پورشه

بررسی نسخه پایه پورشه پانامرا 2018

در حین بررسی و آزمایش خودروی پورشه پانامرا ۲۰۱۸ به سه اتومبیل پورشه ۹۱۱ در بزرگراه برخورد کردیم. یکی از آنها مدل ۹۳۰ توربو بود که در جلوی بقیه قرار داشت. یک نسخه ۹۹۳S در تعقیب او بود و در نهایت مدل ۹۹۱ کاررا با رینگ های مشکی به دنبال ایشان حرکت می‌کرد.

پورشه پانامرا 2018
عدم توانایی آنها در فاصله انداختن با سدان دو تنی ما برای پورشه ۹۱۱ ناامید کننده به نظر می‌رسید. با انتخاب حالت اسپرت پلاس، خاموش نمودن کنترل پایداری و قرار دادن گیربکس PDK در وضعیت تعویض دستی، پا به پای ۹۱۱ها در حرکت بودیم.

پورشه پانامرا 2018
در سال جاری شرکت پورشه ۹ مدل جدید را به خط تولید پانامرا نسل دوم اضافه نموده است. اینک ۱۶ گونه متنوع و ۵ نوع قوای محرکه متمایز برای این خودرو در نظر گرفته شده است، از جمله یک نمونه ۶۸۰ اسب بخاری پلاگین‌هیبرید.

پورشه پانامرا 2018
خودروی مورد بررسی مدل پایه پانامرا مجهز به سامانه دیفرانسیل عقب بوده که نیروی خود را مدیون پیشرانه ۳ لیتری تک-توربو V-6 است. البته دو مدل Executive با فاصله محوری بیشتر نیز وحود دارند که به سامانه چهارچرخ محرک مجهز شده‌اند.

پورشه پانامرا 2018
پیشرانه V-6 تک-توربو به کار رفته در این خودرو نیروبخش بسیاری از محصولات دیگر گروه خودروسازی فولکس‌واگن نظیر آئودی s۴ نیز هست. توان خروجی این پیشرانه معادل ۳۳۰ اسب بخار است که در مقایسه با پیشرانه تنفس طبیعی V-6 نسل اول پانامرا، قدرت آن در حدود ۲۰ اسب بخار بیشتر شده است. همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه برابر ۴۴۹ نیوتن‌متر است که از دور موتور ۱۳۴۰rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. اگرچه پیشرانه مذکور در دور موتور پایین به طرز خوشایندی قدرتمند جلوه می‌کند اما هیجان واقعی را در بالای چهار هزار دور به نمایش خواهد گذاشت.

پورشه پانامرا 2018
به هر حال این پیشرانه هرگز به سرزندگی نمونه ۲.۹ لیتری تویین توربو V-6 به کار رفته در نسخه پانامرا ۴S با توان خروجی ۴۴۰ اسب بخار نخواهد بود. همچنین رانندگی پورشه پانامرا توربو مجهز به پیشرانه V8 با قدرت ۵۵۰ اسب بخار از هر دوی آنها هیجان انگیزتر و سرزنده‌تر است.

پورشه پانامرا 2018
پیشرانه V-6 با یک گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه PDK همراه شده که امروزه در هر یک از انواع جدید پانامرا مورد استفاده قرار گرفته است. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل ۵.۲ ثانیه بوده و نتیجه حاصل از آزمون یک چهارم مایل نیز برابر ۱۳.۹ ثانیه است. اعداد فوق در صورتی عینیت می‌یابند که خودرو به پکیج اسپرت کرونو به مبلغ ۲۲۷۰ دلار تجهیز شده باشد.

پورشه پانامرا 2018
اما باید بدانید که ما به ارقامی کمتر از این نیز دست یافتیم، به گونه‌ای که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن مساوی ۴.۷ ثانیه بوده و نتیجه تست ۴۰۰ متر هم مساوی با ۱۳.۱ ثانیه در سرعت ۱۷۲.۲ کیلومتربرساعت شد. این ارقام حدود یک ثانیه بیشتر از رکورد پورشه۹۱۱ نسخه ۹۹۱ است اما نسبت به خودروی ۹۹۳ کررا ۴S مدل ۱۹۹۶ کمتر هستند.

پورشه پانامرا 2018
رینگ های این خودرو از نوع ۲۰ اینچی آلیاژی به ارزش ۱۷۹۰ دلار هستند که با تایرهای پایلوت اسپرت۴ میشلین پوشانده شده‌اند. میزان چسبندگی پانامرای مورد بررسی در پیست مخصوص معادل ۰.۹۷ جی است که تنها ۰.۰۲جی از رکورد پورشه ۹۱۱ تارگا۴ جدید پایین‌تر است.

حین حرکت در مسیرهای کوهستانی اینطور احساس می‌شود که جثه خودرو نسبتا بزرگ بوده و مناسب حرکت در این گونه مسیرها نیست اما چسبندگی بسیار خوب پانامرا موجب می‌شود تا ضمن افزایش سرعت، به چابکی و تعادل پانامرا پی ببرید.

پورشه پانامرا 2018
سامانه مدیریت پایداری پانامرا به صورت محافظه‌کارانه‌ای تقویت شده و مانع بروز جنبه‌های اسپرت این خودرو می‌شود. اگرچه این سیستم در حالت اسپرت بخشندگی بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد و اجازه هیجان بیشتر در طول رانندگی را صادر می‌نماید اما بهترین حالت زمانی است که سیستم کنترل پایداری را خاموش نموده و از عبور پرنشاط در مسیرهای پر پیچ و خم لذت ببرید.

پورشه پانامرا 2018
با وجود سامانه دیفرانسیل عقب، طبیعتا نسخه پایه پورشه پانامرا ۲۰۱۸ فاقد گزینه انتقال نیرو به سمت چرخ‌های جلو به منظور عبور مناسب‌تر از پیچ است، اما با اندکی اعمال فشار کمتر بر روی پدال گاز می‌توان به طرز بهتری از پیچ عبور نمود. با برخورداری از وزن ۱۹۱۵.۵ کیلوگرم و طول ۵.۰۵ متری، این خودرو بیشتر مناسب مسیرهای مستقیم و موقعیت‌های پرسرعت است تا جاده‌های پرپیچ و خم.

تعادل و پایداری خودرو در پیچ های متوسط مناسب بوده و با وجود فاصله محوری ۲.۹۵ متری آن، در عبور از پیچ‌های تند و باریک نیز به طرز شگفت‌انگیزی خوب عمل می‌نماید. خودروی مورد بررسی به سیستم سفارشی فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب با بهای ۱۶۲۰ دلار مجهز شده که منجر به واکنش‌های سریع‌تر خودرو در عبور از مسیرهای منحنی شکل شده است.

پورشه پانامرا 2018
توانایی ترمزها در توقف خودرو بسیار بیش از حد نیاز است. ترمزهای جلو به روتورهای خنک شونده ۱۳.۸ اینچی مجهز شده‌اند و نمونه‌های عقب از انواع ۱۳ اینچی مشابه پورشه ۹۱۱ gts بهره می‌برند. همچنین کالیپرهای جلو و عقب به ترتیب از نوع شش و چهار پیستون هستند. عملکرد سیستم ترمز در این آزمایش بسیار مطلوب بوده و با فشردن پدال ترمز در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، پانامرا در فاصله ۴۷.۵۵ متری به طور کامل از حرکت باز ایستاد. احساسی که پدال ترمز به ویژه در مسیرهای کوهستانی به راننده منتقل می‌نماید، سرشار از اطمینان و قاطعیت است.

پورشه پانامرا 2018
در حین رانندگی با این خودرو متوجه شدیم که دنده دوم برای عبور از پیچ‌های تنگ کمی سنگین بوده و در نتیجه گیربکس وارد دنده سوم شده و در ادامه سرعت دوران پیشرانه به زیر ۴۰۰۰ دور تقلیل می‌یابد.

پورشه پانامرا 2018
حرکت خودرو در حالت نرمال، در مسیرهای شهری اندکی تنبل به نظر می‌رسد که البته راهی برای کاهش مصرف سوخت بوده و با درگیر نمودن حالت اسپرت، سریعا قابل تصحیح است. همچنین پورشه ادعا می‌کند که حداکثر سرعت ۲۶۴ کیلومتربرساعت این خودرو در دنده ششم قابل حصول است چرا که ضرایب دو دنده آخر بیش از اندازه بلند هستند.

پورشه پانامرا 2018
حجم مخزن سوخت پانامرا معادل ۹۰ لیتر است که دامنه حرکت حدود ۹۶۵ کیلومتر را برای آن فراهم خواهد نمود. میزان مصرف سوخت پانامرا که توسط تیم ما در این آزمایش برآورد شد، معادل ۱۱.۷ لیتر بر ۱۰۰کیلومتر بود و این در حالی است که مصرف سوخت رسمی اعلام شده از سوی کمپانی سازنده برابر ۹.۸ واحد است. همچنین سامانه استاپ/استارت می‌تواند به کاهش مصرف سوخت در حالت نرمال کمک شایانی نماید. عملکرد سیستم فرمان نیز اگرچه خوب ارزیابی می‌شود اما احساسی که منتقل می‌نماید آنچنان درجه یک و تاثیرگذار نیست.

پورشه پانامرا 2018
خودروی مورد بررسی با بهای ۹۶,۲۳۰ دلار به سامانه مدیریت تعلیق فعال پورشه با قیمت ۲۱۹۰ دلار مجهز شده که قادر به تغییر ارتفاع خودرو بسته به نوع حالت رانندگی انتخابی است.


در پایان، به نظر ما اگر بلیط بخت‌آزمایی را برنده شده‌اید بهتر است به سراغ نسخه چهارچرخ محرک Turbo S E-Hybrid Sport Turismo با قدرت ۶۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتربرساعت بروید. البته باید بدانید انتخاب مدل مذکور در حدود ۱۰۰هزار دلار بیشتر هزینه دربرخواهد داشت. در غیر این صورت بهتر است همین نسخه پایه پانامرا را در صدر لیست انتخابی خود قرار دهید، چرا که بسیار راحت و سریع بوده و به طور کلی می‌شود این خودرو را اسپرت‌ترین سدان بزرگ آلمانی در ازای بهای پرداختی قلمداد نمود.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Amirferrari

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    تو یه ویدئو‌ دیدم توربو اس ای هایبرید تونست به شتاب ۲.۹ برسه که واقعا برام جالب بود که خودروهای سدان سنگین وزن و لوکس به راحتی به شتاب زیر سه ثانیه رسیدن!!!یه زمانی شتاب زیر ۵ ثانیه و قدرت بالای ۴۰۰ اسب رویای سوپراسپرت سازا بود ولی الان خودروهای لوکس هم پا به پای سوپراسپرت ها در حرکتند،مرسدس amg gt4 هم رقیب قدریه واسه پانامرا که قراره تو نسخه هایبرید با ۸۰۰ اسب بخار قدرت و شتاب زیر سه ثانیه به جنگ پانامرا توربو اس بره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ::: نظرسنجی:::
    با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار، کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟
    مرسدس E63s AMG: لایک
    نسخه پایه پورشه پانامرا: دیس‌لایک

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. مهدی

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      نسل جدیدM5شتاب2/8رو زده ورکورد تسلا رو زده در کار اند درایو لقب سریع ترین سدان جهان روبدست آورد

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. shirko

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بسیار بسیار عالی ، شتاب ۲.۸ اندازه اونتادور اس وی ??

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. امیر

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        واقعا شگفت انگیزه این m5 جدید و اینکه در کل هم بیشترین امتیاز رو به دست آورد نسبت به رقبا از جمله راحتی خودرو!البته شخصا پانامرا رو انتخاب می کنم :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. امیر

        ۲۷ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (56 ديدگاه)

        شتابش سه و یک دهمه نه دو و هشت دهم

        موافقم 0
        مخالفم 1
  3. مهدی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    پدال لطفا مقایسه ورقابت m5.e63s.پانامراوکادیلاکcts vکه کار اند درایو انجام داده رو بیار.خیلی وقته اومده.باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. King 918

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    کیلومتر شمار به این زیبایی چطور توی پست قبلی نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Porsche & Mercedes

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    پورشه پانامرا همیشه توی کلاس خودش بهترین بوده و هست?❤
    فقط پانامرا توربو S مشکی اینشکلی??
    با روان ادم بازی میکنه هااا…

    http://s8.picofile.com/file/8323621626/porsche_971_panamera_turbo_c725901082017203933_1.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    موقعی که مهندس های پورشه داشتن این نسل پانامرا رو می ساختن حتما با خودشون گفتن:یه چیزی بسازیم هم خیلی لوکس و راحت باشه هم خیلی اسپرت و خفن باشه هم اینکه هرکی میبینتش بدجوری مسحورش بشه.شما رو نمیدونم ولی من دیوانه وار این ماشینو دوست دارم.عااالیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فکر میکنم اولین انتخابم تو این سگمنت هست.واقعا فوق العادس.خدایا شکرت به چه روزی افتادیم که کشورای عقب مونده همسایمون دارن بهترین خودروها رو سوار میشن اما کشورم و مردمش حسرت یه یه خودروی فقط ایمن دارن که تو تصادف ساده اسیب جدی نبینم.بازم‌شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمدرضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فکر میکنم اولین انتخابم تو این سگمنت هست.واقعا فوق العادس.خدایا شکرت به چه روزی افتادیم که کشورای عقب مونده همسایمون دارن بهترین خودروها رو سوار میشن اما کشورم و مردمش حسرت یه یه خودروی فقط ایمن دارن که تو تصادف ساده اسیب جدی نبینن.بازم‌شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Saied

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ❤️❤️❤️ مگه میشه اینو دوست نداشته باش.
    یه ماشین با شخصیت
    خدا آلمانیا رو خیلی دوست داره که همچین مغز هایه متفکری در زمینه خودرو به هشون داده که از وجود اونها تمام مردم دنیا ازشون لذت ببرن بجز ایران.
    وقتی یاده ماشین هایه مورد علاقم میفتم از ته دل آرزو میکنم کاش ایرانی نبودم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. net

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    عقبش که مثل ماشینای استیشن هست دو ست ندارم.عقبش باید مثل ماشین سدان کشیده تر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Ali a

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    واقعا این‌نسل جدید پانامرا رو عجیب دوس دارم…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا