ایران خودرو

موفقیت ایران خودرو “ری‌ را” در آزمون تصادف با عابر پیاده

كراس‌اوور ايران خودرو سال آينده به بازار می‌آيد

محصول جدید ری‌را ایران خودرو که در نیمه‌های سال آینده روانه بازار خواهد شد، مانند تارا توانست استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را دریافت کند.

بحث ایمنی خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست و سالهاست که با انتقادات زیادی روبرو شده است. به دنبال اجرای استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو، اخذ استاندارد حفاظت از عابر پیاده در هنگام تصادف برای تمامی خودروهای ساخت داخل اجباری است.

آزمون ایمنی عابر پیاده که بر اساس استاندارد به روز و بین‌المللی ECE R127 انجام می‌شود، شبیه‌ سازی تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت ۴۰ km/h است. در این آزمون که دارای دو بخش اصلی ضربه‌های سر و پا است، برخورد سر عابر پیاده با نقاط مختلف در موتور و  برخورد پای عابر پیاده با نقاط مختلف سپر خودرو، شبیه سازی شده و مورد آزمون قرار می‌گیرد که باید نیروها و ضربه‌های وارد شده به سر و پای عابر پیاده، در محدوده‌های مجاز تعیین شده قرار گیرند.

“ری‌ را” اولین کراس اوور ملی ایرانخودرو است که بر اساس پلتفرم جدید این شرکت با نام (آی کی پی وان) ساخته شده است. این پلتفرم همان نمونه بومی شده پلتفرم پی اف وان پژو محسوب می‌شود که طی قرارداد برجامی ایکاپ، امتیاز فنی و نقشه‌های آن به ایران‌خودرو منتقل شد. این خودرو نمونه ایرانی پژو ۲۰۰۸ بشمار می‌رود.

“ری‌ را” به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان EFP مجهز می‌شود. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژر، قادر به تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.

نسخه فول آپشن این خودرو به امکاناتی نظیر سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهولد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، چراغ‌های LED و … مجهز خواهد بود.

لازم به توضیح است تصاویر فوق مربوط به ماکت ۱:۱ “ری‌ را” بوده که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش در آمد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۴ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. هادی

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    اگه لابرگینی هم بسازه قیمتش 4 برابر لابرگینی باشه بدرد نمیخوره اینم زیر 600 بیشتر نمیارزه

    موافقم 86
    مخالفم 12
    1. M.mohamad

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      و باز هم توهین به شعور مردم

      موافقم 66
      مخالفم 9
    2. Amiro

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (357 ديدگاه)

      یه چیز میگم من خودم از محصولات ایران‌خودرو استفاده میکنم ولی در کل از وضعیت کشور ناراضیم این حرفی هم که میزنم بدون اغراقه
      از طراحیش مخصوصاً جلوش خوشم اومده
      حالا اگه به جای آرم اسب آرم هیوندا بود همه میگفتن به به چه چه ولی خدایی طراحیش قشنگه فکر کنم اگه تولید بشه یکی از بهترین طراحی های داخلی میشه که میشه روی صادراتش خیلی مانور داد

      موافقم 103
      مخالفم 37
      1. Amiro

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (357 ديدگاه)

        ولی الان موتورشو دیدم انگاری که همون دناپلاس توربوه ولی شاسی بلندش 😂
        حیف این طراحی قوی موتور تکراری

        موافقم 68
        مخالفم 13
        1. (Saeed(peugeot

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (239 ديدگاه)

          دوست عزیز به گفته مهندسین کلیه عیب های موتور ef قبلی تو این جدید کامل برطرف شده …. و اگه دوام ش خوب باشه تا چند سال میتونه موتور خوبی باشه …

          موافقم 37
          مخالفم 14
      2. رها

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (88 ديدگاه)

        بحث طراحی خودرو و پلت فرم و موتور از کیفیت ساخت ، سو استفاده از بازار انحصاری ، قیمت غیرمنطقی جدا هست . دلیلی که مردم اعتماد ندارند برمیگرده به اینکه هدف از ساخت خودرو خالی کردن جیب مردم تا آخرین حد هست نه خدمت رسانی یا رقابت در بازار و کسب سود منطقی . این داستان تکراری شده و همه می‌دونیم آخرش چی میشه . چند روز پیش یک سورن پلاس در خیابان دیدم با جلوپنجره و چراغهای فضایی و رینگ فولادی آخه فرق این با سمند چیه که اینقدر اختلاف قیمت داره ؟؟؟

        موافقم 16
        مخالفم 2
      3. Mehdi

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1972 ديدگاه)

        این طرح مهم نیس طرح پیش نمایش طرح تحویلی مهم
        تو همین طرح های پیش نمایش هر سری متفاوت بوده اگه ریزبین باشید میفهمید الان این مشکی بودن چراغا هم زیباش کرده رینگ لاستیک روش و طرح کلیشم هر سری یه تفاوتایی داشته

        موافقم 10
        مخالفم 0
      4. PRPR

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (240 ديدگاه)

        دلیل پیشرفت هیوندا اینه هیچوقت اینجور لگنی نمیزنه

        موافقم 4
        مخالفم 3
    3. فورد

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (856 ديدگاه)

      ورق بدنه هاشون انقدر ضعیفه به عابر که هیچی به مگسم بخوره هیچیش نمیشه

      موافقم 12
      مخالفم 8
    4. RENAULT5

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      نمیدونم چرا بعضیا انتقاد میکنن
      پلتفرمش خوبه
      طراحیشم خوبه
      موتورشم موتور بروز رسانی شدهef7 وارتقا یافتش هست
      چندان موتور خوبی نیست اما میتونه کارو راه بندازه
      به هرحال تا قیمت رو نگفتن وبیرون ندادن نمیشه حرفی زد

      موافقم 28
      مخالفم 17
    5. Hm

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      البته چیزی به اسم لابرگینی وجود نداره که بخواد بسازه😂

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. M.mohamad

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ایران خودرو وقتی جنس از موتوری میگیره

    موافقم 46
    مخالفم 14
  3. F22RAPTOR

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    یعنی هنوز قسمت داخلی نساختن
    براش؟

    موافقم 32
    مخالفم 5
  4. Mr.nobody

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    درسته که وضعیت صنعت خودرو افتضاحه
    ولی واقعا طراحی قابل قبولی داره

    موافقم 60
    مخالفم 13
  5. Sigma

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    کی x55 رو ول میکنه میاد این پژو 2008 با موتور سمند رو میخره

    موافقم 26
    مخالفم 46
    1. (Saeed(peugeot

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (239 ديدگاه)

      دوست عزیز مگه قرار ۱ میلیارد باشه که با x55 مقایسه میکنی

      موافقم 26
      مخالفم 4
  6. OM.01

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (404 ديدگاه)

    چرا آینش شکسته!؟
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094521-scaled.jpg
    شما خداوکیلی دیفیوزر عقب و اگزوزا رو ببین!
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094445-scaled.jpg
    معمولا همه ماشینا از همه برندها تو نسخه پروتوتایپ برای جذب مخاطب امکانات جذاب و حتی طراحی خاص دارن و در نسخه تولیدی تغییر می‌کنه. اما اگه این ماشین پروتوتایپش این هست پس وای به حال نسخه تولیدی.

    یه مرد میان سال تو ایران و تو گاراژش بوگاتی لاوراچیتو ساخته تنها و دست خالی. البته پروژش هنوز تموم نشده. پروژه بعدیش هم رولزرویس بوت تیل هست. دیدید خبرش رو احتمالا. اون با کار دست و تک تنها تو گاراژ بدون ابزارآلات صنعتی، کیفیت ساختش از کل محصولات سایپا و ایران خودرو بیشتره…

    موافقم 38
    مخالفم 15
    1. کافر مقدس

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      آیینه رو چسب زدن و بدنه معلوم نی رنگه یا روکش . یه چیزی بامبول و سرـه هم کردن برای شو آف .حتی بعیده قالب سازی و ریخته گری شکل گرفته باشه

      موافقم 24
      مخالفم 4
      1. OM.01

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (404 ديدگاه)

        این عکس نشون میده ریرا که من میبینم دکوری پیش نیست
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094514-scaled.jpg
        فقط دیسک ترمز رو نگاه کن! اصلا دیسک نیست. قالب پلاستیکی هست! یعنی توان تولید یه نمونه ساده پروتوتایپ هم ندارن. همونطور که خودتون گفتید احتمالا که نه بلکه قطعا این خودرو هیچ یک از مراحل واقعی صنعت خودرو یعنی ماشین کاری فورج کاری جوش کاری و…رو انجام نشده و صرفا با پلاستیک یه چیزی سرهم کردن. که من حتی این هم شک دارم!حباب های رنگ روی کاپوت نشون میده حتی پلاستیک سازان هم حال رنگ کردن این آشغال رو نداشتن.

        جناب آقای کونیگزگ گفته خودروسازی آسان نیست یعنی اگر شما ثروت فراوان نداشته باشید یعنی صنعت خودروسازی را ببوسید و بزارید کنار و دنبالش نروید. هروقت ثروت خیلی فراوان بدست آوردید یا سرمایه گذارانی پیدا کردید که بتوان مبالغ هنگفتی به شما بدهند آن وقت وارد عرصه خودرو شوید.

        مثال1=
        بسیاری از ماشینای سفارشی کلاسیک حالا چه هات راد یا استریت راد پرو تورینگ و… اکثرا قیمت های بالایی دارن چون این شرکت های کوچیک نهایت سالی 100تا خودرو میسازن باید یه جوری سود هزینه تولید و… در بیاد. اگر قرار باشه بیشتر خودروی سفارشی بسازن خب باید کارگاهشون رو بزرگ کنن افراد بیشتری استخدام کنن دستگاه های بیشتری بخرن و… خودش میلیون ها دلار هزینه داره.

        مثال2=
        تولید یه پلتفرم جدید در دنیای خودرو که خاص و نوآور باشه عموما 500 میلیون تا 1 میلیارد دلار هزینه روی دست شرکت میزاره برای همینه خیلی از شرکت ها یه پلتفرم رو تا 10 سال استفاده میکنن و تو خیلی از ماشیناشون استفاده میکنن. این داستان برای موتور بنزینی هم هست موتورهای 6و 8و 10و…سیلندر شرکت های دنیا صد ها میلیون دلار برای توسعه هزینه دربر داشته و میبینم برخی شرکت ها یه موتور رو تا یه دهه روی فیس جدید یه ماشین نصب میکنن.

        مثال3=
        شرکت bellwether industries که مشغول توسعه خودروی پرنده هست گفته مدل volar رو سال 2027 عرضه میکنه.بنظرم بهترین خودروی پرنده ای هست ساخته شده و پارسال نسخه 1:4 اندازه واقعی رو تست کردن و امسال نسخه 1:2و سال بعد یعنی 2024 هم نسخه سایز واقعی رو تست میکنن. تا به این لحظه فقط 2 میلیون دلار سرمایه گذاری روش شده و این بودجه فقط تا توسعه نسخه پروتوتایپ 1:1 هست. خودشون گفتن برای تولید نسخه واقعی قابلیت پرواز و فروش مجموعا 10میلیون دلار بودجه میخواهیم که خط تولید راه بندازیم و در 3 ماه بتونیم بسازیمش…و برای تولید انبوه در سال 2027 باید حداقل 50 میلیون دلار سرمایه داشته باشیم.

        حالا چرا مثال زدم؟در هر بخشی از صنعت خودرو حالا چه تولید خودروهای پرنده چه کارگاه بازسازی خودروی کلاسیک چه شرکت خودروسازی معمولی کلا بودجه و هزینه زیادی میطلبه که باید پرداخت کرد. همین لوسید و ریویان که تولیداشتون امسال خیلی نبود حتی ضرر هم کردن ولی به هرحال چندین میلیارد دلار برای تاسیس کارخونه هزینه کردن سرمایه گذاران.

        اینارو گفتم که بگم کشور ما خودروسازی واقعی نداره. کل محصولات ایران خودرو روی پلتفرم 405 و 206 سوار هست تازگی ها هم رفتن سراغ پلتفرم 2008 و 301 و موتورها هم همه پژو هست. یه موتورEFو یه پلتفرم داخلی دارن برای30سال پیشه.

        سایپا هم موتوراش همون پراید هست حالا توربو روش نصب شده. سهند سپند هم پلتفرمشون همون تیباس و تیبا هم پلتفرمش همون پراید بهبود یافتس. یعنی چیزی به اسم پلتفرم ما نداریم.

        خط تولید هم بزنم به تخته دقیقا شیوه تولید خودرمون عین شیوه تولید پیکان در 5 دهه پیشه. 6 تا کارگر میرن روی سقف ماشین پیچ هارو میبندن یکی با گونی سیستم تعلیقو میاره نصب کنه بعد با فرغون موتور رو میارن برای نصب! دوستان هم با شیوه دستی ماشینو رنگ میکنن! به خدا برید فیلم خط تولید سایپا و ایرانخودرو رو ببینید.انگار داری فیلم لورل و هاردی میبینی.البته کمی مبالغه کردم ولی تقریبا اینجوری هست.

        چیزی به اسم خودروسازی نداریم ما تو کشورمون چون اگر این صنعت خودرو هست پس قطعا کشورهای دیگه ماشین نمیسازن.

        در آخر عاشق اون 3 نفری هستم که به کامنت بالام تا الان دیس دادن! البته تو کشوری که به 405 میگن لات چیز زیاد عجیبی نیست.

        موافقم 26
        مخالفم 5
        1. RENAULT5

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          داداش چی داری میگی
          قبلا پروتوتایپشم ساختن تو خیابونا هم دیده شده

          موافقم 13
          مخالفم 8
    2. Royal Driver

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      بدنش نقطه نقطه سوراخه. خطو خشم که داره چی بگن والا.گاری سازای وطنی هستن کاری نمیشه کرد

      موافقم 7
      مخالفم 2
  7. TESLA

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ۲۰۰۸ با موتور سمند 😂😂🤣🤣🙌🙌

    موافقم 14
    مخالفم 6
  8. Arshia m3csl

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    طراحی فرانسوی طور داره حس دی اس و پژو رو قشنگ میده طراحیش تو ماشین های ایرانی زیباست البته بخاطر پلتفرم pf1 که پژو ۲۰۰۸ هم بود ایران خودرو ماشین ریرا رو میخواد بسازه اگه پلتفرم pf1 نبود ایران خودرو به ذهن مدیر هاش کراس اوور کوچیک نمی‌رسید این رئال هم احتمالا قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومنی براش میزارن و شاهد ترددش تو بالاشهر خواهیم بود بخاطر قیمت بالایی که ایران خودرو در نظر داره

    موافقم 19
    مخالفم 7
  9. فرزاد

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (285 ديدگاه)

    خدارو شکر نه کیفیت رو فدای طراحی زیبا کردن و نه طراحی زیبا رو فدای کیفیت کردن چون هیچکدوم رو نداشتن که بخوان نگرانش باشند

    موافقم 21
    مخالفم 5
  10. boost10

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    خب سهم مردم نمیشه چون بالای ۲ تومن میکنن تو پاچه ملت

    موافقم 9
    مخالفم 7
  11. MASOUD 0099

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    یه سوال این ماشین کابین نداره

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. بهراد

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستی در مطلب کروز کنترل ٢٠٧ به پیامم خورده گرفتن که ٢٠٧ کجاش اصولی هست.

    خواستم اینجا روشنش کنم، اگر داشبورد یا کاسه چراغ والئو برای ماشینت پیدا کردی بدون اصولی تولید شده.سیستم برقی ٢٠۶+یا ٢٠٧i درسته ایرانیزه شده ولی میتونی سیستم برقشم مالتی پلکس فرانسه میتونی بکنی اما این کار رو رانا اصلا انجام نمیشه. بدنه رو میتونی فرانسوی ببندی،
    یا فرمون پژو ٢٠٠٨ یا مدل های دیگه میشه بست اما آرم ایرانخودرو نداره و همون نیست.
    داستان ریرا و ٢٠٠٨ اینه.

    هنوزم لنت برمبو برای ۴٠۵ پیدا میشه اما نمونه سمندی نداره.

    خود رانا از 206SD اسکی رفته که اصلا ماشین چرتی بود
    هاچبک میخوای ٢٠۶ و ٢٠٧i
    سدان میخوای پارس و سمند که قیافش بقولت شیک تره و با کلاس تره (تاکسی)

    دیگه شتر گاو پلنگ دورگه ایرانی چینی نداشتیم😝😂🤣

    موافقم 12
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا