پژوسیتروئن

آشنایی با پلتفرم‌های پژو-سیتروئن (بخش اول)

پلت فرم در زبان ساده همان «شاسی مشترک» بین چند مدل تولیدی از یک واحد خودروساز است، اما اگر بخواهیم مفهوم این واژه را قدری گسترش دهیم، پلت فرم را درواقع می‌توان شالوده، اساس و بنیان یک خودرو دانست که مواردی چون شاسی، قوای محرکه، جعبه دنده و پیشرانه آن را دربر می‌گیرد و این جدا از طراحی ظاهری، فرم داشبورد، هندسه صندلی‌ها و… در آن است. وقتی می‌گوییم که دو خودرو از یک پلت فرم همسان استفاده می‌کنند یعنی زیرساخت فنی این دو مشترک است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:


ازآنجایی‌که در دنیای امروز، هزینه تولید یک خودروی صد در صد جدید و از پایه «صفر» فوق‌العاده گران و پرهزینه است، لذا اغلب خودروسازان برای کاهش هزینه‌های تولیدی خود سعی می‌کنند که از یک پلت فرم مشترک طی سال‌های متمادی بهره گیرند و عمده وقت و انرژی خود را به مواردی دیگری همچون ارتقاء کیفیت محصول و طراحی آن متمرکز نمایند و این یعنی اصلاحات مداوم و پی‌درپی.


سال‌هاست که در کشور ما، شرکت پژو – سیتروئن و یا همان PSA حضور پررنگی دارد و لذا بررسی و شناخت پلت‌فرم‌های به‌کاررفته در ساخته‌های این کمپانی ما را بهتر می‌تواند با هویت فنی تولیدات این مجموعه کهنه‌کار و باتجربه فرانسوی آشنا نماید. به همین بهانه و برای آشنایی بهتر شما عزیزان و علی‌الخصوص پژوهشگران گران‌قدر صنعت خودرو، اقدام به بررسی پلت‌فرم‌های کاربردی این شرکت نمودیم. این متن قطعاً بی‌اشکال نیست ولی شاید بتواند دانسته‌های ما را از دنیای خودرو اندکی ارتقاء دهد.

پلت فرم PF1

Citroen C3 1.4e-HDi 70 Airdream
پلت فرم PF1، یک پلت فرم جهانی برای خودروهای ساب کامپکت (کوچک) کمپانی PSA (پژو، سیتروئن، DS) محسوب می‌شود که از تقریباً دو دهه پیش تاکنون در بسیاری از ساخته‌های این کمپانی کاربرد دارد. ظاهراً نخستین خودرویی که در تاریخ PSA از این پلت فرم استفاده نمود پژو ۲۰۶ بود که البته ناگفته نماند پلت فرم PF1 به‌طور خالص و صددرصدی در پژو ۲۰۶ به کار نرفت، بلکه پلت فرم به‌کاررفته در پژو ۲۰۶، اساساً ترکیبی از پلت فرم PF1 و پلت فرم به‌کاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶/سیتروئن ساکسو است؛ بنابراین، نسل اول سیتروئن C3 را می‌توان نخستین خودرویی از کمپانی PSA دانست که به نحوی کامل و همه‌جانبه از پلت فرم PF1 بهره برده است. اسامی خودروهایی که با پلت فرم PF1 در شرکت PSA تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است:

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ پژو ۲۰۶ ۱۹۹۸ تاکنون
۲ سیتروئن C3 نسل اول ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۹
۳ سیتروئن C3 PLURIEL ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۲
۴ سیتروئن C2 ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۹
۵ پژو ۱۰۰۷ ۲۰۰۵ الی ۲۰۰۹
۶ پژو ۲۰۷ ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۴
۷ سیتروئن C3 نسل دوم ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۸ سیتروئن C3 پیکاسو ۲۰۰۹ تاکنون
۹ سیتروئن DS3 ۲۰۱۰ تاکنون
۱۰ پژو ۲۰۸ ۲۰۱۲ تاکنون
۱۱ سیتروئن سی – الیزه ۲۰۱۳ تاکنون
۱۲ پژو ۳۰۱ ۲۰۱۳ تاکنون
۱۳ پژو ۲۰۰۸ ۲۰۱۳ تاکنون
۱۴ سیتروئن C4 کاکتوس ۲۰۱۴ تاکنون
۱۵ سیتروئن C3 نسل سوم ۲۰۱۷ تاکنون
۱۶ اپل/واکسهال کراس لند X ۲۰۱۷ تاکنون
۱۷ سیتروئن C3 ایرکراس ۲۰۱۷ تاکنون
توضیح: در هنگام معرفی نسل سوم سیتروئن C3، شرکت سیتروئن پلت فرم آن را با نام «پلت فرم A» پوشش رسانه‌ای داد. بخش اعظم ساختار سیتروئن C3 ایرکراس با اپل/واکسهال کراس لند X مشترک بوده و این دو خودرو تقریباً همزاد یکدیگر به شمار می‌آیند. سیتروئن C3 ایرکراس هم خود جانشینی برای سیتروئن C3 پیکاسو به شمار می‌رود.

پلت فرم PF2

پلت فرم PF2، تقریباً ۱۷ سال پیش برای خودروهای متوسط کمپانی پژو – سیتروئن طراحی شد؛ خودروهایی که عمدتاً آرایش محوری آنها به‌صورت دیفرانسیل جلو، پیشرانه آنها به‌صورت عرضی (اعم از بنزینی و دیزلی) و همچنین الکتریکی بود. نخستین خودرویی که در تاریخ کمپانی PSA با این پلت فرم روانه بازار شد، پژو ۳۰۷ و در سال ۲۰۰۱ میلادی بود. پلت فرم PF2 از سال ۲۰۱۳ میلادی به‌تدریج جای خود را به پلت فرم جدیدتر این کمپانی یعنی EMP2 داد که در قسمت بعدی این متن بدان خواهیم پرداخت.

نام خودروهایی که با پلت فرم PF2 تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است (ابتدا نیز به خودروهایی می‌پردازیم که بر مبنای نسخه عادی پلت فرم PF2 پی‌ریزی شدند).

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ پژو ۳۰۷ ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۸
۲ سیتروئن C4 نسل اول ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰
۳ پژو ۳۰۸ نسل اول ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۳
۴ پژو ۳۰۰۸ نسل اول ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۵ سیتروئن C4 سدان ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲
۶ پژو RCZ ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۵
۷ سیتروئن C4 نسل دوم ۲۰۱۰ تاکنون
۸ سیتروئن DS4 ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵
۹ DS6 ۲۰۱۴ تاکنون
۱۰ DS4 ۲۰۱۵ تاکنون
۱۱ DS4 کراس بک ۲۰۱۶ تاکنون

در جدول بعدی، نام خودروهایی که بر مبنای نسخه کشیده پلت فرم PF2 تکوین و توسعه یافته‌اند درج شده است.

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ پژو ۳۰۷ SW ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۸
۲ سیتروئن C4 پیکاسو ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۳
۳ سیتروئن C4 سدان ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۳
۴ سیتروئن برلینگو نسل دوم ۲۰۰۸ تاکنون
۵ پژو ۳۰۸ SW نسل اول ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۴
۶ پژو ۵۰۰۸ نسل اول ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۷ پژو ۴۰۸ نسل اول ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴
۸ سیتروئن DS5 ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵
۹ سیتروئن C4 L نسل دوم ۲۰۱۲ تاکنون
۱۰ DS 5 ۲۰۱۵ تاکنون

پلت فرم PF3

پلت فرم PF3 را مهندسان شرکت پژو- سیتروئن برای خودروی بزرگ و میان‌سایز این کمپانی طراحی نمودند. نخستین خودرویی که با این پلت فرم روانه بازارهای جهانی شد، سیتروئن C5 نسل اول بود که در سال ۲۰۰۱ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو چند سال بعد به ایران نیز راه یافت اما با قیمت‌گذاری غیرمنطقی سایپا بخت و اقبال خوشی در آن دوره نیافت، متأسفانه نسل دوم این خودرو هم به همت مضاعف سایپا و باز هم به سبب قیمت‌گذاری بی‌ربط و گزاف گونه نماینده ایرانی آن به سرنوشت شوم نسل اول آن دچار شد! سیتروئن C5 نسل دوم، خودرویی جذاب و با کیفیت ساختی درخور توجه بود.

پلت فرم PF3 در دو گونه فاصله بین دو محور کوتاه و بلند در خودروها به‌کاررفته است که در ابتدا اسامی خودروهای با فاصله بین دو محور کوتاه را درج نمودیم.

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ سیتروئن C5 نسل اول ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۸
۲  پژو ۴۰۷ ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰
۳ سیتروئن C5 نسل دوم ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۶
۴ پژو ۵۰۸ ۲۰۱۰ تاکنون

در جدول بعدی، نام خودروهایی که از نسخه کشیده پلت فرم PF3 و یا همان فاصله بین دو محور بلند استفاده می‌کنند، درج شد.

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ سیتروئن C6 نسل اول ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۲
۲ دانگ فنگ فنگشن A9 ۲۰۱۶ تاکنون
۳ سیتروئن C6 نسل دوم ۲۰۱۷ تاکنون
توضیح: سیتروئن C6 نسل دوم بر مبنای دانگ فنگ فنگشن A9 تکوین و توسعه یافته است.

در قسمت بعدی و پایانی این متن به پلت‌فرم‌های جدیدتر EMP1 و EMP2 خواهیم پرداخت.

پایان بخش اول

منبع اصلی: WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ایول پژو یکی از بهترین خودروسازان این کره خاکیه
    مطمئنم امسال با 508 کولاک میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 4
  2. علی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (225 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه 508 کی و کجا رونمایی میشه???اگه میدونید بگید و خانواده ای رو از نگرانی نجات بدید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mahdi Venom Demon

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    فکر میکردم پلتفرم ۲۰۷ کروک و ۳۰۷ یکی باشه
    اخه سایز و موتور و شکلشون خیلی شبیه هم دیگس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایرانی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    من میگفتم این طرح زانتیا به اصطلاح فیس لیف از کجا گرفته شده که از تصاویر مشخص شد… خخخخ

    بابا یکی نیس به این خودروسازها بگه هر گردی که گردو نیست…!!!

    گند زدن به آخر عمر تولید زانتیا با این طرح فضاییشون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایرانی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    تلیسمان حداقل از نظر طراحی که خیلی بهتر از پژو 508 هست… 508 نیاز به فیس لیفت خوب داره..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سهیل

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    پژو از اون طرح های اسپرتش فاصله گرفته پیرمرد پسند شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. SAEED

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود و اطلاعاتمو بیشتر کرد و از این بابت بابت ترجمه از تیم پدال ممنونم
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ساسان.م

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    هرچیزی که موتور 1600 داشته باشه توانایی این رو داره که از پلت فرم های پژو باشه :D

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا