سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. نجیب

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولش این ها چی هستش که دارین میسازین ها.شرکت های خودرو سازی ایران به فکر بول هستند نه به فکر کیفیت.به امید روزی که رقابت جهانی باBMW و BENZ داشته باشیم(در خواب و رویا)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hoji

      ۲۵ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز شما ناراحتی,نخرش,ماشین به این زیبای و جاداری!!!به خدا این کاردستی تون رو نشون خارجیا ندین!!به خدا مصرف کننده این وسیله حتما یک انسان هست الکی از بین نبرید این هموطنان عزیز مون رو !!اخه تصور بکنین تصادف این رو با یک هوو نه اصلا یک نیسان زامیاد!!دلتون میاد!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سیدحسن

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان
    خیلی بی انصافی نکنید
    توی محصولات وانت در ایران یک وانت کم مصرف که کوچک و تردد راحت تری داشته باشد برای عده خاصی از متقاضیان خالی بود.
    الان تنوع محصول بهتر شده
    کسانی که نه یک کارهای بسیار سنگین و پر مشقت دارن با وانت زامیاد سخت پرمصرف ولی در عوض بسیار قوی و پرقدرت میتوانند انجام دهند
    و خیلی ها هم یک مشاغل سبک تری دارند و کارشان هم به غیر از وانت انجام نمیشه و در اون شلوغی های بازار یک وانت کوچک و کم مصرف که براحتی تردد با آن آسان باشد نیاز دارند
    این محصول که قرار نیست جایگزین تمام وانت های کشور باشد
    بهر حال تنوع محصولات نیاز ها را برطرف میکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ahmad0311

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فرغون جدیدبه بازارامدبخریدوکشته شوید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hoji

      ۲۵ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      میگم سایپای عزیز بیا و اس یو وی با کوپه و کبرولت پرایدم تولید کن وروی سنگ پا رو ببر!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ahmad0311

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فرغونی که آئودی را زیرپاله میکند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Yashar

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    ماشین مش مندلی نه بوغ داره نه صندلی صندلیهاش فنر داره نشستنش خطر داره…
    از همون موقع داشتن ذهنمونو برای خرید پراید اماده میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۵ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تا کی باید این فرغونارو هم قیمت تویوتا بخریم بعدشم بریم بمیریم باهاشون ای خدا منو ببر دیگه کم اوردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. اسی

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط میتونم بخندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عرفان

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به عنوان یک ایرانی واقعا متاسفم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدیه

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نظر ما هیچ اهمیتی برای استعمارگران داخلی نداره.ه ه ه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. anur

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پراید حیوان نجیبی است، اینهمه فک و پوزشو تغییر دادن هیچی نگفت حالا هم که حمال شده بدبخت، دو روز دیگه هم بازار با کمبود تراکتور مواجه شه سایپا همینو تراکتور میکنه میشه پرایدکتور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی میرزایی

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بهترین گزینه در میان وانت بار هایی این تیپی منظورم پراید و پیکان و روآ
    النوده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علي

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تغییر تو خودرو های که حتی خودمون نه ساختیم افتخار نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۵ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      پس شرکن های تیونینگ درشون رو گل بگیرن دیگه؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. عرفان

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آقایووووووووون..؟؟؟
    شایعه کردن بعد از وانت (ناکار). پراید شاسی بلندم تو راهه..!! راسته ه ه ه….؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یک ایرانی

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (493 ديدگاه)

    خر همون خره فقط کار شرکت سایپا شده پالونش را عوض کردن.وبه مردم بدبخت انداختن اون هم به چه قیمتی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ع.ن

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    دوستان؟
    نظراتتونو خوندم و کلی خندیدم
    به عنوان یک دیزاینر(طراح) از تک تک ملت ایران پوزش میطلبم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. جواد

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قدرتش 68الاق بی بیخار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کاشکی

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ر……. آقا این فرقون همون مزدا ۱۰۰۰ سابقه خودمونه البته از نوع فیس لیفت
    وای بر سایپا و ایران خودرو افسوس…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    عزیزم عرفان جان اینا اگه خرشون از کره گی دم داشت یه ماشین باحال تولید میکردند نه اینکه مال کیاموتور رو کپی کنن.کیاموتور لیاقت داشت خودشو کشید بالا اما اینا هنوز تو جاده خاکی کیاموتور دارن جولون میدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حسین

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    اقایون کسی می دونه که این چراغ در سقفش داره یا اونم با نصفه ی عقب سقف حذف شده؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهمان

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به این میگن خودروساز از یه ماشن ده نوع محصول تولید می کنه. از تجربه تولید پیکان نهایت استفاده رو کردن این سنت تولید خودرو در ایران کماکان ادامه دارد …
    تجربه بعدی چیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان تبریک میگم
    حالا کمپانیه وانت سوپر دیوتی با این رقیب جدید چه راهکاری رو پیش میگیره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد حسن

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایپا مطمئن
    سر پیچ تمایل به خارج شدن داره
    بارمناسب پنبه
    قدرت موتور=CG125
    نظر کارشناسی:مناسب برای پیک نیک های صنعتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. وصال

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اندر توصیف پراید:
    گر چه گاهی قاتل جانی پراید/بینمت اکنون به هر جا و مکان/جانشین خوب پیکانی پراید/بس که محکم هستی و صفت و قوی/مثل تانک جنگی میمانی پراید/اغنیا سوی فراری میروند/درد ماها را تو درمانی پراید/هر کجا باشد ژیان یا که رنو/توی آنجا مثل سلطانی پراید/دارد اکنون اصغری و آتقی/مریم و مش مهدی و مانی پراید/یا که دارد بندری و ساوه ای/سیستانی و خراسانی پراید/گر که از مادر زنت سیری هنوز/هدیه اش کن بی پشیمانی پراید/من خجالت میکشم از وصف تو/بس که داری حسن پنهنی پراید…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سام

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام
    داشتم نظر ها رو میدیدم دیدم همه اتفاقه نظر دارن که خودروهای داخل بی کیفیته ولی چون مردم مجبورن میخرن.. سال 1349 مدیران هیوندا کره اومده بود ایران با دیدن شرکت ایران خودرو کف کرده بودن روحت شاد شاه چی ساختی ماهم …………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    پراید معمولی با 3نفر آدم به زور راه میره وای به حال وانتش که بخواد چندین تن بار ببره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهران

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقایونی که اینها رو طراحی میکنند چه فکری در رابطه با مردم میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مهران

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهتر نیست طراحی خودروها رو به بخش خصوصی بسپارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مجید

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فرغون ایرانی برای حمل بار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. reza

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این محصول نشانگر اوج گستاخی خودروسازان نسبت به مصرف کننده و حقوق اوست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسين

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    کاش حداقل مصرف بنزینش کمتر بود و بدنش محکمتر!!!
    و ظرفیتش به نیم تن می رسید و ایمنی هم داشت!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. احسان

    ۲۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینا همهش حرفه …
    بزارید وقتی اومد بیرون ببینید چقدر از همین ملت میرن میخرن …
    آقا ، برادر ، دوست عزیز نخــــــــــــــــــرید …
    تا کی میخواین این جور رو تحمل کنین آخه …
    مگه جون آدم کشکـــــــــــــــــــــــه ؟!؟!؟!؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا