ری را بهعنوان جدیدترین خودروی ایرانی قرار بود با حضور مسئولین وزارت صمت معرفی شود اما حواشی سوال مجلس از وزیر صمت، این برنامه را به موعد دیگری انداخت.
ریرا دومین کراساوور ملی پس از سایپا آریا، بر مبنای پلت فرم ملی IKP1 طراحی و تولید شده است. IKP1 نمونه ایرانیزه شده پلت فرم PF1 پژو سیتروئن بوده و ریرا نیز درواقع نسخهی بومیشده نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ است.
نام ریرا که تا پیش از رونمایی با کد فنی K125 شناخته میشد، کاملاً ایرانی و همآوا با سایر محصولات ایران خودرو است و با نام سایر محصولاتش همچون رانا، دنا و تارا همخوانی آوایی دارد. ایران خودرو اعلام کرده در نامگذاری محصولات آتی خود نیز از فرهنگ و ادبیات سایتهای استانی محصول تولید الهام خواهد گرفت. در گویش مازندرانی ریرا به معنای باران، زن و یا نام بانویی که به جنگلها زیبایی میبخشد و البته نام قدیمی شهر بابل بوده و علاوه بر این در شعر و ادبیات فارسی و به ویژه در آثار نیما یوشیج جایگاه ویژهای دارد و یکی از اشعار وی با این نام جزو برترین آثارش محسوب میشود.
ریرا قرار است در سایت ایرانخودرو در استان مازندران تولید شود. ایران خودرو میگوید طراحی ریرا از طبیعت و یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته و با آبوهوای سرسبز شمال نیز قرابت دارد.
مشخصات فنی و امکانات ریرا
ایکو ریرا در ابعاد مشابه به پژو ۲۰۰۸ ایکاپ است و در فاز اول تولید با دو پیشرانه TU5 پلاس و TC7 پلاس روانه بازار میشود. پیشرانه TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گیربکس ۶ دنده دستی و پیشرانه قدرتمندتر یعنی TC7 پلاس با قدرتی بیش از ۱۶۵ اسب بخار و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک بر روی ریرا نصب خواهند شد.
از امکانات رفاهی و ایمنی ریرا میتوان به پشت آمپر دیجیتالی، تنظیم برقی صندلیهای ردیف جلو، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار نقطه کور (BSD)، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز پارک برقی، استارت دکمهای، سنسور نور و باران، سقف پانورامیک و تریم چرمی کابین اشاره کرد.
رقبا و قیمت احتمالی ریرا
ازآنجاییکه این خودرو در سگمنت کراساوورهای کامپکت شهری قرار میگیرد، بایستی منتظر رقابتی داغ بین این خودرو و سایپا آریا باشیم. پیشبینی میشود ریرا در تیپهای مختلف در محدوده قیمتی ۵۰۰ الی ۶۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود.
Hadi
۲۵ خرداد ۱۴۰۱اگه قراره شبیه اون رندر باشه طراحیش کپی از هیوندای کونا هست…
ولی امیدوارم با موتور قوی تری بیاد…
دکتر استاپ
۲۵ خرداد ۱۴۰۱کاش کپی کاری رو یاد بگیرن
اینا حتی مونتاژ کاری هم بلد نیستن
حامد
۲۵ خرداد ۱۴۰۱من فقط امیدوارم نابود بشن هم خودشون هم درار دسته های بالا سریشون
Habib
۲۸ خرداد ۱۴۰۱خودروی ملی دیگه چیه؟ کدوم کشور دیگری خودروی ملی دارند؟
hamid
۲۷ خرداد ۱۴۰۱این ماشین وجود خارجی نداره. دریغ از یه عکس واقعی . دروغ تا کی..
Reza Waffen SS
۲۵ خرداد ۱۴۰۱اینکه هیوندای کناست
احمدرضا
۲۵ خرداد ۱۴۰۱😄
Car Mania
۲۵ خرداد ۱۴۰۱هر وقت اسم ( ری را ) رو می بینم، یاد اون دختر زیبایی می افتم که در پرواز اوکراین، آسمانی شد… 😓
F
۲۵ خرداد ۱۴۰۱من یاد کارتون نقاشی نقاشی می افتم. اون دختره تو کارتون اسمش ریرا بود که اون پلنگه خیلی با مزه صداش میکرد.
احمدرضا
۲۵ خرداد ۱۴۰۱یه… دیگه با tu5 تقویت شده توسط تیم مستعان
GMA
۲۵ خرداد ۱۴۰۱هیوندای کنا میزارید رو عکس مقاله آدم فکر میکنه قراره اینا تو ایران مونتاژ کنند 😐
جنوب
۲۵ خرداد ۱۴۰۱اا .والا فکر کردم یه زنه داره نماز میخونه
نگو زیرش شاهکار مهندسیه
ممد ژانگولر
۲۵ خرداد ۱۴۰۱خدا کنه نایت ویژن و شرت ویژن هم داشته باشه
مجید گل زاده
۲۵ خرداد ۱۴۰۱سلام
۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیون؟ یعنی هم قیمت دنا پلاس توربوی اتوماتیک و تارا؟البته با سیاستهای فروش ایران خودرو احتمالا قیمت کارخانه تا بازار ۵۰۰ میلیون فاصله داره و از حالا چند صدهزار نفر کارت ملی به دست اماده ثبت نام برای خریدش هستند،هیچوقت درست نبودیم درست نیستیم درست نخواهیم بود
آدمیزاد
۲۵ خرداد ۱۴۰۱یجا کادیلاک اسکالید می سازن یجا همچین جفنگی
Phonix
۲۸ خرداد ۱۴۰۱همون جا اف سیو پنج و اف بیست و دو هم میسازن ما هم اینجا اف پنج رنگ میکنیم میگم هواپیمای ملی
H2_H2
۲۵ خرداد ۱۴۰۱هیچ اعتمادی بهشون نی
مهدی
۲۵ خرداد ۱۴۰۱یه خلاقیت برا اولین کراس اوورشون خرج ندادن که یه زره باعث افتخار باشه
aminbikar
۲۵ خرداد ۱۴۰۱چینیها جلوی این کپی باید در مقابل ایران خودرو زانو بزنن
.
.
.
ریرا چه اسمی آخه 😐
نیشه
۲۵ خرداد ۱۴۰۱من اسم ریدرو رو پیشنهاد میکنم
javadhy
۲۵ خرداد ۱۴۰۱این عکسا همه الکی برای جو دادن در فضای مجازی هست
وگرنه این کنا است با آرم ویران خودرو
محمد رستمی نژاد
۲۵ خرداد ۱۴۰۱خدا رحم کنه به این فاجعه
ارین صاحب جمعی
۲۵ خرداد ۱۴۰۱فقط یک چیزی درست بزنین حالا کپی باشه
Ehsan
۲۵ خرداد ۱۴۰۱اقای اشتری قرار بود اینو کار نکنید😂
امیرشایان فرازی
۲۵ خرداد ۱۴۰۱این چه اسم سسسسسسسمیه گذاشتن
به قول یکی از دوستان: به به یه آشغال دیگه
حسین
۲۵ خرداد ۱۴۰۱اگه ما نخواهیم ایران خودرو یا سایپا خودروی ملی تولید کنند باید کیو ملاقات کنیم؟جمع کنید این بساطو.
Alive man
۲۵ خرداد ۱۴۰۱رییید را رونمایی شد
JDM lover
۲۵ خرداد ۱۴۰۱زباله ای دیگر
mahdi-es17
۲۵ خرداد ۱۴۰۱چقدر نقطه کور داره که روش رادار نقطه ای کور گزاشتن🤣
رامتین
۲۵ خرداد ۱۴۰۱کیفیت موتور و قطعات بیخوده. قیمت هم 650 گذاشتند. البته ابعادش کاملا بزرگتر از 2008 هست. خودروی بیخودیه وگرنه دوستان زیادی در ایران خودرو هستند که اطلاعات بدن.
فرزاد
۲۵ خرداد ۱۴۰۱تنها آرزوی هر جوان وطنپرست قطعاً حذف بی چونوچرای دو غول خونخوار صنعت خودروسازی مثلاً داخلیست
genius
۲۸ خرداد ۱۴۰۱فارغ از بحث های فنی و تکنولوژیکی که بدون شک با محصولی مناسب استانداردهای سال ۲۰۱۰ طرف هستیم و نه ۲۰۲۲ اما اینکه بنا است این خودرو بره تو سایت مازندران تولید بشه باعث خشنودی منه.الحق والانصاف تو ۳۰ سال اخیر همه چیز به پایتخت ختم شده و این خیلی خیلی برای کشور ما بده برای تهران هم سمه چرا که باید موج سهمگین مهاجران رو تو خودش هضم کنه و این باعث دردها و رنج های بسیاری شده.امیدوارم نگاه به سایر استانها من بعد بیشتر بشه
Phonix
۲۸ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز شمال کشور اینطور نابود میشه باید شمال کشور به کار هایی مثل فستیوال ها مسابقات ورزشی وجذب گردش گر و هتل داری و… مشغول بشه نه صنعت که طبیعت اون منطقه رو خراب میکنه همین جوری جنگل ها رو دارن نابود میکنن وقتی اقایون یه نیروگاه زباله سوز نمیسازند اونجا تا شیره زباله منطقه رو نابود نکنه فکر اینکه این کارخونه منفعت داره رو از سرت بیرون کن
ضمن اینکه ساکن پایتخت نیستم و الکی هم طرفداری نمیکنم فقط درستش اینه
مثلا اصفهان و یزد فولاد سازی و ذوب اهن دارن که چی بشه با کدوم اب؟
بعد تو مجلس میگن کارون سرمایه ملیه
محمد
۲۸ خرداد ۱۴۰۱دیگه یه جوری شده که هر چیزی که پسوند “ملی” داره رو از قبل رونمایی مطمئنیم هیچیش ساخت ایران نیست.
اون از کارت ملی، خودروی ملی، جنگنده ملی و کلی شوخی تلخ دیگه.
علیرضا
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اسمش قشنگ نیست
کسرا
۲۹ خرداد ۱۴۰۱امیدوارم به جای ظاهر تو باطن و کیفیت و موتورشون کارکنن یا حداقل ایر بگ هاس باز بشه :/
Jef osun
۲۹ خرداد ۱۴۰۱آقا من چهل ساله بعضی مواقع خودم کباب کوبیده میپزم !
هنوز یاد نگرفتم بعد چهل سال مثل خود کبابی ها سیخ کوبیده بزنم !
چرا ؟ چون من مال این کار نیستم ! من باید از کبابی بخرم حتی اگر صد ساله شوم
خودروسازی تو ایران هم مثل سیخ زدن کباب کوبیده منه !
خودروسازان کشور آنقدر حاشیه و چالش دارند که محاله بجایی برسند !
مخصوصأ الان که از سوخت فسیلی دارند پرش میکنند روی انرژی الکتریکی.
پس بهتره !
بهتره مثل چینی ها بره سراغ مونتاژ کامل یه خودرو خارجی
بدون دخالت قطعه سازان داخلی تا به یه جایی برسه !
در ثانی ! مگه من مریضم مثلأ هایما تحت لیسانس مزدا موتور که یک کراس واقعیست را با این قیمت نخرم
( البته مدلهای تا ۱۴۰۰ فقط )
و این پول را بدم یک ریرا غیر استاندارد بخرم
خود بٓر و بچ های تو پدال هم حرف و نظر منو تائید میکنند