مشاوره و راهنمای خرید خودرو (دی 1402)

در این مطلب همه جوانب خرید خودروی جدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ از نکات حقوقی تا فنی و ترفندهای مرتبط.

باوجود تنوع اندک خودروها در بازار کشورمان، وضعیت اقتصادی مردم، عدم امکان آزمون عملی خودروها پیش از خرید در اغلب موارد، نداشتن تجربه کافی از خودروهای جدید یا کم تیراژ و مشکلات ریز و درشت خودروها، نیاز به دقت بیشتری در هنگام خرید و همچنین بهره‌گیری از تجارب سایرین و مخصوصاً دارندگان این خودروها به‌صورت مشاوره خرید خودرو احساس می‌شود. در این مواقع هیچ راهکاری در مشاوره بهتر از همفکری و انتقال تجربیات بین دارندگان خودروها نیست. مخصوصاً اینکه ممکن است خریداران در مواجهه با فروشندگان یا دلالان حرفه‌ای مغبون گشته و یا با توجیهات و استدلالات غیرعلمی و غیرواقعی، روبرو شوند؛ بنابراین سایت پدال به‌واسطه مخاطبان متنوع و انبوه و فرهیخته خود، این فرصت را برای تبادل آرا و تجربیات در مورد خرید خودروها فراهم آورده است. بدین منظور کافی است با شیوه ذکر شده در راهنمای مشاوره خرید خودرو، اقدام نمایید.

مراحل مشاوره خرید خودرو در پدال

خواهشمندیم جهت درخواست مشاوره خرید خودرو موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • تعیین مشخصات درخواستی: لطفاً به دقت و با جزئیات، مورد سؤال خود را مطرح فرمایید.
  • تعیین بازه قیمت: میزان بودجه را اعلام نمایید.
  • ویژگی‌های مهم برای خود و اولویت‌ها نظیر ظرفیت کابین، مصرف سوخت، راحتی، سروصدا، قدرت و شتاب، ایمنی و انتظارات خود از خودرو را نیز ذکر نمایید.
  • اجتناب از سؤالات تکراری و توجه به پرسش و پاسخ‌های ثبت شده: لطفاً پیش از ثبت سؤال جدید، سؤالات مشابه و پاسخ‌های آن‌ها را ببینید.
  • سؤال در مورد ویژگی‌ها و معایب و مزایای خود خودروها را در صفحه مربوط به همان خودروها ثبت بفرمایید و صرفاً در این صفحه در موردبحث مشاوره خرید خودرو بحث نمایید.

برای پاسخ‌دهی و ثبت مشاوره خرید خودرو لطفاً به موارد زیر توجه نمایید:

  • پاسخ هر سؤال، لطفاً در ذیل همان پرسش به‌صورت مجزا ذکر شود تا ارتباط سؤال و پاسخ قابل‌تشخیص باشد.
  • هر فردی با آگاهی از خودروها و بازار می‌تواند دانش و اطلاعات خود را به‌عنوان پاسخ ثبت نماید.
  • اجتناب از به سخره گرفتن خودروها، افراد، توان مالی یا خواسته‌ها و سؤالات
  • لطفاً در پاسخ‌ها و راهنمایی خود بجای ابراز سلایق و علایق شخصی، تجارب یا اطلاعات خود را منتقل فرمایید.

مراحل اصلی خرید خودرو

با توجه به افزایش قیمت خودرو در کشور طبیعتاً افراد زیادی توانایی خرید مدل‌های صفرکیلومتر از کارخانه را نخواهند داشت و به همین خاطر خرید محصولات دست‌دوم و کارکرده را مدنظر قرار خواهند داد. اولین گام در این راه انتخاب محلی مناسب برای خرید خودروست. بهترین توصیه ما این است که جهت خرید خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید و به هیچ عنوان با دلال‌ها و واسطه‌ها معامله نکنید چراکه هر روز اخبار متنوعی از زیان دیدن خریداران و مصرف‌کنندگان در این زمینه منتشر می‌شود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی پلتفرم‌های آنلاین نیز راه‌اندازی شده‌اند که اگرچه کار خریداران را راحت‌تر می‌کنند اما در این بستر نیز افراد سودجو و کلاه‌بردار حضور دارند بنابراین حتماً قبل از خرید خودرو دست‌دوم بهتر است راهی نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر شوید تا بعداً درگیر مشکلات حقوقی نشوید.

در همین زمینه بخوانید:

پس از انتخاب خودروی خود می‌بایست جهت اطمینان از سلامت خودرو آن را کارشناسی نمایید. در مقاله راهنمای خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم به‌صورت کامل اقدامات ضروری در این زمینه را ذکر کرده‌ایم. پس از تائید کارشناسی نوبت به عقد مبایعه‌نامه می‌رسد. برای آگاهی از نحوه نوشتن قولنامه ماشین نیز می‌توانید لینک مربوط به آن در پدال را دنبال کنید. پس از طی این مرحله و پرداخت مبلغ معامله نوبت به اخذ نوبت تعویض پلاک می‌رسد. دقت داشته باشید که جهت حضور در تعویض پلاک باید این مدارک را همراه خود ببرید:

  • کارت ماشین
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • برگ سبز ماشین
  • سند کمپانی
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار خودرو
  • برگه عدم خلافی و تسویه عوارض شهرداری
  • معاینه فنی معتبر

البته فروشنده می‌تواند بجای حضور فیزیکی در مرکز تعویض پلاک وکالت‌نامه‌ای را به نام خریدار و البته با مشخص کردن زمانی محدود تنظیم نماید تا دیگر نیازی به حضور او نباشد. پس از تعویض پلاک و دریافت برگ سبز، خریدار رسماً مالک خودرو محسوب می‌شود و نیازی به حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند نیست اما چنانچه طرفین اصرار به حضور در دفترخانه جهت انتقال سند ماشین داشته باشند می‌توانند این کار را انجام دهند. در این مرحله نیز می‌بایست مدارک زیر همراه طرفین باشند:

  • برگ سبز جدید ماشین
  • سند قبلی
  • تأییدیه نقل‌وانتقال از مرکز تعویض پلاک
  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • کارت سوخت
  • برگه تسویه عوارض شهرداری

انتقال سند ماشین در دفترخانه با هزینه‌هایی همراه خواهد بود که بسته به نوع و مدل خودرو فرق می‌کند. این هزینه‌ها به حساب دولت و دفترخانه واریز می‌شود. دقت کنید که بخشی از هزینه‌های انتقال سند را فروشنده و بخشی را خریدار پرداخت می‌کند هرچند طرفین قبل از معامله می‌توانند درباره جزئیات پرداخت این هزینه‌ها توافق بکنند.

نکات حقوقی خرید خودرو

شاید خرید خودرو را امری ساده بدانید اما قطعاً با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاصی همراه است و اگر برخی نکات را رعایت نکنید شاید متضرر شوید. توصیه می‌کنیم هنگام خرید خودروی کارکرده فردی آگاه به امور حقوقی را به همراه داشته باشید. برای اینکه بتوانید معامله‌ای راحت و بدون استرس داشته باشید حتماً مقالات آموزشی پدال از جمله نحوه نوشتن قولنامه ماشین و فسخ معامله خودرو را مطالعه بفرمایید.

نکات فنی که قبل از خرید خودرو باید بدانید!

خرید خودروی کارکرده علیرغم مزایایی که دارد با مشکلاتی نیز همراه است. هزینه‌های پیدا و پنهان، عدم آشنایی با سلیقه مالک قبلی و طرز رانندگی او با خودرو، فرسودگی برخی قطعات و… جزو مواردی هستند که در صورت انتخابی نادرست به خریدار جدید تحمیل خواهند شد. به همین خاطر است که کارشناسی خودرو قبل از خرید اهمیت ویژه‌ای دارد. درصورتی‌که خودروی خود را انتخاب کردید باید بخش‌های مختلف آن اعم از بدنه، کابین، قوای محرکه و… را کارشناسی و بررسی نمایید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید تا کلیه مشکلات و عیوب خودرو را به شما گوشزد نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله راهنمای خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم پدال را مطالعه کنید.

نکات مهم درباره قیمت خودرو

قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. قیمت خودروهای صفرکیلومتر، سال ساخت خودرو، میزان کارکرد واقعی، تصادفی بودن یا نبودن خودرو، سلامت قوای محرکه، وجود آپشن های خاص و… از جمله عواملی هستند که در تعیین قیمت خودرو تاثیرگذار خواهند بود. دقت داشته باشید که حتی برخی رنگ‌ها در بازار طرفداران بیشتری دارند و روی قیمت نیز تأثیر می‌گذارند بنابراین هنگام خرید به این موارد توجه کرده و با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش خودرو نسبت به مقایسه قیمت خودروی انتخابی با سایر خودروهای مشابه اقدام کنید.

نکات مهم درباره سلامت خودرو

با رشد قیمت خودرو طبیعی است که قیمت قطعات یدکی آن افزایش پیدا می‌کند. این موضوع هنگام خرید خودروی کارکرده اهمیت زیادی دارد چراکه به احتمال زیاد در آینده شاهد فرسودگی قطعات و نیاز به تعویض آن‌ها خواهید بود که در نهایت هزینه تعمیرات خودرو را بیشتر می کند. برای کاستن از ریسک چنین مشکلاتی کارشناسی خودرو اهمیت دارد. قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنید حتماً مشکلات بدنه خودرو از جمله رنگ‌شدگی، زنگ‌زدگی و خوردگی بدنه و… را بررسی نمایید. در قدم بعدی باید از کارکرد صحیح پیشرانه، گیربکس، سیستم برقی و… اطمینان حاصل کنید. تنها زمانی که مطمئن شدید خودروی مدنظر شما مشکلی ندارد اقدام به نوشتن قولنامه نمایید.

مهم‌ترین نکات درباره بیمه خودرو

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری برای مالکان وسایل نقلیه است و هر فردی می‌بایست آن را تهیه کند. با توجه به قوانین موجود هیچ‌گونه خدمتی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ارائه نمی‌شود و درصورتی‌که پلیس راهور چنین وسیله‌ای را توقیف کند نسبت به انتقال آن به پارکینگ اقدام خواهد کرد. در زمان بررسی صحت اسناد و مدارک خودرو حتماً به معتبر بودن بیمه‌نامه و زمان آن دقت کنید. همچنین توجه کنید که آیا از کوپن‌های بیمه جهت خسارت استفاده شده است یا خیر.

‫۳,۸۳۱ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر
    امکانش هست این چند خودرو رو از نظر بازار خرید و فروش بررسی کنید، همینطور از نظر فنی
    جک j4 و S3
    X22 pro اتومات و دنده ای

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. مهرداد

    ۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام
    من میخوام از طرح یکپارچه ماشین ثبتنام کنم، بیشتر هدفم فروششه؛ اما با خبر آزادسازی که هنوز هم موثق نیست نمیدونم ماشین خارجی ثبتنام کنم یا نه

    نظر شما راجب اولویت بندی این ماشینا چیه
    ساینا
    کوئیک
    Jac s3
    Jac j4
    X55 pro
    X22 pro دنده ای
    X22 pro اتومات
    Fmc sx5
    Fmc t5
    Arrizo 5 turbo

    موافقم 0
    مخالفم 3
  3. اسکندر

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بین 206 تیپ 2 مدل 99 و 207 دنده مدل 90 کدام را پیشنهاد می دهید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohii

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بودجه من حداکثر ۱.۴ برای خرید ماشینه تو تهران زندگی میکنیم و سفر به شمال و سمتای آذربایجان نسبتا زیاد داریم یه خانواده چهار نفره ایم و می‌خوایم ماشین شاسی بلند باشه چون جاهای ناهموار بعضی اوقات میریم ماشینی که الان دارم هم ام وی ام ایکس ۳۳ هست سال ۹۳ اینا چی مدلایی خوبه من ماشین فیدلیتی سوار شدم و واقعا از قابلیت دوربیناش واقعا راضی بودم و از مسیر یابی نسبتا زیاد استفاده میکنم
    چی بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غلامی

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر من تندر پلاس دارم میخوام با اضافه کردن ۲۰۰ الی ۴۰۰تغییرش بدم لطفا بفرمایید هایماs5 یا آریزو ۵ یا دنا پلاس؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیر۲۲

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، با اولویت‌های زیر نظر شما چیست ؟
    تارا اتوماتیک صفر
    کمری ۲۰۰۷
    آزرا ۲۰۰۸
    النترا ۲۰۱۳
    سراتو ۱۳۹۴ ۲۰۰۰cc
    هایما s7 ۱۳۹۶

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. مصطفی

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ببخشید امکانش هس کمک کنید من با بودجه 300 تا 400 ملیون چه خودرو کارکرده ای میتونم بگیرم؟
    فنی برام مهمه کلا استهلاک و.. اگر امکانش هس لطفا کمک کنید.
    و حتی چ گزینه ای پیشنهاد میدید خودتون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نرگس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام میشه لطفاً برای خرید رنو فلوینس منو راهنمایی کنید اگر اطلاعات درباره نمایندگی و قطعات و کلا چجور ماشینی هست و اینکه چینی بهتر یا رنو و من فقط برای سفر می‌خوام استفاده کنم ماشین دوم میشه در واقع

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2224 ديدگاه)

      قطعات بسیار گران و کمیاب
      ماشین پردردسری هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. پیمان

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و احترام
    از بین ماشینهای هایما s5 plus و x55 pro IE کدامیک رو برای خرید و مصرف بلند مدت پیشنهاد میکنید؟
    لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sadra gholmai

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    سلام
    تا ۳ تومن چه ماشینی میتونید پیشنهاد بکنید؟
    ترجیها دو دیفرانسیل باشه
    خیلی ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا