سانبیم
به دلیل محبوبیت نام سانبیم در آمریکا و اروپا، کرایسلر تصمیم گرفت جهت عرضه آرو در بازارهای خارجی از نام و برند سانبیم استفاده کند. به همین دلیل آروهای این شرکت صرفاً برای صادرات تولید میشدند و درواقع سانبیم در بین چهار زیرمجموعه روتس که به تولید خانواده آرو میپرداختند، برندی صادراتی محسوب میشد و تمامی مدلهای آن (غیر از مدل کوپه) بهصورت فرمان چپ ساخته میشد. سانبیم آرو را بانامهای گوناگون مینکس، هانتر، ووگ سپتر و حتی همان آرو در کشورهای مختلف عرضه میکرد بهطوریکه بانام آرو در کانادا و آمریکا، بانامهای هانتر، ووگ و مینکس در بازارهای فرانسویزبان و بانام سپتر در فرانسه و آلمان عرضه میشد.


مدلهای آرو، مینکس و هانتر که در سال ۱۹۶۷ عرضه شدند، از تیپهای ساده بوده و همگی همانند هیلمنهای مینکس و هانتر، با دو چراغ گرد در جلو تولید میشدند. البته سانبیم آروهای مخصوص بازار امریکا به جهت هماهنگی با قوانین این کشور مجهز به راهنماهای جانبی بزرگ بر روی گلگیرهای عقب و جلو و چراغهای دندهعقب بزرگتر بودند. در سال ۱۹۶۸ و با عرضه هیلمن هانتر MK2، چراغهای مستطیلی جایگزین چراغهای گرد این سه مدل گردید. مدل ووگ ظاهری مشابه نمونههای تولیدی سینگر داشت و مدل سپتر نیز مشابه هامبر سپتر بود. سانبیم سپتر ازلحاظ امکانات و مشخصات فنی هم کاملاً مشابه هامبر سپتر بود و همانطور که گفتهشده لوکسترین نمونه تولیدی سانبیم محسوب میشد.




سانبیم علاوه بر تولید آروهای سدان صادراتی، مدلی کوپه فستبک از آرو را نیز بتولید رساند. در بین چهار برند تولیدکننده آرو، فقط سانبیم مدل کوپه را عرضه میکرد که برخلاف نمونههای سدان سانبیم که فقط برای صادرات تولید میشدند، مدل کوپه بیشتر برای بازار داخلی انگلستان تولید میشد هرچند که به بازارهای خارجی چون امریکا هم صادر شد. این کوپه چهارنفره در جلو دارای چهار چراغ گرد بود و ظاهری شبیه به هیلمن هانتر GLS داشت. چراغهای عقب آن متعلق به مدلهای استیشن و سپرها نیز از نوع بلند بودند که از مدل هامبر سپتر به عاریه گرفتهشده بودند. این اتومبیل در سال ۱۹۶۷ و بانام سانبیم راپیر (Rapier) معرفی شد.

راپیر مجهز به قالپاقهای خورشیدی، تزئینات کرومی ازجمله جلوپنجره و روکش رکابها، روکش وینیلی ستون B و موتور ۱۷۲۵ با دو کاربراتور و با قدرت ۹۴ اسب بخار بود. راپیر دارای داشبوردی بود که منحصراً برای آن طراحیشده بود و در دیگر مدلهای خانواده آرو بکار نمیرفت. این کوپه فستبک بهصورت استاندارد با گیربکس دستی عرضه میشد اما گیربکس اتوماتیک نیز برای آن قابل سفارش بود.
در سال ۱۹۶۸ سانبیم نمونهای قویتر و اسپرتتر از راپیر را بانام راپیر H120 عرضه نمود. H120 دارای خطکشیهایی بر روی بدنه بود که با توجه به رنگ اتومبیل، رنگ این خطوط نیز تغییر میکرد. بعلاوه این مدل برخلاف راپیر معمولی که جلوپنجره کرومی داشت، دارای جلوپنجرهای پلاستیکی و مشکیرنگ بود که چهرهای اسپرت به آن میبخشید. نمای عقبی H120 نیز با راپیر متفاوت بود بهطوریکه شکل ظاهری در صندوق بار تغییریافته و حالتی بالچه مانند پیداکرده بود و همچنین با حذف خطوط روی در صندوق، نمای عقب اسپرت تر به نظر میرسید. برای تکمیل شدن نمای اسپرت، این مدل به رینگهای رواستایل نیز مجهز شد.

در داخل اما تفاوتی با راپیر ساده نداشت و از همان داشبورد راپیر استفاده میکرد و فقط صندلیهای آن با نمونهای اسپرت تعویض شده بودند. آپشن سقف بازشو هم برای این مدل قابل سفارش بود. ازلحاظ فنی، راپیر H120 مجهز به قویترین موتور خانواده آرو یعنی همان موتور ۱۷۲۵ هولبای با دو کاربراتور وبر و با ۱۱۰ اسب بخار قدرت بود که چند سال بعد بر روی هیلمن هانتر GLS نیز نصب شد. بدین ترتیب سانبیم راپیر H120 به همراه هیلمن هانتر GLS اسپرتترین و قدرتمندترین اعضای خانواده آرو بشمار میرفتند. هرچند H120 با ظاهری اسپرت، شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت بهمراتب اسپرتتر از هانتر GLS به نظر میرسید.
برای مقایسه بد نیست عنوان کنیم که قدرت فورد موستانگ مکوان نسل دوم که در سال ۱۹۷۴ عرضه شد ۱۰۵ اسب بخار بود درحالیکه موستانگ مکوان مجهز به موتور ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری بود اما سانبیم راپیر H120 با موتوری ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت. هرچند این سالها، سالهای بحران نفتی و دوران افول ماسل کارهای آمریکایی و کاهش قدرت آنها بود اما بازهم میتوان فهمید که قدرت راپیر H120 کاملاً مناسب یک کوپه اسپرت در آن دوران بوده و توانایی رقابت با رقبای خود را داشته است.
به دلیل موفقیت راپیر و دستیابی به فروش نسبتاً مناسب، روتس تصمیم گرفت نمونهای ارزانتر و سادهتر از آنرا تولید کند. بدین ترتیب در سال ۱۹۶۹ سانبیم آلپین (Alpine) به بازار عرضه شد. آلپین ظاهر بسیار سادهای داشت و با قالپاقهای هیلمن هانتر، جلوپنجره کرومی، داشبورد چوبی و موتور ۱۷۲۵ تک کاربراتور ۸۰ اسبی تولید میشد. آلپین که درواقع مدل پایه راپیر محسوب میشد با تجهیزاتی کمتر و بدون تزئینات کرومی عرضه میشد. تولید این مدل تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت. همانطور که اشاره شد آرو کوپه به بازارهای خارجی هم صادر میشد که عمدهترین مقصد آن ایالاتمتحده بود. به این کشور فقط مدل ریپر و بانام آلپین GT صادر میشد. تولید مدلهای ریپر و H120 تا سال ۱۹۷۶ ادامه داشت تا اینکه در این سال با توقف تولید آرو در برندهای گروه روتس، تولید این مدلهای کوپه هم پس از ساخت ۴۶۲۰۴ دستگاه (شامل هر سه مدل راپیر، H120 و آلپین) پایان یافت. نسخهٔ کوپهٔ آرو ناشناختهترین عضو خانوادهٔ آرو یا همان پیکان در ایران است چراکه این مدل هیچگاه در ایران عرضه نشد.

کرایسلر
همانطور که گفته شد، پسازاینکه کرایسلر اروپا گروه روتس را خرید تنها تغییری که در آن ایجاد کرد تغییر نام گروه روتس به کرایسلر انگلستان بود و غیرازاین، هیچگونه تغییری در برندهای روتس ایجاد نکرد و تمامی زیرمجموعههای روتس همانند قبل به تولید محصولات خود ادامه دادند. بدین ترتیب تولید خانواده آرو هم بدون تغییر و طبق برنامهریزی و سیاستهای روتس در چهار برند هیلمن، سینگر، هامبر و سانبیم ادامه یافت؛ اما در اواسط دهه ۷۰، افزایش رقابت در بازار انگلستان و کاهش فروش محصولات کرایسلر انگلستان (گروه روتس سابق)، موجب نابسامانی اوضاع مالی این شرکت گردید. فروش محصولات خانواده آرو هم به دلیل اینکه متعلق به یک دهه قبل بودند و توانایی رقابت با مدلهای روز عرضهشده در انگلستان را نداشتند کاهشیافته بود. به همین دلیل کرایسلر تصمیم گرفت تولید تمامی آنها را متوقف و فقط یک مدل آنهم بانام کرایسلر هانتر را تولید و جایگزین آنها در بازار انگلستان کند.

بدین ترتیب در سال ۱۹۷۶ تولید تمامی اعضای خانواده آرو متوقف شد و کرایسلر هانتر که از هریک از مدلهای آرو قطعهای را به ارث برده بود در سال ۱۹۷۷ بهعنوان جایگزین آنها معرفی گردید. درحالیکه تولید مدلهای کوپه (سانبیم راپیر و آلپین) هم در سال ۱۹۷۶ بدون معرفی جایگزین متوقف شد. بدین ترتیب تمامی برندهای گروه روتس کنار گذاشته شدند. کرایسلر هانتر در دو مدل DL و سوپر تولید میشد. DL مدل پایه و ساده محسوب میشد درحالیکه مدل سوپر با برخورداری از تجهیزاتی چون رینگهای رواستایل و سقف وینیلی، مدلی لوکس بشمار میرفت.

همانطور که اشاره شد، کرایسلر هانتر از هریک از محصولات خانواده آرو قطعهای را قرض گرفته بود بهطوریکه چراغهای جلو، جلوپنجره و سقف وینیلی (در مدل سوپر) متعلق به هامبر سپتر بودند (چهار چراغ گرد و جلوپنجره کرومی)، تریم داخلی و قالپاقها (در مدل DL) از هیلمن هانتر گرفتهشده بود و رینگهای رواستایل نیز (در مدل سوپر) از هیلمن هانتر GT و GLS قرض گرفتهشده بودند. بدین ترتیب کرایسلر هانتر ترکیبی از مدلهای مختلف آرو شده بود که ظرافت انگلیسی مدلهای قبلی در آن وجود نداشت. البته کرایسلر برای اینکه هانتر توانایی رقابت با اتومبیلهای بروز بازار انگلستان که عمدتاً هم ژاپنی بودند را داشته باشد، تجهیزات آنرا ارتقا داده بود و امکانات بیشتری بر روی آن نصب میکرد.

اما عرضه کرایسلر هانتر هم نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد و وضعیت مالی کرایسلر انگلستان نیز روبه وخامت گذاشت. به همین دلیل در سال ۱۹۷۸ کرایسلر شرکت کرایسلر انگلستان را به پژو فروخت و پژو هم که تمایلی به ادامه تولید هانتر نداشت، به تولید تنها بازمانده خانواده آرو یعنی کرایسلر هانتر در سال ۱۹۷۹ پایان داد تا این اتومبیل که روزگاری در چندین مدل و تحت برندهای گوناگون در کشورهای مختلف به فروش میرفت پس از ۱۳ سال با خط تولید خداحافظی کند. هرچند که تولید آن تا سالها بعد در ایران ادامه داشت.
ادامه دارد…
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵همیشه با دیدن تصاویر پیکان و خوندن در موردش حس خوبی پیدا میکنم.
برای این حس خوب متشکرم…
Parvaz
۵ شهریور ۱۳۹۵من نمیدونم سن دوستان در چه حدودی هستش ولی سال ۸۰ یه پیکان صفر داشتیم با لاستیک های دور سفید مارشال که اون زمان دیگه این لاستیکارو هرکی مینداخت زیر پیکانش به نوعی اسپرت میشد ماشینش ? مال ما کاربراتوری بود از سال بعدش انژکتوری شد، یادش بخیر
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵توایران دوره ای داشت ها
(ali (CHEVY NOVA
۵ شهریور ۱۳۹۵پیکان واقعا ماشین مردی بود تا حالا ندیدم از پیکان کسی گلایه کنه همه تعریفشو میکنن
خداییش با اینکه من امریکایی بازم هر زمان یه پیکان مدل پایین میبینم چند ثانیه ای بهش خیره میشم و اگه سالمم باشه یه دمش گرم برا صاحابش میفرستم
از انواع مدلهای پیکان هم از مدلهای ۴۶ تا ۴۹ خیلی خوشم میاد با اون جلو داشبوردهای چوبی معرکش
گل سرسبدشونم جوانان هستش که اونم زردش خیلی باهاله
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵والا خیلی ها هم شاکی بودن ولی چون پول نیست مجبورن
ولی موتور انگلیس هاش خوب بود
مهدی
۱۰ شهریور ۱۳۹۵اووف گفتی پیکان جوانان زرد قناری
به به
جواد
۵ شهریور ۱۳۹۵اینا که از یه ماشین ۵۰تا مدل در آوردن
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵احتمالا چون وضع شرکتشون بد بوده،
پول ساخت قالب جدید نداشتن!
به همین دلیل بیشتر روی تغییر چراغ و چرمی کردن سقف کار کردن!
فرید
۵ شهریور ۱۳۹۵به نظرم اون سانبیم راپیر فست بک قرمز رنگه برا خودش خوب رخی داشته ها …
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵چرا یه عکس از داشبوردشون نذاشتین آخه؟؟
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵فک کنم اون مدل های ۱۱۰ اسب بخاری اش، گیربکس اش ۳،۴ دنده بوده که شتابش کم بوده!
xan
۵ شهریور ۱۳۹۵سال ۱۹۷۷ کرایسلر قطع امید کرده ازش و سال ۱۹۷۸ پژو که خیلیهامون میگیم داغونترین خودرو ساز اروپاس ! کلا تعطیل کرده تولیدشو ! چون توان رقابت نداشته اونوقت تو ایران و در سال ۲۰۱۶ یعنی ۴۰ سال بعدش همچنان تولید میشه و رقابت هم میکنه اصلا رقیب نداره لامصب ! چقد عقب مونده ان خودروسازای ما و …. ….. ….. ….. …… …… !
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵شما خارجی که نمیدونی تولید نمیشه،حتی وانتش دیگه!
موتور اونجر رو ارتقا دادن و روی اریسان هست!
xan
۶ شهریور ۱۳۹۵شما ایرانی و نمیدونی که تولید میشه ! برات متاسفم وانت پیکان هنوز تولید میشه اگه راجع به موتور هم در حد ابتداییش باشی میفهمی که موتور اریسان هیچ تفاوتی با قبل نداره .
mohsen.b
۵ شهریور ۱۳۹۵برای اینکه به شکوه پیکان پی ببریم کافیه به این نکته توجه کنیم که این خودرو دیفرانسیل عقب هستش-یعنی چیزی که در حال حاضر شرکت های بزرگ جهان فقط مدل های لوکس و ویژه ی خودشونو با این سامانه راهی بازار میکنن-مثلا هیوندای که جنسیس خودشو دیفانسیل عقب درست میکنه و بهترین محصول هیوندای هستش-بی ام و سری ام-کادیلاک سری ct-بنز سری c-فراری کل مدل هاش-مک لارن کل مدلها-رولز رویس و…دیفرانسیل عقب بودن یعنی خودرو هم نرمه هم توانایی خارج از جاده ای داره-مثلا لانچیا استراتوس که قهرمان رالی جهان بوده ولی دیفرانسیل عقبه
دانیال
۵ شهریور ۱۳۹۵اون موقع دیفرانسیل عقب خیلی بیشتر رواج داشته و اصلن چیز شاخی نبوده، در کل مالی نبوده حتی اولین بار که در ایران تولید شد هم رقبایی بهتر و با کیفیت تر داشته که انگلیسی ها با زد و بند و برای فرار از ورشکستگی (منو یاد حال و روز یکی از شرکتای آشنای اروپایی حال حاضر میندازه) این ماشینو به ایرانی ها قالب می کنن.
پیکان لیاقت نداره که ماشین نوستالژیک ما باشه، مگه اون زمان که بود کی دل خوشی ازش داشت؟ لگن!
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵میخواستین ایران خودرو از همون اول لامبورگینی و فراری مونتاژ کنه.
از صنعت هیچ سررشته ای نداری متاسفانه.
شرکتا اول باید تجربه کسب کنن. کمپوت که نمیساختن.
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵ایران خودرو همین خودروها درست ممتاژکننده
لامبورگینی نخواستیم
farshad
۲۴ شهریور ۱۳۹۵با همین پیکان استارت رشد و شکوفایی صنعت ایران کلید خورد( حداقل در صنعت خودرو)
محمدرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵دیفرانسیل عقب بودن نشونه چیز خاصی نیست
مرسدس بنز های فعلی و ژیان چهل سال پیش هم دیفرانسیل جلو هستن، این چه مدل قیاس کردنه مومن؟
مهرداد زنب
۱۴ بهمن ۱۳۹۵جالبه شما از بنز چی میدونی بنز و دیفرانسیل جلو ؟؟
خیلی به ندرت مدل هایی داشته که دفر جلو باشند که ادم اصلا یادش نمیاد البته اگه منظورت بنز های امروزی هست اونا ۴Matic هستند ۴ چرخ نه دیفرانسیل جلو
بنز A class هاچبک هم دیفرانسیل عقب هست چه برسه به مدل های گندش
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۵دیفرانسیل عقب بودن چیز خاصی نیس و تکنولوژی قدیمی تری هست نسبت به دف جلو!
و اتفاقا اگر دف جلو بود،شاخ بوده!
چون ماشین کوچکی هس و اتلاف انرژی دف جلو کمتره و فضای پا ردیف عقب بهتر میشه!
حمیدرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵من کاری به نحوه تولیدش در ایران ندارم ولی برام جالبه که تو بازار امریکاهم حضور داشته و احتمالا دلیل افت فروشش قیمت پایین و استهلاک کمتر خودروهای رقیب همان طور که اشاره شدژاپنی بوده در هرصورت این چند مقاله خیلی جالب بود خصوصا این بخش که در مورد مدل اسپرتش بود قدرت ماشین از خیلی از تولیدات امروزی کارخونه های ما بیشتر بوده
ارمان
۶ شهریور ۱۳۹۵ایول از این به بعد پیکان دیدیم میگیم به به عجب کرایسلر هانتری
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۵در زمان خودش، ماشین خیلی خوبی بود.
farshad
۲۴ شهریور ۱۳۹۵دو سه سال پیش یه مقاله ای در مجله ماشین خوندم که نوشته بود در سال ۲۰۰۰ میلادی با معرفی سمند توسط ایران خودرو طی یک نظر سنجی مردم کشورهای اروپایی تمایل بیشتری نسبت به سمند داشتند در مقابل سوناتا!!!!!
امروز بعداز ۱۶ سال سمند همون سمنده ولی سوناتا…
خسرو پرویز
۳۱ شهریور ۱۳۹۵موتور هیلمن ۱۵۹۸cc که به اصطلاح بعضیها موتور تخت اصلا ” مال هیلمن و آونجر بوده نه خود پیکان ۱۴۹۹cc و ۱۷۲۵cc
نمیدونم چرا دقت نمیفرمایید ایرانخودرو موتور آونجر رو انداخت روی پیکان شد پیکان کار یا موتور تخت بقول بعضیا که تخت در اصل یه چیز دیگه س
موتور آریسانم سه چهار میلی متر کورسش را بیشتر کردن همون هیلمن آونجره
بهنام غلامی
۱ مهر ۱۳۹۵پبکان عالی بود درسته از بیوک و کادیلاک اون زمان عقب بود در عوض هزینه استهلاک اش نسبت به اونا خیلی پایین بود قدرتش هم از پراید بیشتر بوده
شهرام خان
۲ مهر ۱۳۹۵درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ قدرتش۹۴ اسب بخار و ۱۴۴نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
خسرو پرویز
۲ مهر ۱۳۹۵اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
سپاس
پاینده باد ایران
خسرو پرویز
۶ مهر ۱۳۹۵اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
وانت و استیشن و سواری
اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
مگه میشه مگه داریم مگه هست
چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۶ مقایسه کنیم این به دیگاهتان معقولانه نمیباشد
اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
مثلا کوپه با کوپه
سدان با سدان
پیکاپ( وانت) با وانت
کامیون با کامیون
کشنده با کشنده
بوژی کش با بوژی کش
حجم با حجم برابر
تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی
ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
شهرامشاه
۸ مهر ۱۳۹۵زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
درود بر هیلمن هانتر GLS
آفرین بر غیرتت
خسرو پرویزخان
۱۱ مهر ۱۳۹۵درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ قدرتش۹۴ اسب بخار و ۱۴۴نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
وانت و استیشن و سواری
اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
مگه میشه مگه داریم مگه هست
چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۶ مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
مثلا کوپه با کوپه
سدان با سدان
پیکاپ( وانت) با وانت
کامیون با کامیون
کشنده با کشنده
بوژی کش با بوژی کش
حجم با حجم برابر
تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی
ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
درود بر هیلمن هانتر GLS
آفرین بر غیرتت
فقط و فقط پیکان
کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
مهرداد زنب
۱۴ بهمن ۱۳۹۵این قدر هم گندش نکنید پیکان های ایران ۱۱۰ اسبی نبودند در ضمن حتی اگه بودند هم توان رقابت با ۲۰۰۲ بی ام وه رو نداشتند بعد ۴۰ سال با وجود این همه پیکان بازم تو مسابقات همه میرن سراغ بی ام وه ۲۰۰۲
پیکان اگر ماشین شاخی بود اینجوری تو سطح اول دنیا کنار نمیرفت خداییش با رقباش مقایسه میکنید خیلی گندش کردید پیکان کجا راحتی یه بی ام وه یا بنز یا حتی نوا و بیوک یا اصلا خودرو های ژاپنی اون زمون رو داشت ؟
انگلیسیا عادت دارن ساخته خودشون رو بهترین بدونند نمونشم الان میبینند که دیگه صنعت خودرو خودی ندارند مینی و رویز رو بی ام وه خریده وگرنه معلوم نبود چی به سرشون بیاد لندروور هم تاتای هندی و ام جی رو چینیا و خیلیای دیگه