فولکس واگن

فولکس‌واگن گلف GTI، اسطوره هاچبک‌ها 45 ساله شد!

فولکس‌واگن در سال ۱۹۷۵ اولین هاچبک داغ دنیا یعنی گلف GTI را معرفی کرد. ۴۵ سال بعد گلف GTI هنوز تولید می‌شود هشتمین نسل آن امسال معرفی شده است. ژرمن‌ها برای گرامی داشت چهل و پنجمین سالگرد تولید این خودرو و عرضه‌ی نسل جدید آن نگاهی به میراث GTI داشته است.

اولین گلف GTI در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سپتامبر ۱۹۷۵ پدیدار شد و تابستان سال ۱۹۷۶ نیز شاهد ورود آن به بازار بودیم. این خودرو پیشروی محصولات کامپکت، اسپورت و دیفرانسیل جلو یا همان هاچبک های داغ بود. تنها ۵ هزار دستگاه از این خودرو قرار بود تولید شود اما در نهایت ۴۶۱۶۹۰ دستگاه از نسل اول گلف GTI تولید شد.

نسل اول این خودرو که در ابتدا با نام “گلف اسپورت” شناخته می‌شد طی فرایندی محرمانه توسعه یافت. پروتوتایپ های اولیه این خودرو از پیشرانه کاربراتوری با قدرت ۱۰۰ اسب بخار استفاده می‌کردند و در مارس ۱۹۷۵ بود که مدیرعامل فولکس چراغ سبز تولید آن را صادر کرد.

مدل تولیدی از پیشرانه انژکتوری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار استفاده می‌کرد و سقف سرعت ۱۸۲ کیلومتر در ساعتی داشت. از جمله ویژگی‌های خاص این خودرو می‌توان به قوس چرخ های مشکی، فریم مشکی اطراف شیشه عقب، نشان قرمز روی جلوپنجره، صندلی‌های اسپورت، دسته‌دنده با طرح توپ گلف و فرمان اسپورت اشاره کرد.

در سال ۱۹۸۴ بود که دومین نسل این خودرو ادامه دهنده موفقیت نسل اول شد و از همان ویژگی‌های طراحی همچون نوار قرمز روی جلوپنجره و صندلی‌های اسپورت استفاده کرد. قدرت این خودرو به ۱۰۷ اسب بخار کاهش یافت زیرا از مبدل کاتالیتیک استفاده شده بود. دو سال بعد بود که فولکس با نصب پیشرانه ۱۶ سوپاپ جدید که قدرت ۱۹۲ اسبی تولید می‌کرد جبران مافات نمود. حتی نسخه قوی‌تر G60 در سال ۱۹۹۰ با خروجی ۱۶۰ اسب بخار عرضه شد.

گلف GTI در سال ۱۹۹۱ وارد نسل سوم خود شد و از طراحی جدیدی سود می‌برد. در ابتدا قدرت این خودرو ۱۱۵ اسب بود اما یک سال بعد به خاطر استفاده از پیشرانه ۱۶ سوپاپ جدید قدرت به ۱۵۰ اسب بخار رسید. در سال ۱۹۹۶ نسخه توربودیزل گلف GTI با خروجی ۱۱۰ اسب بخار تولید شد. این خودرو به منظور گرامی داشت ۲۰ سالگی GTI معرفی شده بود.

چهارمین نسل نیز برخی ویژگی‌های سنتی همچون نوار قرمز در جلوپنجره را از دست داده بود. پیشرانه‌های ۴ و ۵ سیلندر بنزینی با حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار و پیشرانه‌های دیزلی با خروجی ۱۵۰ اسب در دسترس بودند. نسخه ۲۵ سالگی گلف GTI در سال ۲۰۰۱ و با قدرت ۱۸۰ اسب بخاری معرفی شد.

در سال ۲۰۰۴ پنجمین نسل این هاچبک دوست‌داشتنی با طراحی تیزتر، پیشرانه توربوی ۲۰۰ اسب بخاری و هندلینگی برجسته معرفی شد از جمله ویژگی‌های متمایز طراحی این خودرو می‌توان به رینگ‌های خاص و جلوپنجره V شکل اشاره کرد. با وجود گیربکس دستی، این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۲ ثانیه‌ای داشت و با استفاده از گیربکس دوکلاچه این زمان به ۶.۹ ثانیه کاهش می‌یافت. سقف سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعتی این خودرو نیز برای زمان خود قابل‌توجه بوده است. در سال ۲۰۰۶ نیز مدل ۲۳۰ اسبی این هاچبک برای گرامی داشت ۳۰ سالگی‌اش معرفی شد.

ششمین نسل گلف GTI سال ۲۰۰۹ و برای اولین بار با قفل دیفرانسیل الکترونیکی پدیدار شد. با سقف سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعتی، این GTI دارای پیشرانه توربوی ۲۱۰ اسبی بود. سیستم اگزوز جدید با خروجی‌هایی در هر دو سمت خودنمایی می‌کرد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ نیز نسخه روباز آن تولید شد. سالگرد ۳۵ سالگی این خودرو با معرفی مدل ۲۳۵ اسبی که شتاب ۶.۶ ثانیه‌ای و سقف سرعت ۲۴۶ کیلومتر در ساعتی داشت گرامی داشته شد.

برای اولین بار در هفتمین نسل گلف GTI پیشرانه‌ای با دو قدرت در دسترس خریداران قرار گرفت. مدل پایه قدرت ۲۲۰ اسبی داشت درحالی‌که نسخه پرفورمنس از قدرت ۲۳۰ اسب بخاری سود می‌برد و اولین گلف GTI بود که دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل گشتاور الکترونیکی سود می‌برد. این نسل از گلف با کاهش وزن و چابکی بیشتر همراه شده بود.

نسخه ۲۳۰ اسبی در صورت استفاده از گیربکس دستی سقف سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی داشت. در ادامه مدل پیست محور گلف GTI کلاب اسپورت با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و شتاب ۵.۹ ثانیه‌ای تولید شد. یک سال بعد هم مدل کلاب اسپورت S با خروجی ۳۱۰ اسبی پدیدار شد و توانست رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو در جهنم سبز را بشکند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. جواد خطر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اگه تحریم نشده بودیمو فولکس واگن تو ایران مونده بود الآن یه چَنتا ماشین دُرُس درمون تو خیابونا میدیدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (5323 ديدگاه)

      گل گفتی جناب جواد . فکرشو بکنین ، اگه فولکس تو ایران میموند، ایران هم‌چنان بیش از ۵۰ درصد سهام مرسدس رو در اختیار داشت و تو ایران کارخونه میزد پشت سر مرسدس شرکت های بزرگ ژاپنی وارد ایران می‌شدند و تویوتا عوض اینکه الان تو ترکیه کارخونه بزنه تو ایران یه کارخونه بزرگ میزد. نمایشگاه بین‌المللی خودروی پارس ایران یکی از بزرگترین گردهمایی های خودرویی جهان میشد. پشت سر این ها شروع به ساخت خودروهای ملی در کلاس های مختلف از جمله آریا، دماوند ، رستم، زاگرس و . . . . می‌کردیم.

      چرا یهو همه چیز برعکس شد???
      پدال خواهشاً این کامنت رو حذف نکن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر.عارف

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (876 ديدگاه)

        دقیقا با صحبتهای شما بزرگواران موافقم . اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که ، وقتی یک ملت فقط اهل شعار باشند و برای خرید تابوت های متحرک رکورد میزنند در عین حالی که ناراضی هستند . تولید کنندگان و تصمیم گیران آن مردم را بوق هم فرض نمیکنند

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Farzad

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      جهان سوم جایی است که مردمش به فکر آمدن یه روز خوب هستنند نه آوردنش …!! ( میشل فوکو )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جواد خطر

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (255 ديدگاه)

        والا داداش این ماجرای جهان سومو بِمون تحمیل کردنو دَس بردارم نیستنو وِلمونم نمیکنن وگرنه مردم ایران دوس دارن روبه جلو حرکت کنن ولی نمیزارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (219 ديدگاه)

    لعنتى دوست داشتنى.وقتى نسل هفتمش رو تو خیابون میبینم با خودم میگم مگه میشه یه ماشین انقد خوب و همه چى تمام باشه.طراحى و استایل خوب؛قدرت خوب؛فضاى عالى.خلاصه که دیدن این ماشین تو خیابون بینهایت لذت بخشه چه برسه به اینکه بتونى بشینى پشت فرمونش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Reza

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    مثل ۹۱۱‌ سلطان، ساده و در عین حال دلربا⁦ ❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    چقدر دقیق هر نسل به نسل قبلیش شبیه تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hadi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    بهترین هاچبک دنیا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم در یه روز گلف GTI و گلف R را تست کنم تا تفاوتهاشو عملی ببینم. اصولا در یه هاچبک و رانندگی شهری، چقدر تفاوت هست بین تک یا دو دیفرانسیل بودن! نسل قبل GTI که در ایران اومد ولی خب با توجه به خدمات ماموت، ریسک خریدش زیاده مگه اینکه دوباره این شرکت، وارداتشو آغاز کنه. از مدیرش شنیده بودیم نسل فعلی گلف و آرتئون را هم مدنظر داشتند برای واردات که واقعا کار بزرگی میتونست باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. OMID

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    نسل جدیدش مدرن تره
    ولی نسل قبلش واقعا زیبا تر و هماهنگ تره
    یه نکته دیگه این که ماشین اقتصادی 1975 آلمان از ماشین اقتصادی سال 2020 ایران قدرتش بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آریا ماشین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    اگه یه لیست از بهترین هاچ بک های داغ تهیه کنیم ، گلف صد در صد تو ۴ تای برتره…
    مدل های پرفورمنس gti و r هم که فوق العادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Behrouz. anzali

    ۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (372 ديدگاه)

    یادش بخیر گلف سری اول .ما یکی داشتیم اون موقع… خیلی از وقتا دیدم همین گلف سری اول رو موتورشو روی پراید میزاشتن بچه ها میرفتن مسابقات درگ… چه غولی هم میشد لامصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MjM

    ۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (718 ديدگاه)

    با اختلاف صدر جدول هاچ بک هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا