ایران خودرودنده عقبهفته نامه

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)

چند هفته‌ای است که هر جمعه با تاریخچهٔ خودرویی آشنا برای ما ایرانیان یعنی پیکان همراه شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال هستیم. تاریخچه‌ای طولانی که در ابتدای آن به معرفی مدل‌های مختلف انگلیسی پیکان یا در اصل «روتس آرو» پرداختیم و سپس به زندگینامهٔ باعث‌وبانی ورود این خودرو به ایران یعنی «احمد خیامی» مؤسس کارخانهٔ ایران‌ناسیونال رسیدیم. از این قسمت به بعد کم‌کم به مهم‌ترین بخش این سری مقالات یعنی چگونگی ورود روتس آرو به ایران می‌رسیم. امیدوارم از تاریخچهٔ پرفرازونشیب و طولانی پیکان خسته نشده باشد و همچنان هر جمعه با ما و این مطلب همراه باشید. همچنین با نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود من را در نگارش هرچه بهتر ادامهٔ این سری مطالب یاری نمایید.

در قسمت قبلی این مطلب به آنجا رسیدیم که احمد خیامی شرکت ایران ناسیونال را جهت ساخت اتاق اتوبوس تأسیس کرده و در این کار بسیار پیشرفت نمود. ولی احمد به این قانع نبود و اهداف بزرگ‌تری در سر داشت. در راه رسیدن به این اهداف بزرگ، برادر کوچکش محمود که در مشهد ادارهٔ تعمیرگاه و گاراژ را بر عهده داشت می‌توانست به او بسیار کمک کند. به همین دلیل احمد خیامی ابتدا از خانواده‌اش که شامل پدر، مادر و برادران کوچکش محمود و مسعود می‌شد دعوت کرد که از مشهد به تهران بیایند؛ اما پدر و مادرش حاضر به ترک مشهد نشدند؛ بنابراین احمد تا جایی که می‌توانست برای آن‌ها در مشهد شرایط زنگی راحتی را فراهم کرد. برادر کوچک‌ترش مسعود هم کم سن و سال و مشغول تحصیل بود. به همین دلیل احمد از محمود که پنج سال از خودش کوچک‌تر بود درخواست کرد که به تهران آمده و در کارها به او کمک کند.

احمد خیامی
احمد خیامی

محمود خیامی پس‌ازاینکه به تهران آمد و مدت کوتاهی در کنار برادرش کار کرد، با همهٔ کارهای فروشگاه لوازم‌یدکی و همین‌طور کارگاه ساخت اتاق اتوبوس کاملاً آشنایی پیدا کرد و با خریداران نیز ارتباط برقرار کرد. بدین ترتیب همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره شد، احمد خیامی وقتی فهمید برادرش محمود کاملاً به کارها آشنایی پیدا کرده است، تصمیم گرفت تمامی تشکیلاتش را به محمود سپرده و خود به سفر دور دنیا برود تا از نزدیک با کارخانجات خودروسازی بزرگ و معتبر دنیا آشنا شده و از میان محصولات آن‌ها خودرویی مناسب جهت تولید در ایران انتخاب کند. در ایران هم محمود جهت ادارهٔ فروشگاه و کارگاه فرد بسیار مورداطمینان بود و به همین دلیل احمد با خیال راحت به سفر رفت.

Paykan-2

احمد خیامی در این سفر چند دوست و مشاور را هم به همراه خود برد تا با کمک یکدیگر خودروی مناسب برای تولید در ایران را انتخاب کنند. آن‌ها اول به ایتالیا رفتند و در این کشور از کارخانجات فیات و لانچیا بازدید گردند. فیات در آن دوران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا بود و در سطح بین‌المللی محصولات خود را عرضه می‌کرد. احمد هنگام بازدید از این کارخانه‌ها و خصوصاً فیات، مجذوب عظمت و تنوع محصولات این شرکت شد و فهمید در صنعت خودروسازی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، برادران کاشانچی در ایران نمایندگی فیات را گرفته بودند و با واردات کامل قطعات مدل ۱۱۰۰ به مونتاژ آن در ایران می‌پرداختند. به همین دلیل احمد خیامی که قبلاً با برادران کاشانچی کار کرده بود و ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها داشت، با خود اندیشید که اگر تصمیم به انتخاب محصولی از فیات برای تولید در ایران بگیرد می‌تواند با برادران کاشانچی همکاری کرده و از ارتباط آن‌ها با فیات استفاده کند.

فیات 1100 سال 1966
فیات ۱۱۰۰ سال ۱۹۶۶

بدین ترتیب احمد خیامی با دوستانش چند روزی در ایتالیا ماند و با مشاهدهٔ کامل تمامی قسمت‌های کارخانهٔ فیات و مذاکره با مدیران این شرکت، انتخاب محصولی از محصولات فیات را در اولویت قرار داد و راهی اسپانیا و سپس آلمان شد. در آن دوران (و البته تا به امروز) آلمان‌ها با شرکت‌هایی چون مرسدس بنز، فولکس‌واگن، آئودی و… در اوج شهرت و اعتبار قرار داشتند. در آن سال‌ها شرکت فولکس‌واگن به تولید خودروی ارزان‌قیمت بیتل مشغول بود که طراحی آن به پیشنهاد هیتلر و توسط فردیناند پورشه صورت گرفته بود. این خودروی ارزان‌قیمت در دسترس عموم مردم آلمان قرار داشت و نظر احمد خیامی را هم بسیار به خود جلب کرد.

فولکس‌واگن بیتل 1966
فولکس‌واگن بیتل ۱۹۶۶

احمد خیامی با مشاهدهٔ کارخانجات خودروسازی بزرگی در ایتالیا، اسپانیا و آلمان که با صدها هزار کارگر مشغول به تولید محصولات متنوعی بودند بسیار به وجد آمد. او آرزو داشت کارخانه‌ای به عظمت و بزرگی آن‌ها در ایران احداث کرده و نام خود را مانند مشاهیری چون کارل بنز، هنری فورد و فردیناند پورشه در تاریخ جاودانه کند. بااین‌حال احمد خیامی و همراهانش آلمان را ترک کرده و به‌سوی فرانسه رفتند. در آنجا از کارخانجات پژو و سیتروئن بازدید کرده و سپس راهی سوئد و بعدازآن انگلستان شدند. احمد خیامی در این کشور از شرکت‌های خودروسازی مشهوری چون جگوار بازدید کرد و سری هم به شرکت کوچک روتس زد.

ولوو آمازون 1966
ولوو آمازون ۱۹۶۶

همان‌طور که در قسمت‌های ابتدایی این مطلب گفته شد، گروه روتس خودروساز کوچکی در بریتانیا بود که زیرمجموعه‌های کوچک زیادی چون هیلمن، هامبر، سانبیم، سینگر و تالبوت داشت. این گروه خودروسازی در آن سال‌ها به‌تازگی محصول جدید آرو را معرفی کرده بود و در زیرمجموعه‌های مختلفش با نام‌ها، چهره‌ها و تجهیزات گوناگونی به تولید می‌رساند؛ اما این شرکت وضعیت مالی مناسبی نداشت و در شرایط نابسامانی به سر می‌برد. بااین‌حال احمد روتس آرو را هم به لیستش اضافه نمود اما کمترین امتیاز و اولویت را به آن داد.

هیلمن هانتر (روتس آرو) 1966
هیلمن هانتر (روتس آرو) ۱۹۶۶

پس از بازدید از خودروسازان بریتانیا، احمد و همراهانش به‌سوی ایالات‌متحده رفتند. کشوری که در آن خودروسازان بسیار بزرگی چون جنرال موتورز فعالیت می‌کردند و در آن دوران در بالاترین جایگاه صنعت خودروی دنیا قرار داشتند. به‌هرحال پس از رفتن به کشورهای مختلف دنیا، سفر احمد خیامی به پایان رسید و قصد بازگشت به ایران را نمود. در طی بازدید از کارخانجات خودروسازی گوناگون در کشورهای مختلف، خودروهای زیادی نظر احمد خیامی را به خود جلب کرده بودند و اسامی زیادی را یادداشت کرده بود. از محصولات فیات و فولکس‌واگن بیتل گرفته تا خودروهای ساخت ولوو و حتی آرو ساخت شرکت رو به ورشکستگی روتس. بدین ترتیب پس از پایان سفر دور دنیا، احمد خیامی و دوستان و همراهانش دورهم نشستند تا یکی از خودروهایی که در لیست نوشته شده بود را انتخاب کرده و سراغ انعقاد قرارداد با سازندهٔ آن بروند.

شورلت نوا 1966
شورلت نوا ۱۹۶۶

اطرافیان احمد انتظار داشتند که او یکی از محصولات فیات یا ولوو و یا نهایتاً خودرویی آلمانی را برای مونتاژ در ایران انتخاب کند؛ اما با اعلام خودروی موردنظر توسط احمد، همه کاملاً متعجب و بهت‌زده شدند. آن‌ها درنهایت تعجب شنیدند که احمد خیامی می‌خواهد خودروی آرو محصول گروه خودروسازی روتس انگلستان را در ایران مونتاژ کند. خودروسازی که در آن سال‌ها تقریباً با ورشکستگی فاصلهٔ چندانی نداشت. بااین‌حال در حین بهت و تعجب اطرافیان، احمد خیامی گفت که به دلیل وضعیت نامساعد مالی گروه روتس، راحت‌تر می‌توان از آن امتیاز گرفت و قرارداد مونتاژ آرو در ایران را با آن‌ها منعقد نمود. وی گفت به‌زودی خواهید دید که من این خودروی ورشکسته را به یکی از معتبرترین خودروهای جهان تبدیل خواهم کرد. چیزی در ردیف کارخانجاتی که از آن‌ها بازدید کردیم. آرزویی که تا حدودی بدان رسید و اگر اوضاع و شرایط تغییر نمی‌کرد یقیناً به‌طور کامل تحقق میافت.

خط تولید آرو در کارخانجات گروه روتس
خط تولید آرو در کارخانجات گروه روتس

از سوی دیگر، احمد خیامی دنبال خودرویی بود که مناسب شرایط اقلیمی ایران و همین‌طور نیازهای مردم ایران باشد. او خودرویی ارزان‌قیمت می‌خواست که در دسترس اقشار مختلف جامعهٔ آن دورهٔ ایران قرار گیرد و روتس آرو اتفاقاً در آن دوران خودروی بسیار مناسبی جهت تولید در ایران محسوب می‌شد. خودرویی با قیمت مناسب، جادار، جمع‌وجور و مجهز به موتور قدرتمند و کم‌مصرف که تنها یک سال از معرفی آن گذشته بود و کاملاً جدید و بروز به‌حساب می‌آمد. همچنین روتس آرو که بعداً نام پیکان را به خود گرفت برای زمان خودش خودروی خوب و متناسبی محسوب می‌شد. درهرصورت سرانجام قرارداد تولید آرو با گروه روتس منعقد شده و پای این خودرو به ایران باز شد.

Paykan

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    این خانه از پای بس ویران است. از همون اول اولویت سرمایه دارا سود بیشتر و توجه کمتر به مصرف کننده بود که رفته با بی نام و نشان ترین کمپانی قرارداد بسته، مطمئن باشید اگرم هنوز زنده بود و کارخونه زیر دستش، میرفت با چینیا قرارداد میبست که بیشتر امتیاز بگیره. هرچند همینم مدیرای فعلی بلد نیستند.

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. قاسم شريعتي

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      واقعا متأسفم براتون شما هم اگه کار بیزینس کرده باشی میدونی که با شرکتی یا شخصی که هیچ مشکلی نداره خیلی سخته کار کردن و امتیاز گرفتن ولی با کسایی که مشکل دارن خیلی راحت میشه کمترین پول رو داد و بالاترین امتیاز رو گرفت. تو همین تصویر ها هم پیکان تقریبا چهره بروزتر و زیبایی داشته. همین الان هم شرکتهای چینی میرن امتیاز خودروسازهایی که مشکل دارن رو میخرن نمونه اش خرید سهام پژو توسط دانگ فنگ و یا خرید سهام ام جی توسط سایک چین هست. اقای خیامی همیشه بهترین تصمیم ها رو گرفته و بعد از رفتنش از ایران هم به به موفقیتهاش ادامه داده ولی حیف که نتونست تو ایران ادامه بده……

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. كوروش

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        برای چی متاسفی دقیقا ؟
        خودتم که همینو گفتی در اخرش مردم ضرر کردن که! کاری که اون موقع شد دقیقا مثل الان با شرکت های چینیه قرارداد با یک شرکت ور شکسته فرقی با شرکت های گم نام کنونی نداره

        من شخصا کاری که کرد رو تحصین می کنم چون ما هیچ صنعت خودرویی نداشتیم و این کار شد اما نباید وجه الهی بهش داد چون بلاخره تاجر فکر سود و زیان هستش

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. حسین

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          اقای خیامی با سرمایه محدودی ک داشت می‌خواسته فقط مونتاژ نکنه،بلکه انتقال تکنولوژی بشه و ره ۱۰۰ساله رو ۲۰ساله بره!
          پس باید با شرکتی مذاکره کنه که نیاز مالی داشته باشه!
          دوما،ایشون ماشین ارزون می‌خواستن بیارن برای همه اقشار جامعه!
          سوما این ماشین حدید بوده و دراحی قدیمی مثل اون فیات نداشته و موتورش هم جدید بوده!
          چهارما،همون شورلت نوا بعدا مونتاژ شد اما ایا قیمت مناسبی داشت و همه تونستن بخرن؟
          ایا انتقال تکنولوژی شد؟
          و نکته اخر!وقتی شما ی کارخونه بدنه سازی داری یعنی کلی باید دستگاه بخری و هزینه کنی و چون پیشرفته نیسی طرف مقابل مقدار زیادی پول می‌خواد و انتقال تکنولوژی اش هم همینطور!
          و اگر ساده نباشه خودرو هم پول انتقال تکنولوژی اش نبود هم نمیشد یدفعه ماشین پیشرفته اورد!
          اگر صنعت گر باشی ،متوجه میشی!

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. كوروش

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          انتقال تکنولوژی و خودرو ارزان دلیل شراکت با کارخانه ای که ورشکسته است و خواهد شد نمی شه بعدش توی متن هم اشاره شد خودرو های ارزان کم نبودند حتی در امریکا اینکه یک خودرو از یک همچون کارخانه خریداری شده فقط جهت مسائل مالی بوده نه انتقال تکنولوژی !
          این داستان پیکان دقیقا مشابه تانک چیفتن هستش تانکی که چون در جنگ با وجود هزاران!!!!! مشکل خدمت کرده از کنار مشکلاتش می گذریم اما امروز که می توانیم قیاس کنیم ایا گزینه لئوپارد که المان ها حاضر بودند برای ما کارخانه اش را هم بسازند مورد بهتری نبود؟ ایا بخاطر تاثیر شدید انگلیس بر ایران نبود؟
          خدا رو شکر بنده صنعت گر نیستم تا این موارد پیچیده ! رو متوجه بشم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. احسان

          ۹ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (115 ديدگاه)

          دیدگاه خیامی همین الان داره توسط چینی ها ، هندی ها و ترک ها داره دنبال میشه و به همین طریق چین و هند و بعدشم ترکیه صاحب فناوری تولید خودرو شدن! بیخود نبوده که هیوندای اومده از ایران خودرو بازدید کرده! سایک چین رفت ام جی رو خرید، ماهیندرا سانگ یانگ کره رو خرید، ترکیه هم تو فکر خرید برند ساب سوید است. در واقع شرکت ها با این کار دانش فنی و نیروهای کاری ورزیده رو به قیمت مناسب می خرند و در عین حال مالکیت معنوی یه برند خوب رو بدست می اورند! کاری که خیامی 50 سال قبل کرد! ما متاسفانه نتونستیم تفکر اونها رو تو مجموعه های تولیدیمون حفظ کینم. اونها از ما وطن پرست تر بودن و دنبال مطرح شدن نام ایران بودن. اما حالا ما شدیم پلکان ترقی کره ای ها و چینی ها و فرنسوی ها! چون وطن پرست نیستیم.
          در بازار اون روز همونطور که در متن مشخص است کشورهای معدودی خودروساز بوده اند و روتس آونروز کیفیت مناسبی داشته و این استفاده از این سیاست رو در اون روز توجیه پذیر تر از امروز می کرد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. (ali (CHEVY NOVA

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      به علی
      داش علی ناراحتیت در مورد این قضیه درست اماپشت سره ادم مرده صحیح نیست حرف زدن
      هرچی بود خوب یا بد دیگه تموم شد رفت خدا بیامورزدش

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علي

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (80 ديدگاه)

        من توهین نکردم به آقای خیامی حداقل کاری که ایشون کردند آوردن هزاران نفر سر سفرش بود. حرف من اینه که نباید سری از کسی بت ساخت. مونتاژ کردن یه ماشین خیلی معمولی کجاش کار شاقی هست که بخواهیم بهش افتخار کنیم ، اگه به مونتاژ ما از زمان جنگ جهانی دوم تو بندرعباس کامیونا آمریکا را واسشون مونتاژ میکردیم که نیرو و اسلحه ببرند شمال.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علي رضا

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    چی میشد بیتل رو انتخاب می کرد؟ حیف شد..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammadreza

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      اتفاق خاصی نمیوفتاد فقط سلطان جاده های ایران لقب میگرفت
      و بعد مدل جوانان، چراغ جدید، داشبورد جدید (داشبورد پاساتی :)) )، رینگ جدید
      خودش مدلش کامپکت کوچک هست ولی در اینجا مدل صندوق دار (سدان فول سایز)، مدل وانت، در آخر هم سال ۸۵ تا ۹۰ مدل اتومات با گیربکس 01M transmission با موتور wasserboxer ساخته میشد و یکی از مدلهای دیگش هم احتمالا بیتل موتور جلو میساختن
      خلاصه گند میزدن تو ماشین تا ۵۰ سال مینداختن به ما
      (اینا شوخی بود اما قضیه اینه که خداییش هیچ شرکتی مثل فولکس به زیر مجموعه هاش و شرکای تجاریش اهمیت نمیده و هیچ کشوری نامردتر از فرانسوی ها وجود نداره)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ماسل

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      فکر میکنم چون موتورش هوا خنک بوده برای آب و هوای گرم ایران (نسبت به پیکان ) بیشتر به مشکل میخورده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. كاپيتاليسم

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    چیزی که قصبی باشه تا ابد رونق پیدا نمیکنه… یه نهال رو بکاری و هر روز با سختی ازش مراقبت کنی و موقع ثمر دادنش که برسه یه نفر بیاد و درخت رو ازت بگیره و خودتو از باغ خودت بندازه بیرون…
    به اقای خیامی و امثال ایشان چه ظلم هایی که نشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من معتقدم این خودرو برای ایران در زمان خود واقعا مناسب بود چون اون موقع تعرفه وجود نداشت و همه خودروها امکان حضور در ایران رو داشتن نمونش خودروسازای امریکایی که در ایران خودرو مونتاژ میکردن ولی پیکان هم ارزون ترین بود هم پیچیدگی فنی بیتل یا خودروهای امریکایی رو نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به نظر من انتخاب خوبی بوده برا اون زمان چون امکان انتقال تکنولوژی رو هم داشته
    تازه یک شرکت شخصی بوده مردم می تونستند خرید نکنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Matador

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من پیکان انتخاب کاملا مناسبی بود.
    ایشون هنوز در اول راه بود و اگر میخواست اقدام به مونتاژ و ساخت خودرویی مثل آئودی یا Benz یا BMW یا حتی محصولی از جنرال موتورز یا فیات کنه باید بخش مهمی از سرمایشو بابت امتیاز برند میداد به اون شرکت ها.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بله همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. سینا

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    یه سوال چرا کارخانه اش مصادره شد؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      جریان های نفی سرمایه داری و تفکرات مبارزه با نظام کاپیتالیست و دولتی سازی صنایع
      دقیقا مثل سوسیالیست ها عمل کردن و در اون هیاهو اومدن همه چیز رو مصادره کردن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. کامبیز

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درود
    ببینید دوستان کار ما قضاوت نیست ! بعد باید همه جانبه به قضیه نگاه کرد . چون بعدها سیستم مدیریتی غلط بر ایران خودرو حاکم شده ما ناخودآگاه ذهنیت بدی نسبت به ایران خودرو و پیکان پیدا کردیم .
    باید خودمون رو در شرایط و موقعیت اون زمان و خود خدابیامرز جناب خیامی قرار بدیم و بعد حالا نتیجه گیری کنیم که آیا این کار درستی بوده یا نه ؟! و خود ما اگر بودیم چه می کردیم ؟!!
    حتی همین الان اگر یکی از ما بخواهیم حرکتی مانند جناب خیامی بزنیم به دیدگاه شما چه می کردیم ؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تاریخچه جامع و کاملی بود، ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mojtabaaston

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    چی بودیم/چی شدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. firebird

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هرچی بود واسه زمانش خودش عالی بود ٰٰ قیمت مناسبٰ اتاق مدرن موتور بروز و قوی البته برا زمان خودش نه اینکه 40 سال رو خط تولید بمونه
    کلا ما ایرانیا اعتقاد داریم تو هر کاری باید شورشو در بیاریم اینم مث بقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    هرچی بود واسه زمانش خودش عالی بود ٰٰ قیمت مناسبٰ اتاق مدرن موتور بروز و قوی البته برا زمان خودش نه اینکه 40 سال رو خط تولید بمونه
    کلا ما ایرانیا اعتقاد داریم تو هر کاری باید شورشو در بیاریم اینم مث بقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid

      ۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      برو یه اکانت دیگه بساز …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. meysam

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    “چند روز گذشت و من در روزنامه خواندم که دکاوه ورشکسته شده و اعلام کرده که تمام کارخانه‌اش را می‌فروشد و حاضر است تمام کارخانه خود را به هر محلی که خریدار بخواهد منتقل کرده و آنجا دوباره کارخانه را سرپا کند.

    برادران خیامی را خبر کردم که با دکاوه که اتومبیل آبروداری بود وارد مذاکره شوید که پذیرفتند. حدود 20 روز بعد با یک قرار‌داد آمدند که یعنی دکاوه را خریده‌اند. قبل از رفتن برای قرار‌داد به آنها گفته بودم که قرار‌داد را مشروط کنند به تصویب وزارت صنایع و معادن که اگر نخواستیم من بزنم زیرش و برای اسم شما مشکلی پیش نیاید که آن ماده را نیز لحاظ کرده بودند. تاکید کردم که مجوز این قرار‌داد فقط برای این به شما داده شد که شروعی برای ساخت اتومبیل در ایران باشد زیرا آن زمان طبق قوانینی که وجود داشت ورود دستگاه‌های قدیمی ممنوع بود. دستگاه‌های این کارخانه سال‌ها در حال کار بودند و واردات آنها به کشور فقط به عنوان نقطه شروع مجوز گرفت.”

    این نقل قول با روایتی که شما نوشته اید بسیار فرق دارد پس کدوم درست است؟

    لینک:
    http://eghtesadnews.com/Live/Stories/DEN-152481/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF_%D8%A7%D8%B2_%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8C_%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87_%DA%A9%D8%A7%D8%B1_%D8%AE%D9%88%D8%AF_%D8%B1%D8%A7_%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2_%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF_

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. شاهمراد

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    با درود بر خوانندگان عزیز و گرامی در قسمتهای قبل اینجانب موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیس چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. خسرو پرویز

    ۲۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال 1348 در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور 1725cc ولی قدرتش را نوشته 68.5 اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت 68.5 اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل 1346 و 1347 دارای قدرت 61.5 اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش 1598cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران 69 اسب بخار بوده و در انژکتوری 71 اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت 78 اسب بخار و گشتاور 117 نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ 120 باشه دارای قدرت 110 اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر 45 نسبت به پیکان جوانان که وبر 40 بوده
    دیگر عامل دور موتور 5300 دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که 5200 دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی 110 اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم 2 بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. ناکو

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برادر جان اگر هلمن مشکلی نداشت و خوب بود ک تو بریتانیا ورشکست نمیشد، ولی بازم تو زملن خودش برند بوده مشکل از ایرانیهای خدازده بود ک عرضه نداشتن تو50 سال ب این هلمن تغیراتی بدن و با زمان پیشرفت کنن. مثل همین405که سال89میلادی تولید شده و ایرانخودروی احمق هنوزم داره همونو تولید میکنه درصورتیکه برای رقابت هرسال خودروسازا تغیرات اساسی ب تولیداتشون میدن ولی متاسفانه چون توی ایران رقابتی نیست و ب صورت مافیایی و انحصاری عمل میشه هرحور دلشون بخاد تولید میکنن لوله میکنن و با قیمت تویوتا و بنز فرو میکنن و خریدارم ک چاره ای نداره صداش درنمیاد. الان اگر سرمون تو بازار باشه با قیمت ی پارس راحت میتونستیم یکذهیوندای2020 یا یه تویوتا کرولای روز سوار بشیم و اگر هم دلار همون5تومن و3تومن بود با70هشتاد ملیون بهترین شورلت تویوتا پژو و خیلی ماشینهای دیگه رو بگیریم ولی افسوس….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا