صنایع هوایی

ایر نیوزلند اولین مشتری هواپیمای برقی در سفرهای منطقه‌ای

دنیای هوانوردی و استفاده از هواپیمای برقی پتانسیل‌های فراوانی دارد و ایر نیوزلند نیز می‌خواهد از این فرصت استفاده کند. با همدیگر می‌خواهیم نگاهی به برنامه‌های جالب این شرکت در بکارگیری یک محصول بدون آلایندگی جدید داشته باشیم.

اگرچه فرصت‌های فراوانی در صنعت هوانوردی وجود دارد اما یکی از بخش‌هایی که هواپیماهای برقی می‌توانند تأثیری میان‌مدت داشته باشند حمل‌ونقل منطقه‌ای است. پوشش فواصل کوتاه با هواپیمای بدون آلایندگی یکی از اهداف استارت آپ هایی همچون Eviation است. این شرکت سازنده هواپیمای برقی آلیس بوده و ایر نیوزلند نیز می‌خواهد از این هواپیما برای کاهش آلایندگی خود استفاده کند.

هواپیمای آلیس اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۹ معرفی شد و امسال نیز پرواز آزمایشی خودش را انجام داد. این هواپیمای نه‌نفره و آرام می‌تواند با هر بار شارژ مسافت ۲۸۸ کیلومتری را با سرعت ۴۸۱ کیلومتر در ساعت بپیماید. این توانایی‌ها کاملاً با برنامه نسل بعدی هواپیمای ایر نیوزلند هماهنگی دارد چراکه هدف آن دستیابی به سفرهای هوایی بدون آلایندگی است. طبق این برنامه، در آینده هواپیماهای مرسوم جای خود را به نمونه‌های هیدروژنی و برقی خواهند داد. مدیرعامل Eviation می‌گوید:

پروازهای منطقه‌ای بخش بزرگی از مسیرهای ایر نیوزلند را تشکیل می‌دهند. هواپیمای برقی آلیس روشی مؤثر برای کاهش آلایندگی این سفرهاست و حمل‌ونقل هوایی را متحول می‌سازد و از اهداف برنامه بدون آلایندگی ایر نیوزلند پشتیبانی می‌کند.

ایر نیوزلند به دنبال خرید ۲۳ فروند هواپیمای آلیس است. مدیرعامل این شرکت اظهار می‌دارد:

برنامه هواپیمای نسل بعد ما نشان دهنده تعهد چشمگیر به تولید هواپیمای پایدار و حمایت از زیرساخت‌های موردنیاز برای کاهش آلایندگی پروازهای داخلی ماست. هواپیمای برقی آلیس با برنامه ما کاملاً هماهنگی دارد و از تکنولوژی اثبات شده که برای پروازهای کوتاه‌مدت بهینه می‌شود سود می‌برد.

نظر شما درباره هوانوردی بدون آلایندگی با استفاده از قوای محرکه برقی چیست؟ آیا استفاده از باتری های سنگین وزن در این نوع هواپیماها مشکل ساز نخواهد بود؟ نگرانی های مربوط به شعاع حرکتی و زمان شارژ باتری ها چگونه رفع خواهند شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    واقعا متوجه نمیشم این هجرت با عجله از سوخت های فسیلی به برق رو
    واقعا این همه برق قراره از کجا تامین شه؟

    موافقم 28
    مخالفم 7
    1. DoctoR

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      داداش شما اگه تهران زندگی میکنی در پنجرت رو باز کن و از آلایندگی درون سوز های شهر عشق کن

      موافقم 36
      مخالفم 6
      1. phonix

        ۲۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        جهت اطلاعت علت او دوده ها ماله سوختن مازوت توی نیروگاه و عدم استاندارد بودن سیستم های کارخانه جاته:)
        در خارج حتی دود خروجی کاخونه ها هم باید یه سری استاندارد رو داشته باشه
        مثلا بعضی ها با قرار دادن صفحه دو قطبی و القا کردن الکترون ها کربن موجود در گاز خروجی کارخونه هارو جمع میکنن و اون رو میفروشن به شرکت هایی که ازش استفاده دارن مثل لاستیک اسزی ها همین قدر پاک و پیشرفته البته حمل و نقل هم تاثیر داره ولی نه انقدر که جناب عالی می فرمایید

        موافقم 21
        مخالفم 6
        1. DoctoR

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1036 ديدگاه)

          اگر تمام برق از سوزوندن مازوت تامین بشه باز هم مسافت طی شده خودرو الکتریکی به تولید آلاینده کمتره و نسبت بنزین هم حساب کنی هامر الکتریکی با اون همه عظمت مصرفش شاید درحد پراید باشه

          موافقم 16
          مخالفم 4
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          از صحبت شما استفاده می کنم و یک نکته برای آلودگی هوا می گم
          مازوت که در بعضی نیروگاه ها الان استفاده می شه، تاثیر بسیار کمی در آلودگی هوای امروز تهران و مشهد و اصفهان داره
          مشکل اصلی خودروها و موتورسیکلت‌های پرمصرف با آلایندگی بالا هستند

          موافقم 30
          مخالفم 2
        3. محمدرضا

          ۲۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1068 ديدگاه)

          دقیقا آقای اشتری درست میگه .
          این داستان مازوت و… برای گمراه کردنِ و اگر تمام خودرو های تهران برقی بشه تهران بهترین هوارو داره نگران برق هم نیاشید با نصف هزینه یارانه بنزین میشه تمام برق خودرو های الکتریکی ایرانو تامین کرد.
          فقط نیروگاه های مازوت سوز رو باید در بیابان ها بسازند.که ایران زیاد داره.

          موافقم 15
          مخالفم 1
      2. Amir

        ۲۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (109 ديدگاه)

        خودرو های ما دارن هوا رو الوده میکنن
        از استانداردهای جهانی عقب ترند و سوختمون واقعا بی کیفیته یورو ۴ تو جایگاه نیس واقعا
        ولی سوال من تامین این انرژیه
        چون تولید برق از اب و باد و خورشید اون بازدهی که سوزوندن سوخت های فسیلی داره رو ندارن
        از چاله در نیایم تو چاه بیفتیم ؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. حسن

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      از همجوشی هسته ای
      همون تکنولوژی که دنیا ۲۰ ساله شدید دنبالشه.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. حسین دهمرد

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    سوخت هیدروژن و سلول سوختی واسه این جور هواپیماها بهتره.چون به راحتی میشه تو فرودگاه هیدروژنش رو تامین کرد.

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. محمدرضا

      ۲۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      هزینه استهلاک و نگهداریشون خیلی کاهش پیدا میکنه .هزینه نگه داری هواپیما شخصی به شدت بالاست

      موافقم 7
      مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا