سئات

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید سئات لئون 2020

اگر به دنبال یک هاچبک خانوادگی جدید باشید قطعاً ناامید نخواهید شد. امسال هشتمین نسل فولکس‌واگن گلف وارد بازار می‌شود و قبلاً هم تحت تأثیر نسل‌های جدید اشکودا اوکتاویا و آئودی A3 قرار گرفته‌ایم.

سئات لئون 2020

تغییر نسل هاچبک های گروه فولکس‌واگن به معنی نونوار شدن یک خودروی دیگر یعنی سئات لئون هم هست. این خودرو هم‌اکنون وارد چهارمین نسل خود شده است.

سئات لئون 2020

حداقل در روی کاغذ که تغییر زیادی رخ نداده است. اگر سه‌گانه‌ی گلف، اوکتاویا و لئون را در نظر بگیرید، گلف نقش برادر لوکس‌تر را بازی کرده، اوکتاویا روی فضای بیشتر کابین تمرکز کرده و لئون نیز کمی استایل لاتین را با تمرکز بیشتر روی سواری و تکنولوژی کابین ترکیب کرده است؛ به عبارت دیگر، لئون را زمانی انتخاب می‌کنید که همه در خیابان سوار گلف هستند و شما خواهان حس اسپورت تر و تمایز بیشتر هستید.

سئات لئون 2020

البته که زیرساخت هر سه خودرو اساساً یکسان بوده و این موضوع در نسل جدید لئون هم تغییری نکرده است. این خودرو از پلتفرم MQB Evo گروه فولکس استفاده کرده و بنابراین قوای محرکه آن نیز مشابه نسل‌های جدید گلف، اوکتاویا و A3 می‌باشد.

سئات لئون 2020

طیف پیشرانه‌های این خودرو با نسخه بنزینی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی ۱۰۹ اسب بخاری شروع می‌شود. یک پله بالاتر نسخه ۱.۵ لیتری با دو قدرت ۱۲۸ یا ۱۴۸ اسبی قرار داشته و پیشرانه بعدی هم از نوع ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی است. البته در آینده نسخه اسپورت تر و داغ کوپرا لئون هم عرضه خواهد شد.

سئات لئون 2020

در طرف دیزلی‌ها نیز دو نسخه ۲ لیتری دیزلی با قدرت‌های ۱۱۳ و ۱۴۸ اسبی وجود داشته و برای اولین بار هم نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو تولید شده است. این مدل از پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی استفاده کرده و در حالت تمام الکتریکی برد ۶۱ کیلومتری دارد.

سئات لئون 2020

همه خودروها به‌صورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده کرده‌اند اما می‌توان برای پیشرانه‌های ۱ یا ۱.۵ لیتری گیربکس اتوماتیک را انتخاب کرد. سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی این خودرو چیزی بیشتر از یک استارتر/ژنراتور بوده و علاوه بر اینکه کمک‌حال پیشرانه در زمان شتاب گیری است باعث از دور خارج شدن کامل پیشرانه در برخی حالت‌های خاص می‌شود.

سئات لئون 2020

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری تست شده قطعاً قدرت کافی را دارد. با گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری، لئون شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۴ ثانیه‌ای را ثبت کرده و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعتی دارد. این خودرو نسبت به ابعاد خود بسیار راحت است.

سئات لئون 2020

آیا لئون اسپورت تر از گلف است؟ شاید. چیز خاصی درباره لئون وجود دارد که باعث می‌شود شما صندلی را کمی عقب‌تر بکشید و بنابراین حالت اسپورت تری در زمان رانندگی داشته باشید. در جاده‌های پیچ و خم‌دار کوهستانی، ارتباط بین خودرو و آسفالت نزدیک‌تر از اکثر هاچبک های خانوادگی دیگر است. فرمان سریعاً به دستورات راننده پاسخ داده و ترمزها نیز قوی و کارا هستند.

سئات لئون 2020

تجربه رانندگی درگیر کننده به کنار، لئون هم مانند گلف دردسرهایی دارد. سیستم تهویه مطبوع از طریق صفحه لمسی زیر صفحه‌نمایش اصلی کنترل می‌شود اما کار کردن با آن مخصوصاً در سرعت‌های بالا باعث حواس‌پرتی می‌شود. همچنین در روز نیز پیدا کردن برخی ویژگی‌های آن سخت است.

سئات لئون 2020

سطح تکنولوژی بکار رفته در این خودرو احساس‌برانگیز بوده و از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی، ارتباط الکسا و به‌روزرسانی از راه دور اشاره کرد.

سئات لئون 2020

البته یکی از نقاط قوت اصلی لئون در برابر خودرویی همچون گلف فضای کابین و بارش است. ظرفیت بار خودرو بدون تغییر برابر با ۳۸۰ لیتر بوده اما طول کلی خودرو ۸۶ میلی‌متر بیشتر شده و فاصله بین محوری نیز ۵۰ میلی‌متر افزایش یافته است. همه‌ی این موارد به معنی فضای بهتر برای سرنشینان بخش عقب می‌باشد. افراد بزرگ‌سال در این بخش حس راحتی خواهند داشت و درب‌های عقب با پهنای بیشتر باعث می‌شوند ورود و خروج راحت‌تر باشد.

اما موضوع کلیدی همچون همیشه قیمت است. هنوز مشخص نیست که لئون گزینه ارزان‌تری نسبت به گلف خواهد بود یا خیر اما در صورت وقوع چنین امری، لئون جدید می‌تواند جایگزینی قوی باشد.

بخش جلوی سئات لئون جدید به اندازه نسل پیشین خود تیز نیست اما هنوز هم با محصول متقاعدکننده‌ای از این خودروساز اسپانیایی روبرو هستیم. هنوز باید منتظر اعلام جزئیات قیمتی لئون جدید باشیم تا بتوانیم قضاوت قطعی داشته باشیم اما در جایی که نسل پیشین این خودرو گزینه‌ای ارزان‌تر و کوچک‌تر برای گلف بود، نسل جدید یک جایگزین واقعی و تمام‌قد برای فولکس‌واگن می‌باشد؛ و این یک افتخار بزرگ برای خود لئون است…

مشخصات سئات لئون ۱.۵ TSI 150PS DSG

  • قیمت: ۲۵ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. GERMANY

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    من گلفو بیشتر دوس دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. عقش کروک??

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    میشه گفت عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. meysam

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    از بین سه گانه ای که معرفی کرد یعنی گلف و اوکتاویا و لئون، بترتیب: اکتاویا، گلف و در آخر لئون برای سلیقه من مناسب هستن.
    اشکودا معمولا حتی از خود فولکس ارزش بیشتری نسبت به قیمتش ارائه میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ارشیا

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (164 ديدگاه)

    طراحیش را خیلی دوست دارم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mahdi

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    پس کوپرا چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      کوپرا ابتدا خودروهای پرفورمنس, سعات رو عرضه میمرد مثل m power برای bmw
      ولی, در حال حاضر به برند مجزا تبدیل شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Alireza

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (754 ديدگاه)

    بیرونش خوشکل داخلش نه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. رزیتا

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    بعد از توافق برجام به نظر می رسید که فولکس منتظر تغییرات مدیریتیو چارچوبا تو ایران هستش تا بتونه برنامه های بزرگ تری رو ایجاد کنه و حضور پرقدرتی تو بازار ایران داشته باشه ولی این خودروساز به خاطر تحریمای ترامپ نتونست تو بازار ایران بمونه و اینطور که پیداست فولکس واگن تا اواخر سال 2020 هم هیچ برنامه جدی رو تو ایران اجرایی نمیکنه مثل همون کاری که هیونداییو مزدا تو دو سه سال گذشته کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا