چشم اندازهفته نامه

10 پیشرانه مشهور دنیای خودرو؛ از 12 سیلندر کلمبو فراری تا سری B هوندا سیویک!

هر فردی که به دنیای خودرو علاقه داشته باشد می‌بایست پیشرانه های مشهور آن را نیز بشناسد. در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ نمونه از جذاب‌ترین و فوق‌العاده‌ترین پیشرانه‌های بکار رفته در خودروها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

صدای یک پیشرانه بزرگ جزو جذابیت‌های اصلی خودرو به شمار می‌رود. چنین نیروگاه‌هایی در خودروهای عضلانی زیادی بکار رفته‌اند و فقط کافی است زیر کاپوت یک شورولت کامارو قدیمی یا جدید و یا فورد موستانگ باس ۴۲۹ را نگاه کنید و لذت ببرید. البته فقط خودروهای عضلانی نیستند که به پیشرانه‌های هیجان‌انگیزی مجهز بوده‌اند زیرا خودروهای رده میانی زیادی نیز وجود دارند که در بطن خود پیشرانه‌های جذابی را جای داده‌اند. برای دهه‌های متمادی آمریکا سازنده برخی از حجیم‌ترین و بزرگ‌ترین پیشرانه‌های دنیای خودرو بوده است و همین باعث شده کشور موردبحث به یکی از معتبرترین سازندگان پیشرانه‌ها در دنیا بدل شود. با وجود پیشرانه‌های مشهور زیاد در دنیا، انتخاب ۱۰ نمونه از آن‌ها کار سختی به شمار می‌رفت اما به‌هرحال فهرستی را تهیه کرده‌ایم و امیدواریم شما نیز از آن لذت ببرید.

پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت

این نیروگاه آهنین در دهه ۵۰ میلادی متولد شد و در خودروهای زیادی از جمله کامارو، کوروت، شول، ایمپالا و… بکار رفت. پیشرانه یاد شده به حدی محبوب بود که جنرال موتورز در طول تولید آن به رکورد ۱۰۰ میلیون دستگاه رسید. شاید یکی از علت‌های محبوبیت پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت به قابلیت تطبیق آن در خودروهای گوناگون مرتبط باشد چراکه خود جنرال موتورز گفته است افراد زیادی در سال از آن برای تولید خودروهای هات رود استفاده می‌کنند. به همین خاطر است که درگ ریسرها علاقه زیادی به پیشرانه بلوک کوچک شورولت دارند.

پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو فراری

قطعاً هر فرد علاقه‌مند به دنیای خودرو با شنیدن صدای پیشرانه فراری می‌داند که چه خودرویی را خواهد دید. صدای پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری کاملاً برای ما شناخته شده است. بخش اعظم شهرت نیروگاه‌های آهنین فراری به فردی با نام جیاچینو کلمبو مربوط می‌شود که پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو را در سال ۱۹۴۷ طراحی کرد. اگرچه در ابتدا حجم ۱.۵ لیتری برای آن در نظر گرفته شده بود اما رفته‌رفته حجم پیشرانه به ۴.۹ لیتر افزایش یافت. پیشرانه کلمبو در خودروهای زیادی از جمله ۲۵۰ GTO افسانه‌ای بکار رفته است. نیروگاه آهنین موردبحث در بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی باعث پیروزی فراری شد.

پیشرانه ۸ سیلندر پونتیاک

نیروگاه ۸ سیلندر پونتیاک در سال ۱۹۵۵ و همان سالی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت متولد شد پای به دنیا گذاشت و به یکی از منعطف‌ترین پیشرانه‌های تاریخ پونتیاک بدل شد. این پیشرانه در بسیاری از محصولات شرکت یاد شده همچون فایر برد ترنس ای ام، GTO، تمپست و بونویل بکار رفت. همچنین برخی خودروهای بیوک و اولدزموبیل نیز از آن استفاده کردند. البته آنچه باعث تمایز پیشرانه ۸ سیلندر پونتیاک می‌شود طراحی آن است. قلب تپنده برخی محصولات پونتیاک به حدی قابل‌اعتماد بود که بسیاری از خودروسازان طراحی آن را در پیشرانه‌های ۸ سیلندر خود بکار بردند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۳۰۲ فورد

در دهه ۸۰ میلادی پیشرانه ۸ سیلندر فورد تاریخچه‌ای درخشان داشت. این پیشرانه بلوک کوچک با حجم ۳۰۲ اینچ مکعب حدود ۴ دهه در خط تولید باقی ماند. پیشرانه فورد به حدی خوب بود که در بسیاری از محصولات برند موردبحث بکار رفت. از خودروهای عادی و رده میانی گرفته تا نمادهایی همچون موستانگ و مرکوری کوگار و حتی فورد F-150، پذیرای چنین قلب آهنینی بوده‌اند.

پیشرانه ۴۲۶ هِمی دوج

ایده هِمی برای یک پیشرانه به اوایل دهه ۵۰ میلادی و تلاش‌های کرایسلر بازمی‌گردد. دوج هم در سال ۱۹۵۳ برداشت خود از چنین ایده‌ای را با معرفی ۴۲۶ همی به جهانیان نشان داد. در ابتدا مسابقات ناسکار بودند که چنین پیشرانه‌ای را پذیرا شدند اما نسخه تولیدی پیشرانه موردبحث در سال ۱۹۶۵ پدیدار شد. ۴۲۶ همی در برخی از مشهورترین خودروهای عضلانی دنیا همچون چارجر و چارجر دیتونا، چلنجر کلاسیک و سوپر بی بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر LS شورولت

این پیشرانه را می‌توان تقریباً قدم بعدی پس از پیشرانه بلوک کوچک دانست هرچند LS از طراحی کاملاً جدیدی استفاده می‌کرد. بلوک آن کوچک‌تر شده بود زیرا از پوش راد استفاده می‌کرد و وجود آلومینیوم نیز وزن آن را کمتر کرده بود. حتی با وجود ابعاد کوچک نیز شاهد قدرت تولیدی بالایی بودیم. ابعاد جمع‌وجور و قدرت زیاد باعث شدند پیشرانه ۸ سیلندر LS شورولت به یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها تبدیل شود. محبوبیت این نیروگاه آهنین به حدی زیاد بوده و هست که در خودروهای بسیار متنوعی بکار گرفته می‌شود.

پیشرانه ۸ سیلندر راکت اولدزموبیل

دیدن این پیشرانه مشهور شبیه یک سفر نوستالژیک به دورانی است که هات رودها به مرحله خودروهای پرفورمنس می‌رسیدند. پیشرانه راکت اولدزموبیل در ابتدا با حجم ۵ لیتری پدیدار شد و در نهایت حجمش به ۶.۵ لیتر نیز رسید. خودروهای مسابقه‌ای ناسکار نیز از آن استفاده کردند و می‌توان گفت شروع دوران خودروهای عضلانی تحت تأثیر همین پیشرانه قرار گرفت. راکت در بسیاری از خودروهای اولدزموبیل همچون ۸۸، سوپر ۸۸ و ۹۸ بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ ۴۵۴ شورولت

همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، پیشرانه بلوک بزرگ شورولت حجم ۴۵۴ اینچ مکعبی دارد. ریشه این نیروگاه آهنین به اواخر دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که شورولت به پیشرانه‌ای برای خودروهای سنگین‌تر خود می‌گشت. پیشرانه بلوک بزرگ شورولت به حدی خوب بود که بسیاری از خودروهای عضلانی جنرال موتورز از جمله شورولت کامارو یا شول و حتی کوروت از آن استفاده کردند.

پیشرانه سری B هوندا

پیشرانه‌های سری B هوندا در مقایسه با ویژگی‌های خود قدرت بالایی داشتند. شاید با بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین پیشرانه‌های دنیا طرف نباشیم اما سری B پرفورمنس قابل‌توجهی دارد و طرفداران دنیای خودرو به آن علاقه‌مند هستند. شاید یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها نیز شبکه تأمین قطعات گسترده باشد. جای تعجبی ندارد که پیشرانه سری B هوندا در خودروی پرفورمنسی همچون سیویک تایپ R بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر فلت هِد فورد

یکی از پیشرانه های مشهور دنیا را می‌توان نیروگاه ۸ سیلندر فلت هِد فورد دانست. اگرچه این پیشرانه اولین پیشرانه ۸ سیلندر تاریخ نیست اما می‌توان آن را اولین نیروگاه ۸ سیلندر برای عموم مردم دانست. فلت هِد از دهه ۳۰ تا ۵۰ میلادی تولید شد و یکی از پایه‌های اصلی هات رود را تشکیل داد. پیشرانه فلت هِد فورد در خودروهای متفاوتی بکار رفته و برخی از آن‌ها به دنبال ثبت رکوردهای سرعت نیز بوده‌اند. قطعاً یکی از درخشان ترین صفحات تاریخ دنیای خودرو به پیشرانه ۸ سیلندر فلت هِد فورد اختصاص دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (3199 ديدگاه)

    به نظر من یکی از درخشان ترین انجین های ساخت شده توسط بشر
    انجینی نیست بجز 2JZ
    کنسانی که راجبش نمیدونن فقط یه تحقیق کوچیک راجبش بکنن
    میگن فقط با تعویض توربو شارژر و انداختن یه جفت توربو بزرگتر بدون این که به موتور اسیبی برسه قدرتش ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار میشه

    موافقم 90
    مخالفم 32
    1. R@min

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      شما تو بازی need for speed هم بخوای یه سوپرا تیون کنی حداقل ۵ تا قطعه موتوری باید عوض کنی اونم توی بازی ویدویی، موتور باید کلی ارتقا تو ECU، اینترکولر، سیستم روغن کاری، اگزوز، گیربکس و… تجربه کنه بعد تازه آماده اون توربو دوقلو میشه. فقط با تعویض توربو یه بلوک ترکیده نصیبت میشه.‌ تو یوتیوب کلی ویدیو راجب همین سوپرا هست حتما ببینین چقدر کار رو موتور انجام میشه.

      راجب این مقالم بنظرم بهتر بود اول می گفتین چرا این موتورهای بخصوص انتخاب شده ؟؟!!

      تقریبا تمام این موتورها هر کدوم این علم رو چند قدم جلو بردن و یه جورایی در هر بخشی خط شکن بودن. برای مثال همین فلت هد فورد اولین موتوری پرفورمنس جاده ای بحساب میاد و اولین موتوری هست که بحث استریت تیون رو شروع کرد. دهه ۳۰ میلادی موتورهای ۸ سیلندر به بالا بسیار گرون و فقط در محصولات لوکس و مسابقه ای استفاده می شد که فورد اومد برای اولین بار این موتورهارو ساده سازی کرد.‌ هر کدوم از این ها داستان خاص خودشونو دارن و هر کدوم یه مقاله می طلبن.

      هر نوآوری و ارتقا بعدی در واقع مشتقی از این ۱۰ موتور هست.

      موافقم 69
      مخالفم 6
    2. بهزاد

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      یه 2JZ سالم با اینترنال فابریک میتونه نهایت تا ۷۰۰-۷۵۰ اسب رو تحمل کنه. اگه 2JZ-GTE باشه بهتره چون فابریک توربو بوده و روغن کاری بهتری داره. اگه نباشه هم میشه oil squirter های GTE رو بهش اضافه کرد.
      برای قدرت بیشتر از این باید انجین با پیستون و شاتون های فورج ری بیلد بشه
      برای قدرت های بالای ۱۵۰۰ هم بلوک موتور باید ری بیلد بشه و cylinder sleeve کار گذاشته بشه چون رینگ پیستون ها رو بلوک فابریک نمیتونن اون همه فشار رو تحمل کنن و blow by خواهیم داشت که کم کم باعث روغن ریزی میشه.
      موتور RB نیسان رو هم نباید فراموش کرد البته کمیاب و گرونه چون فقط تو SKYLINE GTR استفاده شده ولی 2JZ رو میشه تو رنج زیادی از ماشینا پیدا کرد و با بودجه مثلا 15K میشه Lexus IS300 تمیز با قدرت ۶۰۰-۷۰۰ اسبی قابل اطمینان جمع کرد.
      برادر کوچیکه 2JZ یعنی 1JZ رو هم نباید فراموش کرد یکم اندرریتده ولی قدرت خوبی میده نسبت به 2JZ ارزون تر و کامپکت تر هم هست
      K Series هوندا هم بی نظیره علاوه بر این که قدرت حدود ۱۰۰۰ اسبی میده با دی استروک کردن میتونه با دور ۱۰۰۰۰ rpm برسه که صدای فوق‌العاده ای ایجاد میکنه

      موافقم 69
      مخالفم 2
      1. MC20

        ۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1757 ديدگاه)

        بهزاد عزیز … از کامنت کم نظیر شما بسیار لذت بردم … سطح اطلاعات و عمق دانش شما آموزنده است … خوشحال میشم بازهم از تجربیات تون برای ما کامنت بگذارید … پاینده باشید … مهدیار

        موافقم 16
        مخالفم 0
        1. بهزاد

          ۳ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (9 ديدگاه)

          ممنونم مهدیار عزیز لطف داری ، اگر وقت کنم چشم
          البته دوستان زیادی هستن که دانششون بسیار از من بالاتره ولی به خاطر جو موجود تو سایت ترجیح میدن کامنت نزارن

          موافقم 16
          مخالفم 0
        2. MC20

          ۳ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1757 ديدگاه)

          بهزاد جان جو موجود ، رهاورد هزاره سوم و عصر تکنولوژیه با پیامدهایی چون خام پروری و سطحی نگری … بعید میدونم دوباره شایسته سالاری مد بشه اما تا اون موقع من ترجیح میدم از دانش شما و دوستانی که گفتید بهره مند بشم … شاید اومدن اون دوستان فضای سایت رو هم پالایش کرد …

          موافقم 8
          مخالفم 0
      2. محمدهادی

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2158 ديدگاه)

        سری موتورهای BP مزدا هم بدنیست
        شدیدا به توان بالا در مقابل دوام مثال زدنی معروفن
        راستی BMW تو زمینه هات رود ها چیو داره؟

        موافقم 4
        مخالفم 0
    3. viper2

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      البته فراموشن نکنیم اگر تیم مهندسی johan A المان نبود شاید 2jz به این موفقیت دست پیدا نمیکرد یا شایدم دیر تر به موفقیت دست پیدا میکرد

      موافقم 8
      مخالفم 20
    4. کوروش

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      جای2JZخالی بود واقعا

      موافقم 15
      مخالفم 3
    5. فورد

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (859 ديدگاه)

      موتور های نورث استار جنرال موتور هم خیلی بینظیر بودن

      موافقم 13
      مخالفم 2
    6. Royal Driver

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      6.1L S70/2

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Royal Driver

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        M297 E69, M297 E73

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. ashk2

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پس 2JZ و RB26 نیسان چی شد؟

    موافقم 23
    مخالفم 4
  3. زیزیگولو

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5327 ديدگاه)

    اکثراً هم آمریکایی هستن

    موافقم 25
    مخالفم 4
  4. RENAULT5

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    سری پیشرانه های mسایپا بخصوصm15توربو رو فراموش کردید

    موافقم 48
    مخالفم 5
    1. حسن

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1370 ديدگاه)

      اون مبحثش خیلی سنگینه قرار شد یه مطلب جداگانه به اون بپردازن که بتونن حق مطلب را در مورد اون اسطوره ادا کنند

      موافقم 9
      مخالفم 0
  5. MILAD ZM

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (122 ديدگاه)

    قطعا پدر انجین های جهان تتا 2 هیوندای معظم است که در تیونینگ و آفرور رقیبی بر جای نگذاشت تا جایی که سنگ محک تیوتا تتا 2 شده است .

    موافقم 6
    مخالفم 64
    1. بهنام

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (842 ديدگاه)

      دوتا موتور خوب در طول عمر هیوندای و کیا وجود داشتن که موتور ۳,۸ لیتری و دولیتری توربو بود که هر دو از میتسوبیشی عاریت گرفته شد . آخه هیوندای … 😂

      موافقم 36
      مخالفم 0
    2. chevo

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (29 ديدگاه)

      ای کاش میشد به کامنت شما دیسلایک با ضریب ۱۰ داد که ، جماات طنز کمتری بنویسی

      موافقم 14
      مخالفم 1
  6. MehdiTurbo

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1991 ديدگاه)

    من با ۸ سلیند ال اس شورولت خیلی حال میکنم
    دلم تنگ میشه براشون لعنتیای جذاب

    موافقم 28
    مخالفم 5
    1. فقط انگلستان

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1051 ديدگاه)

      من چند وقتی لامبورگینی هوراکان داشتم
      اصلا به حرف شرکتش توجه نکن که میگه بالای۳۰۰ تا میره کلا دروغه
      یه بار تو اتوبان ساوه گفتم نهایت سرعتش رو امتحان کنم تخته گازشو گرفتم دیدم از ۱۷۵ تا بیشتر نمیره یه جاهایی سرپایینی بود تا۱۷۷ تا هم رفت.

      موافقم 25
      مخالفم 11
      1. Roham

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (736 ديدگاه)

        دستی بالا بوده رفیق

        موافقم 39
        مخالفم 1
        1. حسین

          ۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (785 ديدگاه)

          قشنگ ترین پاسخ 2023

          موافقم 21
          مخالفم 1
      2. Reza

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (53 ديدگاه)

        اینو نگا
        حاجی، رو مایل بر ساعت بوده
        این همه پول داری یه کم دقت کن عزیزم

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. فقط انگلستان

          ۳ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1051 ديدگاه)

          نه بابا دستی بالا نبود
          تازه دوستم که روی صندلی عقب نشسته بود میگفت میدونستم لامبورگینی بد هستش.

          موافقم 15
          مخالفم 1
      3. علی

        ۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (203 ديدگاه)

        پ اورکان شما دو ردیفه اس؟!
        مال ما کلا دوتا صندلی بیشتر نداشت!

        موافقم 5
        مخالفم 0
      4. Huracan Performante

        ۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        احتمالا واحد سرعتت مایل بر ساعت بود😂

        موافقم 3
        مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    موتورهای RB نیسان و 2j تویوتا باید باشن و البته موتورهای پونتیاک و راکت الدزمبیل نمیدونم تو این لیست چکار میکنن چون با وجود قدرت بالا قابلیت اطمینان خیلی پایینی دارن و پر از ایراد مهندسی هستن الدزمبیل خود منم اگر بحث ارزش کلکسیونیش نبود اولین کاری که میکردم موتور ۴۲۵ سوپرراکتش رو در می‌آوردم جاش یه ls میکردم

    موافقم 23
    مخالفم 23
  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    از این مطلب صدای قل قل میاد.

    موافقم 29
    مخالفم 7
  9. MASOUD 0099

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    فکر کن موتور ۸سیلندر بلوک کوچک شورولت رو بندازی روی ۴۰۵ glx ببین چی میشه 😂😂😂😂 واقعاً حجم موتور توانش رو داره زیر کاپوت ۴۰۵ باشه یا خیلی حجمش بالاست ؟

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. گلاب

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      ۴۰۵ دف جلو هست اینا دف عقب باید رو پیکان یا آردی بندازی یا نیسان آبی

      موافقم 18
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (785 ديدگاه)

        وجدانن
        موتور شورلت پیکان ؟

        میشه دوستان ؟ ..

        شاسی جوابگوعه ؟

        جا میشه اصلا ؟

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۳ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1614 ديدگاه)

          شاسی که باید تقویت بشه اما بله جاش هم میدن ما خودمون با کمی بریدن اتاق تو e30 کردیم که نتیجه خوبی هم نداشت چون اصولا موتور فابریک اسمال بلاک هورس پاور زیادی نداره و بیشتر گشتاور خوبی تو دور پایین میده موتور رو درآوردیم و جاش 2jz گذاشتیم

          موافقم 13
          مخالفم 1
  10. TESLA

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    به جز فراری و هوندا ، بقیه آمریکایی بودن 😎😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪

    موافقم 29
    مخالفم 6
  11. ❤BMW❤

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    موتور m12/13
    موتور s55
    موتور n55
    موتور n54
    موتور m10
    و …

    موافقم 15
    مخالفم 12
  12. GKL

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور فراری ۲۵۰ GTO و موستانگ باس 429 بی نظیرن

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. MC20

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1757 ديدگاه)

    با عرض خسته نباشید از بابت مقاله ، باید بگم عنوان مشهور برای انجین ممکنه کمی نسبی باشه ، برای من کمی نامفهوم بود … هم سطوح مختلفی برای درک شهرت یک انجین وجود داره ، از جمله نزد تیونرها … یا مشتریان عادی … یا مهندسان سازنده هر برند … یا علاقه مندان عادی … یا خودرو نویس ها ( نشریات ) … یا تعمیرکاران و … هم پارامترهای زیادی باعث شهرت یک انجین میشه مثل توان خروجی مناسب و دوام و صدای گیرا و سهولت تعمیر و … در ضمن اگر کلمبو فراری و سری B هوندا رو از مقاله بگیری ، با احترام عنوانش میشه 8 پیشرانه مشهور دنیای خودروی آمریکایی … نمی دونم این انجین ها این قدر معروف هستند یا انتخاب این 8 تا انجین در این مقاله سهوی بوده … اما به نظرمن مشهورترین انجین دنیا انجینی هست که غول سوپراسپرت سازی آمریکا ( البته غول برای خودشون ) برای افتخارکردن به خودش ، از روی دست اون تقلب می کنه … چون در عنوان مقاله ننوشتید قسمت اول ، من فرض کردم مقاله تک قسمتی هست و از بابت نبودن انجین های 12 سیلندر مشهور فراری و لامبورگینی و AMG و BMW و … سرخورده شدم …

    موافقم 21
    مخالفم 14
    1. viper2

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ربطی نداره قبول دارم این مقاله کامل نبود ولی امریکایی ها همیشه پیابند به یه سری اصول توی طراحی انجین بودن که هنوز هم میشه این رو تو موتور هاشون دید در ضمن چرا شما فکر میکنید دنیای خودرو فقط سوپراسپرت سازیه؟ دنیای خودرو و انجین از موتور های ۱ لیتر شروع میشه تا ۱۲ سیلندر ۷ لیتری یه شرکت موتور کوچیک خوب میزنه یه شرکت دیگه ۱۲ سیلندر خوب یه شرکت دیگه موتور وانت خوب و….

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. MC20

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1757 ديدگاه)

        یعنی ایتالیایی ها یا آلمانی ها امروزه به قوانین گذشته خود پایبند نیستند ؟ موتور 12 سیلندر امروز لامبو همون موتور و طرح نبوغ آمیز بیزارینی در دهه 70 هست که به روز رسانی هایی رو تجربه کرده … شما چرا فکر میکنی دنیای خودرو فقط آمریکن کارز هست ؟ یه پیشنهاد دارم تمام این 8 موتور عالی رو بگذار یک طرف ترازو و موتور فراری 458 رو هم بگذار اون طرف دیگر ترازو … حالا خودت قضاوت کن و بگو شورولت برای بهتر شدن انجین کوروت جدید کدوم ور ترازو رو مبنای کارش قرار داد ؟

        موافقم 4
        مخالفم 15
  14. Fast Beetle

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مفهوم این عددا چیه ؟ ۴۲۶ – ۳۰۲ – ۴۲۹ و …
    بیشتر هم من انجین های ماسل کارای معروف رو دیدم ک این مدلی هستن .
    کسی میدونه این عددا مفهومش چیه ؟

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Taha Malek

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (914 ديدگاه)

      به حجم موتور اشاره داره در واحد اینچ

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. viper2

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      یعنی کیوبیک اینچ یا اینچ مکعب که اگر این اعداد رو در ۱۶.۳ ضرب کنید حجم به سی سی به دست میاد

      موافقم 7
      مخالفم 1
  15. ARMAN سابق

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    آمریکا این همه انجین معرکه داره بعد یه عده متعصب بی کله میان اینجا به اراجیف پراکنی

    موافقم 15
    مخالفم 21
  16. Taha Malek

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    موتور های خیلی خوبی تو لیست غایب بودن سری rb سری JZ سری اکوبوست m285 S70و… یه موتور از کشور آلمان حضور نداشت!!! لیست تمرکز شدیدی رو آمریکایی ها داشت میتونست تمرکز بیشتری رو ژاپنی ها و آلمانی ها همینطور ایتالیایی ها داشته باشه هرچند موتور های نام برده موتور های فوق العاده ای بودن اما میشد به موتور های شاخص آمریکایی محدود میشد تا موتور های شاخص آلمانی و ژاپنی دیده میشدن حداقل باید تا پنج پارت این مطلب ادامه پیدا کنه وگرنه ناقص ترین لیست از پیشرانه های معروف دنیای خودروسازی بود .

    موافقم 21
    مخالفم 4
  17. Alan.r

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    پس سری M وOM وMB مرسدس
    RVو W گروه فولکس واگن
    2JZ و …….. کجان؟؟

    موافقم 10
    مخالفم 8
  18. SinaSVJ

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (273 ديدگاه)

    جای L539 جذاب لمبو خالیه

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. هرکی از اتمسفریک 830 اسب گرفت انجین ساخته : MC20

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1757 ديدگاه)

      داداش جای ایتالیا و آلمان کلا خالیه … بعضی از دوستان ذوب در آمریکا این جا این قدر ماسل ماسل کردن خیلی چیزها یادشون رفته … توهم برشون داشته خبریه … زیاد هم بحث کنی بدهکار میشی و آخرش حتما باید تصدیق کنی که اصلا انجین رو آمریکا اختراع کرده … بگذار خوش باشن … نمی دونن اوج شهرت آمریکا ساختن یخچال و تیغ خودتراش بوده در تاریخ …

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. SinaSVJ

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (273 ديدگاه)

        واقعا حقه حرفت داداش اصلا تعصب بی جا و الکی رو میشه از آمریکایی باز ها یاد گرفت😂

        موافقم 2
        مخالفم 2
  19. پوریا چالش

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (258 ديدگاه)

    پس لامبورگینی هوراکان یا آئودی r8چی

    موافقم 4
    مخالفم 5
  20. Peyman.JDM

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جای سری JZ &. RB. بشدت حس میشه

    موافقم 9
    مخالفم 5
  21. ققنوس

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    پیشرانه های داخلی m15 و tu5 .. xu7 . Ef7 رو فراموش کردید

    موافقم 7
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا