لکسوس

رانندگی با لکسس RZ با فرمان یوغ

لکسوس RZS، یکی از جدیدترین خودروهای لکسوس است که برخی ویژگی‌های جدید و جالبی در آن وجود دارد.

لکسوس با معرفی یک فرمان جدید که برای خودروهای الکتریکی مناسب است، یک گام رو به جلو برای رسیدن به خودروهایی با سطح صوت و لرزش کمتر و کارایی بیشتر برداشته است. ما به بررسی یکی از این ویژگی‌ها، یعنی سیستم Yoke و Steer-by-Wire خواهیم پرداخت. اما قبل از آن، باید گفت که این سیستم‌ها، برخلاف چیزی که لکسوس می‌گوید، برای رفع مشکلات موجود نیستند و درواقع، مشکلاتی بیشتر را به دنبال دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های لکسوس RZS، سیستم فرمان یوغ است که درواقع، فرم جدیدی از فرم سنتی فرمان خودرو است. به‌جای فرمان دایره‌ای، این خودرو با یک یوغ  بسیار بزرگ و عجیب جایگزین شده است. بااین‌حال، سیستم Steer-by-Wire، برای کنترل حرکت خودرو، به‌جای استفاده از سامانه‌های معمولی، از یک سیستم الکترونیکی استفاده می‌کند.

تکنولوژی “Steer-by-Wire” به جای استفاده از مکانیسم‌های فیزیکی برای انتقال نیروی فرمان، از سیستم‌های الکترونیکی و برقی استفاده می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد تا خودرو با فرمانی کاملاً نوآورانه کنترل و بدون تاثیر صدا و لرزش از سواری لذت برده شود.

متاسفانه در عمل، این سیستم‌ها به‌خوبی کار نمی‌کنند. یوغ ، ازآنجایی‌که نه‌تنها در حالت طبیعی، بلکه در حالت فورس ماژور هم، دستان راننده را در معرض خطر می‌گذارد، کارایی مناسبی ندارد. همچنین، Steer-by-Wire، به دلیل تأخیری که در برقراری ارتباط با خودرو وجود دارد، احساس بی‌عیبی از کنترل خودرو را کاهش می‌دهد.

با این سیستم، فرمان سنتی با یک دسته فلزی جایگزین شده است و به‌جای آن، یک دسته به شکل “یوغ” به کنسول میانی وصل شده است که با کمی تمرین، قابل استفاده است.

راننده با استفاده از این سیستم، احساس می‌کند که در حال راندن یک هواپیما است. باوجود تکنولوژی پیشرفته، عملکرد فرمان همچنان دقیق و واکنشگراست. البته به دلیل نداشتن دور فرمان سنتی در ابتدا کار سخت به نظر می‌رسد، اما با گذر زمان و تجربه، کاربر احساس می‌کند که سیستم بسیار کارآمد و آسان است.

درنهایت، این سیستم راه‌حلی برای مشکلی نیست، بلکه یک ابزار جدید است که باعث می‌شود رانندگی در سطحی جدیدی از تکنولوژی و تجربه قرار گیرد. در مورد این سیستم، یا عاشق آن می‌شوید، یا آن را نمی‌پسندید، اما اگر به دنبال تجربه‌ای جدید هستید، می‌توانید این خودرو را امتحان کنید.

در نهایت، می‌توان گفت که هرچند سیستم Yoke و Steer-by-Wire در لکسوس RZ ایده جالبی است، اما همچنان باید منتظر پیشرفت بیشتر در این فناوری باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۰ رای

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2505 ديدگاه)

    ((لکسوس با معرفی یک فرمان جدید که برای خودروهای الکتریکی مناسب است))

    چطور به این نتیجه رسیدن که مناسب است؟
    اصلا چه ارتباطی بین خودروی الکتریکی و فرمان یوغ است؟

    موافقم 81
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      به جانِ خودم اگر بدترین فُرم فرمان دنیا هم باشد و واردات باز بود ، ایرانی‌ها‌ برای داشتن این فرمان در لکسوسشون سَر و دست میشکناندند !

      موافقم 48
      مخالفم 13
      1. محمد

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1486 ديدگاه)

        باز هم ریپلای بی مورد کامنت اول و سرودن شعر

        موافقم 14
        مخالفم 6
  2. TESLA

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اون صفحه نمایش بزرگ ، فرمان یوغ و …. همه رو از تسلا اسکی رفته

    موافقم 59
    مخالفم 44
    1. F

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (223 ديدگاه)

      داداش ، تسلا هم اینکه ماشینش چهار تا چرخ و ترمز و موتور و چهارتا در داشته باشه و دوتا صندلی جلوش باشه و یک پدال گاز و یک پدال ترمز و چهارتا پنجره و شیشه جلو و شیشه عقب و کاپوت و سپر و صندوق عقب و رینگ و داشبرد و فرمون گرد رو از بقیه خودرو سازی ها اسکی رفته چون تسلا ده پونزده ساله اومده و فقط و فقط تنها راه استفاده از این موارد در ماشینش از طریق کپی کردن و اسکی کردن حاصل میشه ، عجیبه واقعا چطوری هوادار تسلایی، همه چیزاشو از بقیه ماشینا اسکی رفته، راستی، ایلان ماسک المپیک برفی حتما شرکت کنه چون خوب اسکی میره از ماشینا ،

      وای چقدر حال بهم زدنه اینجوری بی منطق حرف زدن.
      آقای تسلا خسته نمیشی هرروز کارت اینه؟😂

      وای خدا دلم پاره شد از خنده.

      تویوتای اسکی رو، کی به تو اجازه داد از تسلا اسکی بری، مگه نمیدونی اون تسلای بدبخت تک تک محصولاش اسکی هست، اوخی تویوتای بیچاره به اسکی از تسلا روی آورده.

      موافقم 48
      مخالفم 16
      1. TESLA

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        از وقتی تسلا اومد : مانیتور بزرگ مد شد ، سیستم های خودران تو بورس افتاد ، بقیه خودروسازان از ترس تحقیر پرفورمنس محصولاتشون رو تقویت کردن ( و می‌کنند) و از همه مهم تر تسلا کبیر خودرو برقی رو از نو تعریف کرد ، اون چرخ و در و چراغ که میگی اساس اصلی ماشین هستن مثل پایه های ساختون هستن ولی اینکه خود ساختمون رو چطور و چه شکلی بسازی مهمه 😎😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️

        موافقم 12
        مخالفم 21
    2. DRS

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آره دقیقا . منم میخاستم همینو بگم . خیلی دقیق گفتی . اصلا همین که ماشین ۴ تا چرخ داره ،‌ چراغ جلو و عقب داره ، صندلی داره و اینا ، قشنگ معلومه همه شو کپی کرده . واقعا که خیلی متقلبن .

      موافقم 24
      مخالفم 8
    3. MehdiTurbo

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1970 ديدگاه)

      حالا این خدا را شکر اون صفحه نمایش بزرگ مضخرف تسلا را نداره
      اتفاقا این دو تا دو تا چیز مضخرف و مسخره ای بود که تسلا باب کرد دنیای خودرو سازی یه دنیای بی روح مضخرفی کرد
      چیزی نیست که باعث افتخار باشه برعکس از این بابت کسایی که عشق خودرو اند از تسلا متنفرند
      تسلا گند زد به دنیای خودرو همین مانیتور و الکتریکی شدنی که باب کرد و این فرمون مسخره

      موافقم 26
      مخالفم 14
    4. TML BN

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      تسلا کل و هم اسکیه حتی اسمش بعد با اون کیفیت های ناجورش
      انقدر طرفداری تسلا رو نکنید
      دارم یک ساعت به تسلا کبیر که کلا ۶ تا مدل داره و ۱۰ ساله افتاده رو بورس میخندم
      پس اگه اون کبیر مرسدس چیه؟؟؟

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. JaMsHiD

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (965 ديدگاه)

        عزیزم تسلا کبیر باشه ، بنز و تویوتا و شورلت و فراری خداوندگار عالم هستن

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. مرتضی مقدم

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    مثل اینکه تایر ها رو بجای فرم گرد، هشت گوش کنن تا خاص باشه.تو همین فیلم راننده نمیتونه موقع پیچوندن جای دستاشو بخوبی عوض کنه

    موافقم 38
    مخالفم 5
  4. محمد

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    کاشکی خودروساز هوایی که این فرمان رو استفاده میکنند آپشن فرمان معمولی هم براشون قابل سفارش باشه ، شما با فرمان هواپیما از تو پارکینگ یا کوچه شش متری رد نمیشید

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. Killer

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (470 ديدگاه)

    این چه سمیه!!
    جالبیش اینه این حرکت مسخره رو ربط داده به نکته مثبت برای الکتریکی ها

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. Amir

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    این فرمون رو نمیشه در حالت ده و ده دقیقه گرفت یا نمیشه راحت دور زد
    بعد از اون طرفم دیدن پشت امپر با هد اپ ویا بالاتر ساختن پشت امپر مثل پژو های جدید منطقی تر از عجیب غریب کردن فرمونه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  7. البرز

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    اصلا جالب نیست بهتره بگم افتضاح

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. Arshia m3csl

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    تو این فرمون کنترل سخته واقعا چون بالا سری نداره هر لحظه میتونه فرمون از دست در بره فرمون یوغ غیر استاندارد ترین و غیر ارگونومیک ترین چیزیه که دیدم و اگه بخواد ادم یک شیشه رو بده پایین یا بالا یک لحظه فرمون از دست ادم در میره خیلی چیز مزخرفیه

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. elonlion

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    دوازده عدد دکمه یک عدد دکمه اسکرول دو عدد هم نمیدونم اسم این چی میشه گذاشت
    این با اختلاف بد شکل ترین فرمانی هست که من دیدم تا الان
    جالبه این فرمان برای یه ماشینی هست که فقط دویست خورده ای اسب بخار قدرت داره و اصلا اسپرت هم نیست تو متن خیلی تلاش شده هیچ اسمی از تسلا نیاد این خیلی خوب بود 😁 تنها چیزی که لکسوس تونسته از تسلا یاد بگیره همین فرمون بوده وسلام

    موافقم 6
    مخالفم 19
    1. SEPEHR

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (95 ديدگاه)

      چه ربطی به اسپورت بودن داره اقای امیر آرمی
      حالا که نظرت و گفتی اینم بخون 😀
      Having had the opportunity to drive a number of Tesla Model S – both Plaid and Long Range versions – that have a steering yoke instead of a wheel, I entered the driving comparison event with more than just a little skepticism. After driving over 500 miles behind the controls of three different yoked Teslas, my takeaway was that, at best, the yoke was as good as a traditional steering wheel but certainly not better.
      Quite honestly, after spending some time with it, I felt like saying, “OMG, this is so much better than the Tesla yoke.”
      همچنین این
      Why Is Tesla’s Yoke A “Safety Risk” But Lexus’ Yoke “Kinda Wonderful?”
      https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2022/05/08/why-is-teslas-yoke-a-safety-risk-but-lexus-yoke-kinda-wonderful/amp/

      موافقم 5
      مخالفم 2
  10. sina

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    نه نیستم اینو

    موافقم 21
    مخالفم 1
  11. زیزیگولو

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4915 ديدگاه)

    یادمه وقتی تسلا مدل S رونمایی شد خیلیا به تمسخر فرمون عجیبو غریب و یوغ مانند این ماشینو مسخره
    میکردن

    موافقم 14
    مخالفم 1
  12. بهزاد

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    از اون مدهای صنعت خودرو ست که مد نمیشه و فرمان گرد بهترینه.
    این نوع فرمان زیباست اما فکر نمیکنم درصد بالایی از خریداران بتونن تحملش کنن.

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. MAJking2

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (293 ديدگاه)

      با کمال احترام ولی زیبا هم نیست

      موافقم 11
      مخالفم 2
  13. مازیار

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2505 ديدگاه)

    در حین رانندگی وقتی دنده عوض می کنید یا فرمون رو می چرخونید به محلی که دست بهش می برید نگاه نمی کنید
    بطور غریزی و از سر تکرار بیش از حد، دست دنده یا نقطه مناسب فرمون رو پیدا می کنه اما در فرمون یوغ این قاعده بهم می ریزه و عادت کردن بهش زمان می بره و اصلا چه کاریه؟😆

    موافقم 15
    مخالفم 1
  14. net

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    فرمان مربعی بد هست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  15. مشتاقی

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (166 ديدگاه)

    هم طراحی فرمون و هم طراحی کابین زشت و ناکارامد است.
    تویوتا اصلا از عهده برقی برنمیاد
    خداحافظ تویوتا

    موافقم 7
    مخالفم 9
  16. فرزاد

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    باز هم شجاعت این تغییر داشته حالا چه زشت چه زیبا .

    موافقم 1
    مخالفم 2
  17. JaMsHiD

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (965 ديدگاه)

    چرا قیمه هارو میریزین تو ماستا؟
    الان دقیقا این فرمون بوئینگ چه ربطی به برقی داشت؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا