ماترا رانچو کراساووری بود که در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد یعنی دهها سال پیش از آنکه این اصطلاح در دنیای خودروسازی مطرح شود. این خودرو بهعنوان وسیلهٔ نقلیهای برای اوقات فراغت یا بهطور مخفف LAV ساخته شد و ترکیبی از قطعات ون، پیکاپ و خودروی سواری بود تا چیزی را ایجاد کند که در آن زمان کاملاً بدیع به نظر میرسید. رانچو توسط گروه مهندسی فرانسوی ماترا با همکاری شرکت خودروسازی فرانسوی سیمکا ساخته شد تا با استفاده از روندی که رنجروور ایجاد کرده بود، ظاهری آفرودی را با قیمت کمتر ارائه کند.
رانچو بر اساس نسخهٔ پیکاپِ خودروی کوچک و محبوب سیمکا ۱۱۰۰ ساخته شده بود. برای این کار، از ساختار جلویی و شاسی کشیدهٔ سیمکا ۱۱۰۰ استفاده شد اما باقی بدنهٔ خودرو توسط ماترا از فایبرگلاس و پلیاستر ساخته شده بود. در طراحی رانچو هم از ویژگیهای ظاهری نسل اول رنجروور وام گرفته شده بود تا در دنیایی که هنوز درگیر سدانها و هاچبکهای اقتصادی بود، خود را بهعنوان گزینهٔ جدید و متفاوتی مطرح کند. در داخل خودرو اما همان داشبورد و صندلیهای سیمکا ۱۱۰۰ حفظ شده بود.
رانچو به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضی مجهز بود که ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. برخلاف اکثر آفرودرها اما در این خودرو همان طرح محرک جلوی سیمکا ۱۱۰۰ حفظ شده و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نبود. بااینحال، طراحان ماترا این ماشین را برای استفادههای آفرودی آماده و تجهیز کرده بودند. بهعنوانمثال، فاصلهٔ خودرو از زمین افزایش یافته و قسمتهای زیرین آن به صفحات محافظ مجهز شده بودند.
رانچو علاوه بر برخورداری از تواناییهایی در آفرود سبک، خودرویی بسیار کاربردی هم بود. در داخل خودرو، هفت صندلی در سه ردیف وجود داشت که این صندلیها مثل استادیوم بهصورت شیبدار نصب شده بودند یعنی صندلیهای ردیف دوم از صندلیهای جلو کمی بالاتر قرار داشت. به همین دلیل، در قسمت عقب ارتفاع سقف بیشتر بود تا فضای سر کافی را برای سرنشینان فراهم کند. همچنین برای حمل اشیاء بزرگ، امکان خواباندن صندلیهای ردیف دوم و سوم هم وجود داشت درحالیکه درب صندوق هم مثل رنجروور بهصورت دوتکه باز میشد.
رانچو در بازار به خودروی محبوبی تبدیل شد و به همین دلیل هرچند کرایسلر بخش اروپایی خود (که مالک سیمکا بود) را در سال ۱۹۷۸ به پژو-سیتروئن فروخت اما تولید رانچو تا سال ۱۹۸۴ ادامه یافت و مجموعاً ۵۷,۷۹۲ دستگاه از آن به فروش رسید. ماترا جانشینی را هم برای رانچو در قالب یک مینیون طراحی کرده بود اما پژو این پروژه را پُرهزینه دانسته و از آن استقبال نکرد. به همین دلیل، ماترا طرح خود را به رنو ارائه کرد و این شرکت بهسرعت آنرا تأیید نمود. این پروژه نهایتاً به تولد نسل اول رنو اسپیس در سال ۱۹۸۴ انجامید که نخستین مینیون اروپایی لقب گرفت.
البته رانچو بهعنوان یک کراساوور آفرودی، هرگز جانشین مستقیمی نداشت اما مثل اکثر ایدههای بدیع، بدون شک از زمان خود جلوتر بود.
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۵ تیر ۱۴۰۰بدک نبود تو زمان خودش.
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰یه غم و ناراحتی بزرگی در این ماشین وجود داره
واقعا دوست داشتنی هست
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۴۰۰😂😂😂👏👏👌
راست میگه خدایی ، غم عجیبی داره تو چهرَش !
Amirreza
۲۵ تیر ۱۴۰۰پنجره هاش از پنجره های خونه ما بزرگتره ، تازه این نورگیرم داره 😂 ولی خیلی ماشین بامزه و قشنگیه و طراحیش نسبت به اون سالها خوب بوده
یوسف
۲۵ تیر ۱۴۰۰چقدر باحاله…. حال کردم
ای کاش موتورش قویتر بود
Avan
۲۵ تیر ۱۴۰۰ولی موتورش بازده خوبی داره. ۱۴۰۰ سی سی ، ۸۰ اسب تولید میکنه الان فکر کنم موتور ۱۵۰۰ تیبا ضعیفتر باشه
مرتضی
۲۵ تیر ۱۴۰۰نه داداش مث همینه
۱۵۰۰ سی سی ۸۷ اسب بخار
اونیکه از این بد تره ۲۰۶ تیپ ۲ هست با ۷۵ اسب.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰اون دیگه کلا آب بردهتش،موتور تیپ دو با همکاری چین و هند ساخته شده انتظار بیشتری هم نمیره…
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۴۰۰البته من را یاد سری مستندهای top gear میندازه که برخی اوقات از چنین خودروهایی ناشناس ، گزارس تهیه میکردند !
یادشون بخیر
یادشون که میوفتم ، قلبم تیر میکشه ، چه دورانی بود ، هر چهارشنبه ساعت ۹ شب منتظر شروع برنامشون بودیم ، نه کرونایی بود ، نه غمی نه فکری ، نه اقتصاد پکیدهای ، فقط لذتی که در آن یک ساعت طلایی با دیدن برنامههاشون نمیدانستیم چطور میگذشت !
af.1024
۲۵ تیر ۱۴۰۰نمیدونم چرا با دیدنش یاد سیناد 2 افتادم
KASTECH
۲۵ تیر ۱۴۰۰دقیقا👍
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰سیناد هم در واقع یه چیزی مثل همین بود، در واقع پلتفرم سیناد هم مال یه شرکت خصوصی اروپایی بود…
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۵ تیر ۱۴۰۰خیلی از زمان خودش جلوتر بود خوشم اومد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰برای اون زمان چیز جالبی بوده،موتورش براش بد نیست،امکاناتشم خوبه،فقط ای کاش که کراساوور فقط درحد چند نمونه باقی میموند و نه اینکه الان دنیای خودرو بشه کراس اوور!😐
محمد مختاری آذر
۲۶ تیر ۱۴۰۰واسه اون زمان عالی بوده
Roham
۲۶ تیر ۱۴۰۰چقدر چراغ داره! 😐