تویوتا

تویوتا سوپراسپرت‌های دیده نشده MX-1 و MX-2 را به نمایش گذاشت

به مناسبت پنجاه‌سالگی استودیوی طراحی کالتی، تویوتا تعدادی از پروژه‌های مخفی این استودیو که تا به امروز دیده نشده بودند را به نمایش درآورده است.

استودیوی طراحی کالتی دیزاین تویوتا امسال ۵۰ ساله می‌شود و به همین مناسبت، شرکت ژاپنی برخی از کانسپت‌هایی که این استودیو طی سال‌ها طراحی کرده را به نمایش درآورده است. این خودروها تا به امروز مخفی نگه‌داشته شده بودند و طرح اولیهٔ لندکروزر FJ40 که در حد ماکت باقیمانده و یک تریلر مسافرتی ازجملهٔ آن‌ها هستند اما چیزی که بیش از همه جلب‌توجه می‌کند، دو سوپراسپرت موتور وسط است.

در سال ۱۹۸۳، کالتی تصمیم به طراحی یک سوپراسپرت موتور وسط با درهای قیچی گرفت. این سوپرکار سفیدرنگ MX-1 نام داشت و ازآنجایی‌که در مقیاس کامل ساخته شده بود، چیز بیش از یک اسکچ طراحی محسوب می‌شد. این خودرو به برخی مدیران تویوتا نشان داده شد اما این پروژه هیچ‌گاه برای تولید تأیید نشد. البته یک سال بعد تویوتا مدل موتور وسط MR2 را به بازار فرستاد اما این یک خودروی اسپرت ارزان‌قیمت بود که اصلاً در سطح MX-1 نبود.

یکی دیگر از سوپراسپرت‌های این استودیو، مدلی بنام MX-2 بود که یک سال بعد ساخته شد. در این مدل هم پیشرانه پشت صندلی‌ها قرار گرفته بود اما بدنه از پلاستیک تقویت‌شده با فایبرگلاس ساخته شده و درهای گالوینگ و انتهایی کشیده داشت. در داخل نیز فرمانی با بازوی متحرک نصب شده بود که امکان تنظیم به‌صورت فرمان چپ و فرمان راست را فراهم می‌کرد. این شبیه سیستم VarioPilot مرسدس بنز یونیماگ بود.

در پشت پرده‌های استودیوی کالتی اما غیرازاین دو سوپراسپرت، خودروهای دیگری هم وجود داشته است. این استودیو روی طراحی نسل چهارم سوپرا هم کار می‌کرد و قصد داشت آن را به خودروی اسپرت خالصی با کاپوت کشیده و برآمده برای نصب پیشرانه‌های شش سیلندر خطی حجیم تبدیل کند. هرچند این طراحی رد شد اما برخی ویژگی‌های آن در نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد مورداستفاده قرار گرفت.

عجیب‌ترین پروژهٔ کالتی اما خودروی شهری کانسپتی برای برند تعطیل‌شدهٔ سایون بوده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد، با اتاق بلند و غیرمعمول، بسیار عجیب بود و شبیه قورباغه‌ای چرخ‌دار به نظر می‌رسید. در داخل خودرو هم سرنشینان جلو تقریباً صاف می‌نشستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2401 ديدگاه)

    پیام امیدوارم این کامنت رو ببینی نمیدونم شما چرا فک میکنی هرکسی که با شما مخالفت میکنه مدافع ژاپن هستش یا بی سواده و شما اند عالمی و نمیدونم این حرفا کسی موفقیت کره را تکذیب نمیکنه و کسی به طور کامل بقیه برند ها و کشور ها رو ندید نمیگیره همه جاها بد و خوب دارن نمیدونم چرا این رو نمیخوای بفهمی من خودم الان گوشیم سامسونگه و لوازم خونمون نصفش سامسونگ بوده از طراحی کیا استینگر و جنسیس جی ۷۰ خوشم اومد همون طور که از جی تی ۸۶ سکویا سوپرا و این ها خوشم میاد همونطور که سونی رو قبول دارم ولی چیزی که آزار دهنده اس بیشتر از همه سطح تعصب باور نکردنی شما روی کره اس که همه جا کامنت اول ریپلای میکنی و کره و کره میکنی و تو هر پست مربوط به تویوتا ترول میکنی کسی انکار نمیکنه تویوتا توی الکتریکی کمی عقب مونده ولی توی بنزینی همچنان پرفروش ترین هاس و کسی نمیگه سوبارو طراحیش قدیمی نشده ولی همچنان مورد علاقه آمریکایی هاست کسی نمیگه طراحی های جنسیس زشته کسی انکار نمیکنه سامسونگ امروزه با آیفون شاخ به شاخ شده و بعضی جاها ازش بهتر هم بوده اکثریت میفهمن و بنا به سلایقشون هم عاشق چیز هایی میشن و شما نمیتونی اون رو عوض کنی و نمیدونم دلیل این همه جنگ و جدال و ترول و اینا چیه لطفا کامنتم تایید بشه

    موافقم 19
    مخالفم 6
  2. H2

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    MX-1 👌
    MX-2 👌

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بعضیاش خوب که تولید نشدن

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. بهرام

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    پا در کفش بزرگان نکن تویوتی کوچولو. هرگز لامبورگینی یا فراری نمیشی

    موافقم 1
    مخالفم 27
    1. Matt

      ۱۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      واکنش 2JZ توی فراری و لامبورگینی :|
      تو طرفداری؟ دشمنی؟
      ما داریم اینجا زحمت میکشیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. علی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    فقط اخریه🤣🤣🤣🤣

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا