دوج

مروری بر تاریخچه دوج چارجر، از عضلانی کانسپت 1964 تا برقی 2024

دوج چارجر در نسل جدید خود تحول بسیار بزرگی را تجربه کرده است اما این اولین تحول در تاریخ ۶۰ ساله چارجر نیست.

نظریهٔ تکامل داروین می‌گوید سازگاری پیدا کن یا بمیر. این نظریه نشان می‌داد تنها گونه‌های جانوری که با محیط در حال تغییر خود سازگاری پیدا کردند توانستند زنده بمانند. هرچند خودروها ۲۵ سال بعد از طرح این نظریه متولد شدند اما این اصل در مورد خودروها هم صدق می‌کند و به همین دلیل است که نسل جدید دوج چارجر با پیشرانهٔ الکتریکی و بدون موتور V8 از نو طراحی شده است. این تغییری اساسی برای خودرویی محسوب می‌شود که شخصیت آن کاملاً با فرهنگ بنزین گره خورده است. بااین‌حال، با نگاهی به تاریخچهٔ چارجر می‌توانیم ببینیم که این خودرو چند بار مجبور به تغییر شده و زمانی از یک کوپهٔ بزرگ V8 به یک خودروی جمع‌وجور دیفرانسیل جلو تبدیل شده است.

دوج چارجر کانسپت سال ۱۹۶۴

اولین بار از نام چارجر برای کانسپتی استفاده شد که در پاییز سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. طراحان در این کانسپت که ارتفاع بسیار کوتاهی داشت، با حذف سپرهای کرومی و استفاده از رینگ‌های منیزیومی سعی داشتند بر شخصیت پرفورمنس چارجر تأکید داشته باشند. زیر کاپوت هم پیشرانهٔ افسانه‌ای ۷ لیتری همی قرار گرفته بود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. تنها نمونهٔ این چارجر در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۷۱۵ هزار دلار فروخته شد.

دوج چارجر نسل اول سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷

پیش‌نمایش اولین چارجر تولیدی در سال ۱۹۶۵ با کانسپتی بنام چارجر II ارائه شد. این یک کوپهٔ فست‌بک اسپرت روی پلت‌فرم میان سایز B-Body سدان کرایسلر بود. ویژگی چشمگیر این نسل چراغ‌های جلوی مخفی با جلوپنجره‌ای شبیه خطوط ماشین ریش‌تراشی بود. این چارجر با پیشرانه‌های V8 مختلفی از ۵.۲ لیتری تا ۷ لیتری همی عرضه می‌شد. جالب اینکه چارجر اولین خودروی آمریکایی بود که به اسپویلر عقب مجهز شد. انتهای فست‌بک و شیب‌دار این خودرو باعث بلند شدن عقب ماشین در مسابقات نسکار می‌شد و دوج سعی کرد با نصب اسپویلر چارجر را رام کند.

دوج چارجر نسل دوم سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰

اگر چارجر جدید بخواهد جوانی‌های خود را به دیگران نشان دهد، باید عکس نسل دوم را داشته باشد. این مشهورترین نسل چارجر بود که فرم فست‌بک نسل قبلی را با شکل کوپه با خطوط جذاب شبیه بطری نوشابه جایگزین کرد. این نسل موفقیت بزرگی بین خریداران پیدا کرد و فروش آن شش برابر شد. بااین‌حال، قطعات زیر این پوستهٔ جدید تفاوت چندانی با قبل نداشتند و هنوز هم در صدر لیست موتورها همان پیشرانهٔ همی با ۴۲۵ اسب بخار قدرت قرار داشت اما حالا یک موتور شش سیلندر پایه با ۱۴۵ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شد. جلوپنجرهٔ بزرگ این چارجر هرچند جذاب بود اما خودرو را در پیست کند می‌کرد. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۹ نسخهٔ تولید محدود چارجر ۵۰۰ با جلوپنجرهٔ متعلق به دوج کرونت و شیشهٔ عقب هم‌سطح با بدنه ارائه شد و وقتی این هم جواب نداد نهایتاً چارجر دیتونا متولد شد.

دوج چارجر نسل سوم سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۴

زمانی که دوران طلایی خودروهای عضلانی رو به پایان بود، نسل سوم چارجر معرفی شد. این نسل حالا باید با رقیب داخلی کوچک‌تری بنام چلنجر هم مبارزه می‌کرد که یک سال قبل به بازار آمده بود. در سال اول پیشرانه‌ها همچنان قدرتمند بودند و امکان انتخاب ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخاری همی و ۷.۲ لیتری ۳۹۰ اسب بخاری سه کاربراتوری وجود داشت اما یک سال بعد موتور همی حذف شد و موتور ۷.۲ لیتری هم بسیار ضعیف شد. بااین‌حال، برای خریداران مهم نبود زیرا آن‌ها به طراحی جدید چارجر علاقه‌مند بودند و شخصیت لوکس چارجر که از پرفورمنس تا حدودی فاصله گرفته بود را دوست داشتند.

دوج چارجر نسل چهارم سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸

نسل چهارم چارجر به‌طور کامل به یک کوپهٔ لوکس به سبک فورد تاندربرد تبدیل شد و چیزی برای ارائه به علاقه‌مندان به پرفورمنس نداشت زیرا دوران طلایی ماسل کارها به پایان رسیده بود و دیگر رقبای باقیمانده هم همین مسیر را در پیش گرفته بودند. این نسل از چارجر اما در اصل چیزی جز نسخهٔ ری‌بج شدهٔ کرایسلر کوردوبا نبود. برای این خودرو پکیجی بنام دیتونا ارائه می‌شد که پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و اگزوز دوتایی را به همراه داشت اما تیم‌های نسکار تا سه سال بعد از خاتمهٔ تولید نسل سوم چارجر همچنان از آن استفاده می‌کردند زیرا نسل چهارم جعبه‌ای شکل بشدت در پیست کند بود.

دوج چارجر نسل پنجم سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷

چارجر پس از چهار سال غیبت دوباره بازگشت اما شکوه گذشتگان خود را کاملاً از دست داده بود زیرا چارجر حالا به یک کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلو با پیشرانهٔ چهار سیلندر تبدیل شده بود. این حتی یک خودروی مستقل هم نبود و فقط پکیج پرفورمنسی بود که برای دوج اومنی ارائه می‌شد. ارتقاءهایی که پکیج چارجر برای اومنی به همراه داشت شامل کیت بدنه و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری با ۸۴ اسب بخار قدرت بجای موتور ۱.۷ لیتری ۷۰ اسب بخاری می‌شد که از فولکس‌واگن گرفته شده بود. بااین‌حال، بعداً شرایط کمی بهتر شد زیرا چارجر حالا به‌عنوان مدلی مستقل در نظر گرفته شد و نسخه‌های شلبی هم ارائه شدند. نمونه‌های اولیهٔ چارجر شلبی از نسخهٔ تقویت‌شدهٔ موتور ۲.۲ لیتری استفاده می‌کردند اما در سال ۱۹۸۵ یک نسخهٔ توربو ارائه شد که با ۱۴۶ اسب بخار قدرت پرفورمنس بهتری را فراهم می‌کرد. قوی‌ترین چارجر این نسل هم شلبی GLHS نام داشت که در سال ۱۹۸۷ ارائه شد و در کارخانهٔ خود شلبی با ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌شد.

دوج چارجر R/T کانسپت سال ۱۹۹۹

پس از حدود یک دهه بی‌خبری، دوج در سال ۱۹۹۹ از نام چارجر برای یک کوپهٔ چهاردر چشمگیر استفاده کرد که به‌خوبی فرم نمادین نسل دوم را مدرن کرده بود. این خودرو همچنین به پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 مجهز شده بود که با سوخت CNG کار می‌کرد و ۳۲۵ اسب بخار قدرت داشت. متأسفانه اما چارجر R/T فقط یک کانسپت بود و تولید نشد اما حداقل نشان داد که دوج به بازگرداندن چارجر فکر می‌کند.

دوج چارجر نسل ششم سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰

دوج سرانجام در سال ۲۰۰۶ چارجر را در قالب سدانی بر اساس پلت‌فرم LX کرایسلر ۳۰۰ بازگرداند. هرچند پیشرانه‌های پایهٔ این خودرو ۲.۷ لیتری و ۳.۵ لیتری V6 بودند اما موتورهای V8 هم قابل سفارش بود. قوی‌ترین نسخهٔ این نسل SRT8 نام داشت که از پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V8 همی با ۴۲۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و ظرف تنها ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

دوج چارجر نسل هفتم سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳

هرچند در نسل هفتم شاهد احیای روحیهٔ چارجر دههٔ ۶۰ بودیم اما در نسل هفتم الهام گیری از طراحی‌های گذشته هم به این ترکیب اضافه شد. بدنهٔ چارجر جدید نسل دوم را به یاد می‌آورد و چراغ‌های سراسری عقب شبیه چارجر مدل‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ بودند. در این نسل پرفورمنس هم بهبود پیدا کرد اما پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۱۵ بود که چارجر با معرفی نسخهٔ ۷۰۷ اسب بخاری هلکت کاملاً دیوانه شد. دوج اما به این هم قانع نبود و بعداً در نسخهٔ هلکت ردآی قدرت را به ۷۹۷ اسب بخار افزایش داد.

دوج چارجر نسل هشتم سال ۲۰۲۴

چگونه خودرویی با تاریخچهٔ ۶۰ ساله را می‌توان در سال ۲۰۲۴ همچنان زنده نگه داشت؟ دوج معتقد است این کار باید با حذف پیشرانه‌های V8 همی و ارائهٔ چارجر الکتریکی انجام شود. این حرکت جسورانه‌ای است که قطعاً همهٔ طرفداران با آن موافق نخواهند بود اما خبر خوب اینکه پرفورمنس هنوز هم سرلوحهٔ کار چارجر است و برای اولین بار این خودرو در دو نسخهٔ کوپه و سدان تولید می‌شود. علاوه بر این، خوشبختانه چارجر را هنوز هم می‌توان با پیشرانهٔ بنزینی خرید. نسخهٔ بنزینی با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو در دو سطح قدرت ۴۲۰ و ۵۵۰ اسب بخار ارائه می‌شود درحالی‌که قوی‌ترین نسخهٔ الکتریکی چارجر ۴۹۶ اسب بخار قدرت دارد. در آینده نیز نسخه‌ای حتی قوی‌تر با نام بنشی ارائه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۹ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (981 ديدگاه)

    نسل ششم رو بیشتر از همه دوست دارم

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      نسل دوم و ششم

      موافقم 12
      مخالفم 0
  2. POUYAN

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    نسل پنجم نه تنها توهین به چارجر بلکه توهین به کل کلاس ماسل کارها و توهین به خودروسازی آمریکا بوده.

    موافقم 21
    مخالفم 0
    1. مهدی عبدالله پور

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      هرچی اومدن جلو تر البته نظر منه و احترام میزارم به بقیه نظر ها اما هرچی اومدن جلو تر زشت تر شدن

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. ⭐️ شهدای تیز پرواز ⭐️

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    🇮🇷✅️ سلام آقای دهقان و آقای اشتری از شما میخوایم یه سری مقاله مفصّل و جامع از جت F-4E فانتوم که به دست خلبانان بی ادّعا و متواضع نیروی هوایی که به واقع ناجی ایران در زمان حمله وحشیانه عراق به کشورمون ایران بود و هنوزم کارآمد هست منتشر کنید(شامل تارخچه،چگونگی ساخت ، انواع ماموریت،عملیات ها ، امکانات و کارایی ، کابین و…) منتظر پاسخ شما هستم ، مرسی 🇮🇷✅️

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3273 ديدگاه)

      واقعا حیف شد که جت های بروز تو کشورمون نیومد
      خیلی خلبان های خوبی رو داریم و داشتیم که واقعا قدرشونو نمی‌دونیم و ندونستیم

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. ⭐️ شهدای تیز پرواز ⭐️

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        جدا حیف ، قهرمانان واقعی اینا هستن که اصلا دنبال خودنمایی و مطرح شدن نبوده و نیستن و نه کسی که با پول گرفتن چارتا مدال بدرد نخور ورزشی گرفته وهی هم دم از کمبود امکانات و پاداش میزنه و اصلا هم نمیدونه که اگه شهدا نبودن اصلا کشوری وجود نداشت که اون بخواد به خودش افتخار الکی کنه….. .

        موافقم 9
        مخالفم 7
  4. ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3273 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/Dodge-Charger-9.jpg
    این نسلش من بیشتر دوست دارم بقیه هم خوبنا ولی این خیلی خوشگله

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. دوج چارجر نسل سوم

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش یه دوج چارجر نسل سوم داشته باشم برم یه جا خارج شهر و خلوت مانور بدم راستی تو ایران هست؟چنده؟

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      انگشت شمار
      بالای ۳ یا۴میلیارد درنظر داشته باش
      قیمت نداره کلا

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. Oxygen

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    چارجر الکتریکی شبیه چارجر نسل دوم طراحی شده

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. ar-ma-n

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    امیدوارم که کاری که با وایپر کردن با این افسانه نکن و
    سخت ک چارجر افسانه بخواد الکترونیک باشید یا وی 6

    امیدوارم که نسخه های خاص با v8 بیاد بیرون ولی میدونم که نمیکنه این کار و خب این ضرر بزرگی به صنعت خودروسازی آمریکا البته از اون طرف دارن تشویق میکنن مردم آمریکا به الکترونیکی و برقی .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. خاص

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    نسل دوم، سوم، ششم و هفتم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. MOHAMMAD.DEMON

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    طراحی نسل هشت به عنوان یک علاقمند به چارجر خیلی میپسندم
    طراحیش بازگشت به نسل دو هستش اصیل و مدرن
    خوشحالم که سعی در کوچک کردن اندازه ها و تناسبات نکردن ، خوشحالم که ماستنگ معیاری برای بروز بودن انتخاب نکردن
    اینکه برقی شده هیچ گله ای ندارم چون اجباری هست که اگه بهش تن بدی تکامل پیدا می‌کنی
    اگه مقاومت کنی و نه بگی عقب میمونی و از دور میوفتی . کلا راضی ام
    و می‌دونم در طی این نسل استراتژی چند سال گذشته و نسل قبل تکرار میکنن یعنی بروز رسانی تداومی و اصولی
    موفقیت این ماشین با تیمی که پشتش هست تضمین شده هستش

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. جرمی کلارکسون

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    نسل هفتم ❤️💯💪

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Galant.VR4(JDM)

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    شما فقط نسل سوم رو ببین اینه ماسل‌کار واقعی نماد آمریکا 7 لیتر الکی نیست ابهت فقط نسل 3

    موافقم 8
    مخالفم 0
  12. Taha Ayoobi

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    خیلی برام سواله که توی سال 1970 به بعد توی آمریکا چه اتفاقی رخ داد
    اصلا برام قابل توجیه نیست که چارجر که تریلی اسمشو نمی‌کشه یه زمان با قیافه نسل 5 تولید میشده
    الان که آخرین نسل رو در کنار بقیه میبینم، خیلی عالیه
    فقط بازم میمونه دوتا مشکل، چراق ها و موتور وی 8
    به نظرم هنوز جا داشت این دوتا رو نگه داره چون هنوز اونقد همه ماشین ها الکتریکی نشدن
    ولی بدنه عالی
    خیلی مقاله خوب بود، اگه بشه برای چلنجر رو هم بذارید

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. OM.01

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (404 ديدگاه)

      (خیلی برام سواله که توی سال 1970 به بعد توی آمریکا چه اتفاقی رخ داد اصلا برام قابل توجیه نیست که چارجر که تریلی اسمشو نمی‌کشه یه زمان با قیافه نسل 5 تولید میشده)

      جواب سوال شما در ویکی پدیا موجود هست
      https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D9%84_%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B3

      اگه بحران نفتی رخ نمی‌داد اون سال ها خیلی از برندهایی که الان می‌شناسیم نبودن و البته تاریخ جور دیگه ای نوشته می‌شد بحران نفتی تاثیر قابل توجه ای در دهه 70 در سرتاسر زمین داشت

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        تشکر واقعا 🙏

        موافقم 2
        مخالفم 0
  13. امیر

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نسل اول عجب چیز حقیه ولی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    راستی دقت کردین نسل ششم شبیه هیلمن اونجر طراحی کردن در عقبشو ؟ عملا دوج اونجر یجورایی همون کرایسلر اونجر بود . فقط با اسم دوج . اینجا هم فرم طراحی در عقبش این شکلیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. abbas

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    چیزی ک ب وضوح میشه درک کرد تو همین تاریخ ی برند
    وقتی که رقیب نداشته باشی متاسفانه محکوم به فنایی
    دقیقا تو سال های ۷۵ تا ۸۷ بخاطر نبود ماسل کارها… این برند هم دیگ تو اوج نبوده
    رقابت تو کار باعث پیشرفت و خلق ایده و نوآوری میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      دقیقا عباس
      https://www.pedal.ir/magazine/cold-weather-range-test/
      من توی این پست یه کامنتی گذاشته بودم که میگفتم آمریکا داره چین رو میگردونه
      یکی گفت مگه آمریکا مریضه که بخواد برای خودش رقیب بسازه
      جوابش دقیقا حرف شماس

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. ابوالفضل

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (175 ديدگاه)

    عاشق نسل دومم ، کاش میتونستم یکیش رو داشته باشم 🥲
    نسل شش از نزدیک ابهتش بیشتره
    نسل هفت هم فوق‌العاده است
    لطفا مقالات اینچنین از بقیه ماسل کارها بذارید 🙏🏻

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. mehran

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    داداشا شما از کجا متوجه میشین پیامتون رو توپدال جواب دادن ، من اعلان نمیاد ،لطفا بگین اینو میام میگردم نگاه میکنم ،تو مجازی ناشیم یکم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      برا منم اعلان نمیاد
      اصلا نمیدونم باید بیاد یا نه
      من خودم تو مقاله ها میچرخم چک میکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Mazda

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)
  19. Taha Ayoobi

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    اگه نسل هشت با موتور همی میومد… .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا