اینجانب حدود ۴ ماه است که یک دستگاه مزدا ۳ جدید خریداری نموده ام که سعی میکنم تجربیات خود را در مورد این اتومبیل بازگو نمایم. همانطور که می دانید این اتومبیل دارای موتوری پر قدرت (۱۴۸ اسب در ۵۵۰۰ دور ) میباشد که به نظر من نسبت به بدنه سبک این اتومبیل شتاب فوقالعادهای را القا می نماید.
لازم می دانم که بگویم من نزدیک به ۹ ماه مالک یک دستگاه SAAB 9-3 بودم که مشخصات فنی شبیه همین اتومبیل را داشت (۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی و۱۵۲ اسب در ۶۰۰۰ دور ) و بجز مصرف پایین این ژاپنی و هندلینگ و ایمنی بالای سوئدی مذکور تفاوتی از لحاظ ترمز و شتاب و صدا داخل اتاق احساس نمی کنم . همچنین مدتی هم مزدا۶ مدل ۲۰۰۴ داشتم که حدودا همین مشخصات را داشت . بجز اتاق بزرگتر مزیت چندانی را نسبت به مزدا۳ جدید قابل ذکر نمی دانم البته حتماً مزدا۶ جدید بسیار کاملتر است .
دارا بودن تعادل بسیار خوب مدیون سیستم dfs و پهنای بسیار خوب اتاق و تعلیق مجزای آن است که به خوبی سر هر پیچ خودنمایی میکند . حتماً مستحضر هستید که ژاپنیها به دلیل اینکه اغلب جثه نحیفی دارند استاد طراحی اگونومیک هستند و حتی در اتومبیلهای دهه ۷۰ ژاپن هم این امر کاملاً محسوس است درنتیجه دید بسیار عالی از طرفین و آینه وسط ، دسترسی مناسب به ابزارهای کنترلی اتاق دور از انتظار نیست . استهلاک پایین مخصوصا در جلوبندی خودرو از نقاط قوت آن است.
با این همه اگر اتومبیل مونتاژی در ایران بدون اشکال باشد باید تعجب کرد . مخصوصاً اگر کمی آشنا به فنی خودرو هم باشید خودتان دنبال ایرادهای آن می گردید. بنابراین نقاط ضعف این اتومبیل قابل تامل است . شما حدود ۵۰ میلیون پول برای اتومبیل ۱۶هزار دلاری میپردازید و ناگهان متوجه می شوید که پخش صوت تاچ جای خودرا به یک سیستم پخش تک CD داده است که البته در صورت پرداخت ۷۰۰ هزارتومان به گروه بهمن در نمایندگیها قابل نصب است، سیستم GPS و کنترل باد لاستیکها هم از مصادیق غربزدگی می باشند و از اتومبیل جمع شدهاند. شرکت بهمن خودرو همچنین دریافته است که تنظیم ارتفاع چراغها نیز خیلی مهم نیست و برای همین تنها جای کلید خالی آن هر روز شما را آزار می دهد. در هنگامی که چرخهای جلو در چاله میافتند و اصطلاحاً زیر چرخ خالی میشود صدای غیر عادی به گوش می رسد که تقریباً تمام مزدا۳ های جدید از آن رنج می برند که منشا این صدا وجود خلاصی در زیز پیچهای طبقهای جلو می باشد درنتیجه رفع آن خارج از گارانتی بوده و نمایندگی ۸هزارتومان بابت رفع آن از صاحبان مرفه اتومبیل دریافت میکنند. دیگران را نمیدانم اما در خودرو من آب پاش چراغهای جلو به درستی عمل نمی کنند و نمایندگی هم با برخورد خوب به شما می فهمانند که اشتباه می کنید . شاید یکی از ایرادات سلیقه ای این خودرو ارتفاع کم آن از سطح زمین است که بسیاری از صاحبان آن را نگران کرده است .
در کل نمی توان گفت به این قیمت از اتومبیل فوقالعاده ای برخوردار هستید اما این حقیر آنرا به رقبای کرهای ترجیح دادم.
با سپاس از آقای هوتن دلارام برای نوشتن تجربیات خویش
مسعود
۱۶ خرداد ۱۳۹۶سلام دوستان عزیز، از شما راهنمایی میخاستم. گاهی اوقات که دنده رو از پی میدم دی اتاق یه تقه میخوره! میدونید مشکلش چیه؟! ایا عادیه؟! لازمه بگم ماشین مزدا 3 جدید هست و کارکردشم تقریبا ۵ هزار تاس. تاکید میکنم گاهی اوقات. خودم احساس میکنم باید ماشین رو گرم کنم تا این اتفاق نیافته، یکی هم اینکه ماشینو کم استفاده میکنم تقریبا هر ۲۰ روز یکبار و ماشینم توی شیب پارک نشده. ممنون میشم راهنماییم کنید???
هامون
۱۲ تیر ۱۳۹۶سلام وقت بخیر. ماشین من هم همچین مشکلی داشت. چندجا هم نشون دادم، هرکی یه نظریه مسخره ای داد و خرجهای دو تومن سه تومن میخواستن رو دستم بزارن. بعد مدتی بطور تجربی متوجه شدم که تنها دلیلش اینه که باید ماشین گرم بشه. همین…
ساسان
۱۰ مهر ۱۳۹۸دوست عزیز اگر واسکازین امریکا اصل یا واسکازین ژاپن اصل پیدا کنید بزنید گیربکس نام تر میشه این تقه زدن به خاطر استفاده غلط از گیربکس اتوماتیک مثلا هیچ وقت نباید تا متین ایست کامل نکرده از وضعیت دی درایو دنده تغییر بدین به حالت ار دنده عقب یا نیاد در ترافیک ماشین خلاص کنید مخصوصا در سرپایینی خیلی دنده خلاص می کنند که به قول خودشان مصرف بنزین کمتر بشه در عوض مصرف بنزین کمتر نمیشه هیچ بیشتر میشه در مواقع سراشیبی خیلی شدید و تند یا سر بالایی های خیلی شدید تند بهتره برای سلامت ماندن گیربکس ماشین اتوماتیک این رویه همیشه انجام بدین که کمتر به تعمیرگاه احتیاج داشته باشید در موقع پارک کردن اول پا روی ترمز نگهدارید بعد در سر بالا ترمز دستی بکشید بعد دنده بزارید در وضعیت پی اگر در حالت ان یا خلاص بزارید مشکلی ایجاد نمی کند ولی بهتره در حالت پی پارک قرار بدین همین کار برای سراشیبی و سر پایین تند همین عمل انجام بدین در مورد چراغ قرمز کوتاه همون پاتو روی ترمز در وضعیت دی درایو باشه اشکالی ندارد ولی اگر چراغ قرمز طولانی بود بهتره از حالت دی درایو حرکت دنده در بیارید و پا رو از روی ترمز بردارید دنده در حالت پارک قرار بدین اگر خیلی طولانی بود می تونید ترمز دستی بکشید اگر ترمز دستی با فشار دادن دکمه بی صدا بکشید باعث میشه چرخ دنده های ترمز دستی خراب نشه و یک نکته دیگه در حالت حرکت هرگز دنده از وضعیت دی درایو که همون حرکت هست به حالت خلاص در نیاریم بعد بزاری روی حالت دی درایو یکی از مشکل برای گیربکس اتوماتیک پیش میاد خراب میشه همین بازی کردن بی مورد با دنده هست و بهتر واسکازین گیربکس هر ۶ ماه یک بار چک شود یا سالی یک بار که نشتی نداشته باشد بهتر ببری زیر چال خوب چک کنید با دقت زیر ماشین رو و ماشین امروزی احتیاج به داغ کردن موتور و گرم کردن موتور ندارن همون در حرکت با حرکت نرمال ماشین خودش گرم میشه و برای مسافرت چند ساعته یا طولانی مدت حتما فشار باد لاستیک روغن هیدرولیک روغن ترمز و اب شیشه شور اب رادیاتور چک کنید سطح روغن موتور و میزان باطری ماشین و همیشه سرویس های دوره ای عوض فیلتر هوا فیلتر روغن فیلتر اتاق فیلتر بنزین حتما از قطعه اصلی بنداز و روغن مناسب موتور بریزی و سر ۸ هزار تا یا ۱۰ عوض کنید نگذاری بیشتر بشه حتما ۶ ماه یک بار چک کاپ جلو بندی ماشین بالانس ۴ چرخ با دستگاه و میزان فرمان با دستگاه انجام بدین تنظیم موتور تا ماشینی بی دردسر داشته باشین و خیالت راحت بشه از رانندگی با حالت پر شتاب پرهیز کنید عمر ماشین کمتر می کنه از شستشو بدنه ماشین زیاد باعث صدمه دیدن به رنگ خودرو میشه قطعه اصلی بندازین اگر با برنامه ریزی درست همیشه نیم تا یک ساعت زودتر حرکت کنید احتیاجی ندارین به رانندگی پر خطر و پر شتاب موفق و پیروز باشین یا حق
عباس
۴ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز بده جلوبندی رو یه آچار بندازن همه جاشو من هم مشکل مشابه شمارو داشتم از شل بودن پیچ رام بود
عليرضا
۲۸ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز امکان داره از نوع پارکًکردن باشه برای مثال قبل از این که شما پای خود را از روی پدال ترمز بردارین میبایست ترمز دستی را کشیده و گیربکس را در حال پارک گذاشته و بعد این کار را انجام دهید
م.ن
۳ آذر ۱۳۹۷سلام به این دلیل که وقتی ماشین رو D دستی میکشید،باید بزارید رو n بعد دستی بکش بزار p
nimad
۳۱ مرداد ۱۳۹۶سلام دوستان ممکن راهنمایی کنید چه روغنى باید بریزم تو موتور مزدا ٣ جدید
ممنون
nimad
۳۱ مرداد ۱۳۹۶من تازه ماشین رو گرفتم مدل٩۵ و ٣٠ هزار تاهم کار کرده
یه مشکلى دارم وقتى کولر ماشین روشن میکنم کمپرسور کار میکنه یه صداى قیژ ریز که وقتى شیشه ها بالاس و صدایی از جایی نمیاد به گوش میرسه کسى این مشکل رو داره لطفاً راهنمایی کنید ممنون
جواد
۱۸ اسفند ۱۳۹۷مال تسمه کولر هست یه کم رگلاژ بکن درست میشه تا تعویض کن
سينا
۱۳ تیر ۱۳۹۸کمپرسپورت حتما از زیر ضربه خورده .
وحید
۲۲ شهریور ۱۳۹۶سلام من میخوام ۱ دونه مزدا ۳ جدید بخرم حدود ۹۰ تا ۱۰۰ تومن لطفاا راهنمایی میکنید دوستان
وحید
۲۲ شهریور ۱۳۹۶شایدم بتونم صفر تیپ ۴ بخرم نظرتون چیه در کل ماشین خوبیه یا نه .قبلا اتاق قدیم داشتم فقط کف ماشین گیر میکرد اشکال بر طرف شده یا نه
محمد
۱۹ مهر ۱۳۹۶سلام دوستان من مزدا ۳ نیو دارم وقتی تو دنده میزنمو ترمز میگیرم ماشین در حالت ایستاده خیلی لرزش داره ترمز ک ول کنم و راه بیفته برطرف میشه دوباره ترمز کنم وایسته میلرزه .هم جلو هم عقب .ب نظر شما اشکال از چیه .
ايوب داودى
۲۸ مهر ۱۳۹۶سلام . من مزدا ٣ new داشتم مدل ٨٩ ٢ سال داشتم خیلى راضى بودم خواستم بدونم مدل ٩۶ این ماشین کیفیت قدیم رو داره یا اینکه مثل سورنتو هایى که سایپا میزنه بى کیفیت شده . لطفا راهنمایى کنید . ممنون
MOHAMMAD.n.r
۲۲ بهمن ۱۴۰۰مزدا نیو های تیپ ۴ ارتفاع بیشتری از زمین دارن و مشکلی از نظر گیر کردن ندارن.
محمد
۳ آبان ۱۳۹۶سلام . دوستان من مدل ۹۶ دارم که ۸ هزار کار کرده . مشکل من از همان صفری ماشین با صندلیهاش بود که خستم میکنه ومعمولا عضلات ران و کمرم درد میگیره . ولی از شتاب . مصرف . فرمان پذیری . ترمز و گیربگس این ماشین بسیار راضیم
Keyvan
۱۸ آبان ۱۳۹۶بده یه لحاف دوزی یه کم پنبه تو صندلیش اضافه کنه حله من این کارو کردم انقده خوووووب شده که نگو
مهران
۲ مهر ۱۳۹۸دوست عزیز ، استفاده با دنده اتوماتیک تیپ ترونیک را باید خوب آموزش ببینید. ماشین شما مشکلی نداره، پیچ رام اونهم. شل نشده. وقتی میخوای ماشین را کار بندازی ، اول پا روی پدال باشه ، استارت بزن. بعد در حالیکه پا روی ترمز قرار داره ، دنده را از p ، ترانسفر کن روی N, سپس دستی را بخوابون ، در حالیکه پا همچنان روی ترمز قرار داره ، سپس دنده را روی درایو بزار و پا را از روی brake, بردار و حرکت کن.
رضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۸سلام. مقاله جالب و مفیدی بود. اگر امکان داره درباره مدل ۲۰۲۰ مزدا ۳ که موتور ۲۵۰۰سیسی داره مطالبی بگذارید.
ممنون از شما?