متفرقه

مزیت‌های حیاتی تکنولوژی ارتباط خودرو به همه‌چیز

تکنولوژی ارتباط خودرو به همه‌چیز V2X پتانسیل زیادی برای حفظ جان انسان‌ها داشته و به همین خاطر کمپانی‌های مشهور ب ام و، فورد و گروه پژو-سیتروئن با انجمن خودروی ۵G همکاری می‌کنند تا اولین تکنولوژی زنده C-V2X اروپا را به ثمر برسانند.


این سیستم C-V2X که اساساً ترکیب پیشرفته تکنولوژی‌های ارتباط خودرو به خودرو V2V و سیستم ارتباط خودرو به زیرساخت V2I است با خودروهای دیگر کمپانی‌ها و همچنین زیرساخت‌های هوشمندی همچون چراغ‌های راهنمایی ارتباط برقرار می‌کند. تکنولوژی یاد شده بر پایه طیف ITS عمل می‌کند و توانایی کار بدون ارتباط سلولی را دارد.


برای نشان دادن توانایی‌های این سیستم از خودروهای متفاوتی همچون ب ام و i3، دی اس ۷ کراس بک، پژو ۵۰۰۸ و فورد اِج استفاده شده است. البته این تست به خودروها محدود نبوده زیرا ب ام و اسکوترهای C evolution را نیز در آن شرکت داده است. همه‌ی این وسایل نقلیه به چیپست کوالکام ۹۱۵۰ C-V2X و نرم‌افزار ساخت ساواری مجهز بوده‌اند.


به لطف تجهیزات اضافی نصب شده این خودروها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و هشدارهایی درباره خطرات پیش رو به یکدیگر بدهند. این امر زمانی رخ می‌دهد که رانندگان نمی‌توانند خودروهای دیگر را ببینند.


از جمله سناریوهای متفاوتی که در این تست به کار گرفته شده می‌توان به چراغ ترمز الکترونیکی اضطراری، هشدار برخورد در تقاطع، هشدار ریسک تصادف در دوربرگردان، هشدار کم کردن سرعت خودرو و… اشاره کرد.


اگرچه بسیاری از این ویژگی‌ها روی ایمنی تمرکز دارند اما تنها مزیت این تکنولوژی به موارد یاد شده ختم نمی‌شود. سیستم‌های V2X می‌توانند با چراغ‌های راهنمایی ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی متنوعی در اختیار رانندگان قرار دهند. با آگاهی راننده از زمان سبز شدن چراغ جریان ترافیک بهبود یافته و رانندگی می‌توانند آمادگی بیشتری برای حرکت در زمان سبز شدن چراغ داشته باشند.


اگرچه سیستم‌های C-V2X و V2X شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما سیستم اولی به‌صورت یکپارچه در مودم سلولار خودرو حضور داشته و از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و تلماتیک استفاده می‌کند. انجمن خودرویی ۵G می‌گوید این روش مشترک باعث می‌شود سیستم‌های C-V2X کم‌هزینه‌تر از تکنولوژی‌های دیگر باشند.

اگرچه همه‌ی این‌ها تنها در مرحله تست بوده‌اند اما انجمن یاد شده می‌گوید این تکنولوژی می‌تواند در سال ۲۰۲۰ آماده عملیاتی شدن باشد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد باقر

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (33 ديدگاه)

    DS عجب چهره ی مخوفی داره! مخصوصا تو عکس سوم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    دنیایی که بدون دخالت انسان وسایل با هم ارتباط برقرار میکنند و هیچ تصادفی حتیً اندازه قد سوزن هم صورت نمیگیره .
    ما دهه ۶۰ تیها واقعاً داریم همه دنیاهارو تجربه میکنیم ، دنیای قبل ارتباطات (( موبایل و مخابرات شهری روستایی و جنگ ، سازندگی ، مسئولین خطرناک ، تحریمها و …. )) و دنیای بعد ارتباطات .
    از تجربه ما باید تاریخ چند ده ساله نوشت و مقایسش کرد با تاریخ کل بشر .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا