بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
این بدبخت که یخچال بیاد پشتش کمکش میشکنه!!!!حالا بارم بزنی و کولرم بگیری!!!اها فهمیدم این وانت نحش کشه کسایی که جونشون رو با مدل سواری پراید از دس میدن
از نظر ظاهری خودروی خنده داریه. واقعاً متأسفم. انگار عجله ای و برای رفع تکلیف طراحی کردن. نیمه ی جلویی ماشین هیچ تغییری نسبت به مدل سدان نداره. چطور طراحان سایپا تشخیص دادن که این بخش از خودرو هم در مدل سدان و هم وانت میتونن یکسان باشن و این بخش از نظر زیبایی با هر دو مدل سازگار باشه؟! یعنی اسطوره ی طراحین!!!
از نظر ظاهری خودروی خنده داریه. واقعاً متأسفم. انگار عجله ای و برای رفع تکلیف طراحی کردن. نیمه ی جلویی ماشین هیچ تغییری نسبت به مدل سدان نداره. چطور طراحان سایپا تشخیص دادن که این بخش از خودرو هم در مدل سدان و هم وانت میتونن یکسان باشن و این بخش از نظر زیبایی با هر دو مدل سازگار باشه؟! یعنی اسطوره ی طراحین!!!
ماشین به این خوبی چرا بد میگن !!!! فقط چندتا مشکل خیلی جزئی داره اونم اینه که بار نمیتونه ببره میشه جای زنبیل ازش استفاده کرد تازه 65 اسب بخار قدرت داره فکر کن 65 تا !!!!!!!!!
اوایل که سمند اومد مردم از قیافش مخصوصا عقبش و بزرگ بودنش خوششون نمیومد بعدا عادت کردند یا وقتی 206 صندوقدار اومد هیچ کس از اون صندوق بزرگش خوششون نمیومد وقتی اومد تو خیابون عادی شد یا تیبا که قیافه ی خیلی ضایعی داره همه اوایل از این ماشینا بدشون میومد ولی بعدا خریدن سیاست شرکت های خودرو ساز ایرانی اینطوریه که سری اول ماشین هارو خوب میسازن تا مشتری جلب شه سری های بعدشو آشغال درست میکنن به قول شاعر: گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست….
خدااااااااااااااااا جون هرکی که میپرستی(!) نسل پراید رو از ایران ببر ما نخوایم خودروسازیمون بومی شه کیو باید ببینیم آخه اینه ملی شدن؟؟؟؟؟؟؟؟ فردا نیم متر از تهش میکنن میگن پراید کوپه 161 پس فردا نیم متر بالاتر میبرنش میگن پراید شاسی 171 ول کنین این مسخره بازیا رو…
بعد الان طراحی انجام دادن؟ شما طراحی رو چی تعریف میکنین؟بعضی دوستان میگن سایپا طراحی کرده! کدوم طراحی؟ یه پرایدو از وسط نصف کردن بعدشم چسبوندن یه جعبه بهش اسمش طراحیه؟
خیلی هم شیک و با کلاسه.ببینین چه فروشی هم بکنه.میگین نه صبر کنین پیش فروشش شروع بشه بعدش ببینین چه جوری 2 روزه سایتش بسته می شه.تازه دم در سایپا صف می کشیم که اگه می شه گرونترش کنین اما فروشش رو نبندین!
واقعا آدم باید خیلی بدبخت باشه که بره اینو بخره اگه من اونقدر بدبخت بشم میرم پیکان وانت میخرم نه این آشغالو البته چیز چیز فرقی نداره ماکه جنس خوب نداریم باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم مثل رییس جمهورمون که اول فکر میکردیم بد ولی حالا فهمیدیم بدتره
پراید به زور سرنشیناش رو حمل میکنه حالا وانتش هم اومده.واقعاسایپا یا دارن مردم رو مسخره میکنن یا طراحها هیچی حالیشون نیست .ولی به نظرم برای حمل پشمک بشه ازش استفاده کرد؟؟؟؟؟
الان ما بسیار شدیدتر از گذشته تحریم هستیم!! اگر ما تولید داخلی نداشته باشیم و فقط از خارج وارد کنیم(با تعرفه صفر)اون وقت به خاطر فشار بیشتر به ما کارخانه های خارجی را از معامله با ما خیلی بیشار از الان منع می کنند تا ما تسلیم شویم! پس باید تولید داخل داشته باشیم!!حتی اگر هرسال ورشکست شوند!!
حالا می خواهیم تولید کنیم: با توجه به تحریم اول به ظرفیت داخلی نگاه می کنیم می بینیم که شرکت ها شرکت های مونتاژ کننده بودند که تکنولوژی طراحی و تولید را نداشته اند!و تکنولوژی ساخت قالب یا دستگاه های خط تولید رو هم نداشته اند!!بعد از انقلاب تا دهه ی 70 شرکت ها در خدمت جنگ بودند یا تعطیل بودند!یعنی از سال 58تا66 انگار شرکتی نبوده!!البته پیشرفت هایی صورت گرفته در همان فاصله ،امانباید جز تاریخ اون شرکت ها حساب کرد !! چون در حالت عادی برای کارخانه های غیر نظامی در زمان جنگ مشکلات زیادی پیش می اید و حتی ممکن است کارخانه در زمان جنگ تبدیل به مزرعه ی گندم شود! بعد از سال 66 باز هم ما تحریم بودیم که هزینه ی خرید جنس را چند برابر می کرد(مثلا یه قطعه ی هواپیما رو به 3 برابر قیمت می فروختند)و در بخش انتقال تکنولوژی هم شرکت های خارجی اصلا علاقه ای به این کار نداشته اند! مگر اینکه…!!! پس تا همین جا که گفتم شاهد بعضی مشکلات بودید که این وضعیت دولت را مجبور می کرد تا بازار را انحصاری کند تا سرمایه گذار در این بخش سرمایه گذاری کند و سود کند !!وگرنه سرمایه گذار سرمایه گذاری نمی کرد و کارخانه ای تاسیس نمیشد !!که بماند در ایران خصوصی سازی چقدر کم بود و با این بازار انحصاری باز هم ضرر در کارخانه ها پیدا می شد!!و بماند کمبود بعضی از متخصصان!! تازه با این همه مشکل و مشکلات دیگر که هست، در واقع بازار زیاد هم انحصاری نیست! چون در فروش قطعات به خودروساز هم همین مشکلات(چند برابر قیمت فروشی)وجود دارد و… بعد با سرمایه گذاری زیاد و کار و کوشش ایرانی و در حد ایرانی(منظورم در حد ساعت مفید کار در کارخانه ایرانی)در سال 82یا83سمند به دنیا امد که این یعنی شما بتوانی یک خودرو را طراحی کنی بر پایه ی یک پلتفرم و بعد از طراحی به تولید انبوه!! برسانی و بعد ببینی مشکلات خودرو چیست؟؟که معمولا در دنیا کسی این کار ها را تنهایی نمی کند!! مثلا شرکت بویینگ موتور را به یک شرکت سفارش می دهد و قطعات الکترونیکی را به یک شرکت و…تا یک هواپیما یک دانه ازش تولید شود و بعد به تولید انبوه برسد!! حال اگر شما یک خودرو ساختید و خواستید به تولید انبوه برسانید تازه 5درصد راه را رفته اید و95درصد دیگر از راه باقی مانده!!پس ببینید چقدر کار سختی است!! بعد از سمند پیشرفت ها سریع تر صورت گرفت و با وجود تنبلی ها در کارمند ها والبته برعکس(کارمند هایی با همت های فراوان و کوشش زیاد که ثمرش را گفتم)و هزاران نکته ی دیگر که هزاران برابر این مطلب گفتنش طول می کشد،حالا به اینجا رسیده ایم!
حالا باید چه کنیم؟؟ همش در همه جا بدی های محصولات داخل را بگوییم یا نه همش خوبی هارا بگوییم و بدی هارا به مسئولین و مدیران به طور مخفیانه بگوییم؟؟؟
اصلا من نتیجه گیری نمی کنم،نتیجه گیری با خودتان!! در ضمن اگربخواهم به پیشرفت های بعد از 83 بپردازم(خیلی سطحی و گذرا)خیلی طولانی میشود، فقط در یک کلمه می شود خلاصه ی پیشرفت 83 تا حال را مطلوب دانست و ریزش بماند… و این هم یادتان باشد که تا همین الان خودرو سواری در دید کلی کشور یک کالای لوکس حساب می شود و موضوعات نظامی و مایحتاج مردم خیلی مهمتر هستند!!و انها(موضوعات نظامی و واجب) در اولویت (بودجه تا…)هستند تا خودرو!!!
Scania Savar
۲۹ دی ۱۳۹۱واقعاً که از سایپا دیگه نباید انتظار رفت می گه خارج شدن از پیچ رو مثل وانت های دیگر انتظار داشته باشیم
در کل ماشین خنده داریه
فقط براب خنده
اشکان
۲ بهمن ۱۳۹۱هرچی باشه ازپیکان وانت بهتره
parsa
۲۹ دی ۱۳۹۱پراید چیه که وانتش چی باشه؟!؟!؟!؟!؟!؟
شهرام
۲۹ دی ۱۳۹۱این بدبخت که یخچال بیاد پشتش کمکش میشکنه!!!!حالا بارم بزنی و کولرم بگیری!!!اها فهمیدم این وانت نحش کشه کسایی که جونشون رو با مدل سواری پراید از دس میدن
حسین
۳۰ دی ۱۳۹۱پراید پرفروش ترین ماشینه!
وانتشم …
فقط امیدوارم خر و قاطر گرون نشند!:-)
ash7
۳۰ دی ۱۳۹۱به قول یکی از رفقا:
بوگاتی 1001 اسب بخار داره،این 63 الاق بی بخار داره!
آرتین
۲ بهمن ۱۳۹۱از نظر ظاهری خودروی خنده داریه. واقعاً متأسفم.
انگار عجله ای و برای رفع تکلیف طراحی کردن. نیمه ی جلویی ماشین هیچ تغییری نسبت به مدل سدان نداره. چطور طراحان سایپا تشخیص دادن که این بخش از خودرو هم در مدل سدان و هم وانت میتونن یکسان باشن و این بخش از نظر زیبایی با هر دو مدل سازگار باشه؟!
یعنی اسطوره ی طراحین!!!
آرتین
۲ بهمن ۱۳۹۱از نظر ظاهری خودروی خنده داریه. واقعاً متأسفم.
انگار عجله ای و برای رفع تکلیف طراحی کردن. نیمه ی جلویی ماشین هیچ تغییری نسبت به مدل سدان نداره. چطور طراحان سایپا تشخیص دادن که این بخش از خودرو هم در مدل سدان و هم وانت میتونن یکسان باشن و این بخش از نظر زیبایی با هر دو مدل سازگار باشه؟!
یعنی اسطوره ی طراحین!!!
کیهان
۲ بهمن ۱۳۹۱به نظر من که خیلی مضحکه! قیافش مخصوصا جلوش خنده داره!
محمد احمدی
۲ بهمن ۱۳۹۱به نظرم قبل خرید باید اشهدت بخونی بعد اقدام به سوار شدن کنیم
حامد
۲ بهمن ۱۳۹۱با توکل به خدا سوار شید
احسان
۲ بهمن ۱۳۹۱ماشین به این خوبی چرا بد میگن !!!!
فقط چندتا مشکل خیلی جزئی داره
اونم اینه که بار نمیتونه ببره
میشه جای زنبیل ازش استفاده کرد
تازه 65 اسب بخار قدرت داره فکر کن 65 تا !!!!!!!!!
lol
عرفان
۲ بهمن ۱۳۹۱اوایل که سمند اومد مردم از قیافش مخصوصا عقبش و بزرگ بودنش خوششون نمیومد بعدا عادت کردند یا وقتی 206 صندوقدار اومد هیچ کس از اون صندوق بزرگش خوششون نمیومد وقتی اومد تو خیابون عادی شد یا تیبا که قیافه ی خیلی ضایعی داره
همه اوایل از این ماشینا بدشون میومد ولی بعدا خریدن
سیاست شرکت های خودرو ساز ایرانی اینطوریه که سری اول ماشین هارو خوب میسازن تا مشتری جلب شه سری های بعدشو آشغال درست میکنن
به قول شاعر:
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست….
أريا
۲ بهمن ۱۳۹۱وانت پراید براى زیر-15 سال خوبه که براى رفتن به بازى ماشین بازى میرن
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۱با دیدن این ماشین واقعا ناراحت شدم. ولی متاسفانه مردم ایران مجبورن که بخرن. شاید خود منهم بخرم. امیدوارم روزی بیاد که………..
علی
۳ بهمن ۱۳۹۱به نظر من هر چی باشه از وانت باردوویران خودرو بهتره
پوریا
۳ بهمن ۱۳۹۱خدااااااااااااااااا
جون هرکی که میپرستی(!) نسل پراید رو از ایران ببر
ما نخوایم خودروسازیمون بومی شه کیو باید ببینیم آخه
اینه ملی شدن؟؟؟؟؟؟؟؟
فردا نیم متر از تهش میکنن میگن پراید کوپه 161
پس فردا نیم متر بالاتر میبرنش میگن پراید شاسی 171
ول کنین این مسخره بازیا رو…
علیرضا
۱۱ بهمن ۱۳۹۱داداش تووووووووووووپ گفتی کلی خندیدم
mahdi
۳ بهمن ۱۳۹۱آقا کسی مجبورتون کرده ماشین طراحی کنید؟ بیایید برید دنبال یک کار دیگه چرا خودتونو مسخره میکنید.
JAGUAR
۳ بهمن ۱۳۹۱بعد الان طراحی انجام دادن؟ شما طراحی رو چی تعریف میکنین؟بعضی دوستان میگن سایپا طراحی کرده! کدوم طراحی؟ یه پرایدو از وسط نصف کردن بعدشم چسبوندن یه جعبه بهش اسمش طراحیه؟
عرفان
۴ بهمن ۱۳۹۱کم مونده از حرسم سرمو بکوبمبه میز
jaleb
۴ بهمن ۱۳۹۱همه ی دنیا آپشن ماشینهاشون رو زیاد میکنن، اونوقت ببین اینا چه کار میکنن…
توكلي
۴ بهمن ۱۳۹۱خیلی خیلی خیلی خطرناک ونامناسبه
pouya
۴ بهمن ۱۳۹۱خیلی هم شیک و با کلاسه.ببینین چه فروشی هم بکنه.میگین نه صبر کنین پیش فروشش شروع بشه بعدش ببینین چه جوری 2 روزه سایتش بسته می شه.تازه دم در سایپا صف می کشیم که اگه می شه گرونترش کنین اما فروشش رو نبندین!
mahdi
۴ بهمن ۱۳۹۱واقعا آدم باید خیلی بدبخت باشه که بره اینو بخره اگه من اونقدر بدبخت بشم میرم پیکان وانت میخرم نه این آشغالو البته چیز چیز فرقی نداره ماکه جنس خوب نداریم باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم مثل رییس جمهورمون که اول فکر میکردیم بد ولی حالا فهمیدیم بدتره
ahmadreza
۴ بهمن ۱۳۹۱پراید به زور سرنشیناش رو حمل میکنه حالا وانتش هم اومده.واقعاسایپا یا دارن مردم رو مسخره میکنن یا طراحها هیچی حالیشون نیست .ولی به نظرم برای حمل پشمک بشه ازش استفاده کرد؟؟؟؟؟
سینا
۴ بهمن ۱۳۹۱پدرم بازنشسته سایپا ،میگه همکاراش میگفتند ماشین خوبیه ولی برای وانت بودن خییییییییلی ضعیف ،میگه بچه ها میگن پشتش یک گاز میزاری از سربالایی بالا نمیره!
M
۴ بهمن ۱۳۹۱تو کدوم اسباب بازی فروشی میفروشنش؟
هر کی میدونه به ما هم بگه
محمد مهدی
۴ بهمن ۱۳۹۱پراید چیه که وانتش چی باشه ؟!
واقعا ملت میخوان با این بار بزنن ؟!
تعجب داره !
ابراهیم
۴ بهمن ۱۳۹۱جالبه
حُسین
۵ بهمن ۱۳۹۱الان ما بسیار شدیدتر از گذشته تحریم هستیم!!
اگر ما تولید داخلی نداشته باشیم و فقط از خارج وارد کنیم(با تعرفه صفر)اون وقت به خاطر فشار بیشتر به ما کارخانه های خارجی را از معامله با ما خیلی بیشار از الان منع می کنند تا ما تسلیم شویم!
پس باید تولید داخل داشته باشیم!!حتی اگر هرسال ورشکست شوند!!
حالا می خواهیم تولید کنیم:
با توجه به تحریم اول به ظرفیت داخلی نگاه می کنیم
می بینیم که شرکت ها شرکت های مونتاژ کننده بودند که تکنولوژی طراحی و تولید را نداشته اند!و تکنولوژی ساخت قالب یا دستگاه های خط تولید رو هم نداشته اند!!بعد از انقلاب تا دهه ی 70 شرکت ها در خدمت جنگ بودند یا تعطیل بودند!یعنی از سال 58تا66 انگار شرکتی نبوده!!البته پیشرفت هایی صورت گرفته در همان فاصله ،امانباید جز تاریخ اون شرکت ها حساب کرد !!
چون در حالت عادی برای کارخانه های غیر نظامی در زمان جنگ مشکلات زیادی پیش می اید و حتی ممکن است کارخانه در زمان جنگ تبدیل به مزرعه ی گندم شود!
بعد از سال 66 باز هم ما تحریم بودیم که هزینه ی خرید جنس را چند برابر می کرد(مثلا یه قطعه ی هواپیما رو به 3 برابر قیمت می فروختند)و در بخش انتقال تکنولوژی هم شرکت های خارجی اصلا علاقه ای به این کار نداشته اند! مگر اینکه…!!!
پس تا همین جا که گفتم شاهد بعضی مشکلات بودید که این وضعیت دولت را مجبور می کرد تا بازار را انحصاری کند تا سرمایه گذار در این بخش سرمایه گذاری کند و سود کند !!وگرنه سرمایه گذار سرمایه گذاری نمی کرد و کارخانه ای تاسیس نمیشد !!که بماند در ایران خصوصی سازی چقدر کم بود و با این بازار انحصاری باز هم ضرر در کارخانه ها پیدا می شد!!و بماند کمبود بعضی از متخصصان!!
تازه با این همه مشکل و مشکلات دیگر که هست، در واقع بازار زیاد هم انحصاری نیست!
چون در فروش قطعات به خودروساز هم همین مشکلات(چند برابر قیمت فروشی)وجود دارد و…
بعد با سرمایه گذاری زیاد و کار و کوشش ایرانی و در حد ایرانی(منظورم در حد ساعت مفید کار در کارخانه ایرانی)در سال 82یا83سمند به دنیا امد که این یعنی شما بتوانی یک خودرو را طراحی کنی بر پایه ی یک پلتفرم و بعد از طراحی به تولید انبوه!! برسانی و بعد ببینی مشکلات خودرو چیست؟؟که معمولا در دنیا کسی این کار ها را تنهایی نمی کند!!
مثلا شرکت بویینگ موتور را به یک شرکت سفارش می دهد و قطعات الکترونیکی را به یک شرکت و…تا یک هواپیما یک دانه ازش تولید شود و بعد به تولید انبوه برسد!!
حال اگر شما یک خودرو ساختید و خواستید به تولید انبوه برسانید تازه 5درصد راه را رفته اید و95درصد دیگر از راه باقی مانده!!پس ببینید چقدر کار سختی است!!
بعد از سمند پیشرفت ها سریع تر صورت گرفت و با وجود تنبلی ها در کارمند ها والبته برعکس(کارمند هایی با همت های فراوان و کوشش زیاد که ثمرش را گفتم)و هزاران نکته ی دیگر که هزاران برابر این مطلب گفتنش طول می کشد،حالا به اینجا رسیده ایم!
حالا باید چه کنیم؟؟
همش در همه جا بدی های محصولات داخل را بگوییم یا نه همش خوبی هارا بگوییم و بدی هارا به مسئولین و مدیران به طور مخفیانه بگوییم؟؟؟
اصلا من نتیجه گیری نمی کنم،نتیجه گیری با خودتان!!
در ضمن اگربخواهم به پیشرفت های بعد از 83 بپردازم(خیلی سطحی و گذرا)خیلی طولانی میشود، فقط در یک کلمه می شود خلاصه ی پیشرفت 83 تا حال را مطلوب دانست و ریزش بماند…
و این هم یادتان باشد که تا همین الان خودرو سواری در دید کلی کشور یک کالای لوکس حساب می شود و موضوعات نظامی و مایحتاج مردم خیلی مهمتر هستند!!و انها(موضوعات نظامی و واجب) در اولویت (بودجه تا…)هستند تا خودرو!!!
حامد
۵ بهمن ۱۳۹۱خنده داره .توقع بیشتری نمیشه داشت از خودروسازها