سایپا

معرفی سایپا شاهین پلاس؛ مشخصات و ویژگی‌های سدان ارتقا یافته سایپا

نمونه اولیه سایپا شاهین پلاس محصول جدید خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه دستاوردهای دولت معرفی شد.

به گزارش پدال، سایپا شاهین پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته خودروی شاهین قرار است تا در نیمه دوم سال روانه بازار شود. این خودرو در بحث قوای محرکه و گیربکس تغییراتی را تجربه کرده و مشخصات فنی مشابه به تارای ایران خودرو دارد.

 

سایپا شاهین پلاس به جای موتور قدیمی و ۸ سوپاپه توربو تیبا (M15) از موتور تی یو فایو پلاس بهره می‌برد. موتور TU5p به کار رفته در شاهین پلاس ساخت شرکت مگاموتور سایپا بوده و با نام اختصاصی ME16 شناخته می‌شود. تفاوت TU5p ساخت سایپا با TU5p ایران خودرو در کیفیت ساخت قطعات آن است؛ بنابر ادعای مهندسین سایپا بهره‌گیری از خط تولید بروز ماشینکاری در کنار کنترل کیفی پیشرفته باعث شده تا موتور تولیدی سایپا نسبت به نمونه ایران خودرویی از صدای کمتر، دوام بیشتر و حس سواری بهتر برخوردار باشد. علاوه بر مجموعه موتور، گیربکس خودرو نیز تغییر کرده و به جای نمونه CVT هفت سرعته از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE بهره می‌برد. با این اوصاف می‌توان گفت موتور و گیربکس استفاده شده با قوای محرکه تارا اتوماتیک مشابه است؛ با این تفاوت که شاهین سایپا بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سنگین تر است و این مسئله کار را برای نماینده سایپا در بحث شتاب و توانایی‌های حرکتی دشوار می‌کند!

طبق اظهارات مدیران سایپا قرار است تا در گام دوم عرضه شاهین پلاس، نمونه دنده دستی خودرو نیز به بازار عرضه شود. گیربکس نمونه دستی نسخه ارتقا یافته گیربکس شاهین توربو (۵f18) است؛ به نطر می‌رسد برخلاف تارا دستی، بهره‌مندی شاهین پلاس دنده‌ای از یک گیربکس بروز و با کیفیت در کنار ترکیب آن با موتور TU5p پلاس بتواند برای شاهین پلاس مزیت فنی قابل توجهی را نسبت به محصولات ایران خودرو ایجاد کند.

نمونه نمایشی در این نمایشگاه جزو تولیدات اولیه بوده و هنوز جزییات ظاهری و آپشنی آن قطعی نشده است. مدل اولیه که از نوع اتوماتیک می‌باشد، در بحث ظاهری ویژگی‌هایی شبیه به شاهین CVT داشته و در بحث آپشن نیز علاوه بر ویژگی‌های آپشنی شاهین CVT، فعلا صندلی راننده آن برقی و مجهز به گرمکن شده است. در صورت تأمین به موقع تجهیزات جدید احتملاً پوشش چرمی داشبورد و رودری‌ها، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ نیز به آپشن‌های خودرو اضافه شود.

در خصوص قیمت شاهین پلاس احتمال می‌رود در حدود ۱۵ درصد قیمت آن نسبت به نمونه توربو گرانتر باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    همون داستان همیشگی….
    از بین نمیرن…
    فقط از شکلی به شکل دیگه در میان!!!

    موافقم 65
    مخالفم 11
    1. مهندس

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      البته گیربکس ۶سرعته ایرانخودرو روی راناپلاس پانوراما و اخیر ۲۰۷ دنده داره نصب میشه و تاراهم بی نصیب نمی ماند از این گیربکس…پس گیربکس ۶سرعته ایرانخودرو از گیربکس ۵سرعته شاهین پلاس سرهست و تنها تاراهای فعلی نسل قدیم گیربکس رودارن

      موافقم 15
      مخالفم 19
      1. محمدجواد نورایی

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        درود بر شما….گیربکس ۶ سرعته دستی ایران‌خودرو صرفا یک نمونه ارتقا یافته از گیربکس پنج سرعته خانواده BE هست که یک دنده جدید به مجموعه قبلی اضافه شده و مجموعه تعویض دنده هم از ماهکی به کابلی تغییر کرده. تکونولوژی ساخت این مجموعه مربوط به پنجاه سال قبله و به دلیل ابعاد غیردقیق قطعات و وجود گپ بین اونها، بحث لقی دنده‌ها و زوزه جزو ساختار این پوسته محسوب می‌شه و تغییرات اعمال شده هیچ تاثیری بر اشکالات اساسی این گیربکس نداره. این در حالیه که گیربکس شاهین متعلق به کمپانی میتسوبیشی هستش و جزو ساختارهای جدید این حوزه محسوب میشه.
        تجربه رانندگی با هر دو گیربکس موارد فوق رو تایید میکنه.
        موفق باشید

        موافقم 57
        مخالفم 6
    2. مانی

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (255 ديدگاه)

      دوست خوبم
      از هر منظری که به این قضیه بنگریم،نمی توان منکر این گام مثبت و اصولی از طرف سایپا شد.ایرادی که همواره بر شاهین وارد بود به پیشرانه آن مربوط بود که البته چندان مطلوب خریداران آن نبود اما حال با نصب پیشرانه ای جدید مهم ترین عامل کیفی در شاهین برطرف شد.سایپا بر بستر حرکتی نوین و هوشمندانه توانسته است که یک پله این خودرو را ارتقاء دهد که در جای خود مایه تحسین است.گام بعدی باید در جهت رفع کلیه مشکلات کیفی این خودرو باشد.در این زمینه سایپا باید به طور روزانه با شبکه نمایندگی های خود در تماس باشد و هر نقص کیفی در شاهین را روزانه و حتی ساعتی در جای جای کشور مانیتورینگ و برررسی کند تا در پیوند با شبکه قطعه سازان خود نسبت به رفع فوری آنها اقدام کند.شاهین پرچمدار ساپیا است و این شرکت باید توان فنی خود را بر بهبود کیفی این خودرو متمرکز کند.در ضمن،پیشنهاد می شود که سایپا نسخه مخصوصی از شاهین را برای شبکه تاکسیرانی کشور معرفی کند.چون به نظر بنده این شبکه فرسوده و قدیمی نیاز به نوسازی و بهسازی فوری دارد.

      موافقم 25
      مخالفم 31
      1. HamiD

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2444 ديدگاه)

        باشه به سایپا میگم لحاظ کنه
        ممنون از شما

        موافقم 5
        مخالفم 5
  2. Reza Waffen SS

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    فاقد اهمیت 👎

    موافقم 64
    مخالفم 19
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      چرا فاقد اهمیته ؟! وقتی که گزینه‌‌ای پیش‌رو نداریم ما !

      شاهین اگر به جای توربو که روی ۸سوپاپه نصب کرده بیاد یه موتکر پایه ۱۶ سوپاپه نصب بکنه و توربو بگذاره ، فکر میکنم حداقل از ایران‌خودرویی‌ها بهتر و ایمن‌تر باشه !

      موافقم 38
      مخالفم 43
      1. دیا

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (110 ديدگاه)

        اصلا از ایمنی حرف نزن تنها چیزی که تو این دولت اهمیت نداره ایمنیه.

        موافقم 43
        مخالفم 16
        1. حسین

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2828 ديدگاه)

          ربطی به دولت ندارن ، این مردمی که خودرو چینی میخرند چقدر ایمنی شون را با هم مقایسه می‌کنند و در نظر میگیرند؟
          مکان ، بسترن ، فونیکس fx چقدر پرفروش شد؟

          موافقم 13
          مخالفم 18
        2. Avan

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          چینی چندصد درصد از ایرانی ها ایمن تر هستند من خودم با چینی تصادف شدید کردم که خدا را شکر کمترین آسیبی ندیدیم.

          موافقم 6
          مخالفم 1
    2. Python

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      اومدید گفتید‌ موتورش بدEC5گذاشتن
      بازم اومدید گفتید موتورش بده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. حسین

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2828 ديدگاه)

    ان شاءالله بزودی توربوش کنند

    موافقم 8
    مخالفم 44
    1. GMA

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      علی برکت الله…

      موافقم 16
      مخالفم 2
  4. مهدی

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    شاهین اتاق خیلی محکمی داره و اگر بتونه موتور کم استهلاک و با دوامی بزاره ماشین زیبا و خوبی میشه البته در مورد جلوبندی هم بایستی تغیراتی داده بشه

    موافقم 18
    مخالفم 29
  5. آرین

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    پیش فروش سایپا شاهین پلاس:
    موعد تحویل شهریور 1404 تا آذر 1405. ملاک امکانات قابل تحویل، خودروی موجود در نمایشگاه در زمان تحویل خواهد بود که فاقد هر امکانات فهرست شده در بروشور محصول است.

    راستی کوییک GX قیمتش معلوم شد؟ :)

    موافقم 20
    مخالفم 6
  6. مهرداد

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    این پلاسو کی یاد داده به اینا

    موافقم 31
    مخالفم 8
  7. دانیال

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    طراحی شاهین خوبه
    از گیبرکس دنده ای خسته شدم و گیربکس اتوماتیک ( اگه بلد باشه چه موقع دنده عوض کنه ) برام جذابه
    موتور تی یو فایو کم مصرف و کم صدا و کم دردسر «بود» البته یه سری مشکلات برقی رو مخی داشت ( اینی که رو شاهین میذارن نمیدونم چطور از آب دربیاد )
    و مهمتر از همه ظاهراً بدنه شاهین ایمنی بدی نداره
    ولی هیچکدوم از اینا دلیل بر این نمیشه که با پول شاهین بنده قید تویوتا یاریس 2008 ولو دست دوم رو بزنم (نظر شخصی)

    موافقم 12
    مخالفم 12
  8. Amard

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (772 ديدگاه)

    در کل بد نیست اما قیمتی که داره مهم که قطعا از دسترس اکثریت مردم بدور این ماشن ارزش در حد یه ماشین چینی مثل جیلی x3 یا چری x22 یعنی قیمتش باید چیزی در حدود ۳۵۰ میلیون باش اما الان قیمت شاهین با موتور پراید ۵۰۰ تومن که نشون میده گرون نسبت به کیفیت که اونم دلیلش طمع بی حد دولت در خالی کردن جیب مردم کنترل مملکت با گرانی

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    هر زباله‌ ای میان یه پلاس میزارن روش
    ۲۰۰میلیون میکشم رو قیمت ماشین

    موافقم 28
    مخالفم 2
  10. 911

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (564 ديدگاه)

    به زودی شاهد شاهین اس فول پلاس توربو سی وی تی خواهیم بود.
    سایپا بسه دیگه…
    کمتر این کارا رو کن ….
    خدایا بسه دیگه….

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. Roham

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (733 ديدگاه)

    یادش نگرفتن فقط مثل بوقلمون تکرارش می‌کنن
    حتی معنی واژه رو هم نمی‌دونن
    مثلا فکر کن اگه تویوتا هم مثل اینا اسم می‌ذاشت الان باید کمری 2023 رو کمری ++++++++++++(با احتساب فیس‌لیفت‌ها!) اسم‌گذاری می‌کردن!

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. امیر علی

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به نظر من حرکت رو به جلویی است.شاهین ماشین محکم و خوش رخیه تو چند سال گذشته سایپا برنامه های خوبی داره اگه همین طور ادامه بدن

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. Gabriel

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    ما تو کشوری که روز بروز داره بسمت گرم تر شدن پیش میره بنحویکه همین امسال پیش بینی شده پائیز گرمی رو تجربه خواهیم کرد سردکن صندلی بیشتر بکارمون میاد تا گرمکن!گرمکن تو بازار روسیه خیلی لازمه نه اینجا

    موافقم 9
    مخالفم 0
  14. محمدعلی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتوری که هنوز تست نشده چطور ادعا میشه دارای دوام بیشتر و صدای کمتر از تی یو فایو ایران خودرو هست؟

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا