مرسدس بنز

نمادین‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بنز

مرسدس بنز بیش از یک قرن است که به ساخت خودروهای لوکس، نوآوری و حضور در مسابقات شهرت دارد و از این تاریخچهٔ غنی، در اینجا لیستی از نمادین‌ترین بنزهای تاریخ را گردآوری کرده‌ایم.

مرسدس بنز ۵۴۰K سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰

۵۴۰K که در نمایشگاه پاریس ۱۹۳۶ رونمایی شد، جانشین SSK به‌حساب می‌آمد. این خودرو که توسط «فردریک گایگر» افسانه‌ای طراحی شده بود، در نسخه‌های کابریولت دو یا چهارنفره و همین‌طور کوپهٔ چهارنفره و لیموزین هفت‌نفره تولید شد. هر دستگاه از این خودرو به سفارش خریدار ساخته می‌شد. ۵۴۰K به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ مجهز بود که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

مرسدس بنز ۳۰۰d آدناور سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۲

مرسدس بنز ۳۰۰d درواقع جد S کلاس امروزی محسوب می‌شود. این خودرو به‌افتخار اولین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان «کنراد آدناور» که برای ترددهای دولتی از شش دستگاه ۳۰۰d استفاده می‌کرد، آدناور لقب گرفته بود. این سدان لوکس مرسدس که برای رقابت با بنتلی S1 و رولزرویس سیلور کلود ساخته شد، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک مجهز بود.

مرسدس بنز ۳۰۰SL سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳

۳۰۰SL خودروی اسپرت دونفره‌ای بود که ابتدا از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ به‌صورت کوپه با درهای گالوینگ و سپس از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ در نسخهٔ رودستر ساخته شد. این خودرو در فوریهٔ ۱۹۵۴ در نمایشگاه موتوراسپرت در نیویورک رونمایی شد. ازآنجایی‌که مرسدس قصد جذب خریداران آمریکایی را داشت، ترجیح داد ۳۰۰SL را بجای اروپا، ابتدا در ایالات‌متحده معرفی کند. این ماشین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M198 و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی، به حداکثر سرعت ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

مرسدس بنز ۶۰۰ سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱

۶۰۰ جایگزین مرسدس W189 یا همان آدناور شد و به‌عنوان پرچم‌دار جدید این برند، نشان‌دهندهٔ اوج مهندسی خودرو بود. این سدان لوکس در آن سال‌ها به انتخاب بسیاری از سلبریتی‌ها و رهبران سیاسی تبدیل شد. ۶۰۰ در نسخه‌های سدان چهاردر کوتاه و لیموزین چهاردر کشیده با نام پولمن ساخته می‌شد که دومی اغلب توسط سران کشورها مورداستفاده قرار می‌گرفت. زیر کاپوت خودرو هم پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 با نام M100 قرار داشت که به تک میل‌سوپاپ روی سرسیلندر و سیستم انژکتوری چندنقطه‌ای ساخت بوش مجهز بود.

مرسدس بنز ۲۳۰SL پاگودا سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱

۲۳۰SL با کد W113 در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۳ به‌عنوان جایگزینی برای دو مدل ۳۰۰SL و ۱۹۰SL معرفی شد. این خودرو به دلیل طراحی خاص سقف فلزی جداشوندهٔ خود، پاگودا لقب گرفت که نام ساختمان‌های مذهبی کشورهای شرق آسیا بود. ۲۳۰SL به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۲.۳ لیتری مجهز بود و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شد. پاگودا ترکیبی عالی از خودروهای اسپرت و گرند تورر و مظهر ثروت و قدرت در دههٔ ۶۰ محسوب می‌شد.

مرسدس بنز SL R107 سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹

SL نسل R107 در سال ۱۹۷۱ جایگزین پاگودا شد و موفقیتی باورنکردنی برای مرسدس به دنبال داشت. این خودرو پس از G کلاس، دومین محصول تاریخ مرسدس با بیشترین زمان ماندن روی خط تولید محسوب می‌شود. R107 که هم به‌صورت کوپه و هم رودستر تولید می‌شد، در ابتدا با پیشرانه‌های ۳.۵ لیتری و ۴.۵ لیتری V8 به بازار آمد اما بعداً موتورهای دیگری مثل ۳ لیتری شش سیلندر خطی و ۵.۵ لیتری V8 هم برای آن ارائه شد.

مرسدس بنز ۱۹۰E سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳

۱۹۰E که در سال ۱۹۸۲ در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، در اصل سلف C کلاس امروزی محسوب می‌شد که همچنان خودروی بسیار محبوبی در سبد محصولات مرسدس است. ۱۹۰E با پیشرانه‌های مختلفی از ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی گرفته تا ۲.۵ لیتری پنج سیلندر دیزلی به بازار عرضه شد اما گل سرسبد این خانواده، مدل ۱۹۰E 2.3-16 و بعداً ۲.۵-۱۶ کاسورث بود. این مدل‌ها پیش از آنکه مرسدس در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی AMG را بخرد، مدل‌های پرفورمنس این شرکت محسوب می‌شدند.

مرسدس بنز ۵۰۰E سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴

۵۰۰E که نسخهٔ پرفورمنس E کلاس نسل W124 بود، درواقع پدربزرگ E63 امروزی به‌حساب می‌آید. به دلیل بدنهٔ پهن‌تر، امکان ساخت این خودرو در خط تولید E کلاس وجود نداشت و به همین دلیل، مرسدس تولید ۵۰۰E را به پورشه سپرد. زیر کاپوت این سدان اسپرت، نیروگاه ۵ لیتری V8 با نام M119 قرار گرفته بود که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک خودرو را ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

مرسدس بنز C36 AMG سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰

C36 که بر اساس نسل دوم C کلاس ساخته شده بود، رسماً اولین محصول مرسدس با نشان AMG محسوب می‌شود. این خودرو اولین همکاری مشترک بین مرسدس و AMG بود و به همین دلیل بخش مهمی از تاریخ این برند آلمانی محسوب می‌شود. C36 همچنین شروع نام‌گذاری جدیدی برای مرسدس با استفاده از حروف قبل از اعداد بود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور گرفته شده بود. این پیشرانه در اصل نسخهٔ تقویت‌شدهٔ موتور ۳.۲ لیتری E کلاس W124 محسوب می‌شد. C36 با پرفورمنس چشمگیری که داشت، به تهدید بزرگی برای ب‌ام‌و M3 تبدیل شد.

مرسدس بنز SLS AMG سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴

SLS اولین خودروی مرسدس بود که از ابتدا کاملاً توسط AMG طراحی و ساخته شد. این سوپرکار موتور جلو تجلی نگاه به آینده و درعین‌حال ادای احترام به گذشته بود. SLS که به‌عنوان جانشین SLR مک‌لارن در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، توسط طراح محبوب «مارک فترسون» طراحی شده بود. این ماشین از پیشرانهٔ M156 استفاده می‌کرد که اولین موتور هشت سیلندری محسوب می‌شد که به‌طور مستقل توسط AMG طراحی شد. این ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی نیروی خود را به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تحویل می‌داد که به‌صورت ترنس‌اکسل در عقب نصب شده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۸ رای
منبع
Drive.com.au

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. rita

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به نظرم g class هم باید توی این لیست باشه

    موافقم 63
    مخالفم 3
    1. علی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (51 ديدگاه)

      Stl مکلارن هم همینطور

      موافقم 16
      مخالفم 4
    2. پیام

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1916 ديدگاه)

      برای SLS باید گفت آنجا که عقاب پر بریزد…

      موافقم 14
      مخالفم 0
    3. نیسمودا

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      چند سال پیش من یه ماشین سفارش دادم
      نامردا پول بنز رو ازم گرفتن ولی پورشه تحویل دادن

      موافقم 3
      مخالفم 6
  2. مازیار

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    آخ که این 107 چقدر جذابه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. کیان

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    بنظر من تا اینجا همیشه چیزهای قدیمی خیلی حس بهتری به ادم میدادن تا الان
    ماشین، همه برندها. یه حس خوبی توشون داشت، ارامش داشتن
    حتی وسایل دیجیتالی هم قدیمیاش یه حس قشنگی داشتن، الان به یه پلیر کوچیک میتونی هرچقدر دوس داری موزیکهای متفاوت و با کیفیت بالا یه جا داشته باشی و … ، ولی قدیم با یه واک من و نوار کاست یه دنیا حس داشتی

    موافقم 60
    مخالفم 8
    1. فرشید

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (193 ديدگاه)

      به شدت موافقم و این احساس رو درک میکنم

      موافقم 24
      مخالفم 2
    2. فرشید

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (193 ديدگاه)

      به شدت موافقم

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. MC20

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      کیان جان قدیم همه چیز با عشق ساخته میشد ، برای همین تا 50 سال بعد مانایی داشت … آدم ها قدیم عاشق و صادق بودند برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای تلاش و صبر و عشق به خرج میدادن … اما امروز همه چی سریع و خاکستری و بی عشق و برای پول شده … میگن ارزش هر چیزی به اندازه عشقیه که برای ساخته شدنش به پاش ریخته شده … جهان بی عشق ، حال و روز امروز ماست … کو یه بازیگر یا ورزشکار یا هنرمند نابغه و تاثیر گذار ؟ هنوز که هنوزه آهنگ های دهه 50 شمسی و فیلمهای اون دوران ، دارن کار میکنن …

      موافقم 22
      مخالفم 4
  4. kawaki

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    G کلاس کجاست ؟!!!!!!

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. حسین دهمرد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    پاگودا چقد بلنده

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. Reza Waffen SS

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5344 ديدگاه)

    SLS جزو خودرو هایی بود که تو زمان اشتباهی معرفی شد

    موافقم 34
    مخالفم 1
  7. مهرداد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هروز کلی خودرو با طراحی جدید میاد اما ۳۰۰sl تا آخر دنیا دیگه تکرار نمیشه

    موافقم 26
    مخالفم 0
  8. JDM سابق

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    300 SL گالوینگ
    600 پولمن
    اتاق تانک
    w124

    موافقم 23
    مخالفم 1
  9. mercedesamg

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    1_300sl
    2_sls
    3_e190
    4_600 pullman
    5_230sl
    مرسدس در اون سال‌ها باوجود قیمت زیاد از پنجره‌های هیدرولیکی استفاده می‌کرد!اینه اصالت
    یا بهترین یا هیج

    موافقم 29
    مخالفم 1
  10. قدرت طهماسبی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شرکت بنز اگر داخل ایران بود اصلا تغییر نمی کرد و جهانیان مجبور بودند جنس تکراری سوار شوند و نباید انتقاد یا اعتراض می کردند

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. Reza Waffen SS

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      کلمه ( جهانیان ) رو بردار به جاش ایرانیان بزار

      دوما در این حالت به کلی از گردونه رقابت حذف میشد

      موافقم 17
      مخالفم 0
  11. مهراد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (781 ديدگاه)

    این مطلب سنگین بود من ترجیح میدم دیگه چیزی نگم خودتون عکسارو ببینید فقط

    ابهت و تاریخچه این برند رو یه تریلی بوژی هم نمیتونه بکشه

    موافقم 23
    مخالفم 1
  12. مهراد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (781 ديدگاه)

    هیچ جوره نمیتونم قبول کنم مرسدس 300SL در دهه 50 ساخته شده

    بنظرم به نسبت زمان زیباترین خودروی تاریخه

    مشخصات فنی هم که دیگه نیازی به تعریف نداره

    موافقم 20
    مخالفم 0
  13. M.83

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    شاید ندونید ولی ۳۰۰d ادناور جز کمیاب ترین و هندل ترین ماشینای mafia2 بود
    خیلی از ماشینای کلاسیک مرسدس تو بازی ها شاهکار کردن ولی فقط اول از همه پای nfs و fortza میاد وسط
    E کلاس مرسدسم اولین بار باهاش تو gta vice city اشنا شدم این ماشین با ۹۱۱ و کوروت سریع ترین ماشینای بازی کنار لامبورگینی کانتاش و فراری تستاروسا بودن

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Arshia m3csl

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1079 ديدگاه)

      تو مافیا لایسنس هستن ماشین ها؟ معمولا ندیدم تو بازی غیر ریسینگ ماشین برند واقعی باشه تو gta که برای ماشین ها چراغ من در اووردی و لوگو عجیب میزارن

      موافقم 4
      مخالفم 0
  14. مهران

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    فقط W124 کپل👌
    جاش خالیه

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. سید علیرضا

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      اگه دقت کنی توی لیست اسمش اومده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  15. Arshia m3csl

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1079 ديدگاه)

    بنز نمادین فقط e کلاس های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ ته جذابیت و خاص بودن بود و من اسم مرسدس بنز میاد یاد اون نسل w211 میفتم بی ام و دوستم ولی اون w211 عجیب خوشگل و عالی بود بهترین e class تاریخ بود w211 با اختلاف

    موافقم 5
    مخالفم 4
  16. GMA

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (794 ديدگاه)

    خودروهای دیگه‌ای هستن که لایق این لیست هستند
    S کلاس W222
    G کلاس
    SLR
    یونیماگ
    CLS نسل یک و دو
    SL65 بلک سریز

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Ahmad

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      SLK GTR….

      موافقم 2
      مخالفم 0
  17. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اینقدر که اتاق ۱۲۴ معروف به کپل اسیر گرفت جنگ جهانی اسیر نگرفت

    موافقم 13
    مخالفم 0
  18. JDM

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (636 ديدگاه)

    فقط E190 اسطوره و جنتلمن حتما یکیشو میخرم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. Enzo Ferrari 2008

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    پس می فهمیم که پدر خودروسازی
    چه ماشین های زیبایی ساخته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. سید علیرضا

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    ماشین فقط بنز w124 کپل هشت سیلندر ، اونم اگه نسخه ی برابوسش باشه که عالیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. علی یوسفی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت در مورد نمادین ترینها بنظرم slr و clk gtr و g و cls جاشون خالیه نکته دیگه اینکه مرسدس خودروهای کمتر شناخته شده ای هم داره که بسیار زیبا و ماندگارند که جا داره به اون ها هم پرداخته شه مثل 200 universal.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سیدجعفر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا که همشون نمادین و اسطوره ای تکرار نشدنی هستند الخصوص ۱۹۰ Eشش سیلندر با موتور۲.۶ لیتری شاهکاره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا