بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
خدا به خیر بگذرونه،به جای اینکه به دنبال طراحی با امنیت وشیک باشیم حتی حاضریم فقط به خاطر پول نه امنیت جانی مردم حتی اتاق فرغون را روی موتور پراید بگذاریم به عنوان وانت!!!!
من فقط موندم با این خورو عجیب الخلقه چی قراره حمل شود ؟ پراید خودش هم می تونه بکشه چه برسه به بار ؟ البته فکر کمم برای حمل مرغ و خروس بد نباشه ولی نباید باهاش شمال شهر رفت چون تو سربالایی ها کارش تمومه .چه خلاقیت هایی داریم.
واقعا زشته به خدا زشته پراید 7 میلیونی رو دارن میدن 13.500 و حالا دارن مث پژو که اردی ازش درست کردن دارن پرایدو میکنن وانت والله که قباحت داره ایرانی جماعت با غیرت سوار این فرغون بشه؟
خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه. ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم
خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه. ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم
همه جای دنیا میدونن که ماشینی که برای حمل بار استفاده میشه باید دارای شاسی جداگانه باشدولی متاسفانه هم در این مخلوق عجیب و هم در مخلوق قدیمی ایران خودرو چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم و جالب اینجاست که در کوچکترین وانت تولیدی مزدا(مزدا 1000)این قضیه رعایت شده . در ضمن جالب اینجاست که هیچکس نیست جلوی این تفکرات را بگیره.
بهتره قبل تولید انبوه 700 کیلو بار بذارن ترکش وتوی سرا بلندی با شیب زیاد امتحانش کنن اونایی که وانت روندن میدونن چی میگم!!!میشه کلیپ اون خره که گاریش سنگین شده بود خودش تو هوا معلق بود!!!!!!!!افتاد…
1. کیسه حمام 2. بوق دار 3. بار بر 4. سیستم بی سی دی ظبت (آپشن) 5. کارت سوخت 6. سیستم بلندگو برای فروش سبزی و میوه (آپشن) 7. سیستم بوق دنده عقب نیسانی سایپا 151
آقایون نابغه ای که اسم خودشون رو مهندس گذاشتن (چه طراح یا مکانیک و…)که اکثرا هم متاسفانه از مدیران ارشد صنایع خودرو هستن واقعا فهمتون نمیرسه که وانت بایدقدرت موتورش به چرخهای عقب وارد بشه نه اینکه پلوس جلو باشه.البته جای تعجب هم نیست چون اینجا ایرانه و هرکی هرکیه…اگه کسی خواست پولش رو بریزه تو آشغالی و این اعجوبه رو بخره وقتی بار زد مواظب باشه موقع حرکت لنگهای جلوش بالا نره. بابا خیلی نفه…….مین.
باور کنین برای اومدن این وانت به بازار لحظه شماری میکنم چون میخوام ببینم وقتی عقب این وانت بار میذ ارن چجوری چرخهای جلو بالا میان و ماشین نمیتونه حرکت کنه. فقط توروخدا زودتر تولیدش کنین واقعا سوژه برای خنده کم داریم. با وجود ماشینی مثل تیبا که با دیدن طراحیش حالت تهوع میگیرم و تحمل دیدنشو ندارم این وانت کارا میتونه خنده دار باشه و تعادل ایجاد کنه.
mohammadrezaaaa
۲۶ دی ۱۳۹۱وانت ساختن به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کمککککککککککککک
حسين
۲۶ دی ۱۳۹۱قیمتش کمتر از پرایده!!
موسوی
۲۶ دی ۱۳۹۱خدا به خیر بگذرونه،به جای اینکه به دنبال طراحی با امنیت وشیک باشیم حتی حاضریم فقط به خاطر پول نه امنیت جانی مردم حتی اتاق فرغون را روی موتور پراید بگذاریم به عنوان وانت!!!!
moein
۲۶ دی ۱۳۹۱بزنید توی اینترنت:وانت رم…عکساش رو دانلود کنید و بذارید کنار عکس های این پراید وانت(؟)…بعد ببینید چه حسی بهتون دست میده…خیلی باحاله…نه؟
حسين
۲۶ دی ۱۳۹۱عزیزش
الان که نظر شما رو می خونیم تو اینترنت هستیم!!
فقط یه سانروف و سیستم رنگ گوجه ای کم داره!!
moein
۳۰ دی ۱۳۹۱من که نگفتم برید توی اینترنت…گفتم بزنید نوی اینترنت! یا همون سرچ کنید…اصلا چه بحثی داریم میکنیم ما!
ali
۲۶ دی ۱۳۹۱سلام اصلا ادم میمونه چی بگه مایه ابرو ریزی وای خدا عجب کشوری داریم واقعا باید خندید فقط
احمدرضا
۲۶ دی ۱۳۹۱ادمو میخندونه خیلی اشغاله
وحید
۲۶ دی ۱۳۹۱واقعا جای تاسفه!!!!!!ماشین 20 هزار دلاری رو باید توی ایران 130 میلیون بخری اونوقت اقایون طراحی خودرو میکنن مثلا……همینه ایرانی به جای نمیرسه
قلی
۲۶ دی ۱۳۹۱شرم آوره واقعاً اسم خودتونو گذاشتین ایرانی خیر سرتون باهوشترین مردم دنیایید این چه کوفتیه طراحی کردید بخت ازتون برگرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سهيل
۲۶ دی ۱۳۹۱من فقط موندم با این خورو عجیب الخلقه چی قراره حمل شود ؟ پراید خودش هم می تونه بکشه چه برسه به بار ؟ البته فکر کمم برای حمل مرغ و خروس بد نباشه ولی نباید باهاش شمال شهر رفت چون تو سربالایی ها کارش تمومه .چه خلاقیت هایی داریم.
سامان
۲۶ دی ۱۳۹۱بیشتر از این توقعی نداریم .
پراید چیه که وانتش باشه ههههههههههه
عماد
۲۶ دی ۱۳۹۱این چیه سوژه خنده است که !
اردشیر
۲۶ دی ۱۳۹۱واقعا زشته به خدا زشته پراید 7 میلیونی رو دارن میدن 13.500 و حالا دارن مث پژو که اردی ازش درست کردن دارن پرایدو میکنن وانت والله که قباحت داره ایرانی جماعت با غیرت سوار این فرغون بشه؟
ولی علیزاده
۲۶ دی ۱۳۹۱آخه نابغه وانت باری باید دیفرانسیل عقب باشه اگه بر عکس بشه پشتش بار بزنی چرخای جلو بالا می زنه وگیرایی و کششی نخواهد داشت
ARYAN
۲۶ دی ۱۳۹۱این پراید اجب ماشینی هستش پیکان وانت بهتر است تا سایپا 151 نکنه ال 90 وانت هم بزنند
مهدیه
۲۶ دی ۱۳۹۱خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه.
ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم
مهدیه
۲۶ دی ۱۳۹۱خدایا.ملت سلحشور ایران باید سوار سخیفترین ماشینهای جهان بشه،سلحشور وبقیه شعارها رو باور کنیم یا این قبیل محصولات که توی سطح پایین ترین کشورهای جهان هم پیدا نمیشه.
ایران رتبه اول پیشرفت علم رو داره دیگه اینم نتیجه اش.شانس بیاریم تا چند ماه دیگه رتبه اول جهان رو نیاریم
escalad
۲۶ دی ۱۳۹۱پراید خودشو نمیتونه بکشه!رفته وانت زده
رضا
۲۶ دی ۱۳۹۱همه جای دنیا میدونن که ماشینی که برای حمل بار استفاده میشه باید دارای شاسی جداگانه باشدولی متاسفانه هم در این مخلوق عجیب و هم در مخلوق قدیمی ایران خودرو چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم و جالب اینجاست که در کوچکترین وانت تولیدی مزدا(مزدا 1000)این قضیه رعایت شده . در ضمن جالب اینجاست که هیچکس نیست جلوی این تفکرات را بگیره.
kimiya
۲۶ دی ۱۳۹۱آدم باید کمی انتقاد پذیر باشه مردم ماشین طراحی می کنن آدم کیف می کنه سایپا ماشین می سازه آدم کف می کنه
حمید
۲۶ دی ۱۳۹۱بهتره قبل تولید انبوه 700 کیلو بار بذارن ترکش وتوی سرا بلندی با شیب زیاد امتحانش کنن اونایی که وانت روندن میدونن چی میگم!!!میشه کلیپ اون خره که گاریش سنگین شده بود خودش تو هوا معلق بود!!!!!!!!افتاد…
سوگند
۲۶ دی ۱۳۹۱1. کیسه حمام
2. بوق دار
3. بار بر
4. سیستم بی سی دی ظبت (آپشن)
5. کارت سوخت
6. سیستم بلندگو برای فروش سبزی و میوه (آپشن)
7. سیستم بوق دنده عقب نیسانی
سایپا 151
MOMI
۲۷ دی ۱۳۹۱این پراید اسمش RDSبوده یعنی ریده ی دسته سایپا
حالا که به تولید رسیده اسمشو گذاشتن کارا
احسان
۲۷ دی ۱۳۹۱خاک انداز سایپا
شکست خورده قطعی
حتی ساده ترین ویژگیهای یک وانت را هم نمی تواند داشته باشد.
سیدحسن
۲۷ دی ۱۳۹۱اوه اوه بچه ها من همین الان توی مجله عکس یک پراید 18 چرخ دیدم !!!
عرفان
۲۷ دی ۱۳۹۱خجالتم خوب چیزیه به مولا….
ای ملــــــــت ایــــرااان…؟؟؟؟
نـــخــــریـــــــــدددددد…
نـــخــــریـــــــــدددددد…
اولاغ با گاریش شرف داره به (….)
ع.جعفري
۲۷ دی ۱۳۹۱آقایون نابغه ای که اسم خودشون رو مهندس گذاشتن (چه طراح یا مکانیک و…)که اکثرا هم متاسفانه از مدیران ارشد صنایع خودرو هستن واقعا فهمتون نمیرسه که وانت بایدقدرت موتورش به چرخهای عقب وارد بشه نه اینکه پلوس جلو باشه.البته جای تعجب هم نیست چون اینجا ایرانه و هرکی هرکیه…اگه کسی خواست پولش رو بریزه تو آشغالی و این اعجوبه رو بخره وقتی بار زد مواظب باشه موقع حرکت لنگهای جلوش بالا نره. بابا خیلی نفه…….مین.
بهمن
۲۸ دی ۱۳۹۱باور کنین برای اومدن این وانت به بازار لحظه شماری میکنم چون میخوام ببینم وقتی عقب این وانت بار میذ ارن چجوری چرخهای جلو بالا میان و ماشین نمیتونه حرکت کنه. فقط توروخدا زودتر تولیدش کنین واقعا سوژه برای خنده کم داریم.
با وجود ماشینی مثل تیبا که با دیدن طراحیش حالت تهوع میگیرم و تحمل دیدنشو ندارم این وانت کارا میتونه خنده دار باشه و تعادل ایجاد کنه.
علیرضا
۲۸ دی ۱۳۹۱راستی چرا کیا تا به حال نسل جدید پراید رو معرفی نکرده تا مثل بقیه محصولات این خودروساز دهنمون وا بمونه؟
میثم
۲۸ دی ۱۳۹۱به قول طقرل:هی وای من…چیکا کردیم!!!
نعیم
۲۸ دی ۱۳۹۱یکی نیست بگه مغز متفکر ماشین قحطی بود آخه…
گیر دادین به این گاری که خودشو زور میکشه .خوب خالیش تو سر بالایی نمی کشه اومدین وانتش کردین.؟!!
حسن
۲۸ دی ۱۳۹۱خاکوچوک این دیگه چیه؟؟؟؟
همه میرن طرف مشین های شیک کار ما برعکس!!!! ای خدا