ایستگاه خبر

پژو 206 فرانسوی یا ایرانی یا …

از زمانی که اعلام شد پژو ۲۰۶ ایرانی جانشین ۲۰۶ فرانسوی می شود، بیشترین نگرانی در بین طرفداران این خودرو، بحث کیفیت نمونه ایرانی آن بوده است. سوالی که در همان ابتدای امر به ذهن خطور می کند، این است که ۲۰۶ در نهایت ایرانی یا چینی خواهد شد؟ از سوی دیگر، واکنش پژو به از سر گیری تولید ۲۰۶ ایرانی بدون مجوز این شرکت هم هست و این نگرانی وجود دارد که طرف فرانسوی در مقابل تولید بدون مجوز ۲۰۶ توسط ایران خودرو حتی دست به شکایت بزند. با این حال، اما ایران خودرویی‌ها می‌گویند نه کیفیت ۲۰۶ افت خواهد کرد و نه پژو مشکل حادی برایشان به وجود خواهد آورد. اگر خبر تولید دوباره ۲۰۶ در ایران را خبری نسبتا خوش بدانیم، شنیدن قیمت پایه ۳۰ میلیونی آن را باید قسمت بد ماجرا بنامیم. ظاهرا ایران خودرو قیمتهای فعلی بازار آزاد ۲۰۶ را معقول می داند و قرار است این خودرو غیر فرانسوی را اینک با همین قیمتها عرضه کند!

پژو 206
۲۰۶ ایرانی و چالش با نشان پژو

روزنامه دنیای اقتصاد با یکی از دست اندرکاران این پروژه مصاحبه کرده اما جالب اینجاست که نامی هم از این مسئول برده نمی شود! همچنین درباره این پروژه با سایر دست اندرکاران خودرویی نیز بحث شده است.

واقعاً می‌خواهید پژو ۲۰۶ را دوباره تولید کنید؟ فکر پژو را نکرده‌اید؟ به هر حال این شرکت با ما قطع رابطه کرده و قطعات ۲۰۶ را ماه‌ها است که تأمین نمی‌کند، بنابراین ممکن است در مقابل از سرگیری تولید ۲۰۶ موضعی منفی بگیرد.

خب بگیرد! وقتی پژو این‌گونه با ما رفتار کرده و وسط کار ول می‌کند و می‌رود، ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه به توان داخلی خودمان تکیه کنیم.

توان داخل درست، اما ممکن است پژو بابت تولید بدون اجازه ۲۰۶ از شما شکایت کند.

نگران نباش، یک طوری با هم کنار می‌آییم.

حالا تولید ۲۰۶ از کی شروع می‌شود؟

قرار بود از دیروز شروع کنیم، اما به یک مشکل کوچک برخورد کردیم که اگر حل شود، مشکلی بابت تولید نخواهیم داشت.

چه مشکلی؟

مربوط به تأمین قطعات است.

پس تأمین قطعات انجام نشده هنوز؟

حل می‌شود، نگران نباش. پژو ۲۰۶ ایرانی بدون تردید امسال به بازار می‌آید.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان:

خبر دارید که ایران خودرو می‌خواهد مدل ایرانی پژو ۲۰۶ را تولید کند؟ فکر نمی‌کنید با توجه به قطع روابط پژو و ایران خودرو، این کار غیر قانونی است؟

باشد، بالاخره وقتی ایران خودرو تصمیم گرفته ۲۰۶ را خودش تولید کند، حتماً فکر حواشی آن و واکنش پژو را هم کرده است. شاید اصلاً توافقاتی با هم داشته اند. از طرفی، ۲۰۶ از رده تولید پژو خارج شده و این شرکت هم آنقدر اوضاع و احوالش به هم ریخته که به این مسائل فکر نمی‌کند.

حالا از اینها گذشته، به نظرتان با تولید مدل ایرانی ۲۰۶، کیفیت آن افت نخواهد کرد؟

قطعه سازان داخلی از همان اول هم قطعات پژو را با مهندسی معکوس تولید کرده و می‌کنند. پژو اصلاً نقشه طراحی قطعاتش را به ما نداده و هرچه ساخته‌ایم کپی کاری یا همان مهندسی معکوس بوده. یکی از ایرادهای بزرگ مهندسی معکوس، افزایش ضایعات است که هزینه تولید را بالا می‌برد. کلاً در خودروسازی ایران وقتی تیراژ بالا می‌رود، کیفیت با اما و اگرهایی مواجه می‌شود و دلیلش هم کپی کاری است. الان خودرویی مثل تندر-۹۰ به این دلیل با کیفیت مانده که تیراژش بالا نیست و اگر بالا برود، خودروسازان نمی‌توانند کیفیت آن را کنترل کنند.

البته ژاپنی‌ها هم قطعات آمریکایی را مهندسی معکوس کردند منتها با کیفیتی بهتر به تولید رساندند، اما ما با کیفیت پایین‌تری تولید می‌کنیم. حالا اینها خیلی مهم نیست، بگذار ایران خودرو پژو ۲۰۶ را تولید کند و به بازار بدهد و قیمت‌ها را پایین بیاورد، تا بعد.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه سازان:

مردم نگران کیفیت ۲۰۶ ایرانی هستند و اینکه نکند سطح کیفی آن افت کند.

اینکه می‌گویی، شائبه دشمنان است. مردم نگران نباشند، چون تجربه رانا نشان داده ما می‌توانیم خودرو را با کیفیت بالا تولید کنیم. رانا و ۲۰۶ حدود ۷۰ درصد قطعات مشترک دارند، پس وقتی رانا با کیفیت خوبی از آب درآمده، ۲۰۶ هم سطح کیفی خوبی خواهد داشت.

اما رانا هنوز حضور پررنگی در بازار پیدا نکرده است.

مطمئن باشید رانا در بازار بسیار موفق خواهد بود و کیفیت پژو ۲۰۶ ایرانی هم بالا خواهد ماند.

ایران خودرو قرار بوده دیروز تولید ۲۰۶ ایرانی را شروع کند، اما نکرده، شما نمی‌دانید چرا؟

نه باور کن.

به هر حال شما به عنوان قطعه ساز باید در جریان برنامه ریزی تولید ۲۰۶ باشید.

بله، اما خبر ندارم چرا تولید ۲۰۶ دیروز شروع نشده.

خودشان می‌گویند یک مشکل کوچک در تأمین قطعات دارند.

اتفاقاً ما قرار بود دیروز به آنها قطعه بدهیم که نشد.

پس مشکل از ناحیه تأمین قطعات داخلی بوده؟

مشکل را پیدا کردی بالاخره!

با این اوضاع در مورد تولید ۲۰۶ ایرانی چه فکر می‌کنید؟

ما قبلاً هم بخشی از قطعات ۲۰۶ را تولید می‌کردیم و الان هم محدودیتی نداریم.

ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان:

با توجه به شرایط مالی و توان تکنولوژیکی صنعت قطعه کشور، آیا توان تامین تمام قطعات پژو ۲۰۶ را داریم؟

توانش که هست، اما مشکل ما به افزایش قیمت مواد اولیه برمی‌گردد. ما الان توانایی کامل در تولید بدنه و قطعات داخل اتاق و… پژو ۲۰۶ را داریم، اما چون قیمت مواد اولیه رشد کرده، باید یک اصلاح قیمت در این مورد انجام شود. اگر ایران خودرو این موضوع را حل کند، مشکلی بابت تامین قطعات وجود نخواهد داشت.

انتظار دارید چقدر به قیمت قطعات ۲۰۶ اضافه شود؟

همان قدری که هست. الان هزینه‌های تولید ما با توجه به افزایش قیمت شدید ورق و آلومینیوم و پلیمر و … و ارز، سه برابر شده و ۷۰ درصد قیمت یک خودرو هم به قطعات آن وابسته است. به نظر من با توجه به رشد هزینه‌ها، قیمت پژو ۲۰۶ ایرانی باید به ۳۰ میلیون تومان برسد.

۳۰ میلیون؟

عجیب است؟

شاید چندان قابل هضم نباشد.

ما اگر همین ۲۰۶ یا خودرو مشابه آن را بخواهیم وارد کنیم، باید دو برابر پول بدهیم. الان هزینه واردات یک خودرو با قیمت پایه ۱۰ هزار دلار، چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد، خب با این شرایط تولید ۲۰۶ سی میلیونی داخلی عاقلانه‌تر است تا واردات مثلا یاریس ۶۰ میلیونی.

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو:

خبر تولید پژو ۲۰۶ ایرانی برای مردم هم خوشایند بود و هم نگران‌کننده.

نگران‌کننده چرا؟

آنها نگرانند که نکند کیفیت ۲۰۶ پایین بیاید.

از قول من بنویس کیفیت ۲۰۶ خودکفا شده ایرانی در مقایسه با مدل قبلی (فرانسوی) آن افت نخواهد کرد.

چه تضمینی برای این اظهارنظرتان به مردم می‌دهید؟

تا سال گذشته ۸۰ درصد قطعات پژو ۲۰۶ را داخلی‌سازی کرده بودیم و پس از اینکه پژو با ما قطع ارتباط کرد، مجبور شدیم شتاب بیشتری به این کار بدهیم. مشکل اصلی ما قطعات الکتریکی پژو ۲۰۶ بود که پژو اجازه نمی‌داد آنها را داخلی کنیم و طی دو سه سال گذشته همواره بر سر این موضوع با هم درگیر بودیم. پس از قطع ارتباط پژو، تیم‌هایی ویژه را برای خودکفا شدن در ۲۰ درصد قطعات باقیمانده تشکیل دادیم و توانستیم کل سیستم الکتریکی ۲۰۶ را که ایربگ و ترمز ضدقفل نیز به آن مربوط می‌شود، داخلی‌سازی کنیم.

خودتان به تنهایی؟

نه با یک کشور شرق آسیایی.

کدام کشور؟

بماند.

اگر نگویید همه فکر می‌کنند منظورتان چین است.

حق با شماست، اما چین نیست، ما با کمک یک شرکت کره‌ای و همچنین یک شرکت اروپایی توانستیم تجهیزات الکتریکی ۲۰۶ را داخلی‌سازی کنیم. البته این کار در فاز اول که به حوزه نرم‌افزاری مربوط می‌شود انجام شد و همزمان کار را با شرکت‌های داخلی نیز پیش برده‌ایم و ظرف چند ماه آینده از توان کاملا داخلی خود در ساخت تجهیزات الکتریکی استفاده خواهیم کرد.

حالا نتیجه کارتان به کجا رسیده؟ ۲۰۶ ایرانی از کی تولید خواهد شد؟

تولید که شروع شده، ما همین الان روزی ۵۰ دستگاه ۲۰۶ تولید می‌کنیم.

اما یکی از همکارانتان می‌گوید به مشکل کوچکی در تامین برخورده‌اید.

منظور وی حتما آن مسائل و مشکلات کلی تولید بوده است. ما از ابتدای امسال همواره با کمبود قطعه روبه‌رو بوده‌ایم و حالا ۲۰۶ هم از این قائده مستثنی نیست. در این چند ماه گذشته زیاد پیش آمده که مونتاژ و تولید خودرویی به دلیل نرسیدن برخی قطعات ناقص مانده، اما در نهایت تولید انجام شده است. ایران خودرو در حال حاضر تولید آزمایشی ۲۰۶ را آغاز کرده و تا پایان سال تیراژ روزانه‌اش را به ۳۰۰ دستگاه می‌رساند.

پارسال همین موقع تیراژ روزانه ۲۰۶ چقدر بود؟

بالای ۱۰۰۰ دستگاه.

پس خیلی فاصله دارید تا به آن رکورد برسید.

سعی می‌کنیم طی سال آینده تیراژ روزانه را به ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ دستگاه برسانیم. هدف اولمان این است که چهار پنج هزار دستگاه پژو ۲۰۶ پیش فروش شده را تحویل مردم بدهیم و…

مگر تعهد ۲۰۶ دارید هنوز؟

بله، واقعا شرمنده مردم هستیم و من همین جا بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی می‌کنم. تعهدات باقیمانده را که انجام بدهیم، احتمالا پیش فروشی دوباره را برای ۲۰۶ در نظر خواهیم گرفت.

کی؟

سعی می‌کنیم همین امسال هر دو کار را انجام بدهیم.

پژو ۲۰۶ ایرانی را با چه قیمتی عرضه خواهید کرد؟

قیمت‌ها که دو برابر شده‌اند و یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد هزینه‌های تولید ما چقدر افزایش پیدا کرده است. قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده و اینها بر قیمت همه خودروهای داخلی از جمله پژو ۲۰۶ اثر گذاشته است.

حالا آخرش چند؟

۳۰ میلیون تومان.

زیاد نیست؟

اگر ایران خودرو پژو ۴۰۵ را با قیمت ۳۰ میلیون تومان عرضه کند، کسی نمی‌خرد، اما مطمئن باشید ۲۰۶ سی میلیونی خریدار دارد. البته افت تقاضا خواهیم داشت، اما به هر حال ۲۰۶ را با این قیمت هم می‌خرند.

می گویند در ۲۰۶ ایرانی از قطعات چینی استفاده شده، درست است؟

ممکن است چهار تا قطعه از چین آورده باشیم، اما مطمئن باشید قطعات چینی خریداری شده، مورد تایید پژو هستند. در واقع ما از همان قطعه‌سازان چینی که با پژو در ارتباط هستند، قطعه خریده‌ایم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Kurosh

    ۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    خدایا خودت بخیر بگذرون…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امید

    ۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (87 ديدگاه)

    پژو برای همیشه رفت این خبرو الان دیدم
    پرشین خودرو: در حالی که پژو حضور مجدد در ایران را خواستار شده بود با تولید 206 ایرانی این شرکت فرانسوی با بازار بزرگ ایران خداحافظی کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماشین ندیده

      ۴ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (73 ديدگاه)

      ای که فاتحه هر چی خودروی فرانسوی بخونم اسمش میشنوم حالت تهوع بهم دست میده بابا بسههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه به خدا از این 3 مدل پژو چی میخوان اینااااا؟
      برین مزدا مونتاژ کنین تویوتا منتاژ کنین برین کیا بیارین منتاژ کنین برین هوندا یی که چندتا از بهترین مدل های دنیا رو داره بیارین سرهم کنین بی لیاقتای حیف نون..
      ای که فاتحه خودتون او ماشیناتون خوندم چی از جون این ملت می خواین؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کروز

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقا چه حرفیه میزنی باید هزینه کنن خط تولید جدید راه اندازی کنن از سودشون کم بشه. آخه اینا خیلی مظلومن. فقط بازار ایرانو قبضه کردن آشغالاشونو به ده برابر قیمت به مردم میندازن. والا تو کشورای صنتعی که رقابت هست قیمتاشونم حقیقیه سال به سال چند تا مدل جدید و خط تولید جدید راه اندازه می کنن.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. میثم

    ۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    اگر 206 ایرانی سازی بشه زین پس به جای واژگان غریب و بیگانه 206 باید گفت ارابه مرگ 2

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با 30 میلیون میشد مگان گرفت! ببینید به کجا رسیده کارمون؟ دولت دهم ترکونده!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Yashar

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    یجا دیدم که نوشته بود پژو ECU206 رو بخاطر تحریمات به ایرانخودرو نمی داده و اینا هم به کیا (همون شرکت آسیایی! غیر چینی)سفارش میدادن جالبه که در هر صد کیلومتر یک لیتر اضافه مصرف می کرد!!بعدش هم کیا انگار ناسازگاری کرده الان میخوانش بدن به چین بسازه اون موقع قد یه 405 مصرف می کنه!!
    اینا بجای اینکه 206 رو ایرانی بکنن بهتر بود می رفتند سراغ رانای هاچ بک سرمایه گذاری می کردن همون 206 که چراغاشو استادانه عوض کردند دیگه هم پژو نمی تونست اماله کنه یاد و خاطره 206 هم پیش ملت همیشه گرامی داشته میشد!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی فیگو

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خداوکیلی عوضی تر از اینا پیدا میشه؟؟
    آقایون درخواست دادن قیمت گذاری همه خودروها به خودروسازا واگذار شه ولی واردات خودرو کماکان ممنوع باشه!!
    مردم رو چی فرض کردن اینا؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان 16V

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (133 ديدگاه)

      بـــــــــــــــــوق فرض کردن و هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چو دزدی با چراغ اید گزیده تر برد کالا!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. راد

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    سی میلیون تومن یعنی 12 هزار دلار ایا از سراتو 8 هزار دلاری بهتره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    دزدی در روز روشن ……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حبی

      ۱۷ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله از فورد فول آپشن 11 هزار دلاری هم بهتره عزیزم
      قراره در بهشت به هر ایرانی یکی داده بشود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. راد

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    سی میلیون یعنی 12 هزار دلار
    سراتو کره 8 هزار دلار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فرشید

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    30 میلیون 206 ایرانی !!!!!

    لامبورگینی آوانتدور 250,000 یورو هست و حقوق یک کارگر خیلی ساده در یک کارخانه تو اروپا 5,000 یورو … یعنی با حقوق 50 ماهش یه لامبورگینی میتونه بخره … اما اینجا با 60 ماه حقوق یک کارگر ساده (ماهی 500,000 تومن) میشه یه 206 خرید که حتی از خط تولید پژو هم خارجه و تازه کل قطعاتش made in china هست … نفرین و لعنت به باعث و بانیش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرشید

    ۱۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    30 میلیون 206 ایرانی !!!

    لامبورگینی آوانتدور 250,000 یورو هست و حقوق یک کارگر خیلی ساده در یک کارخانه تو اروپا 5,000 یورو … یعنی با حقوق 50 ماهش یه لامبورگینی میتونه بخره … اما اینجا با 60 ماه حقوق یک کارگر ساده (ماهی 500,000 تومن) میشه یه 206 خرید که حتی از خط تولید پژو هم خارجه و تازه کل قطعاتش made in china هست … نفرین و لعنت به باعث و بانیش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. کیهان

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    چو ناکس به ده کدخدایی کند …. کشاورز باید گدایی کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ali

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آخه چرااااااااااااااااااااااااااااا ما باید انقد بدبخت باشیم !!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. منصور

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حاضرم قسم بخورم همین هایی که اینجا مینویسن مردم نباید بخرن خودشون تو صف خرید نفر اولن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۱۲ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      من 30 میلیون تومان ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. پیام

    ۱۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خواهش می کنم سری به سایت شرکت ویزمان(wiesmann.com) بزنیدوببینید که با هزینه خیلی کم می توان خودرو ساخت و سود کسب کرد.
    آقایان هنوز دارند پژو 405 سی سال قبل و پرایدی که بیست سال قبل را هنوز می سازند چون سود هنگفتی در تولید این ماشین های از رده خارجه وجود داره. اگر بازار خودرو آزاد بشه ، خودرو ساز نیز مجبور میشه به خودش یه تکونی بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد

    ۱۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    خدا رو شکر که پژو رفت

    شرکت پژو و محصولاتش خیانت بزرگی رو به مردم ایران کردن
    1-تحمیل قدیمی ترین مدل پژو به ایران
    2-عدم انتقال تجربه و فناوری روز به ایران
    3-عدم پیشرفت صنعت خودرو توسط شرکت پژو
    و …
    متاسفانه باید گفت که پژو جز عقب موندگی برای صنعت خودروی کشور هیچ ارزش دیگری نداشته
    دهه 70 شرکت های بزرگی چون تیوتا ، میتسوبشی ، هیوندا، بنز و بی ام دبلیو در ایران حضور چشمگیری داشتن که صتعت خودرو سازی می تونست از این شرکت ها کمک بگیره تمامی خودرو های دهه 70 رو برند های بالا تشکیل می دن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Yashar

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (294 ديدگاه)

      با نظر شما مخالف هستم
      بنظر من مقصر اصلی مدیران ایرانخودرو و مجموعه وزارت صنعت بودند! پژو به ایران بدهکار نبودولی با دادن پلتفرم 405و 206 ایرانخودرو که به جز پیکان هیچ چی نداشت رو صاحب چند مدل سواری کرد (انواع سمند و پژو 405 ، پارس ، آردی ، روا و 206 هاچ بک ، سدان و رانا…)باید در نظر داشت هیچ شرکت مطرحی حاضر به همکاری با ایرانخودرو نبود. آقای خاتمی رئیس جمهور وقت هنگام سفر به ایتالیا تقاضای مذاکره با شرکت فیات رو داده بودند که حتی داخل کارخونه هم راهش ندادند تازه اون موقع فضای سیاسی و جو بین المللی مثل الان نبود!!
      برای تولید مدل های جدید باید قطعه سازان سرمایه گذاری های جدیدی می کردند که بخاطر فضای انحصاری و دور از رقابت اصلا تن به چنین کاری نمی دادند و از طرفی بسیاری از مسئولین در این بخش با قطعه سازان رابطه نزدیکی داشتن و بصلاح خودشون نمی دیدند که خودشون رو تو زحمت بندازند نتیجش هم شده اینکه همه شهرهای بالای 500 هزار نفر هوای بشدت آلوده ای دارند (عامل اصلی : خودرو ها و سوختهای غیر استاندارد)
      که باعث تعطیلی شهرهای بزرگ و در نتیجه کل کشور میشه و ضررهای چند میلیاردی رو به مملکت و اقتصادش وارد میکنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. حامد .منتقد

    ۱۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان خوبم
    206 رو واقعا قبول دارم ولی دلیلی نمی شه که 30 میلیونم باشه به خاطر دوست داشتنش بخرم. وقتی طرف میگه 405 رو سی میلیون نمی خرند ولی 206 را سی میلیون هم می خرند این نشون میده که مردم را خوب شناختند. متاسفم واقعا برای خودمون… فکر کنم باید منتظر 50 میلیونی اش هم باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. من

    ۱۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    شما میگین نخریم چیکار کنیم پس؟
    مگه چاره ای دارن ملت؟
    من خودم میخواستم 206 بخرم که تولیدش متوقف شد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بى كس

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خدا وکیلى تو این مدت به صنعته مملکت خدمت کردید یا به جیبه خودتون؟اگه بجاى تولیده این لگنا تو کشاورزى سرمایه میزاشتید تاحالا دنیا رو گرفته بودید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. علی

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    باید خود جوونا ی این ممکت برای پیشرفت این صنعت تلاش کنن وگر نه … . برین درس بخونین مهندس مکانیک شین وصنعت رو نجات بدین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (113 ديدگاه)

      بنده خدا الان حتما خودروسازیه ما دست اجنبیها است که جوونای این مملکت برن درس بخونن تا به پیشرفت صنعت کمک کنن بابا هموناییم که اونجا کار میکنن مثل من و شما هموطنن فقط فرقشون با من و شما اونه که پ ا ر ت ی داشت رفتن ولی مطمئن باش اگر همون منصوری هم بیاد اینجا اونم برای منو شما دیگه ازون ماشینها درست نمیکنه چون مدیریت خودروسازیه ما اینو میخواد مطمئن باش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. پیام

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    نمایندگی سایپای نبش یادگار یه سیتروئن c5 مدال 2006 مدیر عامل قبلی سایپا رو گذاشته تو نمایندگیش برای فروش خودشونم میگن موتورش تعمیری تازه 100 هزار تا راه رفته قیمت پایه گذاشتن 40 تا 45 ملیون اونم دوازده نفر اسم نوشتن قرار ماشینرو تو مزایده بفروشن.
    تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وای
    30 میلیون چقدر بدختیم ما خدا کارمون به کجا کشیده وایییییی خدای من ماشین ایرانییییییی .اهههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احسان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دیروز یعنی 18/10/91 131 hpدوگانه قیمت کارخونه بود 14.900 به جان پدال ببین کی گفتم سایپاییها هنوز نمیدونن 206 قرار 30 تومن بدن بیرون اگه به ماه بهمن نرسیده قیمت خوانواده ی پراید هارو به 20 تومن نرسوندن وقتی که این اقای تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو میگه 206 مشتریهای خواص خودشو داره و اگر 30 میلون هم بشه مردم میخرند پس معلوم میشه ملت رو خوب شناختن دیگه خوب پس حتما سایپا هم برنامه ریز و معاون استراتژی داره دیگه که بیاد بگه پراید هم هنوز از 206 خواهان بیشتری داره پس ماهم اگر پرایدهارو 20 میلیون تومان بدیم رو دستمون نمیمونه پراید هم مشتریهای خواص خودش رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ارش

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر اشتباه نکنم سال 80 81 بود که سمند زدن همون سال شبکه 2 توی فرانسه با یک ایرانی طراح ماشین مصاحبه کرد اسمش یادم نیست ولی می گفت شرکتم واسه پزو رنو فراری و…. طراحی میکنه واسه خودش غولی بود گفت تا حالا یک بار از ایران واسه همکاری با من و شرکتم درخواستی نیومده . میدونید اگر این همه پولی که صرف منتاز خودرو شد کمیشو بخدا کمیشو چندتا دانشجو میفرستادن خارج از بیس طراحی و ساخت ماشینو می اوردن تو ایران الان بزرگترین صادر کننده بودیم. سود و منفعت عده ای به همه چیز ارجحیت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. امین

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستم پیارسال هیوندای سوناتای 2008 گرفته 30 تومان. الان 206 که که اصلا قابل مقایسه با سوناتا نیست شده 30 تومان. اخه این چه بدبختیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. فردین

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    مردم جنمی نشون بدین نخرین بزار بمونه دستشون چه پرو گفته مردم 206 30میلیون تومنی رو میخرن!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. پیام

    ۲۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    یک فرد امریکایی با متوسط درامد سرانه 45 هزار دلار در سال یک سوناتای 19.999 دلاری رو با کلی شرایط قسطی و تسهیلات میگیره و متاسفانه یک ایرانی با درامد سرانه 3000 دلار باید یک خودروی 9000 دلاری رو با این وضعیت بخره البته که از ماست که برماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. escalad

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    آقای قربانی شما حالتان خوب است؟206 فرانسویش هم چرته چه برسه به ایرانی!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۶ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کی میگه چرته الان ده ساله یه تیپ پنجشو داریم هنوز آخ نگفته شتابشم که حرف نداره وقتی میخوای از یکی رد شی کافیه یکم بیشتر گاز بدی تا مثل فشنگ از کنارش رد بشی داییم یه تیپ پنج ایرانی گرفته تو بلوار رحمت شیراز آخرای شب کورس گذاشتیم دیگه مجبور شدم بزنم کنار تا برسه به من شکر خدا ماشین داییم مشکلی نداره فقط شتابش کمه نسبت به ماشین من
      زمانی که بابام این ماشینو خرید یا هرکی 206 داشت تیپ 2 بود یا کمتر کسی تیپ پنج خودم یادمه اون زمان مردم میومدن تو ماشینمونه نیگاه میکردن ببینن تیپ پنج چه شکلیه اتاقش.
      تو این ده سال خیلی عالی بود یک بار صبح بد استارت نخورد نمیدونی چه حالی میده وقتی باهاش ماکسیما و زانتیا گرفتم با دنیا عوضش نمیکنم
      اولی که پژو 407 اومد بابام برام یکیشو گرفت هنوزم داریمش ولی من با 407 حال نمیکردم جوون پسند نبود با بابام عوض کردیم فعلا باید وقت کردم ببرم لاستیک عوض کنم زیادی به لاستیکا فشار اوردم.
      تا حالا فرانسویشو نداشتی دیگه اسمشو خراب نکن هنوز بهترینه واسم باهاش 360 هم زدم کاملا هم توش احساس امنیت کردم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. محسن

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جون مادرتون نخرید به خدا ارزش نداره، هر ماشینی که دارید سوار بشید به خدا وقتی ببینن فروش ندارن مجبور میشن قیمت رو بیارن پایین. اصلا اگر ماشین هم ندارید تا آخر سال پیاده اینور اونور برید نمیمیرید که …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. AMIN

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    این نشون دهنده اینه که نظریه تکامل داروین درسته…
    یعنی به مرور انسانها با محیط اطراف وفق پیدا میکنن… یعنی قبلا 206 بود 15 تومان طی کمتر از یک سال شد 28 تومان… حالا یه کم اعتراض میشه(که طبیعیه) ولی خوب جا میفته… بعد به جایی میرسه که سرعت تکامل آدما با سرعت تغییر محیط نمیرسه و فاجعه میشه… و ربطی هم به یه نفر یا شخص خاصی نداره بلکه اکثر مردم ناخودآگاه درش نقش دارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. منصور

    ۲۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه سر کار هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا