پورشه

پورشه از تکنولوژی جدید چراغ‌های جلوی LED ماتریکس HD رونمایی کرد

تکنولوژی چراغ‌های جلوی LED خودروها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و برندهای آلمانی همچون بی ام و، آئودی و پورشه در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. هم‌اکنون پورشه از چراغ‌های جلوی جدید خود با نام LED ماتریکس HD رونمایی کرده است.

این خودروساز خوش‌نام به دنبال استفاده از این چراغ‌ها در سال ۲۰۲۳ است و ادعا می‌کند تکنولوژی موردبحث باعث ثبت استانداردهای جدید در عملکرد نوربالای چراغ‌های خودروها خواهد شد. این تکنولوژی تفاوت‌های قابل‌توجهی به نمونه‌های کنونی بکار رفته در محصولات پورشه دارد و عملکرد ماتریکس برای نوربالا و نورپایین توسط دو منبع نوری جداگانه انجام می‌شود.

بنجامین هامل مدیر ماژول‌های نورپردازی پورشه می‌گوید این حرکت با تأکید بیشتر روی استایل چهار نقطه‌ای چراغ‌ها که تبدیل به عنصر طراحی خاص محصولات پورشه در سال‌های اخیر شده است صورت می‌گیرد. چراغ‌های جلوی LED ماتریکس HD پورشه دیگر از واحد ماتریکس نوربالای تکی که در میانه چراغ جلوی کنونی این برند قرار گرفته استفاده نمی‌کند بلکه جای آن را دو ماتریکس HD جداگانه با نقاط پایین‌تر برای هر چراغ جلو می‌گیرد. در حالت کلی چهار واحد ماتریکس در دو چراغ جلو بکار رفته است.

این تکنولوژی جدید با همکاری شرکت هلا/فوویا توسعه یافته و هر واحد ماتریکس از ۱۶۳۸۴ عدد LED یا پیکسل تشکیل شده است؛ بنابراین در کل ۶۵۵۳۶ پیکسل برای نوربالا وجود دارد که عملکرد قابل‌توجهی را ثبت می‌کند. برای مقایسه باید گفت ماتریکس تک‌واحدی کنونی پورشه در هر چراغ تنها ۸۴ پیکسل دارد که در مجموع دو چراغ به ۱۶۸ پیکسل می‌رسد. هامل می‌گوید ماتریکس HD جدید از نظر پرفورمنس و نوردهی نسبت به تکنولوژی کنونی بسیار بهتر است. او اظهار می دارد:

با این تکنولوژی می‌توان نوربالای خودرو را تا ۶۰۰ متر تاباند؛ اما این تکنولوژی فقط محدود به شعاع دید معینی نمی‌شود چراکه شما نیازمند توزیع نور خوبی در میدان دید خود نیز هستید. ما با چهار منبع نوری به این دستاورد رسیده‌ایم. روشنایی مرکزی و کناری را می‌توان بی‌وقفه تنظیم کرد تا دید راننده بهبود یابد. این امر منجر به عملکرد نوردهی بهتر خواهد شد

همان‌طور که گفته شد پورشه عملکرد نوربالا و نورپایین خود را در دو واحد جداگانه قرار داده است. هر LED ضخامتی در حد موی انسان دارد و به همین خاطر ۱۶۸۳۴ واحد LED یا پیکسل را می‌توان در هر منبع نوری جای داد. یک ECU جدید نیز محاسبه گرافیک سه‌بعدی خودکار را برای توزیع نور هر LED انجام می‌دهد. این تکنولوژی به همراه دوربین نصب شده در شیشه جلو باعث بررسی خودروهای روبرویی، دنبال کردن خودروهای پیش رو و… می‌شود. یکی از مدیران پورشه همچنین می‌گوید ناوبری، ترافیک و پارامترهای شاسی و فرمان نیز بخشی از محاسبات این ECU هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ماشین باز

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    به نام خدا هیچی نفهمیدم به همین سادگی 😂😂😂😂

    موافقم 64
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۲۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      نور بالای ماشین هوشمند شده و محیط رو پردازش میکنه علاوه بر اینکه مثل نوربالا های عادی همجا رو روشن میکنه بر نقاط خاصی بیشتر تمرکز داره تا راننده بتونه بهتر محیط رو برسی کنه مثلا تو عکس داخل اوتوبان ماشین لاین خودش رو با شدت بشیتری نور دهی کرده بود یا در عکس جاده دو طرفه ماشین فقط به طرف ماشین لاین مقابل نور نمیداد و اطرافش رو روشن کرده بود

      موافقم 26
      مخالفم 4
    2. Payfast

      ۲۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      تو همین رو بفهم که یه چیزی قویتر از BMW LASER ساخته شد=/

      موافقم 13
      مخالفم 4
  2. phonix

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    ترکیب اصالت و تکنولوژی
    هرجا حرف از مهندسی باشد نام پورشه میدرخشد

    موافقم 29
    مخالفم 3
  3. ممد ژانگولر

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3546 ديدگاه)

    بنده خدا حیواناتی که تو جاده میخوان از این ور برن اون ور
    طرف ی نور بالا بزنه گاوه میشه استیک فیله مینیون

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. mahdi-es17

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    با این تکنولوژی می‌توان نوربالای خودرو را تا ۶۰۰ متر
    بدبخت راننده جلویی قرار کور شه😂

    موافقم 7
    مخالفم 18
    1. shirko

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (253 ديدگاه)

      نور چراغ ب ام و سری ۷ ۲۰۱۸ هم مسافتش ۶۰۰ متره.

      موافقم 13
      مخالفم 0
    2. مهیار

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      ماشین روبرو رو تشخیص میده و روی اون نور نمیندازه . داخل عکس هم مشخصه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. hummer

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    ایران خودرو =
    ندیدم🗿
    نخوندم🗿

    موافقم 31
    مخالفم 1
  6. datsun

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3503 ديدگاه)

    درود بر کمپانی های که از تلاش و نوآوری و خدمت به صنعت خودرو دست بر نمیدارن

    موافقم 28
    مخالفم 0
  7. Amir mahdi @-1387

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خیلی جالبه فکر کنم ۴۰ سال بعد جوانان دانشمند ایران تولید کنند

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. محمد

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    بازم به ماتریکس های آئودی با یک و نیم میلیون ریز آینه نمی‌رسه آئودی فعلا تو بحث مهندسی نور پیشتازه

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (743 ديدگاه)

      نسل جدید رنجروور هم همینطور

      موافقم 5
      مخالفم 6
    2. TESLA

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      اشتباه میکنی ، حتی چراغ های آئودی هم نمیتونن رو حالت نور بالا تا ۶۰۰ متر رو روشن کنند

      موافقم 6
      مخالفم 5
  9. هادی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    لینک پایین قشنگ توضیح میده فناوری چراغ های ماتریکس رو
    https://www.aparat.com/v/KuO2t

    ولی واقعا بسیار شگفت انگیز هست ۱۶۸۳۴ LED اونم به ضخامت موی انسان
    همین نکات ریز و فناوری های عجیب هست که یک خودرو ساز رو خاص میکنه
    نه مثل دوستان کپی کار چینی یا مونتاژ کار ایرانی که از فناوری فقط اسمشو شنیدن

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. بیلمیش

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    تکنولوژی این چراغ از کل تکنولوژی صنعت خودروسازی ایران بیشتره

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. TESLA

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      داش ایران که اصلا خودروسازی نداره ، این از کل صنعت خودرو آسیا پیشرفته تر هست 😂🙌🙌🙌🇩🇪🔥🔥

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. حسین

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1096 ديدگاه)

        دیگه حرف الکی نگو. همین خودروساز آسیایی مثل هوندا تو فرمول یک داره قهرمان میشه که پورشه گفته به دلیل هزینه های زیاد و پیچیدگی زیاد پیشرانه ها نمی تونیم فعلا واردش بشیم

        موافقم 4
        مخالفم 6
      2. Iman99

        ۱۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        بجاش مرسدس بنز تو فرمول یک یکه تاز و برتر و پیشتازه و حرف اول رو میزنه تو فرمول یک و مگر فقط فراری بتونه باهاش رقابت کنه برتری مرسدس تو فرمول یک با رکورد قهرمانی های پیاپی مرسدس طوری بوده که هیچه هوندا هیچه در برابرش و تو سالاهای اخیر هوندا رو با خاک یکسان کرد و مجبور شدن برای جلوگیری از قهرمانی های پیاپی مرسدس قوانین رو عوض کنن تا یه مدتی تماشاچی بیشتر و درامد بیشتری کسب کنن

        کلا برتری در همه چیز همیشه از آلمان ( اروپا ) و امریکا هست که از همه نظر در همه چیز بهترین و اول هستن و کسی با چیزی به گرد پاشونم نمیرسه تو این مورد هم همینطور همه چیز هم از خودشونه از اول تا بعد از اون بقیه از رو دست اینها نگاه میکنن یه چیزی میزنن ولی اخرشم به گرد پای خودشون کلا نمیرسه

        موافقم 8
        مخالفم 0
  11. TESLA

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ایول به پورشه که همیشه در زمینه معرفی تکنولوژی های جدید در کنار : مرسدس ، تسلا و آئودی پیشتاز هست ، این که چیزی نیست خبر هایی داره میاد که پورشه قصد داره ظرف ۲ سال آینده سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ رو برای محصولاتش عرضه کنه ( توجه داشته باشید اتوپایلوت تسلا سطح ۲ هست و نیاز به نظارت مدام راننده داره ولی سطح ۳ یعنی راننده میتونه با خیال راحت فرمان رو رها کنه و کنترل رو بدست خودرو بسپاره )

    موافقم 12
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا