لکسوس

بررسی لکسس NX200t مدل ۲۰۱۵

قدم‌گذاشتن یک کمپانی خودروسازی به عرصه‌ای جدید، همیشه توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. به‌عنوان نمونه می‌توان به لکسس اشاره کرد که NX شاسی‌بلند کامپکت را به بازار روانه کرده است. NX که قطعات مشترک زیادی با تویوتا RAV4 دارد، هم به صورت یک نسخه سبک و کم‌مصرف NX300h و هم به‌صورت NX200t که اولین توربوشارژر لکسس است، در دسترس قرار می‌گیرد. امّا NX در کجای دسته خودروهای لوکس کامپکت قرار می‌گیرد؟ کلاس خودرویی که امسال به مرز انفجار رسیده است. خودروهایی مانند آئودی Q3، ب‌ام‌و X1 و حتی مرسدس‌بنز GLA در این کلاس قرار دارند.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
اینکه چگونه این موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دو توربوشارژر بتواند یک کراس‌اور ۱۸۲۴ کیلوگرمی را به حرکت درآورد، موضوعی است که در ابتدای این بررسی مورد بحث بوده است. در این موتور از ۲ انژکتور برای هر سیلندر استفاده شده و همچنین چندراهی اگزوز یکپارچه چهار به دو نشان می‌دهد که برای تأخیر کمتر تلاش زیادی شده است. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک جدید ۶ سرعته نیز همراه شده است. تریم F Sport برای این خودرو تنظیمات سیستم فرمان و تعلیق متناسب با یک خودروی اسپورت را اضافه می‌کند و هندلینگ NX را به سطح رقبای عملکردی لکسس مانند آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3 می‌رساند.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
البته اعدادی که در پیست از NX مشاهده شده، ممکن است کسی را با شگفتی مواجه نکند. این خودرو در مدت ۶/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. زمان شتاب‌گیری مطابق با زمانی است که از Q5 2.0T ثبت شده، ولی ۰/۷ ثانیه از خودروی سبک‌تر ب‌ام‌و X1 xDrive28i و خودروی سنگین‌تر X3 با همان موتور عقب‌تر است. با وجود تلاش لکسس برای کاهش تأخیر توربو، این تأخیر هنوز هم قابل‌لمس است؛‌ چیزی که در تست استارت در حال حرکت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت با زمان ۷/۸ ثانیه قابل‌مشاهده است. این زمان ۰/۸ و ۰/۲ ثانیه به ترتیب با X3 و Q5 فاصله دارد. گیربکس اتوماتیک در هر کدام از دنده‌ها دور موتور متفاوتی برای رفتن به دنده بالاتر اعمال می‌کند؛ گاهی در ۶۰۰۰، گاهی در ۶۲۰۰ و گاهی در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه این کار را انجام می‌دهد که در عین عجیب‌بودن، کمک چندانی هم نمی‌کند.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
در عین حال، مزیّت موتور ۴ سیلندر سکوت و آرامش آن است؛‌ صدای داخل کابین NX200t در سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، حتی از مدل هیبریدی نیز کمتر است (۶۶ دسی‌بل در مقابل ۶۸ دسی‌بل). در همین حال، اگر حالت «اسپورت»، سیستم «کنترل صدای هوشمند» را فعال کنید، کابین از صدای آهنگ موتور پُر می‌شود؛ صدایی که ممکن است چندان زیبا نباشد.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
در پیچ‌های جاده، NX با استفاده از عناصر سیستم تعلیق F Sport، شرایط مناسبی داشته و حس خوبی در سیستم فرمان منتقل می‌کند و همچنین پایداری خوبی در سرعت‌های بالا دارد. امّا اگر اندکی بیشتر به آن فشار وارد کنید، وارد مرحله بدفرمانی می‌شود. البته برای یک کراس‌اور بلندی که ۵۹ درصد وزن آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، شاید بیشتر از این نباید از آن انتظار داشت. حتی اگر از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک و تایرهای تابستانی استفاده کنیم، نیروی چسبندگی خودرو در پیچ ۰.۷۹g است که تنها ۰.۰۲g از مدل هیبریدی بیشتر است و البته فاصله زیادی تا ۰.۸۶g در X3 و Q5 دارد. F sport از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۰/۹ متری متوقف می‌شود که در ۶۱ سانتی‌متری X1 است. در کل، سیستم ترمز عملکرد خوبی داشته و پس از ترمزگیری‌های مکرر، کارآیی خود را به‌خوبی حفظ می‌کند.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
لکسس در طراحی به جلوه و شکوه خاصی رسیده است؛ طراحی سبک ساعت شنی یا دوکی شکل با پوشش توری مشکی در جلوپنجره، ترکیب منحصر به فرد المان‌های روشنایی (همه به صورت LED)، چراغ‌های جلو و عقب تیره، آینه‌های مشکی‌رنگ و چرخ‌های ۱۸ اینچی از عناصر قابل‌توجه در طراحی NX هستند. در همین حال، باید قبول کرد که ظاهر تریم F Sport زیباتر از مدل استاندارد NX است.

2015 Lexus NX200t F Sport Interior
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport Interior
همانند طراحی خارجی، طراحی داخل کابین تا حدودی شلوغ، پر معنی و البته جمع‌وجور است. لکسس می‌گوید که از «رانندگان سرعت فعال» برای طراحی این خودرو استفاده کرده است؛ از جمله تاکائه‌کی کاتو، سرپرست مهندسان. تأثیر این افراد را می‌توان در مواردی مانند موقعیت عالی رانندگی F Sport، صندلی‌های جلوی فوق‌العاده F Sport، پدال‌های آلومینیومی و طراحی بی‌نظیر و با قطر کوچک فرمان مشاهده کرد.

2015 Lexus NX200t F Sport Interior
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport Interior
2015 Lexus NX200t F Sport Interior
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport Interior
2015 Lexus NX200t F Sport Interior
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport Interior
با این ابعاد جمع و جوری که NX دارد، هیچ چیز در داخل کابین از دستان راننده دور نیست. سیستم اطلاعات و سرگرمی یکی از بهترین صفحات لمسی کنترل از راه دور را دارد که در پکیج «راهبری» به ارزش ۲۱۴۰ دلار عرضه می‌شود. یک راننده و یا سرنشین با هیکل متوسط می‌تواند در داخل این کابین، احساس راحتی کند، ولی برای اشخاص «بزرگ‌تر و بلندتر» ممکن است سقف پایین و فضاهای کوچک داخل کابین ناراحت‌کننده باشد.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport
2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
لکسس NX200t در مدل پایه خود، قیمتی برابر ۳۸۹۰۵ دلار دارد و قیمت آن برای مدل تست به ۴۴۳۷۵ دلار رسیده و در آن امکانات آپشن مختلفی به کار گرفته شده است؛ امکاناتی مانند یک پکیج پرمیوم، سیستم دستیار پارکینگ، سقف آفتابگیر و مونیتور نقطه کور در کنار سیستم راهبری که در بالا اشاره شد. آن چیزی که مشخص است، این است که لکسس نسبت به رقبایش از ب‌ام‌و و آئودی (ب‌ام‌و X3 با قیمت ۴۱۴۵۰ دلار و آئودی Q5 با قیمت ۳۹۸۲۵ دلار) قیمت کمتری دارد. در همین حال، تریم F Sport را حتماً باید به نسخه استاندارد ترجیح داد؛ چرا که تنها با ۲۱۰۰ دلار هزینه اضافی، NX200t تبدیل به یک خودروی زیبای اسپرت می‌شود.

2015 Lexus NX200t F Sport AWD
۲۰۱۵ Lexus NX200t F Sport AWD
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۴۴۳۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۸۹۰۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ، چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۵۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۳ متر.
  • عرض: ۱/۸۶۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۸۲۴ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. کیارش

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    قابل توجه دوستانی که هی میان از طراحی ماشین های کره ای متل سانتافه در برابر تویوتا راو 4 تمجید میکنن تویوتا اگه بخواد ماشینی طراحی میکنه که هیوندای( سانتافه) که سهله حتی بنز و bmw هم انگشت به دهن میمونن در ضمن لکسوس nx از پلتفرم و بسیاری از قطعات راو در این ماشین استفاده کرده که این نشون میده اولویت اول تویوتا کیفیته و نه طراحی(قابل توجه طرفداران ماشین های کره ای)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز بنز اسمش روشه . خیلی خوبه بدونیم تو هر رده از بنزو بخواین با لکسوز مقایسه کنیم خیلی از لکسوز و امثال ژاپنی ها جلوتر هست . این جمله ای هم ک گفتیم اگه لکسوز بخواد میتونه خودرویی طراحی کنه ک بنز bmw انگشت به دهن میمونن اصلا قابل باور نیست.
      فقط کافیه چند بار تو تعمیرات و سواری این ماشینا تجربه داشته باشین بعدش کاملا حرف منو درک میکنینخو حرفتون رو ک میگین خوروهای کره ای هم ک تازه ب دوران رسیدن فقط طراحی ددارن و از نظر کیفیت نسبت به ماشینایی مثل تویوتا و بنز و … ضعیف هستن رو قبول میکنم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدرضا

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دوست عزیز ماشین های ژاپنی رو اگه توی مارکتینگ جهانی مقایسه کنید خواهید دید که با ماشین های امریکایی در حال رقابت تنگاتنگی هستن! ولی نمیشه گفت که صد در صد از ماشین های آلمانی بهترن یا برعکس! پیچیدگی بازارهای جهانی خودرو واقعا آدم رو مجاب میکنه که اگه قرار باشه به مقایسه بین برند ها بپردازیم وارد جزئیات بشیم و به طور موردی خودروهای برند های مختلف رو با هم مقایسه کنیم!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. amir

    ۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دندش پشت فرمونه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۷ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بنده خدا سوال پرسیده دندش پشت فرمونه سی و چهار لایک گرفت…حالا این هیچ اون چهار نفری که منفی دادن منظورشون چی بوده؟؟؟
      آره داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. hussain

    ۷ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حرف نداره
    تویوتا رافور که اصلا در حد این ماشین نیست دیگه چی بگم که بعضیا میام میگن که تویوتا اگر ماشین بزنه شرکت های المانی دست به دهنت میمونن
    لکسوس همون تویوتا هست و تمام اولویت هاشم با تویوتا است

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Mohammad Amin

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان قیمت مدل Nx200 فول آپشن 360 میلیون تومان و قیمت مدل Fsport اون 380 میلیون تومان هست .

    به نظر من یه شاسی بلند جمع و جور خوب برای تو شهر و مسافرت های بین شهری کوچک هست .
    لکسوس ماشین های خیلی خوبی رو تولید میکنه و کیفیت قابل قبولی رو داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Amin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من این ماشینو تو نمایندگی عباس اباد تویوتا سوار شدم خیلی خوش گل هست قیمتشم ٣٢٠ بود فول بدون fsport ولی بعضی جاها قیمت های ٣٧٠ یا ٣۶٠ اینا گذاشتن که این به ضرر فروش این ماشینه چون این ماشین هرچه قدر خوب باشه نباید قیمتش نزدیک به بنز یا ب ام و باشه چون هرکی باشه اول سراغ این دو میره بعد لکسوس البته بازم بحث علاقه هست کسی که خیلی لکسوس دوست داره ارونو میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sajjad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من یه اف اسپرتشو میخوام بگیرم ولی هنوز سراغ قیمت گرفتن نرفتم
    کسی میدونه قیمت دقیقش چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hamed

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخوام یک مطلع rx 350 را با nx واسم مقایسه کنه. لطفا ممنون میشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Rx

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان گلم . راستش علیرغم اینکه به همه نظرات دوستانم احترام می گذارم باید عرض کنم که لکسوس تا چند سال آینده مالک واقعی خیابانهای دنیا خواهد شد البته اگر همراه با این زیبایی و کیفیت قیمت‌ها را بالا نبرد که همه قدرت خریدش را نداشته باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. كامران

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین نرم و خوبیه،ولى اگر دنبال لذت رانندگئ،هندلینگ و شتاب و سرعت هستید با این پول پیشنهاد میکنم حتما ب ام و بگیرید،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی گرونه برای یه ماشین کومپکت۲۰۰۰سی سی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Pedram

    ۱۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    با این پول میشه x3 خرید یا مقداری بیشتر x4
    البته اصطلاک لکسوس خیلی کم تر از بی ام و هست ولی همین طور هزینه نگهداریش
    ولی هم بی ام و و هم لکسوس موتور 2000 دارن ولی مصرف سوخت بی ام و نصف لکسوس و همین طور شتاب و سرعتش بیشتر
    اگه کسی دنباله زیبایی و راحتی و هزینه کم تر لکسوس گزینه مناسبی هست
    ولی کسی دنباله سرعت و شتاب و برنده و هندلینگ بی ام و بهتره
    درضمن ماشین های شاسی بلند لکسوس از قدیم تو پیچ مشکل داشتن و دارن
    با سرعت بالا نمیتونین بپیچین چون کنترل ماشین از دست راننده در میره به خاطر تقسیم نامناسب وزن ماشین
    و این موضوع رو در بی ام و اصلا احساس نمیکنین و به خوبی میتونین وارد پیچ بشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حبیب

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خواهشا تویوتا و لکسوس رو با خودروهای دیگر مقایسه نکنید چرا که تویوتا تنها خودرو سازی هست که ۴۸ مدل خودرو تولید میکنه و حتی بنز و بی ام و هم مقابلش کم میارن کار نداریم تو ایران خودروهای در و پیت مثل چینیها و کره ایه شده آمال مردم برید تو قاره ها بگردید یه آمار بگیرید ببینید تویوتا مقام اول پر فروشترین خودرو جهانو داره پس قیافه و ظاهر یراش مهم نیست در صورتی که یک نیم نگاهی هم بهش داره اصل نگاه تویوتا و لکسوس کیفیته که اونم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ایلیا

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینکه لکسوس و تویوتا و BMW ماشین های خوبی ان کسی تردید نداره،ولی دیگه چرا تو سر ماشینهای کره ای میزنید؟ هموطن اینجا ایرانه! یه کشوری که حداقل 100 سال از کره و 150 سال از ژاپن عقب تریم!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. وحید

    ۱۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    واقعا که گل گفتی آقا ایلیا
    در ایران خدمات پس از فروش و بازار دست دوم حرف اول را می زند
    برای همین است که ماشین های کره ای تو بورسند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رضا

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    به نظر من تویوتا وبی ام و دو دنیاى متفاوت إز هم هستندوقابل قیاس لا یکدیگر نیستند
    منx3دارم منهاى هزینه های نگهدارى وافت قیمّت زیاد بى ام و بسیار قوى تَر محکمتر وسواری لذه بخشى نسبت به hxدارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حميد

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فوق العاده است و بس. ویادم باشد بنز و بی ام وی فقط برند هستن که این هم است و لی تفاوتشون توی اصطحکاک و خرج زیاد ان دو برند. نسبت به لکسوس. است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من مالک یک مرسدس هستم و نسبت به بنز هم تعصب زیادی دارم. اما با وجود تعصبم به علت هزینه های کمر شکن تعمیر و نگهداری بنز چند وقتی هست که در مورد لکسوس تحقیق میکنم و به این نتیجه رسیدم که درسته که از لحاظ برند به عظمت بنز و ب ام و نمیرسه اما واقعا ماشین با کیفیت و خوش نام و البته کم هزینه با پیشینه بسیار خوبی هست و تصمیم دارم ماشینم را با لکسوس NX200t معاوضه بکنم. ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شكوفه

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احساس داخل کابین اش اصلا خوب نیست تنگ و کوچیکه هم سرنشین جلو هم عقب، فقط خیلی بی صداست موتورش ک اینم ب نظر من مزیت نیست. عین این مدل لکسوس رو میشه ماشین دیگه ای با قیمت کمتر و اتاق بهتر گرفت، این مدل لکسوسو دوس ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Mojtaba

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. فرق مدل fsport و پلاتینیوم چیه؟ مدل پلاتینیوم دنده پشت فرمان داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ناشناس

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پلاتینیوم بهترین نوع هر ماشینی هستش مثلا خودروی Rav4 ما که پلاتینیوم هست یک سری آپشن های اضافه تر داره و رنگ مبل داخل ماشین دو رنگ هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. روزبه

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک nx200tفول دارم واقعا فوق العاده هست از نظر شتاب و قدرت و اپشن عالی هست اگه قسط خرید دارید فقط nx200 بخرید اصلا سراغ هیبریدیش نرید که اصلا قابله مقایسه با هم نیستن قیمت فولش ٣٩٠میلیون ولی ازش پشیمون نمیشید حتما ٧کلیدش رو بخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Satar

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبلن سانتافه 2016 داشتم ولی الان اینو دارم فوق العاده س…کره ای ها رو نمیشه بااینا مقایسه کرد مثل گوشی های سامسونگ دم به دیقه ماشین میدن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا