تجربه و آزمایشهفته نامههیوندای

تست و بررسی هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی وارداتی به ایران

هیبرید اما جذاب

مقدمه

در سال ۱۹۸۳ بود که شرکت خودروسازی هیوندای تصمیم گرفت، محصول خودش استلار، که از پلتفرم فورد تانوس، موتور و گیربکس میتسوبیشی بهره می‌برد، به بازار عرضه کند. پس از گذشت دو سال اولین نسل هیوندای سوناتا با موتورهای  میتسوبیشی و پلت فرم استلار معرفی شد، اما هیوندای در تلاش بود تا سوناتا را نمونه لوکس‌تر استلار نشان دهد.

در سال ۲۰۰۵ شرکت هیوندای نسل پنجم سوناتا را معرفی کرد و از سال ۲۰۰۶ این خودرو به بازار ایران به‌صورت گسترده راه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۸ بر روی این خودرو فیس‌لیفتی نسبتاً جزئی انجام شد که ظاهرش را بسیار جذاب کرد. سوناتا که از همان اول در بازار ایران محبوب واقع شد، در نسل بعد هم فروش مناسبی را در ایران تجربه کرد.

داستان اصلی از سال ۲۰۱۵ شروع شد؛ هنگامی‌که سوناتا LF با ظاهری زیبا اما نسبتاً ساده و با دو موتور بنزینی و الکتریکی به بازار ایران عرضه شد.

در سال ۲۰۱۸ هیوندای متوجه اشتباه خود در طراحی شد و با انجام فیس‌لیفتی سنگین بر روی سوناتا LF توانست ظاهر خودرو را دگرگون کند. این امر سبب شد برای طراحی جذابش در ایران محبوبیت بالایی یابد. این روزها که قیمت بنزین سر به فلک گذاشته، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سهم کمتر در آلودگی هوا، مشوق خوبی برای خرید خودروهای هیبرید است. البته که خودروهای هایبرید از بدو ورود به بازار ایران به دلیل بهره بردن از گیربکس  CVT و برخی مشکلات از طرفداران زیادی نداشتند. از لکسوس CT200H، که اولین خودروی هیبریدی بود، تا تویوتای کمری و لکسوس NX، هریک با این مشکل مواجه بودند. اما سوناتا نسبت به باقی هیبریدی‌ها جذاب‌تر شد.

هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

طراحی ظاهری سوناتا ۲۰۱۸

نسل هفتم سوناتا LF در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۷ توانست با انجام فیس‌لیفتی سنگین بر روی این محصول و ایجاد ظاهری بسیار جذاب فروش خوبی را تجربه کند. جالب است بدانید سوناتای LF فیس‌لیفت برای اولین بار در ایران معرفی شد تا جایی که برخی تصور می‌کردند نسل جدیدی از این خودرو معرفی شده است.

هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

هنگامی‌که به سوناتا ۲۰۱۸ از جلو نگاه می‌کنید، متوجه تغییرات زیادی نسبت به نمونه قبل از فیس‌لیفت می‌شوید؛ مثلاً کاسه چراغ، فرم سپر، جلوپنجره و برخی از خطوط جلوی خودرو در نمونه فیس‌لیفت تغییر پیدا کرده و از ظاهری بروزتر بهره می‌برد. در سوناتا ظرافت‌های خاص طراحی هیوندای، مانند جلوپنجره معروفش به کار رفته. خطوط کرومی که در وسط جلوپنجره استفاده شده، نمای زیبایی به خودرو داده است و لوگوی هیوندای در وسط جلوپنجره به زیبایی خودنمایی می‌کند. هنگامی‌که به طراحی سپر دقت کنید، متوجه  می‌شوید پنج عدد دیلایت (چهار عدد کوچک و یک عدد بزرگ) در طرفین سپر به کار رفته است. وقتی به چراغ جلو می‌نگرید، متوجه خط کرومی می‌شوید که از زیر چراغ جلو شروع شده، دور فریم درها کشیده شده و در آینه جانبی تمام می‌شود. در سال ۲۰۲۰ این خط روی چراغ به دیلایت تبدیل شد، اما برخی سلایق به آن انتقاد می‌کنند.

هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

نمای جانبی سوناتای فیس‌لیفت با نمونه قبل از فیس‌لیفت هیچ تفاوتی ندارد و فقط در طرح رینگ سوناتا ۲۰۱۸ خطوط فلزی کمتری به کار رفته است. در نمای عقب تفاوت بسیاری میان سوناتا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ احساس می‌شود؛ از نوشته بزرگ سوناتا روی در صندوق گرفته تا کاسه چراغ جدید و سپر و در صندوق، که صدالبته نمای زیبایی هم به خودرو داده! طراح سوناتا فیس‌لیفت بسیار به جزئیات توجه داشته، مثلاً برای باز کردن در صندوق باید بر روی قسمت بالایی لوگوی هیوندای فشار بیاورید. شرکت هیوندای سعی داشته در نسخه LF 2018 عیب‌های نسخه قبل از فیس‌لیفت را بپوشاند. به‌عنوان‌مثال در سوناتا ۲۰۱۷ چراغ دنده عقب بر روی سپر نصب شده بود و هنگامی‌که دنده عقب می‌رفتید، خودروی عقبی متوجه نمی‌شد و ممکن بود با شما برخورد کند، برای همین در نسخه فیس‌لیفت چراغ دنده عقب را بر روی در صندوق نصب کردند.

هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

کابین و امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۱۸

این خودرو با سه تیپ به بازار ایران عرضه شد که عبارت‌اند از: GLS و GLS+ و GL که این خودروی مورد نظر ما تیپ GLS است. اما تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد ازنظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی است؛ مثلاً در تیپ GLS+ سیستم صوتی اینفینیتی، کنترل کشش و کنترل پایداری، سردکن صندلی، شارژر وایرلس، تریم رنگ صندلی و مواردی این‌چنینی وجود دارد. اما در تیپ  GL و GLS خبری از این امکانات نیست.

داخل کابین هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

در ردیف جلو فضای بسیار مناسب و البته جذابی داریم. نکته جالب این است که فرم داشبورد این خودرو مانند هیوندای النترای ۲۰۱۸ است و مثل اینکه همان داشبورد را بزرگ‌تر کردند و کمی بر روی جزئیاتش کار کردند و درست بر روی این خودرو قرار داده‌اند. جدای از آن، فرم صندلی‌ها بسیار زیبا و راحت است و مواد استفاده شده در کابین کیفیت مناسبی دارند، ولی به‌رسم خودروهای هیوندای و کیا جنس مواد استفاده شده برای دور فرمان اصلاً مناسب نیست و در کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر شاهد براق شدن آن می‌شوید. از آنجا که سوناتای مورد بررسی ما تیپ GLS است، رنگ صندلی‌های کابین مشکی است. اما در تیپ   GLS+ مدل ۲۰۱۸ رنگ صندلی‌های داخلی موکا و در مدل ۲۰۱۷ سرمه‌ای رنگ است.

داشبورد هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

در بحث ابعاد کابین باید گفت این خودرو فضای بسیار مناسب و بزرگی دارد و به گفته صاحب خودرو، سرنشینان ردیف عقب سوناتا فضای خوبی برای پا و سر خود دارند. این فضا همچون تویوتای کمری است، اما در ردیف عقب افزون بر فضای کافی از امکانات نسبتاً مناسبی مانند گرم‌کن صندلی و شارژر دوازده ولت هم برخوردارید.

اما امکانات سوناتای ۲۰۱۸  GLS عبارت‌اند از: گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، صندلی برقی به همراه مموری صندلی، اتوهلد، رادار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، گردش چراغ در سر پیچ، گرم‌کن فرمان، تنظیم حالات رانندگی، سقف پانارومیک و… . گفتنی است این امکانات برای یک خودروی دو و نیم میلیاردی در ایران مناسب است.

مشخصات فنی سوناتا ۲۰۱۸

شرکت هیوندای برای سوناتا سه موتور بنزینی یک موتور هیبرید و یک موتور پلاگین هیبرید در نظر گرفته است.

هیوندای سوناتا که رقیبی برای تویوتا کمری است، از موتوری مشابه آن بهره می‌برد، اما چیزی که این خودرو را از باقی هیبریدها جدا می‌کند، گیربکس آن است.

موتور هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

هیوندای سوناتا دارای یک موتور ۲ لیتری هیبرید است که قدرت ۲۰۷ اسب بخار و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور را به شما تحویل می‌دهد. این موتور متصل به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است و می‌تواند در ۹/۳ ثانیه از صفر به صد برسد.

سوناتا یک باتری پلیمر با ظرفیت ۷۶/۱ کیلووات ساعت دارد که در صندوق عقب نصب شده که مقداری از حجم صندوق عقب را کاهش داده است. گفتنی است شما با داشتن این خودرو، مانند تمام خودروهای هیبرید، بعد از کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر و یا پس از چند سال باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید باتری هزینه کنید که مبلغ واقعاً قابل توجهی است.

اما مصرف این خودرو بر اساس کاتالوگ ۴/۷ درصد کیلومتر و با یک باک ۶۰ لیتری عدد مناسبی است و یعنی با هر بار بنزین زدن می‌تواند هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما بر اساس گفته مالک به‌صورت ترکیبی و با رانندگی نسبتاً پرگاز با هر باک بنزین می‌تواند پیمایش هزار کیلومتری داشته باشد.

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا ۲۰۱۸

هنگامی‌که دکمه استارت را فشار می‌دهیم، خودرو با کم‌ترین میزان صدا روشن می‌شود و این به دلیل هیبرید بودن خودرو است؛ اما هنگامی‌که خودرو میزان کمی شارژ داشته باشد، صدای گوش‌خراشی ایجاد می‌کند.

عکس هیوندای سوناتا 2018 هیبریدی

سوناتا ۲۰۱۸ از یک سیستم صوتی ۴۰۰ واتی اینفینیتی با ۱۰ بلندگو بهره می‌برد که صدای بلند و باکیفیتی تولید می‌کند. در تیپ  GL و  GLS از بلند گوی بدون مارک بهره می‌برید که نسبت به هزینه‌ای که برای خرید این خودرو صرف کرده‌اید، صدای بی‌کیفیتی به شما ارائه می‌کند.

اما بهترین قسمت رانندگی با این خودروی هیبرید جعبه دنده شش سرعته اتوماتیکش است که عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد و هرگاه به پدال گاز اشاره کنید، به سرعت شتاب می‌گیرد و از شتاب اولیه بسیار مناسبی برخوردار است.

با اینکه سواری سوناتا در مقایسه با تویوتا کمری راحت نیست، اما بسیار خوب و قابل قبول است و تنها مورد آزاردهنده کوبش در دست‌اندازهای کوچک است. البته ایراداتی مانند گیجی فرمان هم دارد که تحمل‌کردنی است. سوناتا ترمزهای خوبی دارد، ولی از هندلینگ مناسبی مانند رنو تالیسمان و یا فولکس پاسات برخوردار نیست، اما برای یک سدان خانوادگی راضی‌کننده است.

در مورد هزینه‌های نگه‌داری هم بنا به گفته مالک تا امروز (کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر) به‌جز سرویس‌های دوره‌ای هیچ هزینه اضافی برای این خودرو نشده است. ظاهراً مالک در میان هر سرویس دوره‌ای  سه باک اکتان به خودرو زده و تا امروز برای خودرو اتفاقی نیفتاده.

تنها نکته مربوط به کیت پنچرگیری است که برای مالک خیلی دردسرساز بوده، چون برای هر بار استفاده باید چند بار به نمایندگی مراجعه کنید تا محلول کیت پنچرگیری شما را از لاستیک خارج کنند و پر کنند.

سخن پایانی

شاید سوناتا بلندگوهای هارمن کاردون کیا اپتیما، آپشن‌های رنو تالیسمان، کم استهلاکی تویوتا کمری و یا هندلینگ  فولکس پاسات را نداشته باشد، اما قدرت بیشتری نسبت به اپتیما دارد؛ طراحی زیباتری نسبت به کمری دارد؛ استهلاک پایین‌تری نسبت به تالیسمان دارد و از پاسات قیمت پایین‌تری دارد.

سوناتا یک خودروی خانوادگی با آپشن‌های کاربردی است و از طرفی استهلاک نسبتاً پایین‌تری دارد. می‌تواند لذت رانندگی با خودرو هیبرید را به دلیل گیربکس شش سرعته به شما ارائه کند.

خوشبختانه در بازار ایران از استقبال خوبی برخوردار بوده و سامانه خدمات پس از فروش گسترده‌ای هم دارد.

در پایان از جناب آقای عماد کازرونی بابت همکاری با وب‌سایت پدال تشکر می‌کنیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

ماهان تویسرکانی

نویسنده و مترجم سایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. AmirAli

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    ممنون بابت بررسی و خسته نباشید
    پ.ن : حداقل یعنی حداقل ماشین ما ایرانیا باید ازینا بود …
    نه پراید و پژو فوقش یه آشغال مثل دنا !!!
    داریم به کجا میرسیم

    موافقم 76
    مخالفم 12
    1. مانی

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (255 ديدگاه)

      به چه دلیلی باید ماشین حداقلی ما ایرانی ها از اینا بود؟!با کدوم درآمد ارزی؟با کدوم فرهنک کاری؟با کدوم تولید؟با کدوم فرهنگ خرید؟با کدوم؟؟؟……به نظر من ماشین ما ایرانی ها همونی باید باشه که الان زیر پامون هست و در این مورد کوچکترین ظلم و احجافی به ما هیچ کدوم از ما ایرانی ها نشده.وقتی که برای همین ماشین های فعلی 6 میلیون نفر به عنوان مشتری(یا دلال) مشتاقانه صف می بندن و تو کافی نت ها برای ثبت نام همدیگر رو زیر دست و پا له می کنند انتظار داری چیزی هم عوض بشه؟

      موافقم 87
      مخالفم 29
      1. کیان

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1435 ديدگاه)

        ایشون این حداقل احتمالا بر اساس روندی میگن که اگر 45 سال پیش حدودا قطع نمیشد و ادامه پیدا میکرد

        موافقم 60
        مخالفم 5
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          مانی جان

          امکانش هست کمی بیشتر تفکر کنی ، ممنون !

          موافقم 17
          مخالفم 13
      2. phonix

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        باز هم اقا مانی در فضای بی در و پیکر مجازی سخن گفتن
        در تمام دنیا یک مهندس با تحصیلات بالا و کار در شرکت خصوص میتونه یه بنز بندازه زیر پاش به شرط اینکه یه کارمند رده بالا و از اون بالا تر باشه
        اما در ایران این اتفاق نمیوفته چون ایران تحریمه تورم داره و برای شرکت های مهندسی کار خوب پیدا نمیشه و اگه هم پیدا شه انقدر دست روش زیاده که گرفتنش غیر ممکنه
        لابد مردم باعث تورم هستن
        لابد من ادم خهطر ناکیم که ایران رو تحریم کردن
        حتما بخاطره منه که هیچ نظارت بر روی بزار نیست و همه گوش میبرن
        بسه دیگه این فاز روشنفکری الکی باعث میشید اون عده که واقعا روشنفکر هستن نظراتشون دیده نشه
        شما از اون ها هستی که فکر میکنی چون خارجی تو چهار راه وای میسن پس لایق خوشبختی هستن
        درصورتی که اصل این خوشبختی از طرف قانون گذاران هست
        شما فکر میکنید که اروپایی ها امریکایی ها کانادایی ها اماراتی ها و… با هوش و ذکاوت بیشتر از ما به دنیا میان
        اصلش اینه که قانون وجود داره همه باید به قانون احترام بزارن چه کارگر چه رییس کال چه رییس جمهور
        بعضی ها حرف هایی میزنن که باعث میشه بخوام خودموخلاص کنم
        لطف کن دفعه بعد که خواستی ریپلای بزنی الکی فاز برندار اینم مثل طرفداری کردنت از چینی هاس

        موافقم 28
        مخالفم 21
        1. امین

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (588 ديدگاه)

          خودت راحت کن ، خیلی دیر شده.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. امین

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (588 ديدگاه)

          فونیکس دوست عزیز
          این ادبیات پرخاشگرانه شما اثبات میکنه که مسئولین از دل همین مردم هستند.
          مسئول یکی هست مثل شما که شانس آورده و جایگاهی اشغال کرده.
          امثال شما شانس نیاوردید و اینجا هستید.
          فرقش اینکه که یکی پشت میزش ، و یکی پشت اکانت ش ، به دیگران توهین میکنن. با حرف با عمل با بی اعتنایی به دیگران.

          ایشون چون موافق نظر شما نیستند باید توهین تمسخر تحقیر بشنوند!؟!

          تا وضع اینطور باشه که اوضاع ایران بدتر خواهد شد

          موافقم 10
          مخالفم 5
        3. مانی

          ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (255 ديدگاه)

          فونیکس

          ببین عزیزم قانون نسبت به تحولات جامعه «پس آینده» است یعنی ابتدا به ساکن باید روابط و عرف و سنت خاصی میان مردم یه جامعه به وجو بیاد و بعد مطابق اون روابط و سنت و عرف قانون نوشته بشه.شما بهترین قوانین رو هم از کشورهای توسعه یافته بیار ی تو یک کشور آسیایی یا آفریقایی و…ولی وقتی اون قوانین با سنت و فرهنگ و بافت فرهنگی جامعه همخوانی نداشته باشه اون قوانین جواب نمی ده.درست مثل یک عضو پیوندی که تو بدن جواب نمی ده.یک مثال عینی برات می زنم تا مطلب بهتر روشن شه.اگه یادت باشه دولت نهم تصمیم گرفته بود که به افراد واجد شرایط خصوصی وام خود اشتغالی بده تا با اون وام کارخانه بزنن و یه عده ای رو تو شرکت های صنعتی مشغول کنن. من خودم تو منطقه ای هستم که دیدم که با اون وام ها چی شد.شاید باور نکنی تقریبا اغلب کسانی که من دیدم به جای اینکه با اون وام ها شرکتی رو احداث کنن و چند نفر رو شاغل بکنن عوضش رفتن با اون وام های میلیاردی ماشین خارجی صفر کیلومتر از تویوتا پرادو گرفته تا هیوندای آزرا خریدن یا رفتن ملک خریدن و مشغول دلالی شدن.شما می رفتی تو شهرک صنعتی می دیدی که بغل یه سوله تقریبا و یا حتی کاملا خالی دو ماشین لوکس پارک هست و به جز نگهبان و ماشین و صاحب کارخونه کسی دیگه ای نیست!..نه کارگری و نه خط تولیدی…خوب با چنین افرادی چی کار میشه کرد؟تعداد این افراد تو جامعه کم هم نیست ولی خودت می بینی که چطور از یک تصمیم و نیت خوب مسئولین وقت سوء استفاده می کنند و به جای اینکه مردم رو شاغل بکنن می رن دنیال عیاشی و دلالی خودشون.از این مثال ها کم نیست.منظور اینه که بهترین نیت ها و بهترین قوانین هم تو جامعه ای دلال صفت و بی مسئولیت و خودپرست جواب نمی ده.

          موافقم 4
          مخالفم 3
      3. Muty

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        به آقای مانی

        به چه دلیل ؟
        به دلیل واقع شدن 10% منابع طبیعی جهان و واقع شدن 01% جمعیت جهان
        به دلیل بی مدیریتی و بی تدبیری مسئولین
        فرهنگ نیست ! چرا فرهنگ سازی نشده
        تولید نیست ؟ چرا
        در آمد ارزی نیس چرا درآمد ارزی نداریم

        موافقم 19
        مخالفم 11
        1. سهیل

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (121 ديدگاه)

          مسئولین از خود مردم هستن. ۱۰۰ سال گرشت ولی ایرانی ها فصط میخوان تقصیر رو بندازن گردن یکی دیگه

          موافقم 17
          مخالفم 7
        2. phonix

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          این حرف ها همش صد من یه غازه
          میخوای قبول کن میخوای نکن
          مسئولین از مردم هستن؟
          این اولین باره میشنوم
          ده اگه بودن اوضاع این نبود

          موافقم 9
          مخالفم 5
        3. phonix

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          باز هم اقا مانی و نظرات گوهر بارشون اقا مان یگل یکی از مهم ترین چالش های قاره افریقا سواحل این قاره هست که منالسب کشتی رانی نیست و این باعث شده سرعت رشد و توسعه در این قاره به شدت کند باشه
          اولین بار افریقای جنوبی از این مشکل عبور کرد و الان هم کشور هایی مثل اتیوپی و نیجریه دارن باهاش کنار میان و ازش عبور میکنن طبق نظر مجلات اقتصادی سیاسی مثل نیویورکر و یا نیویورک تایمز نیجریه جز قدرت های اقتصادی ایانده خواهد بود افریقای جنوبی هم جز کشور های تسعه یافته هستش
          در تاج افریقا هم ما مصر الجزیره مراکش رو داریم که همگی کشور های رو به توسعه ای هستن و ارزش پولشون از ما بیشتره تورمشون هم کمتره
          باز هم میگم قبل از نظر دادن کمی فکر کن
          ***
          وظیفه دستگاه ه ای دولتی هست که مانع سواستفاده شهروندان از خودشون و قانون بشن***

          موافقم 11
          مخالفم 2
        4. امین

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (588 ديدگاه)

          دولت آیینه مردم کشور هست.
          همچین میگید مسئولین از مردم نیستند انگار از مریخ اومدن.
          مسئول همه از دل همین اجتماع ایران بیرون می آیند. از بدو تولدش که مسئول نبوده.
          تا وقتی همینقدر غیر واقع بین به مسائل نگاه بشه ، وضع همینطور بدتر میشه.
          حقیقت تلخه ، ولی اگر زودتر این تلخی قبول کنیم ، زودتر از این مشکلات رها میشیم.
          تا وقتی انکار کنیم ، وضع بدتر میشه.

          موافقم 2
          مخالفم 5
        5. مانی

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (58 ديدگاه)

          آقای فونیکس!
          جناب فونیکس!
          عالیجناب فونیکس!

          فکر کنم تنها تخصص شما در ارائه نظراتی تند و فاقد منطق و تفکر هست.کاربرد واژه نفهم در یک کامنت اصلا درست نیست و نشانی از بی ادبی شدید گوینده داره.اصلا کی گفته که بنادر آفریقایی قابل عبور و مرور برای کشتیرانی نیست؟!!..پس این همه شهر بندری تو آفریقا دارن چیکار می کنن؟شهرهای بندری مثل اسکندریه،قاهره،آبیجان،درالسلام،کازبلانکا،یائونده،لوآندا، و صدها شهر بندری دیگه تو آفریقا الان مشغول چه کاری هستند؟جز اینکه در این بنادر میلیون ها تن کالا وارد و صادر میشه و هر روز صدها کشتی تو اسکله هاشون پهلو می گیرن.در ضمن،توسعه و رفاه یک کشور فقط منوط به داشتن بندر نیست.الان کشور بزرگی مثل کنگو تو آفریقا مملو از صدها معدن فلزات کمیابی مثل طلا و نقره و کبالت و…است و ارزش معادن اون چندین برابر کل معادن ایران هست ولی سطح توسعه و پیشرفت اون ده ها برابر از ایران پایین تره و مردمش در فقر مطلق هستند…گوش کن فقر مطلق…پس سطح رفاه در یک کشور هیچ ربط مستقیمی به وجود منابع طبیعی در اون کشور نداره و عوامل پیچیده فرهنگی و تاریخی از جمله وجدان کاری و رفتار اقتصادی مردم و نحوه تعامل اونها با هم دیگه خیلی در این قضیه دخیل هستن.اصلا مشکل امثال شما اینه که می خواهید همه مشکلات اقتصادی کشور رو بندازین گردن مسئولین و مردم رو این وسط کاملا تبرئه کنین.حتما از نظر تو همه مردم فرشته و مظلوم هستند و هیچ تقصیری در ایجاد این اوضاع آشفته اقتصادی ندارن.حتما از نظر تو این مردم نیستند که اکثریتشون جوگیر و طماع هستن،این مردم نیستن که به بازارها حمله می کنن و اجناس از جمله طلا و سکه و دلار و… رو فله ای تو خونه هاشون احتکار می کنن،حتما از نظر تو این مردم نیستند که به طور میلیونی ماشین ثبت نام می کنند بلکه همه این کارها مال مردم کرات و کشورهای دیگه هست!…من این طرز تفکر رو به شدت خراب و مسموم و عقب مانده می دونم.تا زمانی که ما این تفکر پوسیده رو دور نندازیم حتی تو زندگی شخصی مون هم خوب پیشرفت نمی کنیم.

          موافقم 5
          مخالفم 4
        6. phonix

          ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          شهر هایی که نام بردید اکثرا ماله شاخ افریقان که مشکل بندری نداره
          ضمن اینکه منابع رو باید تا محل فراوری انتقال داد و بهترین روش انتقال در جهان شکتی هست وقت یکشتی نباشه خبری از توسعه هم نیست شما نگاه کن کشور هایی که دریا نوردی ندارت اوضاعشون چطور هست اکثرا اوضاع اقتصادی خوب ندارن
          واژه نفهم هم به فردی گفته میشه که اون صفت رو داره مثل واژه بی ادب که شما به من میگی این هم نوعی توهینه ولی شسته رفته تر
          بعد هم شما مثل اینکه قانون رو فاکتور گرفتید
          مردم با توجه به خصوصیات زاتی شون کار میکنن؟
          همه چی رو گذاشتی کنار هی میخوای اقتصاد رو به فرهنگ مرتبت کنی ربط داره ولی نه انقدر که تو میگی
          شما فقط یه چیازی شنیده امریکایی ها هم بدی هایی دارن المانی ها هم دان ما بدی های خودمون رو میدونیم چون داریم درباره خودمون صحبت میکنیم
          اینکه فقط ملت ایران رو بکوبی و بیخیال قانون گذاران بشی و بگی بقیه توسعه پیدا کردن چون شعورشون بیشتر عین چرنده
          اون زمان که ما از شرق کالا به غرب صادر میکردیم کشور های اسکاندیناوی همو مخیوردن اون زمان که ایرانی ها با رومی ها میجنگیدن اونا لخت مادرزاد به میدون جنگ میومدن ( سنگ نوشته ها و مجمسه های قدیمی در خود کشور های یونان و ایتالیا و مقدونیه ازش هست)
          ما تا همین سیصد سال پیش اوضاعمون این نبود از زمان قاجاریه به این بلا دچار شدیم اون هم چون در جریان توسعه اروپا قرار نگرفتیم و بعد هم جنگ جهانی شد .
          شما میگی همه بخاطر شعورشون اینطور بودن اینطور توسعه پیدا کردن
          ولی رابطه متقین توسعه و قانون گذاری روو نمیبینی
          هر کشوری که از لحاظ مالی اقتصادی و توسعه به جایی رسیده قانون اساسی خوبی داشته این رو نتمیتونه رد کنی اگه میتونی جواب این سوال رو بده

          موافقم 1
          مخالفم 2
      4. دانیال

        ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (596 ديدگاه)

        کاملا با حرفتون موافقم آقا مانی
        دلیلی نداره وقتی توی هر بازی برنده میشی ترکیب تیم رو عوض کنی و از نو ارنج بچینی . شاید اگر منم سهامدار ایرانخودرو و سایپا بودم و استقبال مردم رو از خرید ماشینهام میدیدم ذره ای برای تغییر به خودم زحمت نمیدادم . قدیمیا میگفتن بچه تا گریه نکنه مادر بهش شیر نمیده

        موافقم 3
        مخالفم 2
  2. new reventon

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    یادمه اردیبهشت 97 پاکرو گذاشته بود برای فروش
    تیپ gls پلاس
    163 تومن

    موافقم 38
    مخالفم 3
    1. پویا

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      یادش بخیر

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. ehsan.fa

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1896 ديدگاه)

      یاد باد آن روزگاران ، یاد باد

      کامم از تلخیِ غم چون زهر گشت
      بانگِ نوشِ شادخواران یاد باد

      ۲۰۶ رو خریدم ۱۰.۸۰۰
      پارس ای ال ایکس رو خریدم ۱۴.۷۰۰ دقیق یادم نیست
      با ۳۵.۷۰۰ ۴تا پراید خریدم
      ۲۰۷ اتومانیک ۱۹.۳۰۰

      موافقم 15
      مخالفم 1
  3. AMANTE

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    ماشین بسیار خوبیه و برای کسی که دنبال ماشین کم دردسر و کم مصرف میگرده، ( درصورت استفاده درست ) با ظاهری زرق و برق دارتر نسبت به کمری و اکورد انتخاب خوبیه ولی لعنتی ۲.۵ میلیارد!
    هی خدا چرا باید مملکت ایران در نیم قرن البته شاید بهتر باشه گفت دو دهه کلی فرق کرده.

    موافقم 38
    مخالفم 4
    1. Erfan

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      ماشینی که بعد ۶۵هزار مواد استفاده شده در دور فرمونش دچار فرسودگی شده و بعد ۲۰۰هزار یه هزینه ۲۰۰میلیونی باطری داره و هزینه های خود موتور اصلی هم بماند اصلا بی دردسر نیست.
      صرفا به نظر من ماشین هیبرید بیشتر برای افراد دوست دار محیط زیست بهتره چون درسته که ماشین حدود ۴لیتر مصرف کمتری داره ولی هرچی صرفه جویی کرده رو ۱۰برابرش رو تو هزینه تعویض باطری از صاحب ماشین میگیره 😅.
      پیچیدگی فنی هم بماند که تعمیر ماشین های هیبرید کار هرکسی نیست.
      پس این اصلا یک ماشین بی دردسر نیست.صرفا علاقس که روی خرید این ماشین تاثیر میزاره

      موافقم 43
      مخالفم 10
      1. datsun

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3502 ديدگاه)

        ۶۵ هزارتا واقعا کارکرد خیلی پایینه ماشینهای ویران خودرو هم تو این کارکرد خرجی ندارن

        موافقم 34
        مخالفم 3
      2. كارevol

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        تو این ماشینو بخر من ۴٠٠ تومن میزنم به کارتت بری فوم یا چرم مصنوعی بخری بزاری دور فرمون که براق نشه!! براق شدن دور فرمون شد دردسر ؟!!!
        هزینه تعویض باتری هم مشکل اصلی همه هیبریدیاست!

        موافقم 9
        مخالفم 21
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          شما ۴۰۰ بزن به حساب هیوندای ( اگر پول را بالا نکشه که میکشه چون کلاهبردارن ) تا شاید شعورشون رسید حداقل از چرمی استفاده کنند که وقتی مورد لمس قرار میگیره اینقدر سریع بَراق نشه !!!

          موضع من در مورد هیبریدها کاملاً مشخص هست و فرقی هم نمیکنه از چه برند و از چه کشوری باشه حتی ژاپنی ، کلاً در ایران خرید و سوار شدنِ هر خودرویِ پیچیده‌ای ریسک به حساب میاد مگر اینکه خیلی حوصله وقت و پول داشته باشید !

          اگر خیلی واجبِ میخوای سوناتا سوار بشید ، خُب مگه گُرگ پشت سرتان گذاشته لامصب برو تنفس طبیعیشو بخر نه اینکه تازه اول شروع ماجراهاشه !

          موافقم 13
          مخالفم 3
  4. imperial

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    (در مورد هزینه‌های نگه‌داری هم بنا به گفته مالک تا امروز (کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر) به‌جز سرویس‌های دوره‌ای هیچ هزینه اضافی برای این خودرو نشده است)

    (گفتنی است این امکانات برای یک خودروی دو و نیم میلیاردی در ایران مناسب است)

    ماشین سوپر اقتصادی تاکسی در آمریکا و جاهای دیگه کارکرد 65 هزار تا قیمت 85 هزار دلار🤣

    دیروز سایت م_ا_ش_ی_ن 3 استوری گذاشته بود در اینیستا ، زده بود آگهی زدن بی ام و 760iقیمت 15 میلیارد!به عبارتی میشه نیم میلیون دلار!میگفت رفیقم تو دبی سکته زده…چیز عجیبی نیست منم سکته زدم،پول رولز رویس فانتوم میدی سری 7 میگیری حالا چند رنگ هست مشخص نیست…

    واقعا قیمت یه سری ماشین های کارکرده تو ایران از مضحک هم اون ور تره.جالبه هیچ سایتی هیچی نمیگه…زیباس واقعا.

    جدا از این ماجرا حقوق ایرانی ها هم از اون ور زیبا تره…80 درصد ایرانی ها حقوقشون ماهی زیر500 دلاره…حقوق هامون اندازه آفریقایی هاس بعد در حد زندگی در اروپا آمریکا داریم خرج میکنیم برای خرید خونه و ماشین وسایل خونه و…ثروتمند تر از ایرانی ها نیست تو دنیا بخدا…

    موافقم 39
    مخالفم 2
  5. مانی

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (255 ديدگاه)

    یادمه اوائل این ماشین تو ایران مشتری چندانی نداشت و نمونه های اولیه اون که توسط شرکت پاکرو وارد شده بود به کندی فروش می رفت و اغلب مشتریان سوناتای بنزینی رو به این ماشین ترجیح می دادن.ولی با قطع واردات،یک دفعه توجه دلالان و نمایشگاه داران طماع و لاشخور و مشتریان جوگیر به این ماشین جلب شد و قیمت اون به شدت بالا رفت و الان قیمت این ماشین با یک آپارتمان لوکس تو شهرستان برابری می کنه.به نظر شما الان این ماشین ارزش خرید داره؟

    موافقم 19
    مخالفم 10
    1. new reventon

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (394 ديدگاه)

      آپارتمان لوکس رو خوب اومدی
      منظورت 60 متری خدا سال کار محدوده انقلابه؟

      موافقم 2
      مخالفم 12
      1. پویا

        ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (447 ديدگاه)

        داره میگه تو شهرستان که البته همچین دروغ هم نمیگه

        موافقم 4
        مخالفم 2
  6. green

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کجا تعمیرش کنی قطعات معمولیش پیدا نمیشه بعد هایبرید قطعش پیدا شه

    موافقم 8
    مخالفم 7
  7. JDM lover

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    تو خارج گزینه خوبیه ولی با این قیمت هایی که تو ایران میزارن روش تبدیل به سدان لاکچری شده
    در حالی که تو بازار جهانی خودرو معمولی هست نه لوکس
    هزینه ها و دردسرهای تعویض باتری تو ایران هم بماند

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    با این قیمت میشه تالیسمان هم خرید از نظر فنی و شتاب یک سر و گردن بالاتر ظاهر هم سلیقه ای

    موافقم 9
    مخالفم 13
  9. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (98 ديدگاه)

    بنزین فعلا به قدری که خودروی هیبریدی توجیه داشته باشه گران نیست، الکی کلی پول و ارز برای اینها خارج می‌شود مزیتی چشمگیری هم ندارند.
    حتی خودروی تمام الکتریکی هم به درد ایران نمی‌خوره تنها جذابیتی که می‌توانند داشته باشند شتاب و تجهیزات اطلاعات و سرگرمی پیشرفته‌تر هست، و گرنه با لحاظ کردن هزینه‌های مربوط به بخش الکتریکی در بلند مدت مزیتی ندارند.

    موافقم 6
    مخالفم 5
  10. behnam1012

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (985 ديدگاه)

    مثلاً در تیپ GLS+ سیستم صوتی اینفینیتی، کنترل کشش و کنترل پایداری، سردکن صندلی، شارژر وایرلس، تریم رنگ صندلی و مواردی این‌چنینی وجود دارد. اما در تیپ GL و GLS خبری از این امکانات نیست

    تیپ GLS سیستم کنترل پایداری داره تو متن گفته شده نداره

    کلید کنار بازکن درب باک

    تو تصویری که گذاشتین هم مشخصه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. genius

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اگر حضرات واقعا بفکر حراست از ذخایر سوختی کشور و از اون مهمتر پاکیزگی هوای مورد استنشاق ملت و حفاطت از محیط زیست این کشور باشند و نه اینکه برای جیب مردم کیسه بدوزن ، باید مدل سال این خودرو با گمرکی زیر 20 درصد بریزه تو بازار و مدلهای سوپرلوکس آنچنانی که سالهای قبل وارد میشدن کلا برن کنار

    موافقم 7
    مخالفم 3
  12. امیر

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی جدا از این حرف ها مقاله خوبی بود

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. Mahdi Samsami

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشین مورد علاقه ی منه عالیهههههههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mahdi Samsami

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    وقتی اولین بار طراحی این نسل سوناتا (۲۰۱۸) رو دیدم واقعا پسندیدم ، طراحی ملایم ، اسپرت در عین حال خانوادگی.
    واقعا خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Mahdi Samsami

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سوناتا 2018 از نظر من عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا