هوندا

25 سال با هوندا تایپ R

GTI، STI، AMG، RS، رنواسپرت و…، هریک از این نام‌ها با خودروهای عملکرد بالا همراه است. در سال ۱۹۹۲ هوندا هم با معرفی مارک تایپ R، به این جمع پیوست. نشانی که در بین بهترین‌ها قرار دارد. حال امسال این نشان هوندا ۲۵ ساله شده است و به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به بیان هر آن چیزی بپردازیم که باید در مورد تایپ R بدانید.

شروع با NSX

NSX در سه سال اول زندگی خود به‌عنوان قاتل فراری شناخته می‌شد اما هوندا می‌خواست عملکرد این خودرو را افزایش دهد و به همین دلیل در سال ۱۹۹۲ مدل بسیار ویژهٔ NSX Type R را معرفی کرد که حرف R در آن به معنای Race یا مسابقه بود. این خودرو که در تعداد محدودی برای ژاپن تولید شد، سوپراسپرت فوق‌العاده جذابی بود درحالی‌که با حذف پنجره‌های برقی، تهویه مطبوع، سیستم صوتی و مواد عایق صدا وزن آن نیز به میزان چشمگیر ۱۲۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده بود. پس از NSX Type R، در سال ۲۰۰۲ مدل NSX-R با آئرودینامیک بهتر بدنه تولید شد تا اینکه سرانجام نسل اول NSX به پایان عمر خود رسید.

سیستم VTEC

این سیستم که مخفف Variable Valve Timing and Lift Electronic Control یا کنترل الکترونیکی زمان‌بندی متغیر سوپاپ است، سیستم نوآورانه‌ای است که توسط هوندا برای بهبود کارای حجمی پیشرانه‌های چهارزمانه توسعه پیدا کرده است. این سیستم، مشخصات و حرکات موتور را برای افزایش کارایی تغییر می‌دهد که درنتیجه پتانسیل کامل خودرو را ارائه می‌کند. این سیستم در دورهای بالا موجب افزایش عملکرد و در دورهای پایین موجب کاهش مصرف سوخت پیشرانه می‌شود. بسیاری از طرفداران محصولات تایپ R هوندا، کاملاً مزایای سیستم VTEC را اعلام کرده‌اند.

H قرمزرنگ

از همان ابتدا، محصولات تایپ R هوندا بجای لوگوی معمولی، دارای لوگوی قرمزرنگ بودند که این مورد از نخستین خودروی فرمول یک هوندا گرفته شده بود. این خودرو که RA272 نام داشت، در گرند پری مکزیک ۱۹۶۵ شرکت کرده و اولین پیروزی هوندا در فرمول یک را به دست آورد. بدین ترتیب، ساخته‌های تایپ R هوندا طی سال‌های بعد با استفاده از H قرمزرنگ، یاد و خاطرهٔ RA272 را زنده نگه داشتند.

تایپ R در پیست

NSX در ابتدا در سری مسابقات GT ژاپن به رقابت پرداخت اما بعداً در مسابقات قهرمانی تورینگ به شهرت رسید. مدل‌های اینتگرا و سیویک تایپ R نیز در چهار دوره از مسابقات قهرمانی تورینگ بریتانیا به پیروزی رسیدند و احتمالاً پیروزی پنجم را هم امسال کسب خواهند کرد.

بازگشت به آمریکا

تایپ R برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ با مدل اینتگرا تایپ R و توسط برند آکورا در ایالات‌متحده عرضه شد؛ اما این خودرو در ایالات‌متحده فروش بسیار کمی معادل تنها ۳,۸۲۳ دستگاه را تجربه کرد. به همین دلیل، با توجه به مهندسی خاص این ماشین و فروش پایین آن، هوندا هر دستگاه از اینتگرا تایپ R را که در ایالات‌متحده به فروش می‌رساند ضرر می‌داد. سرانجام تولید اینتگرا در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید و این آخرین تایپ R بود که رسماً در ایالات‌متحده عرضه شد تا اینکه حالا دوباره سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۸ در این کشور عرضه شده است. جدیدترین تایپ R هوندا بر اساس نسل دهم سیویک ساخته شده و ۳۱۶ اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین تایپ R دیگر میوهٔ ممنوعه‌ای برای بازار ایالات‌متحده نیست. همچنین با توجه به رقبای قدرتمندی که در این بازار حضور دارند مثل فورد فوکوس RS، هوندا می‌دانسته که سیویک تایپ R جدید باید یکی از بهترین تلاش‌هایش باشد.

۲۵ سال با تایپ R

با یک حساب ساده می‌توان متوجه شد که هم‌اکنون ۲۵ سال از معرفی اولین محصول تایپ R هوندا می‌گذرد. از آن زمان تابه‌حال ما شاهد سوپراسپرت‌ها، سدان‌های قدرتمند و هاچ‌بک‌های داغ زیادی بوده‌ایم که باافتخار به خانوادهٔ تایپ R پیوسته‌اند. همچنین این مارک طی ربع قرن گذشته، طرفداران و علاقه‌مندانی واقعی پیدا کرده است. قابلیت اطمینان افسانه‌ای هوندا در کنار عملکردی پیشرو، نشانی ایجاد کرده که به انتخاب محبوبی برای کسانی تبدیل شده است که خودروی خود را به پیست می‌برند.

آینده چه می‌شود؟

مهندسین هوندا طی مصاحبه‌هایی اشاره کرده‌اند که این شرکت به رشد برند تایپ R علاقه‌مند است؛ بنابراین ساخت نسخه‌های داغ‌تری از سیویک که به‌طور بالقوه مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک خواهند بود، امکان‌پذیر است. نسل فعلی سیویک طول عمر بیشتری نسبت به پیشینیان خود خواهد داشت و هوندا باید با بهترین‌های این کلاس رقابت کند؛ اما نسل جدید سوپراسپرت هیبریدی NSX نیز یکی از کاندیداهای اصلی است که می‌تواند تایپ R را بازگرداند؛ یعنی همان خودرویی که آغازگر این نشان بود. کسی چه می‌داند، شاید غیرازاین خودروهای مذکور، هوندا در آینده مدل جاز تایپ R را هم تولید کرده و طرفداران این مارک افسانه‌ای را بیشتر هیجان‌زده کند.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مجتبی

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    HONDA:
    متفاوت بودن، مشتری سالاری، خدمات خوب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا