بی ام و

درگ کراس‌اوورهای برقی و بنزینی بی‌ام‌و، iX در برابر X7

ب‌ام‌و هم مثل دیگر خودروسازان در حال افزایش مدل‌های الکتریکی خود است. پرچم‌دار برقی جدید این شرکت کراس‌اوور iX است که با ترکیبی از قوای محرکهٔ جدید با جدیدترین تکنولوژی‌ها، مسیر آیندهٔ ب‌ام‌و را تعیین می‌کند؛ اما آیا این خودرو توان رقابت با شاسی‌بلند پرچم‌دار بنزینی این شرکت را دارد؟ کارواو در ویدئوی جدید خود با قرار دادن iX 50 در برابر X7 M50i قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.

این دو کراس‌اوور روی کاغذ مشخصات مشابهی دارند. X7 از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر، iX 50 قوای محرکهٔ الکتریکی دو موتوره دارد که مجموعاً ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کند. خودروهای الکتریکی اما معمولاً سنگین‌تر از همتایان بنزینی خود هستند و این موضوع در مورد دو کراس‌اوور ب‌ام‌و هم صدق می‌کند هرچند که اختلاف وزن آن‌ها جزئی است و iX با ۲۵۲۰ کیلوگرم وزن کمی از X7 با ۲۴۹۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

این تفاوت آن‌قدر بزرگ نیست که روی نتیجهٔ مسابقه تأثیری بگذارد اما یکی دیگر از ویژگی‌های خودروهای الکتریکی در مسابقات بعدی این رقابت به ضرر iX تمام می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو تنها ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است که در مسابقهٔ رولینگ اصلاً چیز خوبی نیست. البته iX تا پیش از رسیدن به این سرعت، هیچ مشکلی در مغلوب کردن X7 ندارد و حتی تا مرز ۸۰۰ متر هم از همتای بنزینی جلوتر است اما X7 به‌سرعت اختلاف را کم می‌کند و زمانی که کراس‌اوور الکتریکی به محدودیت سرعت خود می‌رسد، از آن پیشی می‌گیرد.

بااین‌حال، قوای محرکهٔ الکتریکی iX در درگ ۴۰۰ متر از حالت ایستاده مزیت قابل‌توجهی برای آن به همراه دارد. این ماشین به لطف گشتاور فوری موتورهای خود، پس از ۱۳ ثانیه از خط پایان عبور کرد درحالی‌که X7 برای انجام این کار به ۱۳.۲ ثانیه زمان نیاز داشت. در آزمایش ترمز نیز بازهم این iX بود که توانست با اختلافی جزئی پیروز شود آن‌هم با وجودی که وزن سنگین‌تری داشت. به‌طورکلی، خودروهای الکتریکی در پرفورمنس حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما این تمام چیزی نیست که خریداران می‌خواهند یا نیز دارند. برد و کارایی مهم‌ترین مواردی هستند که خودروسازان باید روی آن‌ها تمرکز کنند زیرا همه‌چیز فقط در سرعت و شتاب خلاصه نمی‌شود.

مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و X7 M50i

ب‌ام‌و iX 50

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو الکتریکی دو موتوره
قدرت ۵۳۰ اسب بخار ۵۲۳ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر ۷۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۹۰ کیلوگرم ۲۵۲۰ کیلوگرم
قیمت ۹۷,۶۷۰ پوند ۹۴,۰۰۰ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. بی طرف

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (100 ديدگاه)

    طراحی داخلی ix:🌝
    طراحی خارجیش:🌚

    موافقم 25
    مخالفم 6
  2. عشق=آفرود

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از طراحی های بیرونی بی‌ام‌و داره حالم بهم می‌خوره دیگه تکراری شده

    موافقم 12
    مخالفم 22
  3. Amiri

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    من عاشق بی ام و ix هستم بسیار هم زیبا هستش

    موافقم 23
    مخالفم 10
  4. Amiri

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    البتهx7 هم بد نیست

    موافقم 14
    مخالفم 4
  5. Amir Benz

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    میشه محدودیت سرعتشو برداشت؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. BMW

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (169 ديدگاه)

      اگر بشه عالی میشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. Kf

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (506 ديدگاه)

    اگه چاقو زیر گلوم نزارن به Ix فکر هم نمیکنم
    والا تو دنیای موازی مگه الکتریکی انتخاب کنم

    موافقم 16
    مخالفم 5
  7. seyedjavad.mercedesbenz

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    پدال یه خبرایی از بازگشت کانورتبیل کامپکت بنز با اندازه ای در حد slk میاد ، کاراسکوپس اونو cle صدا کرده ، اما مگه قرار نبود این ماشین فست بک باشه ، چیشد که حالا احتمالش هست که کانورتبیل باشه ، اگر میشه پوشش بده

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (695 ديدگاه)

      سلام
      CLE ارتباطی با SLK نداره، طبق گزارشات، در نسل فعلی C کلاس و نسل بعدی E کلاس نسخه‌های کوپه و کانورتیبل حذف میشن و CLE بعنوان یه کوپه و کانورتیبل کامپکت، جایگزین هردو مدل مذکور میشه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. seyedjavad.mercedesbenz

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        ممنون بابت توضیحات در جریان قرار گرفتم 🌹

        موافقم 1
        مخالفم 1
  8. F

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (223 ديدگاه)

    پدال اون آخر متن خوب تیکه ای به برقی ساز مشهور و پر حاشیه که اول اسمش با حرف «ت» شروع میشه انداخت، ایول.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. Jdm باز

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    من که x7 m50i رو بیشتر میپسندم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. بهامین

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به اینا میگید کراس اوور اما به چینی های اشغال میگید اس یو وی فول سایز 😐😐😐😐چیزی میزنین خیلی باحالید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا