ایران خودرو

خط تولید وانت آریسان۲ در ایران خودرو خراسان افتتاح شد

در روز میلاد با سعادت امام رضا (ع) خط تولید وانت آریسان ۲ در شرکت ایران‌خودرو خراسان به بهره‌برداری رسید.

ایکوپرس نوشت، در مراسمی که با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، نماینده مجلس، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسان، رئیس سازمان صمت استان خراسان رضوی و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری، در شرکت ایران‌خودرو خراسان برگزار شد، خط تولید وانت آریسان ۲ به بهره‌برداری رسید.

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی در این مراسم با اشاره به دستورات هشت‌گانه ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:

به دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای خرداد ماه سال جاری، تولید خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو متوقف شده که این مهم علاوه بر کاهش تعداد خودروهای ناقص، سبب ارتقای ۲۵ درصدی کیفیت محصولات نیز شده است.

کیانوش پورمجیب افزود:

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری، علاوه بر افتتاح خط تولید آریسان ۲، از محصولات جدید دیگری نیز رونمایی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسان نیز در این مراسم عنوان کرد:

تولید آریسان ۲ با تعداد روزانه ۲۰ دستگاه آغاز می‌شود و امیدواریم به مرور با افزایش تولید و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، در پایان سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» بتوانیم به هدف ۴۰ هزار دستگاه در سال برسیم.

بیژن زاهدی فرد افزود:

در استراتژی شرکت ایران‌خودرو خراسان هر سال معرفی و تولید یک محصول جدید در دستور کار بوده که امروز وانت آریسان ۲ به سبد محصولات اضافه شده و با همراهی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، امیدواریم در سال جاری دو محصول جدید دیگر را نیز به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه کنیم.

غلامحسین اخلاقی مدیر پروژه تولید خودرو آریسان ۲ در گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه گفت:

تغییرات محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به طراحی و ساخت شاسی یکپارچه این خودرو برای اولین بار در ایران با استفاده از دانش بومی اشاره کرد.

وی افزود:

تمامی آزمون‌های تصادف خودرو در خارج از کشور انجام شده است، تنوع رنگی محصول، افزایش قدرت موتور، افزایش حجم منبع گاز CNG و افزایش امکانات رفاهی سرنشین و راننده از سایر تغییرات آریسان ۲ است.

اصلی‌ترین ویژگی آریسان ۲ تجهیز به پیشرانۀ ۱.۸ لیتری XU7 پلاس است. این نسخۀ ارتقاءیافته‌ای از همان پیشرانۀ پژو ۴۰۵ GLX است که حالا حدود ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی موتور آریسان ۲ حدود ۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است خواهد داشت.

نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب می‌شود و به‌صورت محرک جلو مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. به همین دلیل، آریسان ۲ مثل پراید ۱۵۱ به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل خواهد شد؛ بنابراین، هرچند شاید جایگزینی پیشرانۀ قدیمی آریسان با موتور جدیدتر XU7 اقدام مثبتی باشد اما برای یک وانت، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بسیار مناسب‌تر است و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو در آریسان ۲ تصمیم جالبی به نظر نمی‌رسد.

پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی به‌صورت استاندارد دوگانه‌سوز خواهد بود و بنابراین آریسان ۲ هم همچنان به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه خواهد شد. در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالی‌که ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به ۷۵ لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود می‌کند اما در آریسان ۲ زاپاس به زیر بدنه منتقل می‌شود تا این مشکل برطرف گردد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Aboalfazl demon

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    به به
    عجب آشغالی

    موافقم 129
    مخالفم 8
    1. دکتر استاپ

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      یکی از آپشن های مخفی آریسان که ساخت دانش بومی هست و کمتر کسی میدونه و توی هیچ ماشینی پیدا نمیشه نصف شدن ماشین هست
      نحوه فعال شدنشم اینطوریه که شما کمتر از یک پراید وانت بار میزنید و یهو ماشینتون از وسط نصف میشه
      چیز جدید یادتون دادم برید حال کنید

      موافقم 187
      مخالفم 31
      1. آرمان

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        این ایراد در مدل های ۹۴ و ۹۵ بود که با فراخان این شرکت همگی برطرف شد و اگر شاسی تقویت نشده باشه معاینه فنی نمیدهند

        موافقم 28
        مخالفم 13
    2. Reza Waffen SS

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5342 ديدگاه)

      خخخخخخخخخ

      موافقم 44
      مخالفم 6
    3. viper2

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      بابا همین پولو میدی یه وانت شورلت . البته شیش سیلندرش که هم مصرفش کمه هم قدرتش خیلی خوبه البته خوب ماشینیه که قطعاتش نسبت به این کمتره . حداقلش میشه این پولو . تازه کمترش . رو بدی هایلوکس مدل ۹۲ ۹۳ اینا . یا نیسان وانت یا مزدا . میتسوبیشی هم میشه ولی میتسوبیشی مثل نیسان و تویوتا فرمون هیدرولیک نداره . ما خودمون چند سال وانت دو کابین نیسان مدل ۱۹۹۳ داشتیم (در اصل مدل دو دفش تو امریکا میشه هاردبادی که همون داتسون d21 هست) موتورش هم دقیقا موتور z24 نیسان کاربراتوری بود . خیلی هم راضی بودیم . برای کار های سبک ماشین عالی ای هست کابین جولوشم جا داره ولی عقبش یکمی تنگه و کاملا میتونم بگم بهتر از اریسان هست . تازه بالابر شیشه هاشم برقیه

      موافقم 31
      مخالفم 13
      1. زال

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اسمش بزارین نه خر نه یابو، معلوم نیست چی ازش درمیاد،،،طراحان این دوتا خودرو ساز چرا اینقدر نابغه هستن اسفند دودکنیم خخخخخخخخخخخخخ،، ابرومندانه ترین کار برای خودتون و مفید ترین کار برای ملت، بسته شدن درب این دو مافیای خودرو، هست،،، فقط واردات تمام. تعطیلی همیشگی ایرانخودرو وسایپا ارزوی قلبی ماست

        موافقم 22
        مخالفم 2
    4. ارش

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چنان میگن خط تولید که ژاپنیها با خودشان میگن تو ایران خط تولید اریسان هایلوکس راه افتاده بابام چی سر ماشین تو آسفالت عقب ماشین ۲متر رو هوا بخدا بده برین بیسرو صدا راه بندازین مردم هم که میخرن چاره ندارن این همه سر صدا نداره

      موافقم 21
      مخالفم 1
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10291 ديدگاه)

    یعنی دیگه از وسط شاسیش نمیشکنه !
    خداروشکر !
    چنده الان تو بازار ؟!
    فکر میکنم بشه به جای آریسان یه وانت مزدا بهمن موتوری بالایِ مدل ۱۳۹۰ خرید و کار کشید !

    همه چیز در وجود آریسان میبینم جز وانت بودن !

    موافقم 64
    مخالفم 6
  3. زیزیگولو

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5324 ديدگاه)

    سه راه رسیدن به خدا : ۱-سایپا ۲-ایرانخودرو ۳-ماشینای بدرد نخور چینی …….. و اما ارتباط مستقیم با خدا : فقط پراید

    موافقم 85
    مخالفم 7
    1. فقط کاربرات هشت دهنه

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (637 ديدگاه)

      چهارمین راه رسیدن به خدا سوار شدن به خودروهایی مثل مایلر یا پنجمین سوار شدن به ۳۰۲ و کنده شدن سقف و قتل عام مسافران

      موافقم 20
      مخالفم 16
      1. فقط کاربرات هشت دهنه

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (637 ديدگاه)

        حتما زیزیگولو به دوستان و رفقا گفته با دیدگاه من لایک بدید هه هه هه هه هه هه

        موافقم 10
        مخالفم 9
      2. زیزیگولو

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5324 ديدگاه)

        حرف حساب جواب نداره👌👌

        موافقم 10
        مخالفم 1
  4. TML BN

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    بابا ما خوشحال بودیم آریان رفته پس چی شد؟؟؟
    آریسان واقعا خیلی مشکل ازش گزارش میشه واقعا کارا و حتی وانت پیکان ازش خیلی بهترن

    موافقم 44
    مخالفم 7
  5. Amir

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مورچه چیه که کله پاچش چی باشه

    موافقم 32
    مخالفم 2
  6. F

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    وای فکر کن وانتو دف جلو کردن، بعد میگی چرا دف جلوس؟ میگن بسم الله الرحمن الرحیم ، ما دیدیم موتور عرضیه از جهت قبلی جا نمیشد چرخوندیم تا جاشه، بعد دیگه دانش استفاده از شفت ها و تبدیل های زاویه رو نداشتیم و همون دف جلو شد با همون گیربکسی که داشتیم، اصلا آقا سخت نگیر الله برکت

    موافقم 48
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      همون گیربکس نیست استاد تمام،
      ال محمد هم وانت دیفرانسیل جلو دارد استاد تمام

      موافقم 4
      مخالفم 4
  7. Ilia2008

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چراغ جلوی وانت پیکان شرف داره به کل این

    موافقم 32
    مخالفم 11
  8. Hadi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (582 ديدگاه)

    حیف شد که دف جلو شد پس دریفت کشیدن باهاش کنسله 🗿

    موافقم 39
    مخالفم 2
  9. meysam

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3539 ديدگاه)

    من نمیدونم پدال اصلا چرا باید همچین مطلبی رو کار کنه.
    حالا اون مطالبی در مورد شرایط فروشه باز یه توجیحی داره
    ولی این واقعا چه ارزشی داره؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 7
  10. شاهین

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    حتما این مدل جدید زیر بار از دو قسمت کمرش میشکنه که اسمش آریسان 2

    موافقم 30
    مخالفم 0
  11. Dian

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (613 ديدگاه)

    [به دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای خرداد ماه سال جاری، تولید خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو متوقف شده]

    اگه قرار بود اینجوری بشه پس تولید همه محصولاتتون باید متوقف میشد

    موافقم 29
    مخالفم 3
  12. دکتر

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    برای حمل با سبک توی شهر کاملا مناسبه،شاید طرف گل فروش باشه لوازم خانگی سبک جابجا کنه،قرار نیست همه ب اندازه نیسان بار بزنن! هرکسی بر اساس نیازش انتخاب میکنه

    موافقم 35
    مخالفم 11
    1. F

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (223 ديدگاه)

      آخه هرچی یک استانداردی داره، وقتی پشت ماشین بار میزنی طبیعتا یه مقدار وزن رو هم از روی چرخ های جلو برداشته میشه، یعنی کم شدن اصطکاک مفید و این میتونه خطر آفرین باشه و حتی با یه مقدار خیس شدن زمین میتونیم هرز گردی ها رو ببینیم،

      البته این یه سری مزیت هایی هم داره که کم فرمانی به مقدار خیلی زیادی کم میشه و ماشین زیر بار زیاد از نظر فرمان رفتار قابل اعتمادی داره نه مثل نیسان که وقتی دو تن بارش میکنن کلا موقع پیچیدن تمام فرمان، انگار لاستیکای جلو سر میخورن و مقدار کافی تماس با زمین ندارن.

      به هر حال، این جهان به سوی خیر است. شاید اومدن تجربیات آریسان یک و دو رو ترکیب کردن یه پیکاپ 4WD هوی دیوتی دادن بیرون رقیب پیکاپ های 3500HD فورد و شوی و جی ام سی و رم.

      موافقم 8
      مخالفم 8
    2. Amard

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (787 ديدگاه)

      تندر هم پیکاپ داره محرک جلو هم هست ولی نصف نمیشه هیچ دفاعی از محصولات اشغالی وارد نیست

      موافقم 17
      مخالفم 1
  13. فرزاد

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (288 ديدگاه)

    ایرا‌نخوردو و سایه‌پا تنها هنرشون تو صنعت خودروسازی اینه هر محصولی که مثلاً از خط تولید کنار میذارن سریعاً با یک عمل جراحی باسن و قسمتی از دل‌ و روده‌ی اونو ورمیدارن و به عنوان یک محصول جدید وارد بازار بشدت رقابتی داخلی می‌کنند

    موافقم 19
    مخالفم 0
  14. Reza

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ندید میگم این ماشین بدون بار و خالی ، بشدت نا پایدار هست و مستعد انحراف و تصادف

    موافقم 12
    مخالفم 3
  15. عقاب

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا خواسته برا شوتی ها، قدرت موتور بیشتر، فضای عقب بیشتر، خدا رحم کنه

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3552 ديدگاه)

      سلطان جدید برای اینستا محیا شده

      موافقم 17
      مخالفم 0
  16. mahdi-es17

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    حیف مزدا 2000های قدیمی کلی بار میزدیم بالاش آخ نمیگفت

    موافقم 19
    مخالفم 0
  17. پدرام

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    چطوره که xu7 پلاس روی پارس 97 اسب داره ؟ روی این 103 ؟
    بعدش هم خودتون مسخره فرض کردید یا مردم رو؟ این بدنه 405 متعلق به بیش از سی سال پیش ساخت ماشین بر اساس اون چه افتخاری داره؟ این چه صنعت مضحکی هست که ماشین های 25 30 سال پیش یه کشور دیگری رو توسعه بدید و مونتاژ کنید بعد بگید اینا داخلی اند و از طرف دیگه قطعاتش هم نتونید تامین کنید از چین وارد شه!

    موافقم 25
    مخالفم 1
  18. ۷۷۸۸

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    همه با هم یک نوا

    وطنمممممممم پاره ه ه ه ه ه ه شدم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  19. Alireza

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    قطعا از نسل اولش بهتره ولی نسبت به پیکاپ های روز و قیمتشون تو دنیا ، هیچی نیست

    موافقم 14
    مخالفم 0
  20. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حداقل موتورش تیو فایو پلاس میشد چون این موتور ایکس یو سون پلاس زود واشر میزنه و تیو فایو قدرت بیشتر و دوام بالا تری از این موتور داره

    موافقم 8
    مخالفم 0
  21. ناصر

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی تف تو روح این ایران خودرو بااین ماشین ساختنش یه اریسان مدل 95دارم اندازه یک زن با چهار تا بچه هرماه خرجش میکنم نصف ماهم کلن توی تعمیرگاه ها پارکه به خاطر اینکه لوازمش اینجا گیر نمیاد شش ماهه می‌خوام ردش کنم کسی نمی خوادش یا یکجاش کلا خرابه بدبختم کرد این ماشین هر چی کار می‌کنی باید خرجش کنی

    موافقم 9
    مخالفم 1
  22. Dariush

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یدونه شو داشتم هر چنوقت یبار لوازم ترمز عقب میزد بیرون لوازمش هم هیجا گیر نمیومد نه پیکان میخورد نه پژو ن سمند خود نمایندگی هم نداشت لوازمش رو 😂😂😂 خاک بر سرتون با این خودرو سازیتون

    موافقم 4
    مخالفم 1
  23. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا وکیلی سگِ وانت پیکان به همین وانت گاریسان شرف داشت.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  24. یوسفی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    متأسفم برای مملکت و مدیرانش که در دنیایی به این پیشرفت چنین ابزاری تولید می‌کنند
    دردا که چقدر ما وا مانده ایم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  25. علی

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من از سال ۹۶ وانت آریسان دارم اصلانم نشکسته از ۷۰۰ کیلو بیشترم من بار ندارم . برای کارای خودم خریدم ولی اگه آریسان ۲ بیاد و قیمتش مناسب باشه و شرایط فروش قرعه کشی نباشه یه کی حتما میخرم

    موافقم 4
    مخالفم 3
  26. احمدرسولی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا زمانی که اتاق اریسان مثل پراید وانت و پیکان وانت یک تکه با هم پرس نشه بازم شکسته میشه.
    پرس شدن دوتا اتاق مثل دوپل اهن لانه زنبوری میشه و مقاومت چند برابر میشه..این تنها راهشه .من میخام ماشین صفر رو مثل پراید وانت و پیکان وانت باهم بایک ورق به هم جوش و پرس کنم …اگه مشکل شکستن دارید تماس بگیرید دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا