سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. mohammadrezaaaa

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وانت ساختن به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کمککککککککککککک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۲۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      قیمتش کمتر از پرایده!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. موسوی

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا به خیر بگذرونه،به جای اینکه به دنبال طراحی با امنیت وشیک باشیم حتی حاضریم فقط به خاطر پول نه امنیت جانی مردم حتی اتاق فرغون را روی موتور پراید بگذاریم به عنوان وانت!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. moein

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بزنید توی اینترنت:وانت رم…عکساش رو دانلود کنید و بذارید کنار عکس های این پراید وانت(؟)…بعد ببینید چه حسی بهتون دست میده…خیلی باحاله…نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۲۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      عزیزش
      الان که نظر شما رو می خونیم تو اینترنت هستیم!!
      فقط یه سانروف و سیستم رنگ گوجه ای کم داره!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۳۰ دی ۱۳۹۱
        سوابق: (9 ديدگاه)

        من که نگفتم برید توی اینترنت…گفتم بزنید نوی اینترنت! یا همون سرچ کنید…اصلا چه بحثی داریم میکنیم ما!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. ali

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اصلا ادم میمونه چی بگه مایه ابرو ریزی وای خدا عجب کشوری داریم واقعا باید خندید فقط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمدرضا

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ادمو میخندونه خیلی اشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. وحید

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا جای تاسفه!!!!!!ماشین 20 هزار دلاری رو باید توی ایران 130 میلیون بخری اونوقت اقایون طراحی خودرو میکنن مثلا……همینه ایرانی به جای نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. قلی

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرم آوره واقعاً اسم خودتونو گذاشتین ایرانی خیر سرتون باهوشترین مردم دنیایید این چه کوفتیه طراحی کردید بخت ازتون برگرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سهيل

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من فقط موندم با این خورو عجیب الخلقه چی قراره حمل شود ؟ پراید خودش هم می تونه بکشه چه برسه به بار ؟ البته فکر کمم برای حمل مرغ و خروس بد نباشه ولی نباید باهاش شمال شهر رفت چون تو سربالایی ها کارش تمومه .چه خلاقیت هایی داریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سامان

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیشتر از این توقعی نداریم .
    پراید چیه که وانتش باشه ههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عماد

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این چیه سوژه خنده است که !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اردشیر

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا زشته به خدا زشته پراید 7 میلیونی رو دارن میدن 13.500 و حالا دارن مث پژو که اردی ازش درست کردن دارن پرایدو میکنن وانت والله که قباحت داره ایرانی جماعت با غیرت سوار این فرغون بشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ولی علیزاده

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخه نابغه وانت باری باید دیفرانسیل عقب باشه اگه بر عکس بشه پشتش بار بزنی چرخای جلو بالا می زنه وگیرایی و کششی نخواهد داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ARYAN

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این پراید اجب ماشینی هستش پیکان وانت بهتر است تا سایپا 151 نکنه ال 90 وانت هم بزنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدیه

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه.
    ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدیه

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه.
    ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. escalad

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    پراید خودشو نمیتونه بکشه!رفته وانت زده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همه جای دنیا میدونن که ماشینی که برای حمل بار استفاده میشه باید دارای شاسی جداگانه باشدولی متاسفانه هم در این مخلوق عجیب و هم در مخلوق قدیمی ایران خودرو چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم و جالب اینجاست که در کوچکترین وانت تولیدی مزدا(مزدا 1000)این قضیه رعایت شده . در ضمن جالب اینجاست که هیچکس نیست جلوی این تفکرات را بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. kimiya

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدم باید کمی انتقاد پذیر باشه مردم ماشین طراحی می کنن آدم کیف می کنه سایپا ماشین می سازه آدم کف می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حمید

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بهتره قبل تولید انبوه 700 کیلو بار بذارن ترکش وتوی سرا بلندی با شیب زیاد امتحانش کنن اونایی که وانت روندن میدونن چی میگم!!!میشه کلیپ اون خره که گاریش سنگین شده بود خودش تو هوا معلق بود!!!!!!!!افتاد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سوگند

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1. کیسه حمام
    2. بوق دار
    3. بار بر
    4. سیستم بی سی دی ظبت (آپشن)
    5. کارت سوخت
    6. سیستم بلندگو برای فروش سبزی و میوه (آپشن)
    7. سیستم بوق دنده عقب نیسانی
    سایپا 151

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. MOMI

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این پراید اسمش RDSبوده یعنی ریده ی دسته سایپا
    حالا که به تولید رسیده اسمشو گذاشتن کارا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احسان

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خاک انداز سایپا
    شکست خورده قطعی
    حتی ساده ترین ویژگیهای یک وانت را هم نمی تواند داشته باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سیدحسن

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اوه اوه بچه ها من همین الان توی مجله عکس یک پراید 18 چرخ دیدم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. عرفان

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خجالتم خوب چیزیه به مولا….
    ای ملــــــــت ایــــرااان…؟؟؟؟
    نـــخــــریـــــــــدددددد…
    نـــخــــریـــــــــدددددد…
    اولاغ با گاریش شرف داره به (….)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ع.جعفري

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایون نابغه ای که اسم خودشون رو مهندس گذاشتن (چه طراح یا مکانیک و…)که اکثرا هم متاسفانه از مدیران ارشد صنایع خودرو هستن واقعا فهمتون نمیرسه که وانت بایدقدرت موتورش به چرخهای عقب وارد بشه نه اینکه پلوس جلو باشه.البته جای تعجب هم نیست چون اینجا ایرانه و هرکی هرکیه…اگه کسی خواست پولش رو بریزه تو آشغالی و این اعجوبه رو بخره وقتی بار زد مواظب باشه موقع حرکت لنگهای جلوش بالا نره. بابا خیلی نفه…….مین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. بهمن

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باور کنین برای اومدن این وانت به بازار لحظه شماری میکنم چون میخوام ببینم وقتی عقب این وانت بار میذ ارن چجوری چرخهای جلو بالا میان و ماشین نمیتونه حرکت کنه. فقط توروخدا زودتر تولیدش کنین واقعا سوژه برای خنده کم داریم.
    با وجود ماشینی مثل تیبا که با دیدن طراحیش حالت تهوع میگیرم و تحمل دیدنشو ندارم این وانت کارا میتونه خنده دار باشه و تعادل ایجاد کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علیرضا

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    راستی چرا کیا تا به حال نسل جدید پراید رو معرفی نکرده تا مثل بقیه محصولات این خودروساز دهنمون وا بمونه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. میثم

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    به قول طقرل:هی وای من…چیکا کردیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. نعیم

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی نیست بگه مغز متفکر ماشین قحطی بود آخه…
    گیر دادین به این گاری که خودشو زور میکشه .خوب خالیش تو سر بالایی نمی کشه اومدین وانتش کردین.؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. حسن

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خاکوچوک این دیگه چیه؟؟؟؟
    همه میرن طرف مشین های شیک کار ما برعکس!!!! ای خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا