تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

در قسمتی دیگر از سری مطالب بررسی خودروهای تولید داخل، امروز به سراغ یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار یعنی تیبا رفته‌ایم.

معرفی تیبا

سایپا تیبا

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال 1387 و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود 10 سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.

طراحی بیرونی

طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست آن‌هم برای یک خودروی ارزان‌قیمت کوچک. درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌طورکلی این سدان ساب‌کامپکت سایپا با چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید 132 قرار گرفته و با کمی اغماض و همین‌طور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست.

طراحی داخلی

طراحی داشبورد تیبا نیز همانند نمای بیرونی هم‌اکنون کاملاً قدیمی و از مُد افتاده به نظر می‌رسد که شاید هیچ جذابیتی نداشته باشد. همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که به‌واقع بی‌کیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آن‌ها به انسان دست می‌دهد! اما بااین‌وجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در رو دری‌ها قسمتی پارچه‌ای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب می‌شود درحالی‌که غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوش‌فرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاک‌کن همچنان از پراید قرض گرفته شده است.

قوای محرکه تیبا

تیبا همان‌طور که در پلت‌فرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان (همان سازندهٔ پیشرانهٔ EF7 ایران‌خودرو) تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از 1300 به 1500 سی‌سی افزایش داده و ضریب تراکم آن‌را هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور 1.5 لیتری تیبا 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است. بااین‌حال این موتور برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.

مزایا و معایب تیبا

برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااین‌وجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد می‌توان به‌عنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سال‌های ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج می‌برد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونه‌های جدید برطرف شده است. از دیگر معایب این سدان کوچک ایرانی نیز می‌توان به کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل اتاق اشاره کرد.

در سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، شاید قیمت مناسب تیبا را بتوان یکی از مزایای عمدهٔ آن دانست که همین امر به فروش بالای آن‌هم انجامیده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و استهلاک کمتر آن خصوصاً در مقایسه با محصولات ایران‌خودرو است. علت این موضوع این است که پایه و اساس تیبا به پراید بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در ایران به کم‌خرجی معروف است. کشش مناسب پیشرانه، فضای داخلی مناسب خصوصاً در قسمت عقب با توجه به کلاس خودرو و توانایی بهتر ترمزها در مقایسه با پراید را نیز می‌توان به‌عنوان دیگر مزایای تیبا نام برد.

تجهیزات، قیمت و رقبا

از خودرویی با قیمت زیر 30 میلیون تومان آن‌هم در این شرایط آشفتهٔ بازار نباید انتظار تجهیزات زیادی داشت. به همین دلیل از مواردی چون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد درحالی‌که سایپا آینه‌های جانبی تاشو، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشهٔ عقب را هم به‌عنوان آپشن‌های تیبا نام برده است! درهرحال بهای کارخانه‌ای این خودرو هم‌اکنون از 25,500 میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به 27,300 میلیون تومان در نمونهٔ دوگانه‌سوز رنگی می‌رسد؛ بنابراین تیبا با این قیمت در بازه‌ای تقریباً بی‌رقیب قرار گرفته و رقیب مستقیمی را روبروی خود نمی‌بیند. به همین دلیل شاید بتوان سمند SE را با قیمت 28,100 میلیون تومان، به‌عنوان تنها رقیب قیمتی ایران‌خودرو برای تیبا برشمرد.

مشخصات فنی تیبا

مدل1396

آپشن ها

آينه هاي جانبي برقي-شيشه بالابر برقي عقب-تهويه مطبوع اتوماتيك-كيت گاز سوز-رينگ آلومينيومي
ویژگیخودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور4 سیلندر خطی 8 سوپاپ
حجم موتور1503 سی سی
قدرت87 اسب بخار در دور 5300
گشتاور128 نیوتن متر در دور 4000
گیربکسدستی 5 سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول4105 میلی متر
عرض1641 میلی متر
ارتفاع1484 میلی متر
فاصله بین دو محور2410 میلی متر
حجم صندوق بار-
وزن خالص1000 کیلوگرم
ابعاد چرخ ها175/70R13

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد-
حداکثر سرعت- کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر-
مصرف سوخت در جاده-
مصرف سوخت ترکیبی6.95 لیتر
استاندارد الایندگییورو 4
حجم باک بنزین41 لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ABS- كيسه هواي راننده-كيسه هواي سرنشين جلو-چراغ جلو با قابليت تنظيم زاويه نور (Levelling Switch)-چراغ مه شكن جلو-چراغ مه شكن عقب -چراغ خطر سوم-قفل مركزي-سيستم ضد سرقت با كد متغير(Immobilizer)-كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع

امکانات رفاهی

تهويه مطبوع-CD Playerبا قابليت پخش MP3-چراغ هشدار دهنده عيب ياب موتور-آينه هاي جانبي تاشو با قابليت تنظيم از داخل-شيشه بالابر برقي جلو-جاليواني روي كنسول جلو و ساعت ديجيتال-صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع-برف پاك كن جلو با دور قابل تنظيم-درب بازكن باك و صندوق عقب از داخل-گرمكن شيشه عقب-ريموت كنترل

بحث و تبادل نظر درباره این خودرو در انجمن تخصصی پدال

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

43 دیدگاه

  1. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    بهتر از پراید اما قیمتش خیلی زیاد با این وعظ ایمنی و امکانات وراحتی قدرتش نسبت یه پراید 15 تا بیشتره فک کنم ،حالا نمیشد اینارو به همون قیمت که به عراقیا میدن به ما هم میدادن یا اینکه واسه ما فقط خار داره یکی ازرفیقام که تو سایپا کار میکرد میگفت کل قیمت پراید 10_12 تومن بعدش اینا میان قیمتو دو برابر میکنن میدن بازار

    پاسخ
    1. گنجی
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      من نمیدونم کی به شما گفته تیبا تو عراق 10 تا 12 تومنه ؟

      پاسخ
      1. M.us
        سوابق: (238 دیدگاه) ,

        عزیزم منظورم قیمتیه که تمام قطعات و نصبش بر میداره نه اینه به چه قیمتی تو عراق میفروشه ثانیا پرایدو گفتم که یه مدت پیش میداد به عراق الان نمیدونم برادرای عراقی بازم محصولات خوش ساخت سایپا رو میخرن یا نه

        پاسخ
      2. Sajjad
        سوابق: (1256 دیدگاه) ,

        جالبه همه هم قسم میخورن و همه هم یه اشنا دارن که رفته عراق و اون گفته پراید اونجا 5 تومنه!

        پاسخ
      3. Saeed Boroomand
        سوابق: (477 دیدگاه) ,

        ضمن تاکید به این که قیمت پراید و تیبا و تینا و اینا منطقی و توجیه پذیر نیستش و ماشین های بسیار بهتری توی دنیا با قیمت های حتی کمتر موجود هستن،
        قیمت ها توی عراق توی لیست جستجو اسم سایپا هست، و مدل های دیگه هم هستن.
        البته اونچه که من میدونم اینه که خدمات پس از فروش خوبی رو شرکت سایپا اونجا ارایه میکنه و شبکه عرضه قطعات و خدمات داره و قطعات ارزون، هر چند همین بازارم از دست میده کافیه برخی مدل های سوزوکی یا شرکت های هندی وارد این بازار ها شن.
        http://www.iraqsale.com/IRQ_Main_en.aspx

        پاسخ
      4. علی
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        من خودم شنیدم راننده تاکسی میگفت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومن خریدم .

        پاسخ
  2. KING 918
    سوابق: (2356 دیدگاه) ,

    سایپا این طوری تبلیغ تیبا رو میکنه توی یه فایل PDF دارمش …
    مجهز به پیشرفته ترین امکانات روز دنیا از جمله شیشه های برقی فقط جلو .. زه های کنار بدنه .. اینه های جانبی .. کلید باز کردن در صندوق عقب ..کمربندهای ایمنی .. چراغ سقفی و …
    یعنی رو میخواد اینا رو بیان کنی …..
    اون زه ها کنار بدنه منو کشت با این اپشن داره کل اقتصاد خودرویی رو فلج میکنه ….

    پاسخ
  3. Cadillac
    سوابق: (1328 دیدگاه) ,

    همونطور که ذکر شد تیبا موتورش باتوجه به حجمش اصلا بازدهی مناسبی نداره
    این موتور حد اقل باید ۱۰۰ اسب میداشت
    اوضاع وختی وخیم تر میشه که ماشینای چینی هم موتاروشون با این حجم حد اقل ۱۰۵ اسب قدرت دارن
    البته تو این کلاس همین قدرت کافیه

    پاسخ
  4. Khan
    سوابق: (242 دیدگاه) ,

    واقعا حیف شد «آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد» که یکی از آپشن های رفاهی فوق لوکس ذکر شده برای دنا هست رو روی این ماشین نداریم (یا نوشته نشده)

    پاسخ
  5. PooRiyA..BMW.GERMAN
    سوابق: (376 دیدگاه) ,

    هیچ مزایایی نداره سرتا پاش عیبه
    پولتو آتیش بزن ولی از سایپا زباله نخر
    ال ۹۰ مدل ۹۳ یا ۹۴ با این پول میشه خرید
    ۲۰۶ صندوقدار مدل ۹۴ میشه خرید
    که از هر نظر بهتر از این لگنه

    پاسخ
    1. ss
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      با 25 میلیون شما ال 90 94 میخری؟؟
      به ما هم معرفی کن بریم چندتا بخریم

      پاسخ
    2. AMir17NP
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      با 27 تومن ال90 مدل 88هم گیر نمیاد !!
      206 مدل 91 با این پول به آدم میدن تازه اونم v20 !
      درکل پراید شرف داره به این حلبی بی کیفیت سایپا با این همه عیب و ایراد

      پاسخ
  6. Pooya
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام
    در این بازار داغون ماشینی ایران خرید ماشینی مثل ساینا صفر ارزش داره یا نه ؟

    پاسخ
    1. جواد
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      دادا تیبا بهتره ساینا با تیبا فرقی ندارن فقط ظاهرشون فرق داره که تیبا هم ارزون تره هم موقع فروش مشتری بهتر داره مخصوصا تیبا صندوقدار

      پاسخ
  7. datsun
    سوابق: (1219 دیدگاه) ,

    (فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد)
    ?????
    تو سال ۲۰۱۸ زندگی میکنیم و فرمان هیدرولیک جز امکانات و تجهیزات حساب میشه

    پاسخ
  8. Wrx
    سوابق: (257 دیدگاه) ,

    بنزین بیارین منو اتیش بزنین راحت شدم ولی این مطالبو نبینم ???
    اخه تیبا اصن عددی هست که راجبش ادم بخواد مطلب بنویسه اونم تو سال ۲۰۱۸☹️?????

    پاسخ
  9. armin
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    بهتره بگیم کمپانی هندی ایتال دیزاین

    پاسخ
    1. ماتئوس
      سوابق: (224 دیدگاه) ,

      خلاصه و مفید …….?

      پاسخ
  10. شاهین
    سوابق: (3625 دیدگاه) ,

    پراید از این بهتره بنظر من، حداقل طراحیشو میبینم حالم کمتر به هم میخوره…

    پاسخ
  11. ونوم اف ۵
    سوابق: (1276 دیدگاه) ,

    تنها مشکل تیبا قدرت بالا و گشتاور ویرانگرش هست که با توجه به جاده های ایران به ماشین اسیب میرسونه ولی برای کشورهای اروپایی مناسبه

    پاسخ
  12. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (833 دیدگاه) ,

    پدال عشق تیبا
    دیگه شکم به یقین تبدیل شد
    خداوکیلی مطلب از ۴۰۵ بزار هرروز ولی ازاین ایکبیری نذار

    پاسخ
    1. Roger waters
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      405 هرقدرم قدیمی باشه باز احترامش واجبه… زمان خودش مارادونایی بوده تو عرصه اتوموبیل… مارادونا هم پیر و چاق شده..فوتبال پیشرفت کرده ولی بازم مارادوناس…

      پاسخ
    1. گنجی
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      چرا همینجوری رو هوا قیمت میگین؟؟؟؟

      پاسخ
  13. samurai
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    امریکا اینا رو میبینه تحریممون میکنه خدایی 40 سال پسرفت به معنای واقعی نمونشم : هندا 125 چینی – پیکان وانت – نیسان گاوی- اردی – 405 – پراید – تیبا الانم کلی مدل ماشین چینی که خود چینیا هم سوار نمیشن فقط واسه ایران تولید میشه هواپیماها هم که یا دست دوم یا توپولی روسی اونم وضع اینترنت …………:(((((((((((((

    پاسخ
  14. Behnam
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    تیبا ساینا کوییک همه همون پرایدن فقط با این فرق که پراید قیافش یکم بهتره

    پاسخ
  15. #ali.m#
    سوابق: (1789 دیدگاه) ,

    معرفی تیبا:
    ?طراحی بیرونی :به معمای واقعی فاجعه .
    خیلی زشت .و بدون تناسب .از همه جهت .
    ?طراحی داخلی :فوق فاجعه .
    یه بیرون زدگی احمقانه. دقیقا جایی که زانوی شاگرد قرار میگیره داره که اگه بخوای صندلی رو بکشی جلو
    میره تو زانوت .
    کلا سایپا نمیتونه داشبورد طراحی کنه اون از 131که از پراید معمولی خیلی زشت تر شد اینم از تیبا .
    ?قوای محرکه:همون پراید قوی ترش کردن .
    موتورش به شکل مسخره ای شتابش زیاده .من که اصلا باهاش حال نکردم .
    ?گیربکس :تک تک دنده ها سفت و خشکه و به زور جا میره .
    در کل سمند و 206تیپ 2خیلی بهترن .
    شتابشون کمتره ولی در عوض هم قیافشون بهتره هم گیربکسشون.
    در کل همشون اشغالن .
    واااقعا نمیتونم تصور کنم که چجوری همون سمند اشغال رو میذارن کنار اینو میخرن .

    پاسخ
  16. امیدی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دوستان نویسنده پدال
    ما وقتمون رو میزاریم میایم توی سایت شما که اطلاعاتمون درباره خودروهای روز دنیا بره بالا و ماشینای جدیدی رو که معرفی میشن اینجا بررسیشو بخونیم.
    درسته که اکثر ما توان خرید خودرو خارجی رو نداریم ولی کسی که میاد اینجا دوس نداره مطالبی درباره آشغالای سایپا و ایرانخودرو رو بخونه.
    لطفا دیگه از این مطالب ندارید. با تشکر

    پاسخ
  17. احمد
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    مزایا هم مگه داره ؟!

    پاسخ
  18. Taaj
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    قیمت قطعاتش در بهترین حالت 2 تا 3 برابر پرایده من 130 هزار کیلومتر با تیبا رانندگی کردم اگه بخاد اذیت بکنه و خرج بذاره سنگین خرج میذاره ! فقط موتورش خوب را میره و مصرفش واسه من عالی بود وگرنه در کل ماشینی نیست البته صددرهزار که از پراید بهتره !

    پاسخ
    1. Saeed Boroomand
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      صد در صد برابر هست با
      100*(1/100)
      که میشه یک و حتما اون اتفاق رخ میده
      صد در هزار برابر هست با
      100*(1/1000)
      که احتمال اتفاق افتادن رو به یکی از ده تا کاهش میده.
      ?

      پاسخ
  19. Sevlan
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    برادران دینی !!! این دوتا شرکت صادراتشون به کشورهای دوست و همسایه خیلی ارزونتر از اونیه که به ملت همیشه در صحنه میفروشه ، سورن ELX داده به گرجستان ۶۷۰۰تا ۶۹۰۰ دلار ، چرا یه عده نمیخوان باور کنن ، نمیگم میدن ۱۰۰۰ دلار ولی یقینا از داخل کشور ارزونتره ، چه دلیلی به غیر از …رفرض کردن ملت میتونه داشته باشه؟!

    پاسخ
  20. Genius
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    واقعیت اینه که نسبت به پراید یک سر و گردن بالاتره و در بازه ای بین پراید و ریو قرار میگیره اما اولا قیمت کنونی این خودرو حقیقتا غیرقابل پذیرش و اندکی بالاست ثانیا براحتی میشه با یک دست کشیدن به سر و گوش این ماشین بالاخص در خصوص طراحی و کیفیت فوق العاده نازل ادوات داخلی و عایق فایروال مابین موتور و کابین ارزش مالکیت این خودرو رو افزایش داد

    پاسخ
  21. رضا
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    دوست عزیز iraqsale یک سایت کاملا ساختگی هست ، رتبه اش تو الکسا واسه ایرانیا ۲۹ هزار هست ، حالا چرا ایرانیا ؟ چون ۹۰ درصد بازدید کننده هاش ایرانی هستند و فقط ۱۰ درصد بازدید کننده هاش عراقی هستند ، کلا رفته تو سایت های ایرانی دسته بندی شده ، توی لیست ۱۰۰ هزار سایت برتر عراقی هم نیست یعنی عراقی ها از این سایت اصلا استفاده نمی کنند ، فکر کنم الان معلوم شده باشه این سایت رو چه کسانی و با چه هدفی ساختند

    https://www.alexa.com/siteinfo/iraqsale.com

    پاسخ
    1. Saeed Boroomand
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      ممنون ازتون، قیمت هاش با قیمت هایی که خود سایپا اعلام میکنه برای صادرات یکی هستش، و خب اگه اطلاعات غلط باشه قایدتا معنی اش اینه که …
      به جز این پیدا کردن سایت های انگلیسی توی ایران و عراق و خیلی حاهای دیگه که زبان اصلیشون انگلیسی نیست و ارتباط هاشونم محدود مونده با خارج سخته، بنابراین شاید قابل توجیه باشه که چرا خود عراقی ها کمتر استفاده میکنن.
      باز توی وب سایت های معتبر تری مثل
      http://spb.adlr.ru/articles/jeneva.php?id=8473
      قیمت سمند مجدد همونی هست که برای صادرات اعلام کردن، هر چند با این قیمت ها کسی خرید نمیکنه، مکه اون مشوقی باشه، یا مثلا توی عراق فکر کنم پراید خودش خط تولید داره.

      پاسخ
  22. ali a
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    من خودم از سر ناچاری تیبا هاچبک دارم.. صدای زوزه موتور خیلی زیاد داخل میاد..مصرف سوخت هم داخل شهر به نسبت حجم موتور زیاده واقعا…ایمنی هم شاید یکم از پراید بهتر باشه.. استهلاکش کمه … جمع و جور و تو دسته..دنده عقب بعضی موقع کلاچ رو تا ته هم گرفتی باز با صدا میره جا..

    پاسخ
  23. مسعود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه تویوتا کارینا مدل ۱۹۹۳ دارم الان شش ماهی هست که گرفتم کیسه هوا و کولر نداره ولی خیلی چیزهای دیگه بیشتر از این تیبا اونم برای ماشینی که ۲۴ سال پیش ساخته شده آینه های ماشین من برقی هستند و موتور ۲۰۰۰ داره ۱۶ سوپاپ با ۱۳۳ اسب بخار قدرت تو این مدتی که دارم سوار میشم فقط یک دست شمع براش عوض کردم بقیه مثل ساعت کار میکنه الان تو هوای منفی صفر بیرون تو خیابون میذارمش صبح ها با تک استارت روشن میشه حرف نداره برای پولی که من بابتش دادم این ها رو نوشتم چون میخواهم بگم ماشین ۲۴ پیش تویوتا از این تیبا روز خیلی خیلی بهتره اصلا قابل مقایسه نیستند

    پاسخ
  24. hosein
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    ماشین واسه شهر خوبه اونم بیشتر واسه مصرف پایینش… جاداریشم خوبه. ولی فکرو خیال اینو نباید کنی که مثل 405 یا 206tu5 بری با ماشینا گنده ترت کلکل کنی. چون هندلینگ زیر خط فقره توانایی حرکتی هم تعطیل نهایت در حد تیپ2… این ماشینایی که ایران تولید میکنه خیلی قیمت تندو تیزی واسشون گذاشته… یه جورایی واسه پلاک ملی باید دوبل پول بدی. مثلا پارس نهایت 20تومن صفرش ارزش داره ولی 40 میخریمش. همونطور که اپتیما رو پلاک ملیشو دوبرابر قیمت پلاک منطقش میخریم. پول زور به پلاک ماشین میدیم…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.