میتسوبیشی ترایتون از همه نظر بهتره، صعودش به مرحله بعد مبارک!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ظرفیت بار ۳۷۰ کیلویی سانگ‌یانگ اکتیون، اگه اشتباه تایپی نباشه، فاجعست، پیکان وانت هم ظرفیت بار بیشتری داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. PaRHaM

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (741 ديدگاه)

        حتی در این حد ک طبق اعلام شرکت
        پراید ۴۰۰ تا رو میتونه حمل کنه ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. عباس

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        احتمال730کیلوهست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          الان چک کردم عباس جان، ظرفیت بار سانگ یانگ اشتباه تایپی نیست: دو دیفرانسل گیربکس اتوماتیک ۳۷۰، دستی۳۸۳ کیلوگرم، مدل تک دیفرانسل اتوماتیک ۳۷۰، دستی ۳۹۲ کیلوگرم!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. mohammad_FM 480

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        فازشون از ساختن این چی بوده با 370 کیلو؟؟
        برای اینایی که کیک و کلوچه و اینا میفروشن فک کنم خوب باشه فقط وگرنه میوه هم توش بزنی 370 تا بیشتر میشه ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. peyman

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      خدایش چطور دلتون اومد ترایتون رو اکتیو مقایسه مکنید!!؟ترایتون باید با هایلوکس مقایسه بشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مرصاد

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (96 ديدگاه)

      دقیقا
      هیچ دلیلی وجود نداره که اکتیون رو انتخاب کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. HORSE

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (217 ديدگاه)

    واقعا مقایسه سختی نبود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      فکر کنم قاطعانه‌ترین برد دوئل‌های پدال رو شاهد باشیم، فعلا ۲۰_۰ میتسوبیشی جلو افتاده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. HORSE

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (217 ديدگاه)

        چین است دیگر!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          سانگ‌یانگ چینی نیست! ساخت کره جنوبیه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. HORSE

          ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (217 ديدگاه)

          ?? واقعا؟
          اقا شرمنده وقتی میبینم کیفیت پایینه پیش خودم میگم احتمالا چینی باشه.
          شرمنده خلاصه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. شاهين

          ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (856 ديدگاه)

          چین نیست دیگر

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. Fericuda

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    احتمالا رکورد بالاترین درصد شکسته میشه
    ولی میتسوبیشی دور بعد اصلا کار راحتی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اصلا جای فکر نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hosein

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    ندید میتسوبیشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohamad

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    معلومه که میتسوبیشی.
    سلطان ژاپنی کجا،آشغال کره ای کجا؟
    اونم سانگ یانگ…
    باز هیوندایی بود،کیایی بود یه چیزی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1643 ديدگاه)

      سانگ یانگ به هیچ وجه آشغال کره ای نیست ولی خوب تو این دوئل با اختلاف زیادی به میتسو خواهد باخت
      خیلی جالبه سانگ یانگ با موتور حجم کمتر و اسب بخار کمتر بنزین بیشتری میسوزونه
      میشد عقبش رو خیلی زیباتر طراحی کرد
      تا این لحظه 95 درصد میتسو 5 درصد سانگ یانگ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. سامان اذری

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      @samanazarii
      سامان جان اطلاعی نداری ؟ مثل اینکه مرخصی ارس پلاک ها ازاد شده. البته قبلا میگفتن میخوان بردارن ولی امروز اطلاع یافتم که تصویب شده ! اگه اینطوری باشه که مبارکه?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Mohammad

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ینی فک کنم اون ۳ نفری که به سانگ یانگ رای دادن خودشون دارن وگرنه هیچ دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    دوستان شما تو این کلاس، کدوم خودروی حاضر در رقابت‌های دوئل رو بیشتر می‌پسندید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (208 ديدگاه)

      من در این کلاس فقط و فقط GMCکانیون را میپسندم وبهش رای میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MOBIN POURMAND

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (78 ديدگاه)

      هایلوکس.اکس کلاس..رنجر..رپتور

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. lancer evo

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (211 ديدگاه)

      سلام
      بنظر من کامل ماشین های این کلاس ینی پیکاپ های یوت یا کوچک با وجود اینکه علاقه فوق العاده ای ب میتسو دارم ولی ،، فورد رنجر و فولکس اماروک بهترین های این کلاس هستن ولی سلیقه شخصی مطمئنا ترایتون
      البته اینم اضافه کنم ترایتون ارزون ترین پیکاپ کلاس خودشه و بخاطر همین مورد توجه قرار گرفته ،، و البته هایلوکس هم هست ک پرفروش ترینه ولی قطعا از ترایتون بهتر نیس ،، فیلم های داخل یوتیوب رو میتونید ببینید سایت های خارجی مقایسه ترایتون با هایلوکس رو مطالعه کنید یا بصورت فیلم ببینید ب صراحت میتونم هیچ سایتی وجود نداره ک هایلوکس رو بهتر بدونه
      Lancer evo will be back

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. پرسپولیس

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    در دوئل ها کره بدجوری نابودشد یادباخت عربستان با8 گل درجام جهانی افتادم واقعا کره پیش رفت خوبی کرده ازهرلحاظ همبن که کنار بزرگان هست بایدبه احترامش بلندشدولی خوب رقابت باآنها کمی زوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mohammad_FM 480

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    رای من ترایتون
    ترایتون واقعا زیبا تره و فنیش هم که بهتر از سانگ یانگه.اینابه کنار اسم سخت جون بودن میتسوبیشی رو هم به یدک میکشه.
    سانگ یانگ جز یه قیافه زشت چی داره؟ که البته اونم قابل تحسینه و هرکسی نمیتونه همچین خودروی زشت و بس نازیبایی رو تولید کنه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آریا

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    تو این مرحله کار میتسوبیشی راحته و مرحله ی بعد دقیقا بر عکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ch. چ

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اکتیون اسپرت را دیدم

    کودکی را در کوچه زدم

    ⁦:-)⁩⁦:-)⁩⁦:-)⁩⁦:-)⁩⁦:-)⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. amin

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    این پیکاپ سانگ یانگ رو در ترکیه دیدم اولین بار،دقیقا یادمه یه وانت خیلی بدقواره مشکی اونور خیابان پارک بود،کنجکاو شدم برم ببینم چیه که انقدر افتضاحه دیدم سانگ یانگه!!!تو عکس زیاد مشخص نیست ولی قسمت بار این خودرو اصلا به ماشین نمیخوره و خیلی خیلی ناهماهنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شایان

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دوستانی که به اکتیون رای دادن دقیقا بگن علتش چی بوده؟؟؟ خیلی دلم میخواد بدونم. این دوئل اصن فکر هم نمیخواد پدر بزرگ من ال200 مدل 93 داره هنوز رخشه لامصب. این جا هم که میتسو تو طراحی سنگ تمام گذاشته فنی هم که بماند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Ahmadreza 2002

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    الان فک کنم حتی خود طراح اکتیون رو هم بیارن اینجا بین این دوتا میتسو رو بر داره اون وقت یه سری عزیزان به اکتیون رای دادن

    حالا جدا از شوخی یه سوال: چرا این میتسوبیشی با این که ماشین خوبی هم به نطر میاد اما تو ایران خیلی کمتر از هایلوکس هس؟ مشکل کیفیتی داره؟ یا خدمات؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    این پیکاب واقعا ثابت میکنه سانگ یانگ در زمینه زشت سازی و طراحی نامتناسب حرف های زیادی برا گفتن داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احسان

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (115 ديدگاه)

    معلومه! میتسوبیشی ترایتون!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا