نیسان ساکورا یک کی کار الکتریکی با تنها ۶۳ اسب بخار قدرت و شعاع حرکتی ۱۸۰ کیلومتر است که برای شهرهای شلوغ گزینهٔ بسیار مناسبی محسوب میشود.
وقتی صحبت از خودروی الکتریکی ساخت نیسان میشود، به یاد هاچبک لیف میافتیم که سال ۲۰۱۰ معرفی شد و یکی از پیشگامان بازار الکتریکی بود. شاید هم کراساوور آریا به ذهن متبادر شود که چهرهٔ جدید خودروهای الکتریکی نیسان است. در ژاپن ما ساکورا پرفروشترین خودروی الکتریکی نیسان محسوب میشود و حدود نیمی از فروش مدلهای برقی این شرکت را به خود اختصاص داده است. حال فرصت رانندگی کوتاهی با این هاچبک کوچک را در توکیو پیدا کردهایم.
ساکورا که بهطور مشترک توسط نیسان و میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است، با قیمتی در حدود ۱۵,۴۰۰ دلار عرضه میشود تا گزینهٔ ارزانقیمتی برای بسیاری از خریداران ژاپنی باشد که تواند خرید لیف یا آریا را ندارند. این ماشین که در کلاس کی کار قرار دارد، فقط در ژاپن عرضه میشود یعنی کشوری که در استفاده از خودروهای الکتریکی از بازارهای غربی عقب افتاده و بازیگران بزرگ آن مثل تویوتا و هوندا هنوز بیشتر به خودروهای هیبریدی متکی هستند.
ساکورا در داخل به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی به همراه یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی روی داشبورد با سیستم ناوبری و اپل کارپلی مجهز است. تریم مسیرنگ داخلی فضای جذابی را ایجاد کرده و با تودوزی پارچهای خاکستری تیره در تضاد است. با وجود ابعاد بیرونی کوچک، فضای سر و پا در داخل ساکورا بسیار چشمگیر است و حتی افراد بلندقد هم با محدودیت فضا مواجه نخواهند بود. البته صندلیها تقریباً بهطور کامل کابین را پر کرده و فضای کمی برای صندوق بار باقی گذاشتهاند ولی صندلیهای عقب هم تا میشود و هم میتوان آن را به سمت جلو کشید تا فضای بار دو برابر شود. زیر کف صندوق هم فضایی برای کابل شارژ تعبیه شده است.
نیسان همچنین امکانات زیادی مثل گرمکن فرمان و سیستم کمکرانندهٔ ProPilot را هم برای این هاچبک کوچک در نظر گرفته است. ساکورا همچنین از سیستم پارک خودکار هم بهره میبرد که با کنترل فرمان، پدال گاز، ترمز و ترمزدستی، در شهرهای شلوغ ژاپن که هر سانتیمتر فضا اهمیت دارد بسیار مفید خواهد بود. هرچند برد تنها ۱۸۰ کیلومتری ساکورا خیلی کم به نظر میرسد اما این هاچبک کوچک برای خریدارانی که به دنبال خودرویی شهری برای ترددهای کوتاه در شهرهایی با مترو و حملونقل عمومی گسترده هستند عالی خواهد بود. با شارژ استاندارد، شارژ باطریهای ساکورا حدود هشت ساعت طول میکشد اما با شارژ سریع برای این کار تنها ۴۰ دقیقه زمان نیاز است.
هرچند ساکورا خودروی کوچکی است اما به دلیل مرکز ثقل پایین، بیشازحد سبک یا ناپایدار احساس نمیشود. همچنین کی کار نیسان با شعاع چرخش فوقالعاده کوچک ۴.۵ متر، برای خیابانهای تنگ و شلوغ ژاپن بسیار چابک خواهد بود. هنگام رانندگی، بهسرعت فراموش خواهید کرد که چقدر این ماشین کوچک است زیرا خیابانهای ژاپن پر از دوچرخهسواران، اسکوترها و کی کارها است. به همین دلیل، در این کشور خودروهای الکتریکی بزرگتر مثل تسلا چندان محبوب نیستند.
در این ماشین سه حالت رانندگی مختلف شامل استاندارد، اقتصادی و اسپرت وجود دارد و گشتاور فوری باعث میشود ساکورا فراتر از اندازهاش احساس قدرت داشته باشد. در اینجا قابلیت رانندگی با یک پدال وجود ندارد و وقتی پای خود را از روی پدال گاز بردارید، سرعت خودرو کم میشود اما بهطور کامل متوقف نخواهد شد. این کی کار کوچک با رینگهای ۱۴ اینچی در بزرگراههای آمریکای شمالی توسط پیکاپهای بزرگ کاملاً بلعیده خواهد شد اما در ژاپن حتی در بزرگراه که رانندگی همه کاملاً منظم و یکنواخت است خیلی خوب جواب میدهد.
مشخصات فنی
Nissan Sakura |
پیشرانه | الکتریکی تک موتوره |
قدرت | ۶۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
وزن | ۱۰۹۰ کیلوگرم |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۹۴ میلیمتر |
طول | ۳,۳۹۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۴۷۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۵۶ میلیمتر |
برد | ۱۸۰ کیلومتر |
قیمت | ۱۵,۳۹۵ تا ۱۹,۴۰۰ دلار |
MAJking2
۴ آذر ۱۴۰۲انگار از پشت و جلو بین دو تا تریلی گیر کرده پرس شده 😂😂
Jeferson
۴ آذر ۱۴۰۲بیشتر می خوره کپیِ زشت چینیا از یه ماشین دیگع باشه
ولی جدی اصلا بهش نمی خوره ۱ تن باشه
ممدقلی
۵ آذر ۱۴۰۲بیشتر وزن باتری هاس . باتری هاشو با نمونه بنزینی عوض کنی شاید ۶۰۰ کیلو بیشتر وزنش نشه چون کوچول موچوله و بدنه ها هم الان همه حلبی ان یدونه وزن موتور میمونه یدونه وزن شاسی و تجهیزات
H2
۴ آذر ۱۴۰۲عالیه عالی
این کی کارها حتی در نسخه های هیبریدی هم عرضه میشن با مصرف حدود 3 لیتر و قیمت خیلی مناسب
𝐀𝐥𝐢
۴ آذر ۱۴۰۲وقتی بی ام وه i8 میشه i3
نیسان اریا هم میشه نیسان ساکورا
Enzo Ferrari 2008
۴ آذر ۱۴۰۲اینم وارد کنن
۴ آذر ۱۴۰۲نمیصرفه
۱۵ هزار دلار میشه حدود ۶۵۰ ملیون
و با مالیات میشه حداقل ۱ ملیارد و ۵۰۰
همون داستان فیات ۵۰۰ رو داره
m.h
۶ آذر ۱۴۰۲فیات ۵۰۰ بسیار عالی هستش
به خصوص که قرار عس جانشین میتسوبیشی میراژ هیوندا آی ۱۰ و کیل پیکانتو باشه
شاهپور
۵ آذر ۱۴۰۲کی کارهای بنزینی فعلی با مصرف صدی سه لیتر، بی دردسرتر باید باشن
noir
۵ آذر ۱۴۰۲تو خیابونای ایران که ماشینا باید انقدری باشن از بس تنگن
جرمی کلارکسون
۱۱ بهمن ۱۴۰۲باز این ماشین ها ایمنی دارن و قیمتشون هم عالیه
ولی تو کشور ما اقتصادی یه معنی دیگه ای میده جوری که الان رنو ساندرو ماشین درجه متوسط ماس