سایر خودروهای اروپایی

بازسازی جذاب آخرین نمونه هیلمن GT؛ پیکان جوانان بریتانیایی

آخرین نمونهٔ هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ پس از تجربهٔ یک سال بازسازی کامل، در موزهٔ موتور انگلستان به نمایش درآمده است.

خودرویی که در ایران با نام پیکان تولید شد، درواقع هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا بود. این خودرو که با عنوان سری آرو شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۶ معرفی و از طریق برندهای مختلف گروه روتس مثل هیلمن، سانبیم و سینگر با نام‌های گوناگون به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۶۹، هیلمن نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام هیلمن GT معرفی کرد که به نسخه قوی‌تری از پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سی‌سی چهار سیلندر با دو کاربراتور و ۹۴ اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالی‌که هانتر معمولی با موتور تک کاربراتور ۸۰ اسب بخار قدرت داشت. مدلی که در سال ۱۳۵۰ با نام پیکان جوانان در کشورمان عرضه شد همین هیلمن GT بود.

این سدان اسپرت با قیمت ۹۶۲ پوند معادل ۲۰ هزار پوند امروز به بازار عرضه می‌شد و برای مردان متأهلی در نظر گرفته شده بود که هنوز روزهای هیجان‌انگیز دوران تجرد را به یاد می‌آوردند. این خودرو در بیرون با نوارهای کناری بدنه و رینگ‌های موسوم به رو استایل (Ro Style) از نسخه‌های معمولی متمایز می‌شد و در داخل هم به صندلی‌هایی با پشتی بلند و پشت‌سری یکپارچه مجهز شده بود. تمام این ویژگی‌ها در پیکان جوانان هم وجود داشت. هیلمن GT اما فقط در اولین سال تولید یعنی ۱۹۶۹ با این نام ارائه شد و از سال بعد به هیلمن هانتر GT تغییر نام داد.

حال خودرویی که گفته می‌شود آخرین نمونه هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ است، پس از تجربهٔ بازسازی چشمگیری، در موزهٔ موتور بریتانیا به نمایش درآمده است. این خودرو سال گذشته در یک حراجی با قیمت ۵,۳۰۰ پوند خریداری شد و طی دوازده ماه گذشته موردبازسازی کاملی قرار گرفته است. این هیلمن اسپرت تا پاییز ۲۰۲۴ در موزهٔ مذکور در معرض دید عموم قرار خواهد داشت و سپس بار دیگر به حراج گذاشته می‌شود. این سدان اسپرت بریتانیایی در اسکاتلند ساخته شده و سال ۱۹۶۹ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد.

اولین نمونه‌های پیکان جوانان تولید ایران

متصدی موزهٔ موتور بریتانیا دراین‌باره می‌گوید:

ما بسیار خوشحالیم که این خودروی نمادین افسانه‌ای را به نمایش گذاشته‌ایم. هیلمن GT قطعاً کمیاب‌ترین خودروی ساخت گروه روتس است و گفته می‌شود این خودرو که در اسکاتلند ساخته شده، تنها نمونهٔ باقی مانده است.

هیلمن GT خودروی چشمگیری نیست، گران نیست و حتی برخلاف گفته متصدی موزه شاید نمادین و افسانه‌ای هم نباشد اما بخشی از تاریخچهٔ خودروسازی بریتانیا و داستان مهمی در تاریخ گروه روتس محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    خودروهای امروزی ایرانی فرق چندانی با این نداره شما یک دنا معمولی و پارس سال رو تصور کن همون پیکانه با خطوط تیز طرحی روی بدنه

    موافقم 75
    مخالفم 29
    1. Dan

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      البته اونا بر اساس 405 ساخته شدن نه پیکان(rootes arrow)
      تا جایی که میدونم روآ و عاردی و اریسان بر روی پلتفرم پیکان بودن

      موافقم 25
      مخالفم 48
      1. علی جردن

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1049 ديدگاه)

        منظورم اینکه بر اساس کدوم پلتفرم ساختن نبود هم پیکان هم پارس دوتا خودروی معمولی هستن که نه دیلایت دارن نه سانروف دارن نه ESP دارن نه ترمز خودکار اضطراری دارن نه وکیوم درب دارن و…..
        تکنولوژی و فلسه ساخت جفتشون دقیقا متعلق به ۸۰ سال پیشه جز پرف پاکن چیزی برای راحتی رانندگی ندارن

        موافقم 46
        مخالفم 13
        1. Dan

          ۲۶ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (605 ديدگاه)

          از این دیدگاه اره
          هردو خودرو های کامپکت با حجم موتور زیر ۲ لیتر و با حداقل امکانات و تکنولوژی قدیمی

          موافقم 35
          مخالفم 4
    2. کوروش

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (139 ديدگاه)

      قطعا اون پیکان درزمان خودش از دنا بسیار باکیفیت تر و بهتر بوده

      موافقم 98
      مخالفم 3
    3. MehdiTurbo

      ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1973 ديدگاه)

      داداش با این حرفت به این خودرو توهین کردی
      نمیگم حتی نسبت به یه دولوکس تو زمان خودش
      کافیه پشت یه دولوکس تر تمیز یا هر خودروی کلاسیکی بشین اختلاف زیادیه
      حتی یه ۴۰۵ سال هفتاد با یه ۴۰۵ صفر بشینی متوجه میشی

      موافقم 9
      مخالفم 0
    4. Mehdi1383

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کی گفته هرچی آشغاله ایران درست میکنه به اسم ماشین
      من پیکان کارلوکس دوست داشتم با سدان وهیلمن میکس این ها چرتن

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. F16

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون زمان خودروی ۲۰ هزار پوندی تو کشور ما مونتاژ میشد و حداقل من از خیلی بزرگترا تعریف پیکان جوانان رو شنیدم .یعنی خیلیا تونسته بودن بخرن .

    الان برای واردات قطره چکانی ۲۰ هزار دلاری داریم التماس میکنیم . اونم برای ثروتمندا نه مردم معمولی .

    موافقم 80
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      اون موقع هم گمرک زیادی روی ماشین بود و همین پیکان که از دهه ۴۰ در ایران بود اینقدر کم بود که تا ۳۰ سال بعد آرزو بود!
      تا ۳۰ سال بعد اینقدر ماشین کمبود ، ۲ نفر سمت کمک میشستن و ۴ نفر عقب!
      تازه باید کلی معطل می‌شدی تا ماشین بیاد!( در مسیر های بین روستا ها و نه داخل شهر)

      موافقم 19
      مخالفم 65
    2. F14

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      به چیزی که از بزرگترا می‌شنوی خیلی اعتماد نکن

      همین بزرگترا میگن ما همین شما بودیم چند تا خونواده رو نون می‌دادیم، زمان ما آسمون فلان رنگ بود، زمین فلان جور بود…

      همه خاطرات بچه گی شون رو تو ذهنشون شیرین یادآوری میکنن، در واقعیت اونطور نبوده

      موافقم 15
      مخالفم 41
    3. Anti Tesla

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (618 ديدگاه)

      پدربزرگ من تو کار خودرو بوده است‌.
      در واقع تشک دوز ماشین(روکش داشبورد،درب ها،کف،صندلی،فرمان،کنسول چوبی و…
      کلاً تو کار این بوده که ماشین آنتیک کنه و مثلا ظبط صوت طلایی رنگ بزاره و…
      البته از نظر فتی هم مار می کرده و اون رو شاگرداش می گرداندند.
      اون زمان چون آدم ماشین بازی بوده کل فامیل میومدن ماشین هاشو قرض می گرفتن.
      اینکه شما می گی خیلیا می تونستن خودرو بخرن نظر شخصی شما هست و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.

      موافقم 21
      مخالفم 6
      1. مهرداد

        ۲۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (37 ديدگاه)

        سلام در تایید حرف شما بگم پدر من یه پیکان مدل 65 داشت که بیش از 10 بار به عنوان ماشین عروس آشنا، دوست و… استفاده شد

        موافقم 15
        مخالفم 0
  3. X

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    بعد از 40 سال پیشرفت مشخصات فنی پیکان جوانان از از tu5وEF7 در یک حده
    تازه بنزینم مفتی شده

    موافقم 52
    مخالفم 4
  4. سالار جان خان جان فصل

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    خدایش بیامرزد

    موافقم 57
    مخالفم 3
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      خدا کسی که اینو وارد کرد بیامرزه

      موافقم 29
      مخالفم 6
  5. رضا

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    چقدر قشنگه واقعا! نمیدونم تو ایران کدوم احمقی فیست لیفت کرد پیکان رو با چراغ‌های بزرگ. خیلی زشت شد ماشین.

    موافقم 47
    مخالفم 5
    1. JDM_Japan

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (167 ديدگاه)

      مخالفم باهات این نسخه از نسخه ای که بعدا تو ایران فیس لیفت شد قدیمی تر بنظرم میرسه

      موافقم 5
      مخالفم 28
      1. رضا

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (123 ديدگاه)

        منظورم مدلیه که در انتها و بعد انقلاب تو ایران تولید شد.
        فکر کنم به مدل چراغ بنزی معروف شده بود.

        موافقم 25
        مخالفم 0
    2. F16

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کلا فیس لیفت در مملکت ما یعنی زشت کردن خودرو و در عین حال افزایش قیمت .
      از پیکان سپر جوشن بگیر تا زانتیا ۲ حال بهم زن و پارس جدید که سپر همرنگ بدنه داشت و …

      موافقم 33
      مخالفم 2
    3. ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3286 ديدگاه)

      به قول جرمی کلارکسون یارو داده بود به سگش که اینو طراحی کنه

      موافقم 12
      مخالفم 4
  6. مازیار

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    اگه به ایران می‌رسید با قیمتی فراتر از انتظار بفروش میرفت

    موافقم 19
    مخالفم 1
  7. blackwing

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (889 ديدگاه)

    یه موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ بزار زیر کاپوتش و صداش کن Hilcat 😎

    موافقم 37
    مخالفم 5
    1. نقی معمولی

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      داداش همیشه تو توهم زندگی میکنی؟

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. blackwing

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (889 ديدگاه)

        امیدوارم قوه تخیل شما جوابگوی این طنز خیالی باشه 😉😉

        موافقم 11
        مخالفم 0
    2. Viper

      ۲۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      ولی خداییش ترکیب جذابی میشه👌

      موافقم 4
      مخالفم 0
  8. علی

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    حتی پیکان هم خودروی تمام ملی نبود

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. حسین

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      موتور در پالت چوبی می اومد …

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. محسن

        ۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        امان از دلار های تازه ازاد شده لابد دنایی که روی رودریش زده Made In China خودروی تمام ملی حداقل خودروی روز بوده خودروی مسابقه ای بوده خودرویی بوده تو اون زمان اپشن هایی داشته که الان تارا و شاهین ندارن شتاب زیر ده ثانیه ای داشته که الان بنجل مونتاژرا نتونستن بهش برسن

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. مجتبی .

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      بله تمام ملی نبود اما قدم اول بود وقرار نبود تا چهل سال روخط تولید بمونه وصنعت خودرو برسه به اینجایی که هست

      موافقم 51
      مخالفم 0
  9. کوروش

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (139 ديدگاه)

    اون سیستم پخش کاست که جدیدتر از ماشینه کار خراب کرده

    موافقم 14
    مخالفم 1
  10. Saeed

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    به به

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. هومن

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    جا داره یادی کنیم از خیامی بزرگ و…!

    موافقم 10
    مخالفم 0
  12. شیرازی

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین الآنم پیکان از خیلی از ماشینهای امروزی سرتر هست فقط اومدن بیخودو بی جهت کارخونش رو تعطیل کردن کمی ارتقا حجم موتور کمی تغییر در هیدرولیک و محور فرمان و تغییرات اسپرت بیرونی میشد باشه و از خیلی از ماشینا سرتر و بهتر و جلوتر بود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. محسن

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    من بین ایشون و شاهین تارا اینو انتخاب میکنم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. Mehdi1383

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من دهه هشتادیم پیکان کارلوکس یاهیلمن میکس بهترین هست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا