دوج

دوج دارت 1967، کوپه عضلانی ارزان‌قیمت و جمع‌وجور اما قدرتمند

نسل چهارم دوج دارت با پیشرانه‌هایی که حداکثر ۳۷۵ اسب بخار قدرت داشتند، پرفورمنس ماسل کارها را با قیمت ارزان و اندازهٔ جمع‌وجور ارائه می‌کرد.

امروزه چارجر و چلنجر تنها خودروهای عضلانی دوج هستند اما این شرکت زمانی ماسل کارهایی را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کرد. دوج دارت هرچند در دههٔ ۲۰۱۰ در قالب یک سدان کامپکت بازگشت اما در سال ۱۹۶۷ بود که به لطف ترکیبی از پیشرانهٔ قدرتمند و اندازهٔ جمع‌وجور که نسبت قدرت به وزن عالی را فراهم می‌کرد، به‌سرعت در دنیای خودروهای عضلانی به شهرت رسید. دارت در آن زمان، خریداران جوان و تشنهٔ قدرت که خواهان پرفورمنس یک ماسل کار با قیمت خودرویی کامپکت بودند را هدف قرار داده بود.

نسل اول دوج دارت

در سال ۱۹۶۰، حدود ۸۷ درصد از کل فروش دوج فقط به دارت اختصاص داشت و در سال ۱۹۶۷ به لطف تکامل فرمول برنده یعنی ترکیب قدرت زیاد در اندازه‌ای جمع‌وجور، این محبوبیت ادامه پیدا کرد. بدین ترتیب، دارت به ماسل کار مردمی تبدیل شد و ثابت کرد که یکی از محبوب‌ترین خودروهای کرایسلر در دههٔ ۶۰ است؛ اما دارت چگونه تکامل پیدا کرد و چرا ۱۹۶۷ بهترین سال آن است؟ در ادامه خواهیم فهمید.

نسل دوم دوج دارت

آغاز نام دارت

دوج دارت ابتدا در آغاز دههٔ ۶۰ به‌عنوان جایگزینی برای محصولات پلیموث در سطح پایین بازار عرضه شد. پس از یک دورهٔ رکورد اقتصادی در اواخر دههٔ ۵۰، در سال ۱۹۶۰ تولید دوج به نزدیک ۳۶۸ هزار دستگاه رسید که ۸۷ درصد آن دارت بود. در سال ۱۹۶۲، نسل دوم دارت بر اساس پلت‌فرم کاملاً جدیدی معرفی شد اما فقط یک سال به تولید رسید و در سال ۱۹۶۳ جای خود را به نسل سوم داد که با تجربهٔ اصلاحاتی تا سال ۱۹۶۶ تولید شد. نمونه موردنظر ما یعنی نسل چهارم در سال ۱۹۶۷ معرفی شد.

نسل سوم دوج دارت

نسل چهارم، یک دارت کاملاً جدید

نسل چهارم دارت در سال ۱۹۶۷ در دوران اوج ماسل کارها به بازار آمد و با وجود اندازهٔ نسبتاً کوچک، به‌سرعت به یکی از مدل‌های مهم این بخش تبدیل شد. ماسل کارهای جمع‌وجوری مثل دارت جوانانی را جذب می‌کردند که خواهان سرعت بالا بدون نیاز به پرداخت مبالغ گزاف بودند. نسل چهارم دارت در طراحی بیرونی کاملاً از پیشینیان خود فاصله گرفت و با حذف نسخهٔ استیشن، حالا در نسخه‌های سدان، کوپه و کانورتیبل تولید می‌شد.

پرفورمنس

نسل چهارم دارت فقط در طراحی ارتقاء پیدا نکرد و پرفورمنس آن‌هم بهبود یافت تا به‌طور جدی وارد قلمروی ماسل کارهای جمع‌وجور شود. پیشرانهٔ استاندارد این ماشین یک نمونهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی مورب بود که از نسل سوم گرفته شد اما حالا به لطف کاربراتور و میل بادامک بروز شده، قدرت آن از ۱۰۱ به ۱۱۵ اسب بخار افزایش یافت. دیگر پیشرانه‌های دارت هم شامل یک ۳.۷ لیتری شش سیلندر خطی مورب و یک ۴.۵ لیتری V8 با ۱۸۰ اسب بخار قدرت بود که در سال ۱۹۶۸ با یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری جایگزین شد. گیربکس‌ها هم سه سرعتهٔ دستی، سه سرعتهٔ اتوماتیک و چهار سرعتهٔ دستی در دارت GT بودند.

دارت GTS

بالاترین عضو خانوادهٔ نسل چهارم دارت، نسخهٔ GTS بود که در پاسخ به شورلت نوا SS به بازار آمد. دارت GTS هرچند در ظاهر تفاوتی با نسخه‌های ضعیف‌تر نداشت اما زیر کاپوت پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 را پنهان کرده بود. این موتور بلوک بزرگ با ۲۸۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین پیشرانهٔ خانوادهٔ دارت ۱۹۶۷ محسوب می‌شد. دارت GTS اما علاوه بر پیشرانه، به‌صورت استاندارد به تعلیق رالی و اگزوز جریان بالا هم مجهز بود اما به دلیل اندازهٔ بزرگ موتور، فضایی برای نصب سیستم تهویه و فرمان هیدرولیک وجود نداشت. در سال ۱۹۶۸، برای دارت GTS یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری با ۲۷۵ اسب بخار قدرت هم ارائه شد و قدرت موتور ۶.۳ لیتری به ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. در این سال حتی به‌صورت محدود موتور ۷.۲ لیتری با ۳۷۵ اسب بخار قدرت هم برای این ماشین ارائه شد و دارت GTS را با شتاب ۵.۲ ثانیه، به یک هیولای کوچک تبدیل کرد.

سقوط دارت

در سال ۱۹۷۶، عمر نسل چهارم دارت به پایان رسید و برای چندین دهه خبری از این نام در سبد محصولات دوج نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۳ دارت به‌عنوان جانشین دوج نئون بازگشت. حالا دارت به یک سدان کامپکت دیفرانسیل جلو تبدیل شده بود که پلت‌فرم مشترکی با کرایسلر ۲۰۰ و آلفارومئو جولیتا داشت. قوی‌ترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با ۱۸۴ اسب بخار قدرت بود. دارت تا سال ۲۰۱۶ تولید شد اما هرگز نتوانست راه پیشینیان افسانه‌ای دههٔ ۶۰ خود را ادامه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    داخل کاپوت فقط یه موتور و باطریه ..پر خالی، خیلی هم عالی

    موافقم 1
    مخالفم 22
    1. (Ali(chevynova

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      سال ۱۹۶۸ دوج از همی دارت رونمایی کرد که ۶۰۰ اسب قدرت داشت و مختص مسابقاتnhra بود

      موافقم 32
      مخالفم 1
      1. parhamiof

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        ماشالاه یادت رفت علی جان.
        قصدم شوخی بود یه وقت به دل نگیری.

        موافقم 9
        مخالفم 0
  2. SRT

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط در امریکاست که به کوپه ۵ متری میگن جمع و جور

    موافقم 34
    مخالفم 0
  3. M.mohamad

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    لذت خالص

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. Mamad

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    حاجی نسل اول عجب طراحی داشت

    موافقم 17
    مخالفم 0
  5. آرین

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    پنج متر خیلی جمع و جوره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. rita

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    یعنی اون دارت سال 2013 از دارت سال 1967 ضعیف تر بود…

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. آقا آرمين

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره دیگه از 2000 به بعد دیگه خیلی قدرت ماشین مهم نیست بیشتر آپشن های بدرد نخور و ایمنی مهم شده

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. يوسف

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    انگار برخلاف گذر زمان طراحی شده…. و جای نسل ها عوض شده….
    نسل یک چقدر زیباست ودر مقایسه با بقیه انگار نسل چهارمه…

    موافقم 10
    مخالفم 0
  8. Taha Ayoobi

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1279 ديدگاه)

    ولی حیف هرچی جلو تر میریم سبک طراحی ها عوض میشه و قوانین هم سخت گیرانه تر.
    قاعدتا نسل پنجم دارت نمیتونه مثل نسل های قبلی باشه و اون پیشرانه ها رو تو خودش جا بده
    ولی دارت نسل پنج به عنوان هاچ‌بک به نظرم اعداد خوبی داشت و همچنین ظاهر خوب

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. BMW

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    فقط اووفف🥲🥲👍

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. parhamiof

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    دوج دارت بسیار ماشین جذابی بود و به دوران طلایی خودروسازی آمریکا تعلق داشت.
    نسل آخرش هم به عنوان یه سدان کامپکت ماشین جذابی بود ولی شایسته نام دوج دارت نبود یه جورایی اعتبارشو از بین برد.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. Sajjad

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    نسل دوم زشت
    نسل سوم زیبا
    نسل چهارم عالی

    موافقم 0
    مخالفم 2
  12. دیمن

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    یکی از دوستان ما با سرعت 120 کیلومتر شاخ به شاخ با کامیون برخورد کرد طوری که محور جلو کامیون جدا شد ولی بنده خدا فقط کتفش شکست😮😮

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فرزاد افشار

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    حیف چه نسل خوبی دوج داشته و رو به فراموشی رفته .نسل اول و چهارم از بقیه قشنگ ترن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا