دوج

آزمایش شتاب تمام نسل‌های دوج وایپر، از 1992 تا 2017

مت واتسون تمام نسل‌های دوج وایپر را گرد هم جمع کرده تا با رانندگی با همهٔ آن‌ها، شتاب، عملکرد و احساس کلی هر پنج نسل این سوپرکار آمریکایی را بررسی کند.

دوج وایپر ترکیبی از ظاهر مهیج با پیشرانهٔ V10 بود که برای پنج نسل چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. حال کارواو این فرصت را پیدا کرده است که تمام نسل‌های این سوپراسپرت آمریکایی را گرد هم جمع کرده و اقدام به آزمایش آن‌ها ازجمله شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت کند. طبیعتاً ویدئو با نسل اول وایپر شروع می‌شود که در سال ۱۹۹۱ معرفی و یک سال بعد به بازار عرضه شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این ماشین یک نیروگاه ۸ لیتری V10 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت قرار داشت و صرفاً به‌صورت روباز عرضه می‌شد.

نسل دوم اولین وایپری بود که با سقف ثابت فلزی عرضه شد و خریداران می‌توانست آن را به‌صورت کوپه یا روباز خریداری کنند. مثل نسل قبلی، در اینجا هم شاهد گیربکس دستی و موتور V10 بودیم که البته حالا ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسل سوم هم از پیشرانهٔ V10 استفاده می‌کرد اما حالا ۸.۳ لیتری شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. مثل نسل دوم، این نسل هم به‌صورت کوپه و روباز ارائه می‌شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به تولید رسید.

در نسل چهارم حجم موتور به ۸.۴ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت به ۶۰۰ اسب بخار رسید. پس از خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۲۰۱۰، در ساخت وایپر وقفه افتاد و این خودرو در سال ۲۰۱۳ با آخرین نسل خود بازگشت. زیر کاپوت هنوز هم همان موتور ۸.۴ لیتری V10 غرش می‌کرد اما قدرت آن حالا به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافته بود. در طول دورهٔ تولید وایپر، دوج چند بار نسخه‌های ACR را ارائه کرد که با بهبود آیرودینامیک و ارتقاء تعلیق و ترمز، روی پیست تمرکز داشتند. آخرین وایپر ACR تا پیش از رکورد زنی مرسدس AMG GT بلک سریز، سریع‌ترین خودروی موتور جلوی پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شد.

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از ساخت نسل ششم وایپر وجود ندارد و هیچ خبر یا تصویر جاسوسی در این رابطه منتشر نشده است. ازآنجایی‌که دوج به سمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت می‌کند، بعید است که دیگر بتوانیم وایپر جدیدی با موتور بنزینی ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    موقع تماشای کلیپ یه آرامش خواصی به ادم دست میده

    موافقم 50
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      امریکن دوج وایپر
      ماشالاه اصالت
      ماشالاه

      موافقم 26
      مخالفم 53
      1. HFball

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (187 ديدگاه)

        داش علی تورو خدا انقد ماشالا ماشالا نکن تا مثه تسلا باعث نشه خیلیا از دوج وایپر و اصالت امریکایی متنفر بشن با تشکر

        موافقم 58
        مخالفم 4
      2. یوسف

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (939 ديدگاه)

        تنها جایی که با ماشاالله آمریکن کارز موافقم

        موافقم 27
        مخالفم 2
  2. همایون

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (582 ديدگاه)

    واقعا حیف ازین سوپرکار بی نظیر که کرایسلر کنار گذاشتش

    موافقم 34
    مخالفم 1
  3. MasouD

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم یک افسانه

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      وایپر ابر نامی بود که در اوج خداحافظی کرد
      خیلی زیبا تاریخچه این دوران خودشو بست
      همه ازش به نیکی یاد میکنن
      درست قبل از اینکه دروندسوزها ترکیب بشن با آرمیچرهایی بی قواره و سنگین!

      موافقم 8
      مخالفم 0
  4. فرشاد

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    هرچی جلوتر میرفت وایپرتر میشد
    عجب چیزی بود وایپر
    من از امریکن خبر ندارم دوج تولیدشو متوقف کرد؟

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. MohammaD

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (343 ديدگاه)

      آخرین نسل وایپر تا ۲۰۱۸ تولید شد فک کنم و موتورش هم بیشترین گشاورو بین تنفس طبیعی های بنزینی داشت .

      موافقم 23
      مخالفم 2
  5. JDM

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    وایپر ترسناک ترین ماشین آمریکاس خدایی مثل وایپرنمیاد افسانه‌س

    موافقم 24
    مخالفم 1
  6. R@min

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1681 ديدگاه)

    استلانتیس می تونه موتور پلتفرم مازراتی MC20 تو آمریکا به اسم وایپر بده. فولکس ۲۵ ساله محصولات آئودی به اسم لامبورگینی میده بیرون درآمد میلیاردی داره.

    با این مدیریت استلانتیس رو برندهای آمریکاییش خیلی بعیده تا ۲۰۳۰ دوام بیارن.

    موافقم 7
    مخالفم 19
  7. امیر

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    وایپر برای پیست ساخته شده نه شتابگیری تو خط مستقیم !! کسی که دنبال درگ گذاشتن باشه باید بره سراغ چارجر یا چلنجر های هلکت ، کلا ماشین هایی که دیفرانسیل عقب هستن موقع لانچ کردن هرزگردی زیادی دارن و همین مشکل تاثیر خیلی زیادی روی شتابشون داره ! از نظر من باید همه ماسل کار ها آمریکایی هر چه زود تر دو دیفرانسیل بشن تا کمترین اتلاف قدرت رو داشته ! ( مثلا چلنجر هلکت با وجود اینکه بیش تر از ۷۰۰ اسب بخار قدرت داره ، اما موقع لانچ کردن به مشکل تک دیفرانسیل بودن ، حداکثر بتونه از ۴۰۰ اسبش استفاده مفید کنه )

    موافقم 7
    مخالفم 15
  8. JDM سابق

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (379 ديدگاه)

    جانور تکامل یافته سنتی دوج فقط در جهت بالابردن ادرنالین راننده‌

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    وایپر برند جذابی بود واقعا ولی خب تو سگمنت سوپراسپرت ها حرکت تو لبه تکنولوژی روز خیلی مهمه که دوج همیشه از ضعف تکنولوژی رنج میبرد و می‌بره

    موافقم 29
    مخالفم 9
    1. سوشیانت

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      خیلی جالبه که شرکتی که پر شتاب ترین خودروی جهان رو تولید میکنه چجوری از ضعف تکنولوژی رنج میبره!!!

      موافقم 4
      مخالفم 29
      1. مهدی

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1597 ديدگاه)

        دوج بین خودروسازهای آمریکایی هم تکنولوژی ضعیفی داره چه برسه در قیاس با اروپایی ها یا ژاپنی ها

        موافقم 26
        مخالفم 4
        1. Amir Machine

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1201 ديدگاه)

          حالا با دوج کاری ندارم که تو عهد بوق مونده، ولی ماشین‌های فورد و GM از لحاظ تکنولوژی چی از رقبای اروپایی و ژاپنی کم دارن که شد چه برسه در قیاس با اروپایی ها یا ژاپنی ها؟
          سیستم خودران؟ سوپر کروز و اتو پایلوت، موتورهای کم‌حجم توربو؟ اکوبوست، سیستم تعلیق تطبیقی مغناطیسی؟ مگنه راید GM، سیستم‌های اطلاعاتی سرگرمی؟ SYNC فورد و مای‌لینک GM، گیربکس دوکلاچه؟ ترمک کوروت و GT500، تکنولوژی باطری و شارژ سریع در مدل‌های برقی؟ تسلا، لوسید و اولتیوم GM، سیستم فرمان پذیری چهارچرخ؟ هامر و اسکالید IQ، آنتی رول بار قطع شونده؟ رانگلر و برانکو، سیستم‌های پیشرفته آفرود؟ برانکو و رپتور
          تکنولوژی دیگه‌ای هست که مثال نزده باشم؟!!

          موافقم 17
          مخالفم 4
        2. سوشیانت

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          فعلا که آمریکایی ها با اسکالید iq و سلستیک کیلومتر ها از اروپا و ژاپن جلو ترن در ضمن جواب سوال من رو ندادی اگه نمیتونی حرفت رو ثابت کنی پس نمیتونی بگی تکنولوژی دوج ضعیفه

          موافقم 8
          مخالفم 14
        3. مهدی

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1597 ديدگاه)

          جناب امیر من درک میکنم مثالهایی که زدید رو ولی خودرو فراتر از این چیزایی هست که شما مثالش رو میزنید چون فقط از رو مجلات و مقاله ها دنیای خودرو رو دنبال کردین . اگر یبار گیربکس یه بی ام و رو روی زمین اوراق شده میدیدین و مقایسه میکردین با آمریکایی ها یا حتی یه قطعه مثل کلومن فرمان یه بنز رو باز میکردین و با رقبای آمریکایی مقایسه میکردین یا ساختار پیچیده برق آلمانی ها رو… خودتون صحه میذاشتین که اروپا ده سالی از آمریکا جلو هست . خود من به شخصه موافق اینهمه پیچیدگی اروپایی ها نیستم منتها پیشرفت از همین حرص و ولع آدمیزاد تو ساخت ابزار پیچیده شروع میشه. یه ماشینی مثل s کلاس یا فراری ها بیخود و بی‌جهت که سمبل تکنولوژی نشدن!

          موافقم 17
          مخالفم 3
    2. مازیار

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      مهدی بیا رفیقت اومد😂

      موافقم 8
      مخالفم 0
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    وایپر های وحشی چه صدایی دارند
    گوش نوازی می کنه

    موافقم 18
    مخالفم 0
  11. HFball

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    واقعی ترین و ترسناک ترین افعی دنیای ماشین که قابلیت تیونینگ تا چند هزار اسب بخار رو به راحتی داره

    موافقم 24
    مخالفم 0
  12. Alireza

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (754 ديدگاه)

    نسل اول به نسبت خیلی بهتر از بقیه عمل کرد تو تست

    موافقم 8
    مخالفم 0
  13. Siyavash

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    سلام..اقایه اشتری وقت بخیر. لطفا کلیپ هایه کارواو رو زیر نویس فارسی کنید که ماهم بدونیم چی میگن ..ممنون..

    موافقم 7
    مخالفم 0
  14. Ardavan Eslami

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    من خاطره خاصی با وایپر دارم وقتی شش سالم بود به بابام میگفتم بابا یدونه وایپر میشه بخری اما تو این کشور از این خبرا نیست حیف این ماشین.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. M@M@DRZ911

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    وایپر از معدود ماشینایی بود که دلت واسه نسل قبل تنگ نمی شد و نسل به نسل طراحیش زیباتر میشد .

    موافقم 14
    مخالفم 1
  16. Yasin

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    به‌شدت عاشق این ماشینم. کاش نسل جدیدی هم درکار بود… جاش خیلی تو سوپرکارها خالیه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  17. JDM KING

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    دقیقه 22.01 سوپرا اون بقل پارکه

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. نیکان

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      کنار وایپر حرف از سوپرا میزنی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. سید محمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اطلاعاتی در مورد دوج srt سوپر استوک ۲۰۲۲ بزارین خیلی ماشین باحالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا