هیوندای

معرفی هیوندای سانتا کروز 2024 با نسخه آفرود جدید XRT

هیوندای سانتا کروز برای مدل ۲۰۲۴ تغییراتی را تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها ارائهٔ نسخهٔ آفرودی XRT با ویژگی‌های ظاهری و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد است.

برای مدل ۲۰۲۴ به خانوادهٔ هیوندای سانتا کروز تیپ جدید XRT اضافه شده است. این یک تیپ آفرودی است که قبلاً برای سانتافه و توسان هم ارائه شده بود و در خانوادهٔ سانتا کروز جایگزین تیپ SEL پریمیوم خواهد شد. سانتا کروز XRT از فلاپ‌های گلگیر، پله رکاب‌های جانبی، باربند عقب، تریم پلاستیکی پایین درها بهره می‌برد. جلوپنجرهٔ کرومی تیره، نشان‌های مشکی مات، قاب مشکی‌رنگ آینه‌های جانبی، رینگ‌های ۱۸ اینچی با درپوش میانی اختصاصی نارنجی‌رنگ و نشان مشکی XRT در عقب هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری این نسخهٔ جدید هستند.

تیپ XRT در خانوادهٔ سانتا کروز پایین‌تر از تیپ لیمیتد قرار می‌گیرد و در داخل از صندلی‌های H-Rex مشکی، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته‌دنده، سوئیچ دیجیتالی و آینه عقب تیره شونده خودکار بهره می‌برد. این نسخه با پیشرانهٔ قوی‌تر سانتا کروز یعنی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌شود که ۲۸۱ اسب بخار قدرت و ۴۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه با پدال‌های تعویض دندهٔ دستی متصل می‌شود. سانتا کروز XRT همچنین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.

اما علاوه بر ارائهٔ تیپ XRT، تمام تیپ‌های سانتا کروز مدل ۲۰۲۴ حالا با چراغ‌های جلوی LED جدید و غربیلک فرمان مجهز به بازخورد احساسی برای سیستم‌های حفظ حرکت میان خطوط و جلوگیری از برخورد در نقاط کور ارائه می‌شوند. همچنین تیپ‌های SEL و بالاتر نیز حالا به سیستم کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای مجهز شده‌اند. هیوندای فعلاً حرفی در مورد قیمت سانتا کروز مدل ۲۰۲۴ نزده است ولی در مدل ۲۰۲۳، قیمت تیپ SEL لیمیتد که با XRT جایگزین شده از ۳۸,۹۳۵ دلار آغاز می‌شد و گران‌ترین تیپ یعنی لیمیتد ۴۱,۹۰۵ قیمت داشت.

فروش هیوندای سانتا کروز در شش ماه نخست سال جاری با ۱۰ درصد افزایش به ۲۰,۰۵۰ دستگاه رسیده است. فورد هنوز آمار فروش خود در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۳ را منتشر نکرده است ولی ماوریک فقط در سه ماه اول سال ۲۱,۴۷۸ دستگاه فروخته که از فروش شش ماه رقیب کره‌ای بیشتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    با اینکه به جز ماوریک رقیبی در بازار آمریکای شمالی نداره ولی نتونسته خیلی خوب بفروشه، اگر رقبای تازه از برندهای رم و احتمالا برندهای ژاپنی از راه برسن شرایط براش سخت تر میشه. به نظر میرسه خریداران این سبک وانت بیشتر دنبال کارایی هستن تا استایل.

    موافقم 56
    مخالفم 3
    1. محمدرضا

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1072 ديدگاه)

      نصف فورد فروخته دیگه
      انتظار داری اندازه فورد بفروشه؟

      موافقم 34
      مخالفم 20
    2. محسن

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      برند های ژاپنی تا بخوان رقیب بدن از صحنه روزگار محو شدن بخاطر نبود ماشین برقی 🤣 سانتاکروز ضربه بدی بود به ژاپنی فنا و هایلوکس و تاکوما رو زد نابود کرد

      مدل استات ۱۹۰۰ که از پیشرانه ۳R استفاده می‌کرد در آمریکای شمالی و بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ عرضه شد. این خودرو در ابتدا موفقیت چشمگیری به دست نیاورد و در یک سال فقط ۴ دستگاه از آن فروخته شد
      فقط ۴ تا 🤣🤣🤣 اون وقت هیوندا سال اول تو شیش ماه ۲۰ هزار تا فروخت و کلی جایزه درو کرد 🤣🤣💪

      موافقم 10
      مخالفم 110
      1. MC20

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1644 ديدگاه)

        سال 1964 هیوندا کجا بوده ؟ # اندکی منطقم آرزوست … 🤦‍♂️

        موافقم 64
        مخالفم 6
      2. Royal Driver

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        سایت به فنا رفته….

        موافقم 29
        مخالفم 1
        1. MC20

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1644 ديدگاه)

          رویال جان فنا مال یه دقیقشه … بعضی کامنتها بیشتر جولانگاه خام اندیشی و سطحی نگری و احساسات زدگیه … شگفتا که سطح کامنت ها چه بود و چه شد … # نسل Z 🤦‍♂️

          موافقم 21
          مخالفم 1
      3. Genius

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        عمو محسن من و توی ایرانی برای jac کی۸ باید بریم تو صف قرعه کشی!!!!نبرد کره‌جنوبی و سرزمین آفتاب تابان پادشاهی ژاپن نبرد دو غول تکنولوژی دنیاست بما چه؟؟!!

        موافقم 12
        مخالفم 3
      4. مهدی

        ۱۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        هیچ ماشینی تو دنیا اندازه پراید نفروخته لعنتی انقدر خوبه که حتی ماشین هایی مثل لامبور گینی با یه مدل نمیتونن ۴۰ سال سالی چندین هزارتا بفروشن هرسال مدل جدید میزنن جلب مشتری میکنن مشتریشون زیاد شه ولی پراید روز به روز حلبی تر میشه مشتریاش بیشتر

        موافقم 8
        مخالفم 3
    3. Car love

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (552 ديدگاه)

      اتفاقا فروشش عالیه و با افزایش فروش های هر ساله روبرو هست.اینکه نتونی تو تو امریکا اندازه یه برند امریکایی اونم تو کلاس تخصصی خودشون بفروشی خیلی عادیه!
      فورد F هم ۶ برابر تویوتا تاندرا فروخته اونو یادت رفت چیزی بگی راجع بهش؟ حتما اون دیگه باحت ١٠٠٪؜ حساب میشه!

      حالا باز خوبه سانتاکروز نصف ماوریک فروخت نه یک شیشم!! درضمن تنها رقیب هم ماوریک نیست

      موافقم 14
      مخالفم 45
      1. مانی

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (58 ديدگاه)

        نکته اول : این ماشین مثلا پیکاپ قیافه فضایی و عجیبی داره که می تونه نظر بعضی ها رو به خودش جلب بکنه ولی اگه ماشین های کره ای از طلا هم ساخته شده باشن من حاضر نیستم یکی از اونا رو بخرم.بگذریم از این که من هرگز هم حاضر نیستم به دست دوم های قراضه و پوکیده و تصادفی و رنگ خورده کره ای که در ایران 10 برابر یا 20 برابر قیمت جهانی خودشون فروخته میشن حتی نیم نگاهی هم بندازم.هر چند،دلال های بی سواد و طماع و پر ادعا و همچنین،عوامل فعال اونها در رسانه ها و مطبوعات سخت شیفته و تبلیغاتچی چنین ماشین های پولسازی هستند ولی من شیفته اونها نیستم چون در حد خودم یک ماشین شناس هستم.
        نکته دوم : کره ای ها در بعضی از کلاس های خودرو خیلی ضعیف هستند و یا اصلا نماینده مطرحی ندارن.کره ای ها در کلاس شاسی بلندهای فول ساز خیلی ضعیف هستند و هنوز نتونستن ماشینی در حد شورولت تاهو،تویوتا سکویا،تویوتا لندکروز،نیسان پاترول،فورد اکسپدیشن و ….به خریداران خودرو در دنیا عرضه بکنند.کره ای ها در زمینه تولید خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت هم خیلی ضعیف هستند و هنور نتوستن مدل هایی در حد برندهای مطرح مثل پورشه،فراری و لامبورگینی و مارزاتی و …به دنیا عرضه بکنن.کره ای ها در زمینه تولید پیکاپ های فول سایز و حتی میان سایز هم در حد صفر هستند و هنوز نتوستن مدل هایی مشابه فورد F150،دوج رم،شورولت سیلورادو،تویوتا تاکوما و هایلوکس و فورد رنجر و….به بازار های جهانی عرضه بکنند.کره ای ها در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی هم چندان مطرح نیستند و هیچ برندی در حد تسلا آمریکا و حتی در حد بی وای دی چین هم ندارند.
        نکته سوم : به دلیل نگاه مصرفی که مردم دنیا به خودروهای کره ای دارند تا حالا کمتر مدلی از ماشین های ساخت کره در بازار خودروهای کلاسیک مطرح شده است.این بازاری هست که حتی ژاپنی ها هم به اون ورود پیدا کردن ولی اسمی از کره ای در اون نیست.
        نکته سوم : در این نکته شکی نیست که کره ای ها در ایران خیلی طرفدار دارند؛دلیلش هم اینه که اکثریت مردم در ایران و به ویژه بسیاری از تحصیلکرده های به اصطلاح همه چیزدان و پرادعای این مملکت هنوز هیچ برندی بالاتر از کیا و هیوندای تو خیابون های شهرها و یا روستاهاشون ندیدند و بدتر از اون،حتی به خودشون زحمت هم نمیدن که به سایت و رسانه ای مراجعه کنن و ببینند که در بازار دنیا چه برندهایی عرضه میشه.در نتیجه، این دسته از افراد نمی تونن وجود برندهای دیگری رو هم در ذهن خودشون تصور بکنند.با این حساب،اگر روزی این وانت کره ای به ایران بیاد احتمال موفقیت اون در بازار بالاست و خیلی ها براش صف می کشن.

        موافقم 24
        مخالفم 12
        1. Maxi R 11

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          احسنت . کاملا درست ✔️

          موافقم 16
          مخالفم 4
        2. Car love

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (552 ديدگاه)

          مانی
          با توجه به اینکه جزو دسته اکانت های فن ٣ چرخ سازانی که چند روزه یه اکانت دیگه ساختی و اومدی( توی ٢ هفته گذشته ٢٠ تا اکانت جدید همه هم دقیقا با یه سلیقه و فن جاپون ساخته شده) اهمیتی نمیدم و نخوندم
          اما فقط چند هی اخرت رو خوندم که گفتی کره ای تو ایران محبوبه فقط اونم بخاطر سطح سواد پایین ملت
          جوابت: گروه هیوندای سومین گروه خودروسازی پرفروش جهان شد امسال. ٢٠٠٠٠٠ خط نوشتی همش با یه جمله رفت رو هوا😂😂با اکانت اصلی بیا

          موافقم 7
          مخالفم 30
        3. مهدی

          ۱۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          ماشین کره ای که هیچ یک‌کوییک هم نمیتونی بخری 😃 ادعاهای بی سرو ته

          موافقم 13
          مخالفم 2
        4. مهدی

          ۱۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          تو حاضر هم باشی پولش حاضر نیست تازه درمورد ماشین های کره ایش گفتم درمورد شورلت لامبور گینی اگه متولد شدن دوباره پس از مرگ هم حقیقت داشته باشه یعنی چهار بار زندگی هم کنی تو چهار بارش هم همه پولاتو جمع کنی تو زندگی پنجمت حتی نمیتونی چرخشون بخری تقصیر تونیست تقصیر dna هست این ماشینا بهش نمیخوره حتی بعید بدونم پول ماشین چینیشو هم داشته باشی پراید حلبیتو سوار شو اگه حاضر نیستی پیاده تو خیابون راه بری😂😂😂

          موافقم 6
          مخالفم 2
        5. مانی

          ۱۸ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (255 ديدگاه)

          مهدی
          بی سر و ته اون دو تا کامنت چرتی هست که تو نوشتی…البته تو بی سوادتر و احمق تر و بی ادب تر از اونی هستی که بتونی محتوی کامنت من رو هضم کنی.مطمئن باش صد برابر بهتر از کوئیک رو می تونم بخرم.پس از سر بی سوادی و حماقت کامنت مزخرف ننویس که آبروی خودت می ره.البته اگه فرض رو بر این بگیریم که آبرویی داشته باشی.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    4. net

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      ده سال هست می خواد وانت سانتاکروز معرفی بشه

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. net

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        سانتاکروز حس وانت نداره . اسم اسپانیایی روی این وانت گذاشته

        موافقم 9
        مخالفم 0
    5. Amard

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (780 ديدگاه)

      کدوم دیونه ای هایلوکس ناوارو ال ۲۰۰ فورد رنجر ول میکنه میاد واس یه پیکاپ بد شاسی معمولی ۴۰ هزارتا خرج میکنن

      موافقم 23
      مخالفم 0
  2. کیان

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1436 ديدگاه)

    اعتماد به سقف هیوندای رو اگر یونجه داشت سالی 1000 بار زعفرون میداد !!!

    موافقم 65
    مخالفم 27
    1. PRPR

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (240 ديدگاه)

      ولی هنوز اعتماد بنفس هیوندا به تسلافن ها نمیرسه

      موافقم 44
      مخالفم 7
    2. محمدرضا

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1072 ديدگاه)

      فعلا که با فروش بالای ۴میلیون دستگاه میتسوبیشی و نیسان رو ورشکست کرده مزدا هم هیچوقت عددی نبوده امسال هم توی بازار آمریکا از روی هوندا رد شد.
      البته این ها در مورد تک برند هیوندا بود کیا هم حساب کنیم پارسال۷ میلیون فروش داشته.

      موافقم 10
      مخالفم 43
      1. حسین

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1098 ديدگاه)

        تک برند تویوتا از کل صنعت خودروی کره بیشتر میفروشه اونم با چند میلیون اختلاف. بدو تا بهش برسی. هوندا هم جایگاهش رو بدست میاره مزدا هم هیچ وقت به اندازه بقیه تولید انبوه نبوده. تو چی میدونی که نطر میدی؟ تنها یکی ا افتخارات موتور اسپرت مزدا کل تاریخ بنجل سازی کره مربا رو می‌خره میذاره تو جیبش.
        اینو هم بنویس رو کاغذ بزن دیوار اتاقت. فروش سالانه صنعت خودروی ژاپن بیش از 20 میلیون، کره مربا 7 میلیون.

        موافقم 54
        مخالفم 10
      2. حسین

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1098 ديدگاه)

        چند ماه قبل ازت یه سوال پرسیدم هنوز نتونستی جوابشو پیدا کنی محمدرضا یا همون احسان یا همون کار لا و کیلر و غیره. یه دونه از اختراعات یا ابداعات مهم هیوندا رو بگو

        موافقم 33
        مخالفم 10
        1. محمدرضا

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1072 ديدگاه)

          اون بقیرو نمیدونم ولی از من نپرسیدی
          ولی اختراعات مزدا برا خودش خوبه وقتی فروش نداشته باشی.
          هیوندا هیچ اختراعی نداره مهم هم نیست ولی محبوبیتش تو بازار آزاد آمریکا از هوندا با ۲برابر قدمت بیشتره مهم محبوبیت برند و در نهایت فروش اون هست.وقتی بدرد نخور باشی هر چقدر هم اختراع داشته باشی مثل میتسوبیشی هیچ خریداری نخواهی داشت.

          موافقم 10
          مخالفم 32
        2. حسین

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1098 ديدگاه)

          رفرنس بده که محبوبیت هیوندا بیشتره 😂 تو نگران فروش و محبوبیت قهرمان فرمول یک نباش، علت کاهش فروش صرفا تعطیلی چند خط تولید به دلیل کمبود نیمه هادی بوده. خوبه مطالعات محبوبیت هم هستن و نشون میدن جایگاه هیوندای محبوب کجاست 😂

          موافقم 22
          مخالفم 3
        3. حسین

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1098 ديدگاه)

          بازنده اونیه که ده تا کراس اوور تو یه سگمنت با اسامی و تریم های مختلف میسازه که شاید بتونه به نصف فروش سالانه راو فور برسه و آخرش می بینه کرولا کراس تازه وارد تو یک سال به این رقم فروش دست پیدا می کنه. بدو تا بهش برسی

          موافقم 22
          مخالفم 4
        4. حسین

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1098 ديدگاه)

          مزدا فروش نداره ‌؟ وقتی درکی از کلاس بندی های برندها نداشته باشی بایدم اینطوری نظر بدی. حجم تولید مزدا همیشه همین بوده پروفسور، هدف گذاری مزدا فروش ده میلیونی نیست. خیلی سخته درک کردنش برات ‌؟ اونی تو فروش شکست خورده که داره با سه تا برند خودشو باز می کنه که به فروش یه دونه تک برند تویوتا برسه

          موافقم 21
          مخالفم 2
        5. محمدرضا

          ۱۵ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1072 ديدگاه)

          واقعا من هیچ درکی از خودرو سازی که بتونه بفروشه ندارم😅مگه مولینر هست😅
          محبوبیت رفرنسش اینه که افراد بیشتری از اون برند خودرو میخرن😐🤣

          موافقم 1
          مخالفم 24
    3. ابوالقاسم فتح الاسلام بن محمد ابن طاها

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      🤣

      موافقم 11
      مخالفم 4
    4. R/T

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      یزدیتو🤣🤣

      موافقم 15
      مخالفم 2
    5. زیزیگولو

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (5111 ديدگاه)

      ظاهرش که خوبه ولی هیوندای بیشتر ماشیناش فانتزی هستن و بیشتر واسه تو شهر و مسافرت رفتنو جاده های آسفالت میخورن و اکثراً هم تو این زمینه ازشون راضی هستن ولی من فکر نمیکنم این بتونه مثل پیکاپای آمریکاییو ژاپنی هم ویژگی حمل بار خوبی داشته باشه و هم بی راهه نورد و آفرودر خوبیم باشه و بتونه تو این کلاس با بزرگای آمریکاییو ژاپنی رقابت کنه یا حداقل فعلاً نمیتونه

      موافقم 23
      مخالفم 2
    6. Car love

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (552 ديدگاه)

      وقتی چرخت در نره،مشتریات هم نرن سمت تسلا،اینطور اعتماد به نفس پیدا میکنی 😂😂

      موافقم 7
      مخالفم 27
    7. پیام

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1645 ديدگاه)

      فعلا که استیشنش در کنار فراری و بنز میاد و یونجه قسمت برند ژاپنی شده!

      موافقم 4
      مخالفم 30
      1. HKS

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (26 ديدگاه)

        پژو ۴۰۵ استیشن
        فراری

        اسم ۴۰۵ کنار فراری اومد عجب افتخاری

        موافقم 15
        مخالفم 2
    8. Genius

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      تو که شهروند جایی هستی که فوتون تنلند و jac تی۸ توش آفرودرهای سخت جون و مشتی حساب میان تو رو قرآن اینو نگو!

      موافقم 3
      مخالفم 8
    9. مهدی

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      همین اعتمادو ایران خودرو هم با کسایی که میخرنش دارن با اینکه نصف این ماشینم کیفیت ندارن راحت تو ایران میفروشن پس خیالت راحت این ماشین هرچی باشه صد برابر ماشین های ایران میفروشه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. MASOUD 0099

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (422 ديدگاه)

    بهترین گزینه با این قیمت از هر لحاظ از نظر توان موتور از نظر زیبایی از نظر کارایی عالی

    موافقم 6
    مخالفم 24
  4. مهرداد

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    یکی به دادم برسه واویلا، خوشگله یا زشته ؟ بلاتکلیفه قیافش چرا

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. PRPR

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (240 ديدگاه)

      یک توسان ۲۰۲۲ دیپلمات تو مشهد دیدم . تو عکس خوشگلتر بود ولی بازم هم سلیقه هست (جلو توسان با سانتاکروز یکیه)

      موافقم 15
      مخالفم 3
  5. ابوالقاسم فتح الاسلام بن محمد ابن طاها

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مورچه چیه که کله پاچش چی باشه!

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. امین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    تا حالا ندیده بودم وانت گیربکس دوکلاجه داشته باشه. چند وقت دیگه حتماCVT هم میزنن.کاربری سنگین و نیمه سنگین گیربکس رو تحت فشار میزاره. آخه دوکلاجه؟

    موافقم 16
    مخالفم 4
  7. harry.potter

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    پلتفرم و کاربرد یکسان نیست…

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. BMW

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1243 ديدگاه)

    براووووو احسنت به صنعت شون واقعا و افسوس به ما ولی خدایی قیافه تهاجمی داره

    موافقم 9
    مخالفم 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا