چشم اندازهفته نامه

رده‌بندی تمامی خودروهای الکتریکی بازار بر اساس میزان بُرد

امروزه از یک سو به دلیل آلودگی هوای فزایندهٔ کلان‌شهرهای دنیا و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی، ساخت خودروهای تمام الکتریکی رواج پیدا کرده است به‌گونه‌ای که اکثر خودروسازان دنیا در حال کار بر روی این خودروها بوده و نمونه‌های مختلفی از آن‌ها نیز به بازار عرضه شده است. بااین‌حال میزان مسافتی که می‌توان با یک‌بار شارژ کامل باطری‌های خودروهای الکتریکی پیمود هنوز هم برای خریداران به‌عنوان عامل بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ بنابراین مناسب دیدیم جهت انتخاب بهتر میان خودروهای تمام الکتریکی بازار، آن‌ها را در یک لیست قرار دهیم. بدین ترتیب در این جدول تمامی خودروهای الکتریکی در حال فروش در بازار ایالات‌متحده با توجه به میزان بُردشان رده‌بندی شده‌اند.

ev-collage

هرچند غیرازاین، عوامل بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که پیش از خرید یک وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی باید به آن‌ها توجه کرده و آن‌ها را بررسی نمود اما این یک نقطهٔ شروع خوب است. در این جدول بُرد یا شعاع حرکتی هر خودرو با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها، میزان بهره‌وری آن‌ها معادل مصرف سوخت به واحد لیتر در هر صد کیلومتر (در این شیوه، میزان مصرف انرژی خودروهای الکتریکی معادل مصرف سوخت خودروهای بنزینی با واحدهایی که مردم بیشتر با آن‌ها آشنایی دارند ارائه می‌شود) و مصرف انرژی خودروها به واحد کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر ذکر شده است.

 

  بُرد (شعاع حرکت) مصرف سوخت (معادل) مصرف انرژی (در صد کیلومتر)
تسلا مدل S P100D ۵۰۷ کیلومتر ۲.۴۰ لیتر ۲۲ کیلووات ساعت
تسلا مدل X P100D ۴۶۵ کیلومتر ۲.۷۳ لیتر ۲۴ کیلووات ساعت
شورلت بولت ۳۸۳ کیلومتر ۱.۹۷ لیتر ۱۷ کیلووات ساعت
فولکس‌واگن e-Golf ۲۰۱ کیلومتر ۱.۹۷ لیتر ۱۷ کیلووات ساعت
هیوندای آیونیک الکتریکی ۱۹۹ کیلومتر ۱.۷۲ لیتر ۱۵ کیلووات ساعت
فورد فوکوس الکتریکی ۱۸۵ کیلومتر ۲.۲۰ لیتر ۱۹ کیلووات ساعت
ب‌ام‌و i3 ۱۸۳ کیلومتر ۲.۰۰ لیتر ۱۸ کیلووات ساعت
نیسان لیف ۱۷۲ کیلومتر ۲.۱۰ لیتر ۱۹ کیلووات ساعت
کیا سول الکتریکی ۱۵۰ کیلومتر ۲.۲۴ لیتر ۲۰ کیلووات ساعت
مرسدس بنز B250e ۱۴۰ کیلومتر ۲.۸۰ لیتر ۲۵ کیلووات ساعت
فیات ۵۰۰e ۱۳۵ کیلومتر ۲.۱۰ لیتر ۱۹ کیلووات ساعت
اسمارت فورتو الکتریکی ۱۱۰ کیلومتر ۲.۲۰ لیتر ۲۰ کیلووات ساعت
میتسوبیشی i-MiEV ۹۵ کیلومتر ۲.۱۰ لیتر ۱۹ کیلووات ساعت

 

حال پس از رده‌بندی همهٔ خودروهای الکتریکی موجود در بازار بر اساس میزان بُرد و مقایسهٔ آن‌ها با یکدیگر، نگاه کوتاهی داریم به پنج خودروی برتر لیست یعنی پنج خودرویی که بیشترین میزان بُرد را با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها دارند.

۱- تسلا مدل S با بُرد ۵۰۷ کیلومتر

tesla-model-s-2013-p85-04

تسلا مدل S یک سدان لوکس تمام الکتریکی آمریکایی است که در حال حاضر بیشترین میزان بُرد را در بین تمامی خودروهای الکتریکی بازار دارد. البته مدل S در مدل‌های گوناگون و با پکیج‌های باطری مختلفی به بازار عرضه می‌شود اما هرکدام از این مدل‌ها و باطری‌ها را که انتخاب کنید هنوز هم نسبت به هر خودروی الکتریکی دیگری مدت‌زمان بیشتری می‌توانید با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها حرکت کنید. قوی‌ترین و بالاترین مدل این سدان آمریکایی که P100D نام دارد از بُرد فوق‌العاده‌ای برابر با ۵۰۷ کیلومتر برخوردار است.

۲- تسلا مدل X با بُرد ۴۶۵ کیلومتر

tesla-model_x-2017

رتبهٔ دوم این لیست هم در دست شرکت تسلا است اما این بار با کراس‌اوور تمام الکتریکی مدل X. این خودرو هم مانند برادر سدانش در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که پایین‌ترین مدل آن نیز می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها مسافتی برابر با ۳۸۳ کیلومتر را طی کند که هنوز هم از تمامی خودروهای الکتریکی بیشتر است. بالاترین نسخهٔ تسلا مدل X نیز همان نام P100D را یدک می‌کشد و بُردی معادل ۴۶۵ کیلومتر دارد.

۳- شورلت بولت با بُرد ۳۸۳ کیلومتر

chevrolet-bolt_ev-2017-1600

رتبهٔ سوم لیست ما نیز بازهم به یک خودروی آمریکایی اختصاص دارد؛ اما این گزینهٔ جالبی است چراکه با شورلت بولت برای اولین بار می‌توانید یک خودروی تمام الکتریکی فاقد آلایندگی را بدون نیاز به پرداخت قیمت بالای خودروهای لوکس تسلا به دست بیاورید. قیمت بولت از ۳۷,۴۹۵ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که ارزان‌ترین محصول حال حاضر تسلا ۷۴,۵۰۰ دلار قیمت دارد. همچنین بُرد در برابر قیمت شورلت بولت که به‌صورت کیلومتر در برابر دلار حساب می‌شود نیز واقعاً شگفت‌آور است.

۴- فولکس‌واگن e-Golf با بُرد ۲۰۱ کیلومتر

volkswagen-e-golf-2017-1600

همان‌طور که مشخص است این خودرو نسخهٔ تمام الکتریکی هاچ‌بک محبوب فولکس‌واگن گلف است. سازندهٔ آلمانی به‌تازگی و همزمان با فیس‌لیفت خانوادهٔ گلف، مدل e-Golf را هم ارتقاء داده و با ارائهٔ باطری‌های جدید بُرد آن‌را افزایش داده است. همچنین در ظاهر نیز با ایجاد تغییراتی در رینگ‌ها، جلوپنجره، چراغ‌های LED درون سپر جلو و… سعی شده ظاهر e-Golf از دیگر اعضای خانوادهٔ گلف متمایز گردد.

۵- هیوندای آیونیک با بُرد ۱۹۹ کیلومتر

hyundai-ioniq_uk-version-2017-1024-02

هرچند امسال شورلت بولت با ارائهٔ بُرد زیاد و درعین‌حال برخورداری از قیمت مناسب یک شگفتی در زمینهٔ خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود اما هیوندای آیونیک هم شگفتی دیگری آفرید که آن مصرف انرژی بسیار پایین آن است. این خودرو در هر صد کیلومتر تنها ۱۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که بین همهٔ خودروهای تمام الکتریکی بازار کمترین میزان است. این امر در استفاده طولانی‌مدت و هزینه‌های استفاده از آیونیک بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال هیچ‌کس به میزان بُرد یک خودروی بنزینی با یک باک پُر بنزین اهمیت نمی‌دهد چراکه زیرساخت‌ها و پمپ‌بنزین‌ها در همه‌جا وجود دارند اما اوضاع در مورد خودروهای تمام الکتریکی کاملاً متفاوت است و این جایی است که هیوندای در حال حاضر در آن پیروز شده است.

میتسوبیشی i-MiEV با بُرد تنها ۹۰ کیلومتر

mitsubishi_i_miev_eu-spec_1

حال که نگاهی داشتیم به پنج خودروی برتر لیست، بد نیست یادی هم از بدترین خودروی این لیست کنیم. این خودروی کوچک شهری که محصول میتسوبیشی است با هر بار شارژ کامل باطری‌هایش تنها توانایی پیمودن ۹۰ کیلومتر را دارد و نمی‌توانیم باور کنیم که در سال ۲۰۱۷ هنوز هم چنین خودرویی تولید می‌شود.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یه سوال: میتسوبیشی چطور i-MiEV رو بازاریابی می کنه و کی اونو میخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ONE MAN ARMY

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (23 ديدگاه)

      خب این خودرو برای استفاده سبک شهریه، مثل رفتن به خریدو سرکار
      از طرفی به احتمال زیاد از خیلی از مالیات هایی که رو خودرو تو ژاپن وضع میشه معافه
      اینم در نظر داشته باشید که باتری های خودرو های الکتریکی گرون قیمتن پس هر چه ظرفیت باتری کمتر باشه قیمت تمام شده خودرو پایین تره
      مطمئن باشید خریدار داره که هنوز قطع تولید نشده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      قیمتش از ۲۴۰۰۰ دلار شروع میشه که برای خودروی الکتریکی خیلی خوبه (هر چند که به نظرم اصلاْ مقرون به صرفه نیست). ولی خب مثلاْ ب ام و آی۳ با رنج اکستندر (ژنراتور برقی برای افزایش برد) حدود ۴۳۰۰۰ دلار قیمت داره. با ۲۴۰۰۰ دلار میشه اسمارت ۲۰۱۷ گرفت که بردش رو به بالای ۱۶۰ کیلومتر رسوندن و خب خیلی از این میتسوبیشی با کلاس تر و ایمن تره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Saied

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    مرسی تسلا. بارها گفتم و باز هم میگم . ایندگان به تو مدیون خواهند بود❤❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. shahin

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    چرا این تسلا انقدر خوبه؟؟؟ یه کارخونه اندازه ایرانخودرو و سایپا داره که فقط باتری هاشو میسازه.تصور کنید خودرویی آمریکایی که برای مردم امریکا ساخته میشه چه کیفیتی داره! البته ما هم کوییک داریم.خودرویی ایرانی که برای مردم ایران ساخته میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    درود بر تسلا ……….. قابل تحسینه …….
    البته با اومدن میژن ایی به چالش کشیده میشه ………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sunmartin

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    تمامی خودروهای لیست عالی و نشان از برتری تکنولوژی اشرکت های سازنده تسلا فولوکس شورولت هیوندای و میتسو میدهند باید اذعان کرد که در مورد مسئله زیبا شماختی در کنار مسائل زیست محیطی و آلایندگی بی شک فولوکس و هیوندای بهترین طراحی را دارند در مورد مسافت طی شده با یکبار شارژ هم تسلا با دو خودرو شورولت و هیوندای برترین ها هستند اگر دولتمردان و افراد کار بدست در امور کشور با واردات صفر درصد گواهی ارزش افزوده و گمرکی و سایر تبصره ها منجمله 13 و حذف آنها در قبال این خودروها بجز تسلا که مبدا آمریکایی دارد اقدام به واردات کنند بی شک ظرف مدت 5 سال ممکن است یک فرهنگ سازی و گشایش بستری مناسب برای ازدیاد این قبیل خودروهای پاک در سطح جاده ها و خیابان های کشور صورت پذیرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به این لیست در سطح جهانی میشه رنو زویی رو هم اضافه کرد که نسبت به قیمت برد خیلی خوبی داره همین طور چند محصول از شرکت های چینی از نوع محصولات که بگذریم کیفیت و دوام باطری ها خصوصا در زمستان مهم ترین مسئله در این خودروهاست که باز هم خودروهای برتر این لیست جای خودشون رو حفظ میکنن در مورد میتسو بیشی این خودرو جزو اولین ها بوده و باید با نسل جدیدی جایگزین بشه منتهی وضعیت مالی میتسو این اجازه رو نمیده و اونا هم مانند مدیران ما ازشعار تا مردم میخرن میسازیم دارن پیروی می کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Ehsan

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    البته این لیست کاملا به روز نیست چون مدل جدید تسلا با کد 100d که در واقع نسخه غیر پرفورمنس مدل p100d محسوب می شود در حال حاضر با برد. 540 کیلومتر دارای بیشترین برد در میان خودروهای برقی میباشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. هاشم

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    قابل توجه افرادی که میگن خودروهای الکتریکی خودروهای پاک حساب نمیشن چون معتقدند بالاخره این انرژی الکتریکی مثلا در نیروگاههای با سوخت فسیلی تولید شده.
    با فرض اینکه انرژی الکتریکی این خودروها از نیروگاههای با سوخت فسیلی باشه
    باز هم مقرون به صرفه تره چون هیچ کدوم از این خودروها نمیتونن مصرف 2 لیتر در یکصد کیلومتر داشته باشن در صورتی که اگه این 2 لیتر سوخت فسیلی وارد نیروگاه بشه و از خروجی این 2 لیتر انرژی الکتریکی به دست بیاد که خودروهای مذکور را شارژ کنه میتونن با این میزان انرژی یکصد کیلومتر پیمایش کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (89 ديدگاه)

      اونا راست نمیگن اما یه مسئله ای که مطرح شد این بود که الان بیش ترِ آلایندگی از لاستیک ها و چیزاهای دیگه ی خودرو میاد نه از خودِ سوخت(البته اگر شرکت ها در مورد آلایندگی ماشین هاشون راست بگن که کم کم داره رو میشه عملا هیچ کس راست نگفته)، که رابطه ی مستقیمی با سنگینیِ خودرو دارن و ماشین های برقی به خاطر باتری هاشون معمولا سنگین هستند در نتیجه اون قدرا هم که فکر می کنیم پاک نیستند.اما من هنوز طرفدار خودروهای برقیم و اگر برنامه ی تسلا(خونه و ماشین های بهره گیر از باتری هایی که با نور خورشید شارژ میشن) برای تعداد زیادی خونه عملی بشه، و ماشین های الکتریکی پیشرفت کنن(مثلا بدنه شون خودش باتری باشه و سبک تر بشن و اینجور پیشرفت ها.هنوز اول کارن)،اون وقته که جای خودروهای برقی و فسیلی عوض میشه و شرایط میشه مثل ده سال پیش منتها برعکس! یعنی خودروهای با سوخت فسیلی میشن برای علاقه مندها و ماشین بازها و اونایی که پول اضافه دارن برای چنین خرجی و ماشین های برقی که با نور خورشید شارژ شدن میشن ماشین ها ی عامه ی مردم.ماشین هایی که امیدوارم خودران باشن و مالک های شخصی خیلی کم تر بشن و خود ماشین ها توی شهر پارک باشن و مثل اوبر و اسنپ فقط صداشون کنیم و هزینش رو بدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ونوم اف ۵

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    ماشالله امریکا که رتبه ی یک تا سه رو در دست گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمدرضا

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    میدونم این جمله تکراری شده ولی هیوندای واقعا داره کار بزرگی می کنه.آیونیک فوق العاده است مخصوصا برای شرکتی مثل هیوندای.من که هیچ وقت با پریوس حال نکردم واقعا احتمالش بود که اگر بینشون گیر کنم،آیونیک رو انتخاب کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sunmartin

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1919 ديدگاه)

      آفرین بر شما و چنین انتخابی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. فرهاد ی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خودروهای برقی راه حل قطعی نمیتونه برای حل مشکل انرژی در دنیا باشه چرا که برای تولید یک کیلووات ساعت سه دهم لیتر سوخت لازم هست ولی اگر ما خودروی داشته باشیم که به ازای هر صد کیلومتر پیمایش دو لیتر فقط دو لیتر مصرف کنه چه اتفاقی میافته من این کا و کردم بنده یک مخترع هستم و یک اختراع در حوزه کم کردن سوخت خودروهای بنزین کردم و الان با یک کمپانی المانی در حال مذاکره با سپاس فرهاد نظری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. فرهاد نظری

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران همه این خودروها عالی ولی به نظر بنده خودروهای الکتریکی و هیبرید اینده خوبی نخواهند داشت و شاید از چرخه تولید حذف خواهند شد زمانی که ما همین خودروها را با یک دانش و پتنت جدید بتوانیم با استفاده ازدو لیتر بنزین صد کیلومتر پیمایش داشته باشیم بنده خودم یک مخترع هستم و این اختراع را در حال مذاکره برای واگذاری به شرکت فلکی واگن میباشم با سپاس فرهاد نظری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    لیست چندان به روز نیست در همین ماه اخیر حداقل ۱۰ مورد خودرو. با توان حرکت بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک شارژ توسط همین مجله پدال ارائه شده که تو لیست نیست اما در مجموع آینده در دست خودرو های برقی است ممکن است در آینده مصرف موتور های درون‌سوز حتی به دو لیتر هم برسه اما به همین نسبت با توجه به سابقه صنعت خودرو های برقی با سرعت بیشتری در حال رشده علاوه بر اینکه صنایع وابسته به تولید برق و تولید برق از منابع تجدید پذیر نیز در حال پیشرفت هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا