آیا لامبورگینی اوروس پرفورمانته با ۶۶۶ اسب بخار قدرت در برابر لوتوس الترا R الکتریکی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت شانسی خواهد داشت؟
لامبورگینی اوروس زمانی که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد یکی از سریعترین شاسیبلندهای جهان محسوب میشد اما رفتهرفته با آمدن شاسیبلندهای قویتر و سریعتر و همینطور مدلهای الکتریکی، اوروس زیر سایه رقبا قرار گرفت. به همین دلیل، لامبورگینی در سال ۲۰۲۲ نسخهٔ قویتر و سبکتر پرفورمانته را ارائه کرد اما آیا این برای شکست دادن رقیب قدرتمندی مثل لوتوس الترا R الکتریکی کافی خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو درگی بین اوروس پرفورمانته و الترا R ترتیب داده است.
الترا R با دو موتور الکتریکی که مجموعاً ۹۰۵ اسب بخار قدرت و ۹۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند بسیار قویتر است. انتقال نیروی این موتورها توسط یک گیربکس دو سرعته صورت میگیرد و انرژی موردنیاز آنها توسط یک پکیج باطری ۱۱۲ کیلووات ساعتی تأمین میشود که بردی تا ۴۵۰ کیلومتر را فراهم میکند. به خاطر همین باطریها اما لوتوس بسیار سنگین است و ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد. بااینحال، به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، الترا در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. علیرغم این قدرت و پرفورمنس، زمانی که مت واتسون سعی کرد با الترا R دونات بزند، باطریها داغ شدند و خودرو برای چند دقیقه قابلاستفاده نبود.
از سوی دیگر، زیر کاپوت اوروس پرفورمانته یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که ۶۶۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند این اعداد بسیار از رقیب الکتریکی کمتر هستند اما لامبورگینی با وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم، حدود ۵۰۰ کیلوگرم از لوتوس سریعتر است که اختلاف زیادی محسوب میشود. این شاسیبلند ایتالیایی ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
در مسابقهٔ اول، لوتوس هنگام آغاز حرکت کنترل خود را از دست داد و منحرف شد درحالیکه اوروس بدون مشکل به حرکت ادامه میداد. بااینحال، ازآنجاییکه الترا R بسیار قویتر است، نهتنها عقب نیفتاد بلکه توانست رقیب بنزینی را مغلوب کند. برای درگ بعدی، مت واتسون تلاش کرد لانچ کنترل لوتوس را فعال کند اما نهایتاً این کار انجام نشد. به همین دلیل، در مسابقهٔ دوم الترا هنگام لانچ آنقدر لیز خورد که به نظر میرسید قصد برخورد با اوروس را دارد! درنهایت، لوتوس با کنترل پایداری روشن، ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه و با کنترل پایداری خاموش در ۱۱.۶ ثانیه طی کرد درحالیکه اوروس این کار را در ۱۲ ثانیه انجام داد.
پسازاین، مسابقهٔ رولینگ برگزار شد و همانطور که انتظار میرفت، بازهم لوتوس برنده شد. تکرار مسابقهٔ رولینگ هم فایدهای نداشت زیرا لامبورگینی در برابر رقیب الکتریکی شانسی نداشت. در آخر هم نوبت به آزمایش ترمز رسید و اوروس از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت زودتر متوقف شد تا در یک قسمت پیروز شود. البته در این رقابت آسفالت خیلی خیس بود و امیدواریم بتوانیم عملکرد لوتوس الترا R را در شرایط عادی ببینیم.
مشخصات فنی
لوتوس الترا R | اوروس پرفورمانته | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۹۰۵ اسب بخار | ۶۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۹۸۵ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۲ سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۶۴۰ کیلوگرم | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۵۰ هزار دلار | ۲۷۴ هزار دلار |
𝐀𝐥𝐢
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ابهت اوروس فقط
زیزیگولو
۱۳ فروردین ۱۴۰۳👌👌👌👌
اسد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ای مردشورتو ببرن مت واتسون دلقک!!!! با این دوئل های مسخره است!!!
۱۳ فروردین ۱۴۰۳کورس لاماری و لامبورگینی 😂😂
paganilover
۱۳ فروردین ۱۴۰۳مش واتسون توانایی مصرف آبگوشت و پیتزا رو همزمان داره; مقایسه ماشین 905 اسب بخاری گشتاور آنی تک سرعته با ماشین 666 اسب بخاری 8 سرعته که چیزی نیست برا این بشر
American V8
۱۳ فروردین ۱۴۰۳و باز هم یه درگ غیر اصولی و مضخرف از کارواو……
انداختن یه لامبورگینی اوروس با شتاب 3.3 با یه الکتریکی که از گشتاور آنی بهره میبره که شتابش زیر 2 ثانیه هست !!!
تا کی زیر سوال بردن بزنینی هایی که طرفدار های زیادی جمع کردن با درگ های غیر منطقی . 500 کیلو سبک تر در ازای 300 اسب بخار و حدود 100 نیومتون متر گشتاور ؟ تازه یه ماشین الکتریکی که حداکثر گشتاور رو همون ثانیه اول به چرخ وارد میکنه ؟
حسین
۱۳ فروردین ۱۴۰۳لامبورگینی اوروس.
American V8
۱۳ فروردین ۱۴۰۳غلط های املایی مارم بپذیرید 🗿🚬
A
۱۳ فروردین ۱۴۰۳از بس ماشین های تکراری دیدیم دیروز یه لوتوس الیس دیدم جذاب بود در نوع خودش.
amirboss
۱۳ فروردین ۱۴۰۳بازم درونسوز در مقابل الکتریکی.
موتورهایی با چندصد قطعه مختلف در مقابل موتورهایی که اجزای سازندش به ده قطعه هم نمیرسه.
سرو صدا در مقابل سکوت!
بنزین درمقابل انرژی.
برتری موتور های برقی تمومی نداره
froG-driVer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳با تمام احترام حرف شما کاملا مفته امیرباس جان.لوتوس یه طراحی چینی رو پیاده کرده چراغ های نازک پشت چسبیده ای که اصلا به این ماشین نمیاد و کاپوت رو یه جوری پایین آورده که انگار سوزن زدی بادش رو خالی کردی.اصلا معنی این دریچه هوا و فرورفتگی گنده روی در رو نمیفهمم .این ماشین الکتریکی هست و هیچوقت نمیتونه جای موتور درونسوز رو بگیره اصلا هم اصالت شرکت لوتوس رو نتونسته به رخ بکشه.عوضش لامبورگینی طراحی عالی داره الکی که پرفروشترینِ شرکت نشده که.موتور درونسوز داره و صدای عالی با اصالت لامبورگینی.یادت باشه همیشه همه چیز قدرت نیست و یه جاهایی باید قدرت رو فدای یه چیز های دیگه کرد.چیز هایی که خیلی از ۹۰۰ اسبی ها ندارند😒
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳یه روز ببینم مش واتسون داره درگ اون سه چرخه های توی پاکستان رو با تسلا مدل Y رو میذاره تعجب نمیکنم😂
امیرعلی
۱۵ فروردین ۱۴۰۳با اختلاف مزخرف ترین و بیهوده ترین درگ قرن بود.. آخه یکی نیست بگه واتسون ناحسابی حریف اون لوتوس مثلا الکتریکی و با اصطلاحا ۹۰۰ اسب بخار سلطان لامبو اوروس افسانه ای نیست! د اگه مردی که باید دو سال دیگه صبر کنید تا فرزند خلف همین اوروس افسانه ای که ماشینی نیست جز لانزادور عرضه بشه تا اونوقت ببینید چند مرده حلاجید!😂