ایران خودروچشم انداز

فیس لیفت خانواده دنا با نام دنا سال در اواخر ۱۴۰۲ روانه بازار می‌شود

به گزارش خبرنگار مجله پدال، در جریان چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران، مسئولین غرفه ایران خودرو با اشاره به اینکه برای ارتقا خانواده دنا پروژه‌های متعددی در نظر گرفته‌اند، اعلام کردند که تا پایان سال آینده نسخه‌ی ارتقا یافته و فیس‌لیفت شده محصول دنا با نام دنا سال روانه بازار شده و جایگزین تیپ‌های فعلی خانواده دنا و دنا پلاس می‌شود.

رندر دنا فیس لیفت توسط حسین سلیمانی
رندر دنا فیس لیفت توسط حسین سلیمانی، سر طراح ایران خودرو

دنا سال که الگویی مشابه به دنا پلاس موجود در بازار دارد، در نمای خارجی کمترین تغییرات را داشته و طبق آخرین اطلاعات از این پروژه، صرفاً مجموعه سپرهای خودرو تغییر کرده‌اند. مهم‌ترین بخش این پروژه نیز مربوط به تریم داخلی بوده و کابین خودرو به‌طور کامل بازطراحی شده است.

رندر داخل دنای فیس لیفت
این تصویر غیر رسمی و تزئینی است

پس از گذشت حدوداً هشت سال از اولین حضور دنا در جاده‌های ایران، مالکین این خودرو همیشه نسبت به طراحی اتاق دنا و کمبود فضا گله داشتند. با توجه به اینکه اتاق دنا و سمند مشترک هستند، این انتظار می‌رود که ابعاد و راحتی فضای اتاق آن نیز مشابه به سمند باشد. اما به دلیل نوع طراحی مجموعه داشبورد که الگویی مشابه به سوناتا وای اف دارد، باعث شده تا داشبورد دنا فضای بیشتری نسبت به داشبورد سمند اشغال کرده و فضای پا در ردیف جلو محدود شود. در ردیف عقب نیز به دلیل طراحی و جانمایی نامناسب صندلی‌های ردیف جلو، شاهد کمبود فضای پا نسبت به سمند هستیم. در پروژه دنا پلاس نیز با افزوده شدن سانروف و استراکچر آن به سقف خودرو، فضای سر سرنشینان نیز کم شد. با توجه به این سه نکته، مرکز تحقیقات ایران خودرو در پروژه دنای سال‌تریم داخلی را به‌طور کامل بازطراحی کرده و دنا به‌زودی با کابینی کاملاً جدید عرضه خواهد شد. با این اقدام علاوه بر تأمین فضای مناسب برای سرنشینان، شرایط برای نصب آپشن های جدید ازجمله دکمه استارت نیز فراهم شده است (در جریان معرفی تیپ جدید دنا پلاس در نمایشگاه تهران، نکته‌ی عجیب و تأسف‌بار محل نصب دکمه استارت خودرو بود که با واکنش منفی بازدیدکنندگان نیز مواجه شد). برای فضای سر نیز قرار است سقف شیشه‌ای ثابت یا اصطلاحاً مونروف (مشابه به پژو ۲۰۷) جایگزین سانروف فعلی شود.

در بخش فنی نیز تغییرات خوبی انجام شده و قرار است دنای جدید به پیشرانه‌های EF7 پلاس و EF7 پلاس توربو مجهز شود. نسل جدید موتور ملی در نسخه تنفس طبیعی مجهز به اویل پمپ متغیر، سیستم متغیر سوپاپ دوگانه هوا و دود و سیستم بهینه مدیریت حرارت موتور شده است. این موتور قدرتی مشابه به موتور فعلی داشته اما مصرف سوخت کمتری نسبت به آن دارد. در نمونه پرخوران نیز علاوه بر مواد فوق، مهم‌ترین تغییر، مجهز شدن به توربوشارژر برقی بوده که باعث رفع لگ اولیه توربو نسبت به نسخه قبلی و افزایش ۱۵ اسب بخاری قدرت خروجی شده است. قدرت این موتور ۱۶۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر است. این پیشرانه‌ها که مجهز به استاندارد آلایندگی پایه یورو ۵ قابل ارتقا به یورو شش هستند، از طریق گیربکس شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند.

در دنای جدید امکاناتی نظیر فرمان برقی، ورود و خروج بدون کلید، دکمه استارت، سیستم کنترل پایداری، سیستم فشار باد تایر، سنسور تعویض دنده GSI، سنسور نور و باران، سامانه تماس اضطراری SOS و چراغ روشنایی روز به‌طور استاندارد در تمامی تیپ‌ها مشاهده می‌شود و در نمونه‌های فول آپشن نیز مواردی نظیر ایربگ های جانبی، سقف شیشه‌ای، تودوزی چرم، گرمکن-سردکن و ماساژور صندلی، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی و شیفتر پشت فرمان برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باز هم‌خوبه این دولت اینا رو وادار کرد خودرو‌خوب بزنند و ایرادات برطرف بشه اگه این طرح عملی بشود یک ماشین خوب و با اپشن سوار میشویم تا حالا این اپشنها رو تولیدات داخلی رویا و خواب بود الان اگه عملی بشه خوبه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۶۰
    1. Ehsan g

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لشکر مجازی
      اینجام ول نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۱۱
    2. فرهاد

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این دولت؟؟!
      شب درازست و …..
      امیدوارم مثل احمدی نژاد باز اعلام برائت نکنید

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۳
    3. onegold

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (41 ديدگاه)

      دیگه تابلو شده!

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
  2. محمد

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بنظرم به تارا اتوماتیک : صندلی تمام چرم و گرم کن و سرد کن صندلی و کولر و بخاری لمسی و سرعت سنج لمسی و دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور اضافه کنن و ۸ ایربگ بشه
    تارا دستی : صندلی تمام چرم و گرم کن و سردکن صندلی های جلو و کولر و بخاری لمسی و سرعت سنج لمسی و رینگ و دوربین عقب اضافه کنن و ۶ ایربگ بشه
    دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک : استارت دکمه ای و سردکن و گرمکن صندلی و کولر و بخاری لمسی و کنترل پایداری و سنسور باران و صندلی های تمام چرم اضافه کنن و ۶ ایربگ بشه
    دنا پلاس : کولر و بخاری لمسی و سرعت سنج لمسی و صندلی چرم و پارچه و سنسور کنترل پایداری و فرمان برقی اضافه کنن و ۴ ایربگ بشه
    دنا : کولر و بخاری لمسی و سنسور باران و صندلی چرم و پارچه و رینگ و دوربین عقب و فرمان برقی و دیلایت اضافه کنن و ۴ ایربگ بشه
    رانا پلاس : کولر و بخاری لمسی و سرعت سنج لمسی و رینگ و صندلی چرم و پارچه و مانیتور و فرمان برقی و سنسور باران و دیلایت اضافه بشه و ۴ ایربگ بشه
    سورن پلاس : کولر و بخاری لمسی و مانیتور و سنسور کنترل پایداری و صندلی تمام چرم و فرمان برقی اضافه بشه و ۵ایربگ بشه
    اینطوری خوب میشه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۲
  3. Mustang shelby gt 350

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    سقفش اینهو ماشینای ۲۰ سال پیشه پژو هنوز که

    موافقم ۸
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا