شرم‌آورترین کپی‌های چینی خودروها!

اوضاع بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!
تنها مسئله‌ای که پیش روی خودروسازان چینی برای ورود به بازار آمریکا وجود داشته زمان بوده است. بسیاری از تلاش‌های چینی‌ها در سال‌های قبل به در بسته خورده اما هم‌اکنون زوتی چین اعلام کرده شاسی‌بلند خود را از سال 2020 در آمریکا عرضه خواهد کرد. با توجه به این مورد حدس می‌زنیم الآن زمان برجسته ساختن خودروهای چینی‌ای است که به‌صورت بی‌شرمانه‌ای از محصولات مرسدس بنز، جیپ، بنتلی، فراری و پورشه کپی شده‌اند.


اگرچه برخی از خریداران چینی تحت تأثیر این دزدهای آشکار طراحی قرار می‌گیرند اما غربی‌ها اصلاً از این کار خوششان نمی‌آید. خب ما سری به آرشیو خودرویی زده و برخی از خودروهای چینی را که کپی واضحی از مدل‌های مشهور جهانی داشته‌اند را پیدا کرده‌ایم. قوانین شل و یک‌طرفه‌ی چینی‌ها باعث شده شکایت خودروسازان مطرح جهانی از کپی کاری‌های چینی‌ها بی‌ثمر باقی بماند؛ بنابراین انتظار نداریم این همانندسازی‌ها به این زودی‌ها متوقف شود.

  • ایگل کیم


خب بیایید لیست را بدترین کپی آغاز کنیم. ایگل کیم در سال 2015 معرفی شده و ترکیبی از فراری و پورشه می‌باشد. چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ی این خودرو کاملاً مشابه فراری کالیفرنیا T بوده درحالی‌که باقی بدنه نیز کپی آشکاری از پورشه 718 کیمن محسوب می‌شود. حتی نشان‌های نصب شده نیز از پورشه کپی شده است.

این خودروی الکتریکی توسط سوژو ساخته شده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.8 ثانیه‌ای دارد.

  • BYD S8


آیا این یک مرسدس بنز CLK کانورتیبل با لوگویی متفاوت است؟! نه با BYD S8 طرف هستیم. BYD مخفف کلمات Build Your Dreams (رویاهاتو بساز) بوده اما در این یک مورد تلاش داشته رویاهای یک نفر دیگر را بسازد! S8 کانسپت برای اولین بار در سال 2006 ظاهر شد و سال 2009 نیز نسخه تولیدی آن پدیدار گشت. خوشبختانه این خودرو تنها یک سال تولید شد و تنها 7 دستگاه از آن به فروش رفت.

برخلاف مرسدس، S8 خودرویی دیفرانسیل جلو بوده و از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 140 اسب بخاری استفاده کرده است. سقف خودرو نیز از نوع فلزی تا شونده می‌باشد. موضوع جالب اینکه BYD در گذشته توافقنامه‌ای فنی با مرسدس امضا کرده بنابراین به جرات می‌توان گفت مرسدس چشم خود را روی این کپی کاری بسته است.

  • بایک BJ80


این شاسی‌بلند دو دیفرانسیل کاملاً شبیه مرسدس بنز G کلاس است. البته نیمه پر لیوان اینکه قیمت آن بسیار کمتر بوده و بهای پایه‌ی حدود 43 هزار دلاری دارد. Bj80 در سال 2016 عرضه شده و از پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربودیزل و گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده می‌کند.

BJ80 نیز همانند نسل اول G کلاس در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود اما درست در زمانی که فکر می‌کردیم بایک دیگر نمی‌خواهد خودرویی کپی تولید کند شاهد کپی کاری جدید آن بودیم. این خودرو را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • بایک BJ90


اشتباه نکنید! این جیپ گرند چروکی نیست بلکه BJ90 است و البته کمی هم به مرسدس بنز GL کلاس رفته است. بله واقعاً همین است. BJ90 بر پایه‌ی GL کلاس ساخته شده و بخشی از توافقنامه‌ی بایک با مرسدس است. کمپانی دایملر هم‌اکنون مالک 12 درصد سهام بایک می‌باشد.

استفاده‌ی قانونی از پلتفرم یک خودروساز و کپی غیرقانونی از طراحی یک خودروساز دیگر؟ به چین خوش‌آمدید! قوای محرکه‌ی BJ90 هم از مرسدس گرفته شده است. دو پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی 333 اسبی و 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 421 اسب بخاری در دسترس خریداران هستند. حتی گیربکس 7 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک 4Matic هم از مرسدس گرفته شده‌اند. کابین نیز از مرسدس گرفته شده اما لوگوی ستاره‌ی سه پر مرسدس جای خود را به لوگوی بایک روی فرمان داده است.

  • هاوتای B35


خواهش می‌کنیم کمتر بخندید اما هاوتای B35 اساساً کپی پورشه کاین در سال 2011 بوده است. امروز هم شاهد کپی بنتلی بنتایگا هستیم که حداقل در بخش جلو این‌گونه است. همان‌گونه که گفتیم چینی‌ها خجالت نمی‌کشند. زیر پوست زشت این خودرو پلتفرم اولین نسل هیوندای سانتافه قرار دارد. نیروبخش خودرو هم پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.4 لیتری 184 اسب بخاری یا 1.8 لیتری توربوی 160 اسبی است. دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.

  • جیلی GE


شاید تاکنون کاملاً عصبانی شده باشید اما بازهم موارد بدتری وجود دارد. جیلی GE یک کپی کامل از رولزرویس فانتوم می‌باشد. خودروی یاد شده در سال 2010 معرفی شده و در ابتدا مدلی کانسپت بود اما در سال 2014 وارد خط تولید شد. البته جیلی برای بهبود وجهه‌ی خود در سال‌های اخیر وارد صنعت خودروی جهانی شده و اقدام به خرید ولوو و لوتوس کرده است.

GE ثابت کرد چینی‌ها می‌توانند خودروی لوکس بسازند هرچند که طراحی آن کپی باشد. با نگاهی دقیق به GE حتی کپی کردن از مجسمه مشهور رولزرویس را نیز خواهید دید؛ اما GE خیلی ارزان‌تر بوده و حدود 45 هزار دلار قیمت دارد.

  • جینما JMW 2200


این خودرو خیلی تلاش کرده که یک ب ام و i3 باشد. فقط به جلوپنجره کلیوی شکل و پانل‌های بدنه‌ی آن نگاه کنید! واقعاً افتضاح است! این خودروی تمام الکتریکی از باتری سرب-اسیدی استفاده کرده و حداکثر سرعت آن تنها 50 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شارژ کامل باتری آن نیز 7 ساعت طول می‌کشد. چرا فردی باید این خودرو را بخرد؟ خرید موتورسیکلت یا اسکوتر بهتر است.

  • لندویند X7

Landwind X7


برای دیدن این خودرو باید به سال 2017 و نمایشگاه خودروی شانگهای برویم. لندویند X7 کاملاً شبیه لندروور رنجروور اووک است. بریتانیایی‌ها حتی از جیانگ لینگ موتور به خاطر کپی طراحی شکایت کردند اما دولت چین اهمیتی به آن نداد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

  1. Car Lover
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    اولش همینه
    کی با کپی کردن شروع نکرده؟؟؟!!
    داریم میبینیم چین به کجا رسیده!
    به جا اینکه این مقاله هارو بخونیم ببینیم اصن خودمون میتونیم ی ماشین رو کاغذ بکشیم اصن تقلید از دیگران اصن روبه رومون یه ماشین بشه از روش بکشیم مباحث فنی پیشکش

    پاسخ
    1. ash
      سوابق: (373 دیدگاه) ,

      من واقعا واسم سواله اونی که اینو سوار میشه مثلا فکر میکنه بنز سواره یا بقه ماشینو بنز میبینن؟

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    جالبن که… برای اونایی که پول ندارن خوبه(فرض کن طراحی 911 بخری با قیمت پراید که مثه یه ماشین معمولی کار هم بکنه)
    چینی توی نمایشگاه های بزرگ عملا با متر و خط کش ماشین هارو متر میکنن و اطلاعات برمیدارن. اگه فکر میکنین این کپی ها صرفا کپی هستند و بعدا منبع الهام نمیشن یا درنهایت به پیشرفت بیشتر صنعت خودرو سازیشون منجر نمیشه سخت در اشتباهید

    پاسخ
  3. charger
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    بایک واقعا قیمتاش فضاییه 43000 دلار ؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  4. ایمان
    سوابق: (1216 دیدگاه) ,

    کارشون درست نیست ولی هیچ ایرادی وارد نیست چون صنعت خودروسازی ایران عرضه همین کار رو هم نداره اگه قرار به شکایت باشه اروپایی ها باید این کار رو بکنن
    هر موقع اومدن از روی پراید ، تیبا ، ساینا ، کوئیک و سمند کپی کردن ما هم میتونیم مسخرشون کنیم یا ….

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (652 دیدگاه) ,

      جلو پنجره دنا کپی از روی میتسوبیشی لنسر هستنش دوست عزیز
      فرم چراغ عقبش هم از بنز کپی شده
      فرم چراغ عقب کوییک هم کپی از سبک چراغ های بی ام و سری ایکس است

      پاسخ
    2. حسین دهمرد
      سوابق: (601 دیدگاه) ,

      بی انصاف مشکل خودروسازی ایران مدیریتیه وگرنه از نظر عرضه مطمئن باش جوون با عرضه زیاده تو مملکت

      پاسخ
  5. فرشید
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    خیلیم عالی ، دمشونم گرم

    پاسخ
  6. N.I.M.A
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    به نظر من اصلا شرم‌آور نیست!
    بالاخره از جایی باید شروع کرد و به نظر من این کارها جسورانه هم هست.
    با وضعیت خودرویی ایران که مردم ندیده خودروها رو اسم نویسی میکنن و میخرن بازار ایران بهترین بازار برای طراحی و تولید خودرو بود و شاید حتی اگر همون BYD S8 در ایران ساخته می‌شد به جای 7 عدد 70000عدد فروخته بود. بیایید قبول کنیم که خودروسازان با این بازاری که میتونستن بهترین ایده‌ها رو بدون دغدغه برای فروش اجرایی کنند، هیچ تلاشی نکردند و به جایی رسیدیم که حاضر به استفاده از پلتفرم‌های چینی هستیم.

    پاسخ
    1. Omid
      سوابق: (176 دیدگاه) ,

      دست بردار برادر من ، من منکر پیشرفت چینی ها نیستم و هستن شرکتایی که نون بازوی خودشونو میخورن ، ولی این وسط حق اون شرکت هایی که میلیون ها دلار صرف تحقیق و توسعه یه خودرو کردن چی میشه ؟!تا یه شرکت با دزدی بیشرمانه بیاد تموم زحمات و دسترنج اونا رو در کمال پررویی به باد بده ؟! دزدی یه اثر به نظر شما جسورانه ست ، پس اخلاق و انسانیت سهمش این وسط چیه؟!من کاری به شرکتای خودروکار وطنی که ایشالا به زمین گرم بخورن ندارم که کپی کاری رو هم بقول دوستان بلد نیستن ، ولی دفاع بی چون و چرای بعضی از دوستان از این عمل زشت و شرم آور واقعا عجیبه!!!اگه دزدی عملی جسورانه ست و جای تقدیر داره ، نمیشه اون رو به انواع دزدیها تعمیم داد؟!

      پاسخ
  7. Mآsكvيch
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا نمیخوان طراحی های جداگانه داشته باشن! استخدام کردن چندتا طراح واس اینا که اینهمه بودجه دارن کار سختی نیست

    پاسخ
    1. نیما
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      جا انداختن طراحی ها کار واقعا سختیه
      این ماشینایی که الان ما میبینیم شاید حتی نا خودآگاه واقعا ذهنیت خوبی ایجاد میکنه
      باید در نظر داشت که البته همه خریدارای ماشین مثل دوستان پی گیر اخبار خودرو نیستن
      به نظر من تو فروش میتونه خیلی تاثیر مثبت داشته باشه تا طراحی هایی جدید( نظر شخصیمه)

      پاسخ
  8. Dante
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    اونایی که از کپی کاری دفاع میکنند توی عمرشون حتی یک ایده به درد بخور نداشتند که دارند از *** این دزدهای ***دفاع میکنند .

    از وقتی گوشی تاشو تو بازار بود ، کپی چینی اون گوشی هم بود ، این چرت و ورت ها راجب پیشرفت و اینا مثل مسئولان خودمون بهونه است ، یک شرکت کار درست بنا رو از اول روی درست کار کردن میزاره .

    یکم خجالت بکشید و از هر کثافتکاری دفاع نکنید .

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (706 دیدگاه) ,

      کامنت شما بسیار توهین آمیز آقای محترم!…وقتی آدم می تواند قشنگ صحبت کند چه احتیاجی دارد به فحاشی؟ سئوال من از شمایی که ظاهرا به چینی ها انتقاد دارید این است که امروزه خیلی از لوازم الکتریکی موجود در بازار ایران و حتی جهان از جمله کولر،یخچال،ماشین لباسشویی،لپ تاپ،دوربین های عکاسی،پوشاک،باتری و ….ساخت چین و یا مونتاژ چین است و اکثر ما ایرانی حداقل یک وسیله ساخت و یا مونتاژ چین در خانه های خودمان داریم،پس آیا شما در مورد این وسایل و لوازم همان حساسیتی را دارید که نسبت به خودروهای چینی دارید؟ فقط ماشین های چینی مزاحم کسب و کارتان هستند و ناراحت تان می کنند اما بقیه کالاهای شان نه؟

      پاسخ
    2. اردشیر سوم
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      البته اگر قدری مطاله کنید می بینید حتی ژاپنی ها هم با کپی کار شروع کردن

      پاسخ
  9. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    خیلی از خودروهایی که در بالا اسمشان برده شد مال سال ها پیش است.مثل جیلی GE و BYDS8 که در همان زمان هم بارها از آنها مطلب در نشریات خودرویی داخل چاپ شده بود،همچنین، لندویند X7 هم بارها از آن نیز در پدال مطلب چاپ شد.سئوال این است که آیا این خبرنگار تازه از خواب زمستانی بیدار شده و چنین ماشین های را در چین دیده است و یا اصلا این متن زیرخاکی است و امروز بنا به دلائلی بیرون آمده است؟ واژه هایی هم که در ترجمه این متن به کار رفته است بیشتر رنگ و بوی ایرانی می دهد تا غربی.واژه هایی مثل دزدهای آشکار،خجالت و….واژه هایی که گواهی بر غیض و عصبانیت و ناراحتی شدید نویسنده آن است و تا آنجایی که بنده می دانم سایت های خارجی خیلی به ندرت از چنین واژه هایی برای توصیف یک خودرو استفاده می کنند.امیدوارم که ترجمه این متن با مقاله اصلی آن همسان باشد.

    پاسخ
  10. David
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    حتی به خودشون زحمت ساختن لوگو رو هم ندادن

    پاسخ
  11. net
    سوابق: (870 دیدگاه) ,

    واقعا زشته برای امریکا که ابر قدرت دنیا هست و میخواد اجازه واردات خودرو چینی بده

    پاسخ
  12. ایلیا
    سوابق: (545 دیدگاه) ,

    چندش اور
    میتونن ایده بگیرن ولی نه اینکه عین همون ماشین رو بزنن و لگو رو هم تغییر ندن.
    خیلی از کشورای دنیا با روش درست پیشرفت کردن و این کثافت کاریا رو هم انجام ندادن، خودرو سازی کدوم کشور با کپی کردن آرم بی ام و و رولزرویز پیشرفت کرد که شما میگید همه جا همینه؟

    پاسخ
  13. بهراد
    سوابق: (494 دیدگاه) ,

    فقط اون طراحی شخمی جیلی انگار توالت فرنگی گذاشتن پشت ماشین خخخ

    وقتی یه وسیله ای کپی میشه یا توسط شخص ثالث مونتاژ میشه دیگر هیچوقت کارایی مدل اصلی رو نداره.مثل شکاری های روس که از آمریکا اسکی میرفتن. این حرفو یه ایرانی آمریکایی که 30 سال دور از وطن بوده میگفت.وقتی اومد ایران یک 206 صفر مشکی خرید فکر میکرد کیفیت پژو فرانسه رو داره ولی وقتی سوارش شد نظرش بکل عوض شد.
    بنده خدا الان خبر نداره ماشینیم که 40 تومن خریده بود الان 80 تومنه.

    پاسخ
  14. احمدرضا
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    یه بار این مقاله رو تحت عنوان “معرفی فاحش‌ترین خودروهای کپی چینی” نوشته بودید

    پاسخ
  15. Iman
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    ژاپنی‌ها هم اولش کپی میکردن همین الانم کپی میکنن
    کپی کاری تو محصولات کره ای الان که خیلی زیاده
    چینی ها هم کپی میکنند
    کلا به نظرم تگنولوژی خودرو تو المان و انگلیس به خصوص هست و البتقی کپی اینها رو میکنند نه فقط تو طراحی تو همه چیز،
    حتی ایتالیا، امریکا هم کپی کاری ‌ هرچند کوچک البته

    پاسخ
  16. ستار
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    وقتی بخای به سرعت از یک صنعت سوداوری کنی
    و از صفر شروع میکنی
    راهش همینه
    تازه اکثر این خودرو ها قدیمیه و از کارخونه های ناشناخته

    پاسخ
  17. GM
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستانی که مدام میگید چون تویوتا و فلان کمپانی معروف با کپی شروع کردن؛ اینا دلیل نمیشه که یه کار غلط توجیه بشه!!! کپی کاری فقط یه دلیل داره و اونم سود اقتصادی هست. چون اکثرا افرادی ماشین بی اصالت میخرن که اصطلاحا ماشین باز نیستن و دنبال این هستن که یه چیزی شبیه بهترین ماشینا رو با قیمت کمتر بدست بیارن و پیش امثال خودشون پزشو بدن!! همین و بس. وگرنه کپی کاری کمکی به پیشرفت نمیکنه. شاید مونتاژ کاری کمک کنه. اما کپی هرگز.

    پاسخ
  18. محمد.س
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام

    واقعیت اینه که ژاپنی ها از روی خودروهای اروپایی و آمریکایی کپی کردن تا به اینجا رسیدن.

    کره ای ها از ژاپنی ها و …

    حالا چینی ها از کره ای ها و ژاپنی ها و …

    ما در اوج پیشرفتمون بتونیم از چینی ها تقلید کنیم ؛ شاخ غول ور شکستیم ، که اون کار روهم نمی تونن بکنن خودروسازهای محترممون.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.