بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
اولش این ها چی هستش که دارین میسازین ها.شرکت های خودرو سازی ایران به فکر بول هستند نه به فکر کیفیت.به امید روزی که رقابت جهانی باBMW و BENZ داشته باشیم(در خواب و رویا)
دوست عزیز شما ناراحتی,نخرش,ماشین به این زیبای و جاداری!!!به خدا این کاردستی تون رو نشون خارجیا ندین!!به خدا مصرف کننده این وسیله حتما یک انسان هست الکی از بین نبرید این هموطنان عزیز مون رو !!اخه تصور بکنین تصادف این رو با یک هوو نه اصلا یک نیسان زامیاد!!دلتون میاد!!
سلام دوستان خیلی بی انصافی نکنید توی محصولات وانت در ایران یک وانت کم مصرف که کوچک و تردد راحت تری داشته باشد برای عده خاصی از متقاضیان خالی بود. الان تنوع محصول بهتر شده کسانی که نه یک کارهای بسیار سنگین و پر مشقت دارن با وانت زامیاد سخت پرمصرف ولی در عوض بسیار قوی و پرقدرت میتوانند انجام دهند و خیلی ها هم یک مشاغل سبک تری دارند و کارشان هم به غیر از وانت انجام نمیشه و در اون شلوغی های بازار یک وانت کوچک و کم مصرف که براحتی تردد با آن آسان باشد نیاز دارند این محصول که قرار نیست جایگزین تمام وانت های کشور باشد بهر حال تنوع محصولات نیاز ها را برطرف میکند.
پراید حیوان نجیبی است، اینهمه فک و پوزشو تغییر دادن هیچی نگفت حالا هم که حمال شده بدبخت، دو روز دیگه هم بازار با کمبود تراکتور مواجه شه سایپا همینو تراکتور میکنه میشه پرایدکتور
عزیزم عرفان جان اینا اگه خرشون از کره گی دم داشت یه ماشین باحال تولید میکردند نه اینکه مال کیاموتور رو کپی کنن.کیاموتور لیاقت داشت خودشو کشید بالا اما اینا هنوز تو جاده خاکی کیاموتور دارن جولون میدن.
به این میگن خودروساز از یه ماشن ده نوع محصول تولید می کنه. از تجربه تولید پیکان نهایت استفاده رو کردن این سنت تولید خودرو در ایران کماکان ادامه دارد … تجربه بعدی چیست؟
اندر توصیف پراید: گر چه گاهی قاتل جانی پراید/بینمت اکنون به هر جا و مکان/جانشین خوب پیکانی پراید/بس که محکم هستی و صفت و قوی/مثل تانک جنگی میمانی پراید/اغنیا سوی فراری میروند/درد ماها را تو درمانی پراید/هر کجا باشد ژیان یا که رنو/توی آنجا مثل سلطانی پراید/دارد اکنون اصغری و آتقی/مریم و مش مهدی و مانی پراید/یا که دارد بندری و ساوه ای/سیستانی و خراسانی پراید/گر که از مادر زنت سیری هنوز/هدیه اش کن بی پشیمانی پراید/من خجالت میکشم از وصف تو/بس که داری حسن پنهنی پراید…..
سلام داشتم نظر ها رو میدیدم دیدم همه اتفاقه نظر دارن که خودروهای داخل بی کیفیته ولی چون مردم مجبورن میخرن.. سال 1349 مدیران هیوندا کره اومده بود ایران با دیدن شرکت ایران خودرو کف کرده بودن روحت شاد شاه چی ساختی ماهم …………….
اینا همهش حرفه … بزارید وقتی اومد بیرون ببینید چقدر از همین ملت میرن میخرن … آقا ، برادر ، دوست عزیز نخــــــــــــــــــرید … تا کی میخواین این جور رو تحمل کنین آخه … مگه جون آدم کشکـــــــــــــــــــــــه ؟!؟!؟!؟!؟!؟
نجیب
۲۳ دی ۱۳۹۱اولش این ها چی هستش که دارین میسازین ها.شرکت های خودرو سازی ایران به فکر بول هستند نه به فکر کیفیت.به امید روزی که رقابت جهانی باBMW و BENZ داشته باشیم(در خواب و رویا)
hoji
۲۵ دی ۱۳۹۱دوست عزیز شما ناراحتی,نخرش,ماشین به این زیبای و جاداری!!!به خدا این کاردستی تون رو نشون خارجیا ندین!!به خدا مصرف کننده این وسیله حتما یک انسان هست الکی از بین نبرید این هموطنان عزیز مون رو !!اخه تصور بکنین تصادف این رو با یک هوو نه اصلا یک نیسان زامیاد!!دلتون میاد!!
سیدحسن
۲۳ دی ۱۳۹۱سلام دوستان
خیلی بی انصافی نکنید
توی محصولات وانت در ایران یک وانت کم مصرف که کوچک و تردد راحت تری داشته باشد برای عده خاصی از متقاضیان خالی بود.
الان تنوع محصول بهتر شده
کسانی که نه یک کارهای بسیار سنگین و پر مشقت دارن با وانت زامیاد سخت پرمصرف ولی در عوض بسیار قوی و پرقدرت میتوانند انجام دهند
و خیلی ها هم یک مشاغل سبک تری دارند و کارشان هم به غیر از وانت انجام نمیشه و در اون شلوغی های بازار یک وانت کوچک و کم مصرف که براحتی تردد با آن آسان باشد نیاز دارند
این محصول که قرار نیست جایگزین تمام وانت های کشور باشد
بهر حال تنوع محصولات نیاز ها را برطرف میکند.
ahmad0311
۲۳ دی ۱۳۹۱فرغون جدیدبه بازارامدبخریدوکشته شوید
hoji
۲۵ دی ۱۳۹۱میگم سایپای عزیز بیا و اس یو وی با کوپه و کبرولت پرایدم تولید کن وروی سنگ پا رو ببر!!!
ahmad0311
۲۳ دی ۱۳۹۱فرغونی که آئودی را زیرپاله میکند
Yashar
۲۳ دی ۱۳۹۱ماشین مش مندلی نه بوغ داره نه صندلی صندلیهاش فنر داره نشستنش خطر داره…
از همون موقع داشتن ذهنمونو برای خرید پراید اماده میکردن
علی
۲۵ دی ۱۳۹۱تا کی باید این فرغونارو هم قیمت تویوتا بخریم بعدشم بریم بمیریم باهاشون ای خدا منو ببر دیگه کم اوردم.
اسی
۲۳ دی ۱۳۹۱فقط میتونم بخندم
عرفان
۲۳ دی ۱۳۹۱به عنوان یک ایرانی واقعا متاسفم…
مهدیه
۲۳ دی ۱۳۹۱نظر ما هیچ اهمیتی برای استعمارگران داخلی نداره.ه ه ه .
anur
۲۳ دی ۱۳۹۱پراید حیوان نجیبی است، اینهمه فک و پوزشو تغییر دادن هیچی نگفت حالا هم که حمال شده بدبخت، دو روز دیگه هم بازار با کمبود تراکتور مواجه شه سایپا همینو تراکتور میکنه میشه پرایدکتور
مهدی میرزایی
۲۳ دی ۱۳۹۱به نظر من بهترین گزینه در میان وانت بار هایی این تیپی منظورم پراید و پیکان و روآ
النوده .
علي
۲۴ دی ۱۳۹۱تغییر تو خودرو های که حتی خودمون نه ساختیم افتخار نیست
حسین
۲۵ دی ۱۳۹۱پس شرکن های تیونینگ درشون رو گل بگیرن دیگه؟؟
عرفان
۲۴ دی ۱۳۹۱آقایووووووووون..؟؟؟
شایعه کردن بعد از وانت (ناکار). پراید شاسی بلندم تو راهه..!! راسته ه ه ه….؟؟
یک ایرانی
۲۴ دی ۱۳۹۱خر همون خره فقط کار شرکت سایپا شده پالونش را عوض کردن.وبه مردم بدبخت انداختن اون هم به چه قیمتی؟
ع.ن
۲۴ دی ۱۳۹۱سلام
دوستان؟
نظراتتونو خوندم و کلی خندیدم
به عنوان یک دیزاینر(طراح) از تک تک ملت ایران پوزش میطلبم…
جواد
۲۴ دی ۱۳۹۱قدرتش 68الاق بی بیخار
کاشکی
۲۴ دی ۱۳۹۱ر……. آقا این فرقون همون مزدا ۱۰۰۰ سابقه خودمونه البته از نوع فیس لیفت
وای بر سایپا و ایران خودرو افسوس…..
مهدی
۲۵ دی ۱۳۹۱عزیزم عرفان جان اینا اگه خرشون از کره گی دم داشت یه ماشین باحال تولید میکردند نه اینکه مال کیاموتور رو کپی کنن.کیاموتور لیاقت داشت خودشو کشید بالا اما اینا هنوز تو جاده خاکی کیاموتور دارن جولون میدن.
حسین
۲۵ دی ۱۳۹۱اقایون کسی می دونه که این چراغ در سقفش داره یا اونم با نصفه ی عقب سقف حذف شده؟؟؟
مهمان
۲۵ دی ۱۳۹۱به این میگن خودروساز از یه ماشن ده نوع محصول تولید می کنه. از تجربه تولید پیکان نهایت استفاده رو کردن این سنت تولید خودرو در ایران کماکان ادامه دارد …
تجربه بعدی چیست؟
علیرضا
۲۵ دی ۱۳۹۱دوستان تبریک میگم
حالا کمپانیه وانت سوپر دیوتی با این رقیب جدید چه راهکاری رو پیش میگیره ؟
محمد حسن
۲۵ دی ۱۳۹۱سایپا مطمئن
سر پیچ تمایل به خارج شدن داره
بارمناسب پنبه
قدرت موتور=CG125
نظر کارشناسی:مناسب برای پیک نیک های صنعتی
وصال
۲۵ دی ۱۳۹۱اندر توصیف پراید:
گر چه گاهی قاتل جانی پراید/بینمت اکنون به هر جا و مکان/جانشین خوب پیکانی پراید/بس که محکم هستی و صفت و قوی/مثل تانک جنگی میمانی پراید/اغنیا سوی فراری میروند/درد ماها را تو درمانی پراید/هر کجا باشد ژیان یا که رنو/توی آنجا مثل سلطانی پراید/دارد اکنون اصغری و آتقی/مریم و مش مهدی و مانی پراید/یا که دارد بندری و ساوه ای/سیستانی و خراسانی پراید/گر که از مادر زنت سیری هنوز/هدیه اش کن بی پشیمانی پراید/من خجالت میکشم از وصف تو/بس که داری حسن پنهنی پراید…..
سام
۲۵ دی ۱۳۹۱سلام
داشتم نظر ها رو میدیدم دیدم همه اتفاقه نظر دارن که خودروهای داخل بی کیفیته ولی چون مردم مجبورن میخرن.. سال 1349 مدیران هیوندا کره اومده بود ایران با دیدن شرکت ایران خودرو کف کرده بودن روحت شاد شاه چی ساختی ماهم …………….
محمد
۲۵ دی ۱۳۹۱پراید معمولی با 3نفر آدم به زور راه میره وای به حال وانتش که بخواد چندین تن بار ببره
مهران
۲۵ دی ۱۳۹۱اقایونی که اینها رو طراحی میکنند چه فکری در رابطه با مردم میکنن
مهران
۲۵ دی ۱۳۹۱بهتر نیست طراحی خودروها رو به بخش خصوصی بسپارند.
مجید
۲۵ دی ۱۳۹۱فرغون ایرانی برای حمل بار
reza
۲۵ دی ۱۳۹۱این محصول نشانگر اوج گستاخی خودروسازان نسبت به مصرف کننده و حقوق اوست.
حسين
۲۵ دی ۱۳۹۱کاش حداقل مصرف بنزینش کمتر بود و بدنش محکمتر!!!
و ظرفیتش به نیم تن می رسید و ایمنی هم داشت!!
احسان
۲۵ دی ۱۳۹۱اینا همهش حرفه …
بزارید وقتی اومد بیرون ببینید چقدر از همین ملت میرن میخرن …
آقا ، برادر ، دوست عزیز نخــــــــــــــــــرید …
تا کی میخواین این جور رو تحمل کنین آخه …
مگه جون آدم کشکـــــــــــــــــــــــه ؟!؟!؟!؟!؟!؟