چشم اندازخودروهای چینی

جک سانری آرین دیزل؛ مشخصات و قیمت ون چند منظوره در ایران

ون ۶ متری با قابلیت حمل مسافر، جابه‌جایی بار و کمپینگ در طبیعت، گزینه‌ای جذاب برای کاربری‌های متفاوت است. جک سانری در کلاس ون اندازه بزرگ، توسط آرین دیزل مونتاژ می‌شود.

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، توجه چندانی به خودروهای ون دیده نمی‌شود. مردم کشورمان ترجیح می‌دهند برای حمل بار سبک و نیمه سنگین، از وانت‌ها و کامیونت‌ها استفاده کنند؛ درحالی‌که خودروهای کلاس ون نیز قابلیت‌های جالبی دارند. امکان نصب صندلی برای حمل سرنشینان متعدد، عدم نیاز به گواهینامه پایه یک و ارائه‌ی کابین بزرگ با قابلیت استفاده در سفرهای بین شهری، مزیت‌های ون محسوب می‌شوند.

از نظر ابعاد بدنه، می‌توان ون‌ها را به سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد. مدل‌های کوچک از گروه مینی‌ون (MPV) معمولا سه ردیف صندلی دارند و صرفا طول بدنه‌ی بیشتر نسبت به سدان‌های خانوادگی ارائه می‌کنند. ون‌های اندازه متوسط، ۴/۵ تا ۶ متر طول دارند و بیش از دیگر انواع ون، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما ون‌های بزرگ (فول سایز) مثل مرسدس اسپرینتر با ۶ تا ۷ متر طول بدنه، سقف بلند و امکان ایستادن داخل کابین نیز فراهم می‌کنند.

جک سانری را می‌توان با ارفاق در کلاس ون‌های بزرگ قرار داد؛ چراکه طول بدنه‌ی ۶ متر و ارتفاع سقف ۲/۶۴۵ دارد. داخل اتاق نیز، برای فردی با قد ۱/۸۶ متر، امکان ایستادن هست. در قسمت عقب، حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم برای این ون چینی مجاز است. همچنین می‌توان با نصب صندلی، ۱۶ نفر را داخل جک سانری جا داد.

انواع جک سانری آرین دیزل

خودروسازی جک یا جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامه‌ی این برند، حدود ۱۵  سال سابقه‌ در ساخت خودروهای سواری و خانوادگی دیده می‌شود؛ چراکه تاکنون، بر تولید کامیون‌های اندازه‌متوسط تجاری متمرکز بوده است. برخلاف سابقه‌ی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسی‌بلند وجود دارد. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه می‌شود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است.

جک سان رِی (Sunray) از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید می‌شود و خودرویی باسابقه در بازار چین است. این محصول مشابه بسیاری دیگر ون‌های دنیا، نسخه‌های متنوع با ابعاد گوناگون دارد که شامل SW و LW می‌شود. شرکت آرین دیزل پایا، جک سانری نسخه‌ی بزرگ را در ایران مونتاژ می‌کند و ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی ارائه می‌دهد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک سانری

معمولا زیبایی بدنه برای خودروهای کلاس ون، اهمیت چندانی ندارد اما جک سانری، چهره‌ی معقول و عامه‌پسند فراهم می‌کند. این محصول، به وضوح الهام‌گرفته از مرسدس بنز اسپرینتر نسل دوم (تولید ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶) به نظر می‌رسد.

 

جک سانری آرین دیزل نمای اصلی

ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ، تقریبا تمام سپر را پوشش می‌دهند و حس یک خودروی ارزان‌قیمت را منتقل می‌کنند. از سویی دیگر، چراغ‌های بزرگ و هماهنگ با جلوپنجره، ترکیبی هماهنگ برای جک سانری هستند. نوار LED نارنجی‌رنگ در بالای چراغ و خطوط افقی نقره‌ای داخل جلوپنجره، دیگر نکات جالب برای این خودرو محسوب می‌شوند که با کمترین هزینه برای سازنده، نمای بیرونی را بهبود داده‌اند.

از نمای جانبی، الگوبرداری کامل از مرسدس بنز اسپرینتر دیده می‌شود. حالت پنجره در کابین جلو و ادوات سیاه‌رنگ پایین بدنه، مشابه ون آلمانی هستند. برای ورود به قسمت بار، در کشویی با طول ۱۰۲۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۳۵ میلی‌متر وجود دارد که جابه‌جایی اجسام بزرگ یا افراد از بغل را تسهیل می‌کند.

جک سانری آرین دیزل نمای پشت

برای دسترسی پشت، درهای دوگانه با لولا از بغل وجود دارند. خط تزئینی در نمای جانبی تا عقب خودرو کشیده شده است و سادگی در طراحی را کم می‌کند. جایگاه پلاک و فرم سپر نیز قابل قبول به نظر می‌رسد اما حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاه‌رنگ، مشابه نمای روبرو، آزاردهنده است.

در مجموع می‌توان از طراحی جک سان‌ری به عنوان یک خودروی ون برای خدمات عمومی، رضایت داشت. این خودرو در ایران با ابعاد  ۵۹۹۰ و ۲۱۰۰ و ۲۶۴۵ میلی‌متر برای طول و عرض و ارتفاع ارائه می‌شود. فاصله محوری جک سان‌ری، ۳۵۷۰ میلی‌متر است.

طراحی کابین و نمای داخلی جک سانری

دو مدل مسافربر جک سان‌ری، قابلیت حمل ۱۳ و ۱۵ نفر به علاوه‌ راننده را دارند. مدل‌ مخصوص حمل بار (بدون صندلی پشت) فضایی با طول ۳۵۱۵ و عرض  ۱۸۵۰و ارتفاع ۱۸۶۰ میلی‌متر فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه سه صندلی در ردیف جلو خواهد داشت.

جک سانری آرین دیزل نمای کابین

داشبورد با پلاستیک سخت و ترکیب رنگ خاکستری با کِرِم، ارزان‌قیمت و ساده به نظر می‌رسد. نصب دسته‌دنده در بالا (جدای از صندلی‌های جلو)، طرح مرسوم برای ون‌های مختلف است که البته برای جک سان‌ری استفاده شده تا جابه‌جایی افراد داخل کابین، تسهیل شود. در ایران، نسخه‌ی آپشنال مجهز به نمایشگر لمسی و ناوبری ماهواره‌ای مونتاژ شده است که طبیعتا، نسبت به مدل پایه برتری دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی جک سانری

موتور ۲/۸ لیتر توربودیزل برای جک سان‌ری، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای این ون سیستم سوخت‌رسانی و انژکتور بوش آلمان با گیربکس ۶ سرعته دستی ساخت جک چین ارائه می‌شود. وزن خالص جک سانری، ۲۸۷۰ کیلوگرم است و میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر با استاندارد یورو ۵ دارد.

جک سانری آرین دیزل نمای جانبی

سان‌ری حتی برای امارات  هم، با گیربکس اتوماتیک تولید نشده است. نسخه‌ی پایه در روسیه، موتور ۱/۹ لیتر توربودیزل با قدرت ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر دارد که البته به بازار ایران نرسیده است.

از نکات مثبت در توانایی فنی جک سان‌ری، می‌توان به تولید نهایت گشتاور از ۱۸۰۰ دور بردقیقه اشاره کرد. همچنین، شرکت آرین دیزل تضمین کرده است که نسخه‌ی مونتاژ ایران، با گازوئیل موجود در کشورمان تنظیم شده و عملکرد مورد انتظار برای درازمدت را ارائه کند.

امکانات رفاهی و ایمنی جک سانری

کلاچ هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقى درهای جلو، درب کشویى سمت شاگرد، روشنایی روز (دی لایت)، امکان تنظیم ارتفاع روشنایى چراغ جلو با روشن و خاموش اتوماتیک، آینه جانبی برقى، کولر غیرمستقل برای جلو و عقب، بخاری جداگانه برای جلو و عقب، پشتى قابل تنظیم صندلى مسافران، دو کیسه هواى ایمنى برای راننده و شاگرد، آینه عقب ضد انعکاس، نور ایموبلایزر و قفل مرکزى و کروز کنترل،  تجهیزات ارائه شده برای جک سان‌ری هستند.

جک سانری مخصوص حمل بار
جک سانری مخصوص حمل بار با چرخ‌های دوبل در عقب

ترمز ضد ققل ABS با توزیع الکترونیکی EBD، همراه سیستم کنترل تعادل ESC برای جک سان‌ری ارائه می‌شود. این مدل مجهز به چرخ‌های ۱۶ اینچ و تایرهای ۲۱۵ میلی‌متری است. در نسخه‌های مخصوص حمل بار که در بازار چین دیده می‌شوند؛ چرخ‌های دوبل روی محور عقب وجود دارند.

قیمت جک سانری در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

خودروی مشابه نمونه‌ی مونتاژ ایران در روسیه به قیمت ۲۲  تا ۲۵ هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، هزینه خرید جک سانری برای مصرف‌کننده بازار آزاد، بیش از ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۱۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Saeed

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    شبیه ون مرسدس بنز هست

    موافقم 45
    مخالفم 5
    1. امیر

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (51 ديدگاه)

      امروز خیلی اتفاقی یه مقاله دیدم راجب یه ون ایرانی
      که دیدنش خالی از لطف نیست
      https://motoraano.com/column/ikd-mercedes-benz-omg511/

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. MC20

        ۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1615 ديدگاه)

        خدا بیامرزه مهندس فربد زاوه رو … عمر پیرعقل سلیم دراز باد … پژو 206 = تویوتا لندکروزر

        موافقم 16
        مخالفم 7
  2. ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    همینو به قیمت بنز میارن میدن به مردم کسی هم جرعت نمیکنه هیچی بگه

    موافقم 90
    مخالفم 6
  3. AMANTE

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    عاشق ون هستم هم حمل مسافر هم برای مسافرت های خوانوادگی خوبه و همینطور کمپر و باربری ولی حیف که توی ایران قیمت بالایی داره.
    یک زمانی جو گرفته بود و ون ترنسپورتر خریدم و میخواستم کافه ماشینی باز کنم ولی اون زمان اینقدر بند و تبصره جلوم گذاشتن که آخر اش بیخیال شدم.

    موافقم 69
    مخالفم 2
    1. ab0lf4zl

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (176 ديدگاه)

      منم چند سال پول در اوردم و دنبال خرید ون بودم ک کلا همه چی رو ول کنم و برم مسافرت ولی با ی اشتباه کل پس اندازم دود شد رفت

      موافقم 17
      مخالفم 2
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی ساده ون هیوندای خوشگل تره

    موافقم 30
    مخالفم 12
  5. یوسف

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    در این خودروها، چه برای مسافربری استفاده بشن چه برای باربری، مهم ترین فاکتور دوام و قابلیت اطمینان در درازمدته، ون هایی مثل هایس، ترانسپورتر و اسپرینتر این ویژگی رو دارن ولی این جک یه هندونه دربسته به حساب میاد که باید دید یا قیمت دو میلیاردی(چهل هزار دلاری!) چه عملکردی نشون میده.

    موافقم 50
    مخالفم 3
  6. آخری

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این سرویسی هست که باش میریم سر کار و بر میگردیم.
    موتور قوی و شتاب مثل سواری
    اما صندلی های به شدت خشک)انگار رو چوب نشستی) با جای پای خیلی کم
    ردیف عقب که همه فراری هستن ازش.
    بین جک و مکسوس بخاطر راحتی محسوس رو خیلی بیشتر ترجیح میدن

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. Abbas.Lambo

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (875 ديدگاه)

      دوست عزیز،سرویس منم مکسوسه دست کمی از این جک نداره از لحاظ خشکی،حالا خدا نکنه رو اون صندلی بشینی که چرخ ماشین دقیقا زیرشه،یجوری پرتت میکنه سمت سقف که نگو،تو چاله چوله ها و دست انداز هم که دیگه هیچ،از لحاظ خرابی هم که تا این جایی که من تو این چند سال دیدم واقعا آشغاله و راننده ها رو بیچاره کرده،ولی این جک رو تا حالا سوار نشدم نمیدونم،در ضمن هیوندای H هم سوار شدم اونم خشکه،فک کنم این خشکی رو همشون داشته باشن

      موافقم 22
      مخالفم 1
  7. محمد

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ون یعنی ون هایس و ون هایس H2l

    موافقم 15
    مخالفم 4
  8. nimakhosravi

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اصلا از برندای چینی بدم نمیاد ولی این جک یه جوریه اصلا به دل نمی شینه

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. عی

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (49 ديدگاه)

      چون چین هست بهانه میاری اکه صادر کنه اروپا میگی به به چه چه عجب طراحی داره

      موافقم 3
      مخالفم 15
  9. MC20

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    جناب شهروند ساده ، لطفا از انتشار اکانت های فیک ، کامنت های موهن ، نفرت پراکنی ، حب و بغض کودکانه ، افکار سخیف و خام و نسنجیده جلوگیری کنید … سطح کامنت هارو به شدت پایین آوردید … با تشکر ، یک شهروند غیر ساده …

    موافقم 23
    مخالفم 6
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    شهروند ساده تو کیفیت پدال آوردی پایین
    اتفاقا آقای شاهین احمد زادهتو کیفیت پدال تاثیر
    زیادی داشته

    موافقم 7
    مخالفم 5
  11. ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    بسته دعوا نکنید 😐✋

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. محمدرضا

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    آخه ماشین کار و چینی🤣
    باماشین شخصی چینی میشه کنار اومد و لی ماشین کار خیر

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. ab0lf4zl

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (176 ديدگاه)

      دقیقا چند سال همین حرف ها رو برای برندی ک شما عکس پروفایل گذاشتی رو میگفتن . بازار ازاد بحث تعصب توش جایی نداره همه از ی جایی شروع میکنن و ب سطح مورد نظر میرسن

      موافقم 7
      مخالفم 3
  13. سروش

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    خیلی از خطوط اتوبوس واحد هر ۴۵-۵۰ دقیقه اتوبوس میاد. کوچه خیابون ها هم باریکه و رفت و آمد اتوبوس عذاب آوره. به خاطر همین مردم استقبال نمی‌کنن در حالیکه ۱۰۰ هزار خودرو شخصی و اسنپ هر روزه اون مسیر ها رو تردد می‌کنن. به جای اتوبوس واحد تو بعضی مسیرها این ون ها باشه بهتره. به جای ۳-۴ تومن ۱۰ تومن هم کرایه بگیرن ولی هر ۱۰-۱۵ دقیقه بیاد و مردم بتونن روش برای رفتن به سرکار و … حساب کنن!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  14. محمد

    ۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    ون تو ایران جواب نمیده،تو آمریکا چون جمعیت بی خانمان ها زیاده یک عده در خودرو زندگی می‌کنند ویک عده که زندگی بهتری نسبت گروه اول دارن در ون زندگی می‌کنند.
    شرکت های چینی دارن ون های ارزون قیمت و مناسب برای زندگی طراحی می کنند و بی خانمان ها از آنها استقبال می کنند.

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. ۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3305 ديدگاه)

      شما همون شهروند ساده نبودی؟

      موافقم 0
      مخالفم 3
      1. محمد

        ۲ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (626 ديدگاه)

        خیر

        موافقم 0
        مخالفم 2
  15. RIO

    ۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بین این و ون وانا ایران خودرو کدوم بهتره؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3305 ديدگاه)

      ون وانا

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. امیر

    ۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    I’m چرا اینقدر گران کی میتونه بخره چه خبره یک نگاه به حقوق ها بکنید ببیید چه کسانی میتونن از این ون استفاده کنند همه چی برامون ارزو شده

    موافقم 7
    مخالفم 0
  17. علی

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آیا نمایندگی ثبت نام می‌کند شرایط چه جوری هست

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا