آموزش

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو می‌تواند یک مزیت یا یک دردسر باشد مخصوصاً وقتی‌که بدانید صدها چیز می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن می‌شود باید ترسید و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ می‌شود سورپرایز شوید. با این حال، اگر بیش از ۵ سال از عمر خودروی شما می‌گذرد و مطمئن نیستید که خودرو چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.

Check Engine Light
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده و ۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان می‌گذارد.

۱۰. تعویض انژکتور
fuel injector
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار می‌گیرد و با ۱.۷۵ درصد از تعمیرات در سال ۲۰۱۴ در رتبه ی دهم قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد ته‌نشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل می‌شود.

۹. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس ۱.۹۵ درصد از تعمیرات سال ۲۰۱۴ را تشکیل می‌دهد.

۸. تعویض ترموستات
Thermostat
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سخت‌تری انجام می‌دهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب می‌شود و با ۲.۱۸ درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار می‌گیرد.

۷. تعویض شمع و سیم آن
Spark Plugs
تعویض شمع و سیم‌های آن ۳.۸ درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیم‌های آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته می‌شود و اگر شمع‌ها و سیم‌ها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن می‌شود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری می‌شود که هزینه تعمیر را بالا می‌برد.

۶. تعویض سنسور توده جریان هوا
Mass Air Flow (MAF) Sensor
تعویض سنسور توده جریان هوا با ۳.۵۴ درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیب‌پذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا می‌توان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.

۵. تعویض کوئل
ignition coil
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیم‌های شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با ۳.۵۷ درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار می‌گیرد.

۴. تعویض کوئل ها و شمع‌ها
Replace Ignition Coil and Spark Plug
خرابی کوئل و شمع‌ها با هم به عنوان یک گروه با ۳.۵۸ درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار می‌گیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمع‌ها است.

۳. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن
Inspect for Loose Fuel Cap and Tighten
درپوش سوخت شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل می‌تواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده ۵.۴ درصد از تعمیرات را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به‌تازگی باک خودرو را پر کرده‌اید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.

۲. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید
catalytic converter
مشکل در مبدل کاتالیست با ۵.۸۹ درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایج‌تر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن به‌موقع شمع خودرو به وجود می‌آید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.

۱. تعویض سنسور اکسیژن
Oxygen Sensor
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با ۷.۱ درصد شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت می‌شود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا ۴۰ درصد بیشتر) می‌شود و هزینه ای اضافی به بار می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶۱ دیدگاه‌ها

  1. بیتا

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من یک ام وی ام ۱۱۰اتوماتیک دارم که الان مدتی هست در حین رانندگی چندین بار چراغ چک موتور روشن و بلافاصله با گاز دادن خاموش میشود چندین دفعه هم ماشین خاموش شده که در اون وقتهایی که خاموش میشود چراغ باطری هم روشن میشود با استارت مجدد ماشین روشن میشود شمع باطری فیلتر بنزین تعویض شده در دیاگ هیچ اروری نمیدهد کیلومتر ماشین۳۵هزار

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. آرام

      ۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز خاموش شدن خودرو دلیل بر نقص در سیستم احتراقی یا الکتریکی هست. اگر شمع عوض شده و مشکل پمپ بنزین هم ندارین باید کویل ها و دینام خودرو شما حتما به صورت دقیق بررسی شود. ضعیف بودن دینام میتواند این علایم را داشته باشد.

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. حامد

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حامد
    سلام من یه MG550 دارم که وقتی باک بنزینش خالی میشه چراغ چک روشن میشه و با زدن بنزین بعد چند کیلومتر راه رفتن چراغ چک خاموش میشه (البته وقتی بنزین سوپر میزنم این اتفاق سریعتر میوفته).
    از طرفی گاهی هم یهو چراغ چک روشن میشهو انگار یه ضربه ای به گیربکس میخوره و انگار یهو 200 کیلو بار گذاشتن رو ماشین و ضمنا دنده ثابت روی 3 میمونه و عوض نمیشه….
    مشکل چیه لطفا راهنماییم کنین
    ضمنا وقتی موتور در جا کار میکنه یکم نوسان دور موتور داره
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. حامد

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینو یادم رفت بگم که همین چند شب پیش خیلی راحت باهاش دنده پر میکردم و تا 170 کیلومتر سرعت رو هم باهاش تجربه کردم اما نمیدونم چرا یهو اینجوری میشه؟(MG550)
    نمایندگی یه بار گفت از بنزین هستش یه بار گفت گیربکس مشکل داره (شیر برقیش) یه بار هم گفت کویل …
    موندم چه کنم؟؟؟
    ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. آرام

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوست عزیز مثل همه موارد دیگر کد ارور خودرو شما هم باید خوانده شود و معلوم شود که ارور از چه قطعه ای صادر شده. من بیشتر خودرو های داخل ایران رو نمیشناسم ولی کلیات عملکرد اتومبیلها کماکان یکسان هست. فکر می کنم چون گیربکس اتوماتیک خیلی در ایران شناخته شده نیست بنابراین رفتار و سرویس اون هم خیلی برای صاحبان خودرو آشنا نیست. Transmission kicking و transmission slipping یعنی ضربه زدن گیربکس و سُر خوردن کیربکس همچنین delay shifting یا تاخیر در تعویض دنده دلایل بروز اشکالی در سیستم انتقال نیرو هستند که به عمر گیربکس بستگی داردو هرکدام تعمیرات تخصصی خود را میطلبند. در مورد خودرو شما من توصیه می کنم روغن ترنسمیشن رو به همراه فیلتر داخل پن تعویض کنید. من نمیدونم اصطلاح شیربرقی چی هست اما اگر منظور سالونوید ها باشند شاید با تمیز شدن محفظه گیربکس و تعویض فیلتر اونها هم تمیز شوند و نیاز به تعویض نداشته باشند. البته نظر کارشناسی که روی خودرو شما کار میکند مسلما دقیقتر هست. کیفیت بنزین ربط به عملکرد موتور دارد ولی من هرگز ندیدم روی عملکرد گیربکس تاثیر مستقیم بگذارد. در مورد عدم تعویض دنده هم باید بگم که ممکن هست ماجول کنترل گیربکس یا PCM درست فرمان نمی دهد و در مورد مرسدس c٢٣٠ کمپرسور کوپه از سالهای ٢٠٠١ تا ٢٠٠۵ این اتفاق بسیار معمول هست. ممکن هست اگر این ماجول ریست بشه مشکل حل شود.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حامد

      ۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام مجدد
      ممنونم از راهنماییتون و وقتی که گذاشتین و توضیحاتی که دادین

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. علی

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من ماشین پراید مدل ۸۵ انژکتوری دارم. امروز صبح هنگام روشن کردن دیدم که چراغ چک روشن شده ٫ البته ماشین استارت می خوره ولی روشن نمیشه به هنگام وارد کردن سوییچ و چرخاندن آن تا لحظه قبل استارت زدن یک صدای زوره مانندی هم از موتور میاد مثل اینکه گازی رو خالی کرده باشند ٫ ماشین من تک سوزه ٫ لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ببین ازپمپ بنزین صدانمیده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرام

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز وقتی خودرو قوی استارت میخورد و روشن نمی شود به معنی وجود اشکال در پمپ بنزین و انژکتور و یا ایموبلایزر یا سنسور CPS هست. احتمالات دیگری هم هست که باید با حوصله بررسی شود. صدای تخلیه گاز هم ممکن هست از سیستم انتقال بنزین باشد. به هرحال بعضی از ایرادها باید توسط کارشناس رویت شود تا جواب درست اعلام شود. پیشنهاد می کنم سوکت های استارتینگ داخل موتور را یکبار بررسی کنید.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. فتحی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ام وی ام 550 صفر گرفتم هیچ مشکلی نداره فقط هر بار بنزین میزنم بعد ازمدتی چراغ چک روشن میشه چند بار نمایندگی بردم میگن از بنزین بیکیفیته با دیاگ زدن پاک میشه ایا ربطی به بنزین داره یا نه ؟
    واگه توجاده مسافت طولانی بیام مشکل درست نمیکنه؟ سپاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز کد اروری را که با دستگاه OBD خوانده می شود مهمترین منبع و کلید حل مشکل شماست. اتوموبیل شما آزمایشگاه شیمی نیست که با پایین بودن کیفیت بنزین به شما گزارش بدهد. معمولا در این مواقع vacuum Leak و یا Evaporative Emission ( عدم تعادل در فشار مکش و فرار گازهای تولید شده قبل از رسیدن به موتور) باعث بالا آمدن چک انجین است. در بسیاری از موارد درب باک درست کیپ نمی شود و یا یکی از لوله های انتقال بخار بنزین دچار پارگی هرچند کوچک است و ورود هوا باعث عدم تعادل در فشار مکش می شود. ساده ترین کار این است که سعی کنید اول درب باک را عوض کنید و ببینید باز هم چراغ چک روشن می شود یا خیر. اگر چراغ چک باز هم بالا آمد کد ارور یعنی مثلا P0123 را که دستگاه نشان می دهد را بفرستید سعی می کنم حتما راهنمایی دقیقتری کنم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  7. بهروز

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین پراید دارم هرگاه حرارت ماشین از نصف گذشت فن روشن میشود وهمزمان چراغ چک هم روشن میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آرام

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ممکن است و احتمال دارد رله دور آرام سوخته باشد و رله دور بالا با گرم شدن زیاد موتور فرمان روشن شدن فن را می‌دهد در نتیجه چک انجین بالا می‌آید. دایاگرم برق خودرو را با دقت مطالعه کنید و با متخصص برق اتومبیل ماهر مشورت کنید.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. مصطفی

    ۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک 405 مدل 87 دارم قبل از اینکه استارت بزنم چراغ چک روشن میشه و وقتی ماشین روشن میشه این چراغ خاموش میشه آیا مشکلی وجود دارد یا اینکه طبیعیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. آرام

      ۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      به طور کلی PCM (ماجول های کنترل نیروی محرکه ) یک الگو‌ پیش فرض دارند که اطلاعات دریافتی از سنسورها در هر لحظه با این چارت مقایسه و در صورت مغایرت چراغ چک انجین روشن می شود. وقتی خودرو خاموش است و سوییچ را آن می کنیم معمولا چراغ چک روشن میشود و بعد از شروع به کار موتور ، چک انجین خاموش می شود. این مساله در اتومبیلهای تکنولوژی جدیدتر برطرف شده ولی در مورد خودرو قدیمی طبیعی است.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. عليمردانى

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    اقا سوال داشتم خدمتت
    من پرادو مدل 2013 دارم
    از تهران رفتم تا تبریز
    بعد از تهران تا شمال
    کلا خیلى راه رفته باشم ۵٠٠٠ هزار کیلومتر
    ٢١٠٠٠ کیلومتر برام اضافه شده مشکل چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      مشکل از چندتا چیز ساده میتواند باشد. اول اینکه سنسور تشخیص سرعت اطلاعات درست به PCM نفرستاده. که خیلی بعید هست. دوم چیپ ثبت و پراسس اطلاعات مشکل دارد با این احتمال، ممکن است کسی قبلا سعی در دستکاری کیلومتر کرده ( که متاسفانه در ایران چون جرمی ندارد و در هیچ مرجع رسمی کیلومتر ثبت نمی شود بسیار رایج است) و باعث اختلال در کار ثبت کیلومتر شده. با یک کیلومتر ساز ماهر مشورت کنید و تمام اتصالات چیپ ست را به دقت کنترل نمایید.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. فرامرز

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من یه ۲۰۶ تیپ پنج اس دی مدل ۸۹ دارم جراغ چک روشن شد و شروع به ریپ زدن کرد دیاک زدم مشکل از کویل بود عوض کردم ولی باز وقتی ماشین سرده چراغ چک روشن میشه و ریپ میزنه . با یکبار خاموش کردن ماشین و استارت مجدد و گرم شدن موتور چراغ چک خاموش مشکل برطرف میشه . کویل رو مجدد عوض کردم جنس اورجینال انداختم شمع ها رو هم عوض کردم ولی صب ها که هوا سرده حتما پنج دقیقه باید درجا کار کنه که چک روشن نشه و ریپ نزنه. لطفا راهنمایی کنید .تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      Cold Start Problems معمولا در اتوموبیلها به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. اول مشکلات الکتریکال مثل باطری و شمع و یک سری از سنسور ها. دوم مشکلات بنزین رسانی مثل ضعف پمپ بنزین و انژکتورها و سوم عدم تعادل در مکش یا فشار هوا. در مورد خودرو شما بهتر هست انژکتورها را بررسی کنید. با یک تمیز کننده قوی انژکتور شروع کنید. اگر در ایران در دسترس نیست یا گران هست، از ۱۰۰ سی سی استون برای هر ده لیتر بنزین استفاده کنید. اگر بهتر شد بدانید که باید سیستم انژکتور سرویس شود. برای این کار ویدیو های زیادی در یوتیوب وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. mohsen

    ۱۶ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    ماشین من ساندرو اتومات هستش ۲۹۰۰۰ راه رفته یهوشروع به ریپ زدن کرد ودورموتور افت میکرد ودوباره خوب میشد که یهوچراغ چک روشن شده وهمون حالت رو داره نمیدونم مشکلش چیه چون به موقع همه سرویس هاشو انجام میدم ممنون میشم کمکم کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      کد ارور توسط متخصصی که به سیستم. بنزین وارد است چک شود. معمولا این نوع از علائم مربوط به آلوده بودن سوخت به مایعات غیر قابل سوختن در موتور مثل آب هست. برای سوزاندن آب تنها یک راه وجود دارد و‌آن مخلوط کردن الکل اتانول است. یک کوآرت الکل را در باک بنزین بریزید و سپس تا چایی که میشود باک را پر کنید. برای چند وقت رانندگی کنید تا حجم باک به کمتر از نصف برسد. در صورت نیاز تکرار کنید تا قطرات آب از باک خارج شوند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Majid

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    سانتافه ٢٠١۶ جی دی ای کارکرد ١٢ هزار تا چراغ چک روشن کرده و تو حالت اتومات دنده ٣ دور موتور بیشتر از ٣ بالاتر میره ماشین ضربه میزنه و نمیره ریپ میزنه
    شمع هاشم عوض کردم
    دریچه هواشم تمیز کردم
    اما فایده ای نداشته
    میخوام ببینم علت چیه
    بنزینم معمولی بود ، عوض کردم سوپر ٢ باک ریختم فرقی نداشته
    فقط صدای سر موتور عوض شده و حالت عادی برگشته تقریبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز معمولا هاندای در تمام دنیا پنج سال یا صدهزار کیلومتر وارانتی روی محصولاتش میدهد. بهتر هست به جای آزمایش و خطا به خود شرکت بروید و از آنها بخواهید خودرو را چک کنند و حداقل گزارش کامل به شما بدهند. شرکت هاندای می داند که گیربکس یا موتور چرا در این کیلومتر به مشکل خورده و مسلما جهت رفع آن اقدام می کند. در عین حال پیشنهاد می کنم کد ارور خوانده شود و سطح روغن ترنسمیشن (گیربکس) در زمان کارکرد موتور چک شود ( هرگز با موتور خاموش و سرد چک نشود) و در صورت کمبود حتما با روغن مورد تذکر دفترچه راهنما پر شود.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  14. علي

    ۲۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من EF7 مدل 94 دارم. چراغ چک بعضی اوقات روشن می شود و موتور سه کار می کند که با خاموش روشن کردن موتور درست کار می کند اما چراغ چک روشن است. بعد از مدتی هم چراغ چک چشمک می زند یا خاموش می شود. لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      این علائم مربوط به تمام شدن عمر مفید شمع‌ها و یا یکی از کویل‌ها هست. ابتدا شمع‌ها را عوض کنید و اگر مشکل حل نشد به سراغ کویل‌ها بروید.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  15. معین

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام. پراید مدل ۸۹ دارم. فن دور کند و تند خوب کار میکنند. اما گاهی فن از حالت کند به تند میرود و دوباره به کند می آید و چراغ چک روشن میشود. از آن به بعد دیگر فن روی دور کند کار نمیکند و فقط دور تند میرود و با پایین آمدن دمای آب، فن خاموش میشود. با خاموش کردن ماشین، مجدد فن دور کند و تند به خوبی کار میکنند. اما مجدد پس از مدتی دوباره فن به دور تند رفته و چراغ چک روشن میماند. مقاومت فن، خود فن، مهره فن، رله های دور کند و تند نیز همگی تعویض کرده ام اما باز چراغ چک روشن میشود. لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      همانطور که قبلا هم گفته شده با دستگاه OBD کد ارور را بخوانید هم‌زمان دایاگرم برق خودرو را از گوگل سرچ کنید و پرینت بگیرید. تمام احتمالات و مسیرهای فرمان و کانکشن سوکت‌ها را به دقت بررسی کنید. حتما از مراحل انجام کار یادداشت بردارید مثلا سنسور کنترل دما موتور درست فرمان نمی دهد یا فیوز باکس آسیب دیده یا رطوبت وارد مدار‌ها شده یا مقدار مایع رادیاتور کم است و باعث اختلال در کار سنسورها شده. سعی کنید مرحله به مرحله جلو بروید.
      چند نکته : ۱ هرگز از آب به عنوان تنها مایع خنک کننده استفاده نکنید.
      ۲ مایع خنک کننده دارای گلیکول است پس طعم شیرین دارد همچنین بسیار سمی است و باعث مرگ حیوانات می‌شود . از ریختن آن روی زمین یا مخلوط کردن با منابع آب جاری جدا خوددراری کنید.
      ۳ اگر اطلاعات کمی در مورد نحوه عملکرد خودرو دارید فقط به مرحله بررسی بسنده کنید و اجازه بدهید کارشناس فنی روی خودرو کار کند.
      ۴ داشتن یک دستگاه OBD II برای هر فردی لازم است تا بتواند کد ارور را بخواند و با گوگل کردن آن علل و راه حل مناسب پیدا کند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. علي

    ۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    سمند EF7 من گاهی اوقات معمولا صبح سه کار می کند و چراغ چک چشمک می زند که با خاموش و روشن کردن درست می شود و چراغ چک هم خاموش می شود.
    لطفا راهنمایی کنید.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. محمد

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من کیا اسپورتیج 2008 دارم از اصفهان به تهران رفتم و برگشتم. در اتوبان قم کاشان در مرکز خدمات بین راهی مارال ستاره بنزین زدم و 200 کیلومتر مسافت تا نزدیکی های اصفهان با 140 کیلومتر بر ساعت سرعت آمدم و ناگهان در سربالایی نزدیکای اصفهان چراغ چک روشن شد. سطح روغن موتور و در باک بنزین چک کردم. همه چیز خوب بود. هیچ مشکلی هم توی روشن شدن و تعویض دنده ها ندارد ولی توی رفتن در هر 100 کیلومتر 9 لیتر مصرف ولی بعد از مارال ستاره در هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین مصرف شد. به نظر شما مشکل از چه چیزی هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      کد ارورباید توسط دستگاه خوانده شود و معلوم شود چه قطعه‌ای خطا را ارسال کرده است. حدث و گمان در این مورد منطقی نیست. همچنین متوسط مصرف بنزین امری نسبی است و نه مطلق و بسته به شیب جاده و وزن اضافه روی خودرو و افزایش و کاهش سرعت و شرایط آب و هوایی تغییر می کند. توصیه کلی اینکه بهتر است جهت کاهش مصرف سوخت همیشه سرویس‌ها به موقع انجام شوند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مجید 56

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام خدمت کلیه ی دوستان
    خودروی من سمند 86 دوگانه ی کارخانه هستش یه موردی برام پیش اومده ممنون میشم دوستان راهنمائی بفرمایند.
    مشکل اینه که وقتی پا رو از پدال گاز بر میدارم ماشین کله میزنه و موقع گاز دادن هم اولش کمی کله میزنه بعد شتاب میگیره .ممنون میشم از راهنمائیهاتون .
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      اگر منظور تکان‌های شدید در هنگام شروع به حرکت خودرو می باشد بهتر است دسته موتورها بررسی شوند. توضیح کاملتر بدهید شاید بتوانم راهنمایی بهتری بکنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. حسین سالارزاده

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اف سون مدل ۹۰ دارم چراغ چک ماشین دائم روشن بود تااینکه تعمیراساسی انجام دادم وپس از آن چراغ چک دائم روشن تا بردم پیش مکانیک مجدد وتمام قطعات رو به حالت جایگزین تست کردوقطعات خراب رو تعویض کرد وچراغ چک خاموش شدولی بعداز طی ۲۰کیلومترمسیر مجددروشن شد میخواستم بدونم مشکل ازچیه وراهنماییی کنیدممنونم

    موافقم 5
    مخالفم 2
  20. علمی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام درصفحه داشبورد پراید بعدازخاموش شدن چراغی درصفحه داشبورد روشن میشود شکل آن چراغ یک کلید است که داخل یک مربع قرارگرفته این چه هشداری است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمود

    ۱۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سورن با متور tu5 دارم بار پنجم سنسور اکسیژن و سنسور کیلومتر تعویض کردم بازهم بعد دوروزخطای هردو اینها ظاهر میشه چراغ چک روشن میشه مصرف سوختم بشدت بالا رفته چیکار کنم؟ ایراد ازکجا میتونه باشه؟ ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. آرام

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوستان لطفا در توضیح مشکل جزئیات را ذکر کنند تا راهنمایی دقیق تری ارائه شود. همچنین بدانند که کد هر اروری که دستگاه نشان می دهد باید با توجه به الکتریکال دایاگرم هر مدل خودرو تحلیل شود. بسیاری از خطاهای مورد نمایش معلول چند ارور جنریک در ماجول کنترل قدرت هستند. همان‌طور که گفته شده آزمایش و خطا برای حل مشکل، روشی سنتی است که برای اتومبیل‌های مدرن بجز هزینه‌بری کارایی نخواهد داشت. اگر در موارد خاص کد ارور را بنویسید مسلما راهنمایی دقیق‌تری خواهم کرد. در مورد چراغ شکل کلید که سوال فرمودید باید گفت که معمولا این چراغ بیانگر فعال شدن ایموبلایزر است و قاعدتا جای نگرانی نیست. احتمالا اگر دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید توضیحات کاملی در این مورد ذکر شده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان
    روا سال مدل ۸۹دارم دوگانه زمانی که ماشین سرد هست راحت روشن وصاف کار میکند ولی یک ساعت بعد که گرم شد چراغ چوک روشن میشه وبد کار میکنه البته رو بنزین چندان مشکلی نداره ولی چراغ روشن هست تا اینکه ماشین خاموش شود وسرد شودممنون میشوم راهنمایی بفرمایید تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مقصود

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ضمن عرض خسته نباشید من سمند ای اف سون مدل 91 دارم جدیدا چراغ چک ماشین روشن میشه تا 2 ثانیه دور فن هم تند کار میکنه و بعد خاموش میشه،ترموستات رو سال گذشته تعویض کردم ،البته گاز خود به خود بعضی وقتها میخورد نمی دونم مربوط به این مشکل هست یا نه لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۷ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      میتواند از رله دور تند باشد. رله را تعویض کنید. حتما دایاگرم برق خودرو را مطالعه کنید و سپس به قطعات الکتریکی دست بزنید. بالارفتن دور موتور هم معمولا مربوط به ماجول کنترل تراتل بادی هست. البته شخصا هیچ اطلاعاتی در مورد خودروهای ایران ندارم و صرفا راهنمایی کلی را عرض می کنم. ابتدا با اسپری تمیز کننده ورودی تراتل را تمیز کنید. همچنین کانکتور ها را هم به دقت کنترل کنید. مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگری، ECM هم هر از چندگاهی نیاز به ریست دارد. برای این کار بهتر است ضمن رعایت نکات ایمنی ، دوسر باطری (منفی و مثبت) را از آن جدا کرده و اجازه دهید برای ده دقیقه تا نیم ساعت به همان حالت بماند. برای خالی شدن انرژی الکتریکی و دشارژ سیستم سوییچ چراغ جلو ماشین را در این مدت روی حالت روشن بگذارید. بعد از نیم ساعت، ابتدا درب خودرو را میبندیم ( کلید خارج از خودرو) و سر مثبت را وصل می کنیم و کاملا از محکم بودن آن مطمئن می شویم سپس سر منفی را وصل می کنیم. از روی ساعت یک دقیقه صبر کنید و سپس با کلید درب خودرو را باز و قفل کنید. بشینید و درب را ببندید و سوییچ را در حالت ON( چراغ‌های آمپر روشن شود ولی استارت نزنید) قراردهید. ده دقیقه دیگر هم به همین حالت بدون باز کردن هیچ دربی بگذرد سپس سوییچ را ببندید و خارج کنید و دوباره استارت بزنید. اجازه دهید پنج دقیقه خودرو درجا کار کند (اصلا گاز ندهید و حرکت هم نکنید). مجددا خاموش و روشن کنید و این بار حرکت کنید. این روش برای بیشتر اتومبیل‌های مدرن جهت ریست کلی حافظه خودرو لازم و ضروری است.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  25. فریدون

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    مدتی است به هنگام ترمز گرفتن چراغهای پشت داشبرد روشن میشود مانند هنگامی که چراغها را در شب روشن میکنید که صفحه داشبرد نیز روشن میشود خواهشمندم اگر از دوستان کسی آگاهی دارد راهنمائی بفرمائید.ممنون
    خودرو پژو پارس 86 میباشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. حسین

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام درهنگام رانندگی با ماشین سمند ای اف سون ناگهان چراغ چک ماشین روشن شد که بعد از چند دقیقه مجددا خاموش شد . بفرمایید آیا نیاز به بررسی خودرو وجود دارد یا خیر در ضمن کیلومتر ماشین 8000 می باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      معمولا این حالت در زمان مشکل در Emission control یا همان عدم تعادل در گازهای ورودی به موتور پیش می‌آید. یک نشت کوچک می‌تواند باعث روشن شدن چک انجین شود و به عنوان ارور قابل اغماض چراغ خاموش می شود ولی در حافظه باقی می‌ماند و ممکن است با هربار پر کردن باک این اتفاق بیفتد. در این صورت بهتر است به دنبال منبع نشتی باشید که در این مورد بسیار کوچک و ممکن است به چشم نیاید.از درب باک تا موتور تمام مسیر لوله‌های بخار بنزین را چک کنید. بست‌ها و اتصالات ممکن است شل باشند و یا پارگی یا درز در لوله ها وجود داشته باشد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  27. مهدی

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام پژو 405 مدل 94 یک ماه است چراغ چک روشن است چکار کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. pouya

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من 206 تیپ 2 دارم وقتی بنزین می زنمچراغ چکش روشم میشه الام 2 تا جایگاه عوض کردم ولی باز چراغ چک روشن میشه و ماشین ریپ می زنه تنظیم موتئری بردم میگه سوزن انژگتور کثیف شده کسی می دونه علتش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hossein

      ۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      وقتی بنزین میزنی چراغ چک روشن میشه احتمالا در باک خراب
      گفتن انژکتور کثیف مال صافی بنزینه ازش به اندازه تو ناخون گرد و غبار رد شده دور سوزن جمع شده و سوزن هم کثیف میشه همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. Hossein

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چراغ چکم روشن و خاموش میشه ماشین دور موتور ثابت روی 2چه در حرکت چه در ایستادن در هدف گاز میدی ماشین انگار نفسش گرفته مثل این میمونه داره دنده مرده بری و تند تند ریپ میزنه و صدای اگزوز همه عطسه ماننده با توجه به این که 4800 تک دانه رفته و استوپ موتور هم تمیز کردم ولی یکی دو روز اول ریپ کم تر میخورد کمی فرق کردبعد 2روز به حالت اول خود برگشت و هنوز سرویس اولیه نرفته ایا سرویس اولیه بره حل میشه یا نه ؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. آرام

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوستان عزیز همانطور که قبلا هم اشاره شده ، هنگامی که چراغ چک روشن می شود بهتر است در اولین فرصت کد ارور توسط دستگاه خوانده شود. همچنین تحلیل فریز فریم Freeze Frame توسط متخصص آگاه کمک زیادی به حل ماجرا خواهد کرد. در مورد خودرو شما به نظر میرسد ورودی یا خروجی هوا گرفتگی دارد. به نظر این جانب ممکن است کت کانورتر یا همان کاتالیزور اگزوز دچار گرفتگی شده باشد و این علائم معمولا از نشانه‌های آن است ( در نسل اول نیسان مورانو بسیار شایع است). اگر خودرو شما زیر وارانتی هست و هنوز سرویس اولیه انجام نشده بهتر است هرچه زودتر به نمایندگی مراجعه کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا