تجربه و آزمایش

تجربه مسافرت با سمند EF7

سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (۱۳۹۱) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود ۱ ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.

ikco-samand-lx

بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود ۴ ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
–    رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
–    بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
–    فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
–    فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
–    روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
–    موج داشتن شیشه جلو
–    بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
–    و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
–    و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از ۳ روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.

samand_lx

خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
–    این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از ۴۰۰۰ نشه!
–    رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
–    بیش از ۳ ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
–    آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
–    ….

rear-seat-samand-lx
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و  نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله ۲ استان)
به هر تقدیر ۲ روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!

samand-lx-dashboard

صبح روز ۵ فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا ۲ الی ۳ روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.

1700cvvt

نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه ۱۵ فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود ۲ میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین ۳۰ تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (‌البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.

نویسنده: وحید گودرزی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲,۳۵۳ دیدگاه‌ها

  1. mehdi

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سامیار سلام
    SEاگر موتورش EF7باشد بله همین شرایط دارد واگر موتورش از موتورههای قدیم سمند باشداین موتورها هم مشکل ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. iman

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همتون من مدتیه که دنبال خرید سمند EF7ام اما تا الان 4تا نمایندگی ایران خودرو سر زدم که یکیشونم یکی از آشناهام بود دقیقا هر 4 نمایندگی بهم گفتن این موتور مشکل موتوری (روغن ریزی وکمبود قطعات و خرابی های جزعی) وگریبکس داره حقیقتش از خریدنش منصرف شدم الانم نمیدونم دیگه دنبال جه ماشینی برم چون واقعا از شتاب و کشش ef7 در مقایسه با مدلهای دیگه تعریف شنیده بودم تو این رنج قیمتم که ماشینا عملا یا موتور قدیمی و پر مصرفن یا ضعیف بی جون و اصطلاحا کم مصرف دیگه واقعا کلافه شدم از همتونم به خاطر اینکه وقت میزارین و نظر میدین ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      سلام آقا ایمان
      باور کن نمایندگی ها ( بعضا) نمی دونن سیستم کاری این ماشین چیه .! فقط طبق سیاستی که براشون تدوین شده جلو میرن .
      وقتی فروش ال 90 برای ایران خودرو سود داشته باشه تمام تلاش نمایندگی ها برروی فروش ال 90 متمرکز میشه
      وقتی فروش پارس سودآور تر باشه روی پارس تبلیغ میشه و همینطور 206 و 405 و…
      به نظر من ماشینی باید انتخاب کنی که در مجموع همه راضی باشن
      ببین
      ال 90 موتور خوبی داره بحثی نیست ولی تیپ و قیافه مناسبی برای من ef7سوار نداره و من هرگز ماشینمو با همه ایرادهایی که می گن داره ( که نداره ) با ال 90 بد قیافه موتور عالی و … عوض نمی کنم
      ببخشید من پوزش میخواهم از همه ولی نطر شخصی بود
      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پویا

      ۵ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      نخیر اشتباهه ما سه ساله Sسمند EF7 داریم و تا حالا یک بار هم خراب نشده البته بستگی به سلیقه ی شما دارد ولی سمند EF7 واقعا عاااااااااااااااالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. نریمان

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام . من من میخوام یه سمند ای اف 7 صفر نقد از ایران خودرو بگیرم از دوستان یه چند تا سوال دارم ..
    1. واشر سر سیلندر های جدید یعنی همین تابستون 91 همین مشکل رو دارن ؟ میتونم تا 2000 کیلومتر با دور موتور 3 برم ولی اگه بعد 2000 بخوام تو اتوبان بگازم یا تو مسافرت بگازم مشکلی پیش نمیاد؟ تو جاده خراب نشه بمونم ؟
    من عشق سرعت هستم میتونم تو یه ماه 2000 تا کار کنم ولی بعدش باید با رفیقام کورس بزارم // در آخر میخوام بگم یه 2000 تا خوب رانندگی کنم ماشین خوب آب بندی میشه که بعدش اینجوری کار بکنم با ماشین؟؟

    2. کولر های جدید میگن بعد یه مدت خراب میشه آیا اینجوری هستش؟ ..آخه من جز اون افرادی هستم که همیشه عاشق سرما هستم و از گرما متنفر هستم

    3. روغن ریزی تو ساخت های جدید سمند هنوز هست یا برطرف شده …خواهشن اون هایی که سمند رو سال 91 گرفتن جواب بدن حتما .. در مورد اویل ماژور هم بگید که درست شده یا نه ؟

    4. دوستانی که میگن فرمان میلرزد تو چه جایی میلرزه تو سرعت ؟ در جا کار کنه ؟ یا موقع راه افتادن ؟

    5.شیشه شور که میگن پمپش خراب میشه برا چی خراب میشه از اون که زیاد استفاده نمیشه پس دلیل خراب شدنش چیه ؟

    6. از دوستانی که میگن سمند ما خوب از آب در آمده و عالی کار میکنه بگن از کدوم استان خریدن .. مثلا تفاوت داره تو کار خونه ها چون نزدیک ترین کارخونه ایران خودرو ماشینش رو به نمایندگی میفرسته …. من که ساکن قزوین هستم فک کنم از تهران سمند رو واسه نمایندگی میفرستن…

    7. میگن در دنده 1 و 2 سند لرزش هست درسته ؟

    8. آب بدی سمند رو آقا مسعود میگه 2000 تا با دور موتور 3 برو بیشتر نشه …. از اون هایی که میگن با ماشینشون کورس میزارن میپرسم آیا سما هم ماشین رو صفر خریدین یعنی دور موتور رو بالا نبردین ؟
    آخه ماشین تنبل بار میاد به همون دور موتور عادت میکنه بعد ها که بخوام دور رو زیاد کنم بهش فشار نیاد چون میخوام دور موتور یه وقت تو 5 یا 4 اومد خراب نشه // جواب بدید

    در آخر از همه تشکر میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نریمان

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام . من من میخوام یه سمند ای اف 7 صفر نقد از ایران خودرو بگیرم از دوستان یه چند تا سوال دارم ..
    1. واشر سر سیلندر های جدید یعنی همین تابستون 91 همین مشکل رو دارن ؟ میتونم تا 2000 کیلومتر با دور موتور 3 برم ولی اگه بعد 2000 بخوام تو اتوبان بگازم یا تو مسافرت بگازم مشکلی پیش نمیاد؟ تو جاده خراب نشه بمونم ؟
    من عشق سرعت هستم میتونم تو یه ماه 2000 تا کار کنم ولی بعدش باید با رفیقام کورس بزارم // در آخر میخوام بگم یه 2000 تا خوب رانندگی کنم ماشین خوب آب بندی میشه که بعدش اینجوری کار بکنم با ماشین؟؟

    2. کولر های جدید میگن بعد یه مدت خراب میشه آیا اینجوری هستش؟ ..آخه من جز اون افرادی هستم که همیشه عاشق سرما هستم و از گرما متنفر هستم

    3. روغن ریزی تو ساخت های جدید سمند هنوز هست یا برطرف شده …خواهشن اون هایی که سمند رو سال 91 گرفتن جواب بدن حتما .. در مورد اویل ماژور هم بگید که درست شده یا نه ؟

    4. دوستانی که میگن فرمان میلرزد تو چه جایی میلرزه تو سرعت ؟ در جا کار کنه ؟ یا موقع راه افتادن ؟

    5.شیشه شور که میگن پمپش خراب میشه برا چی خراب میشه از اون که زیاد استفاده نمیشه پس دلیل خراب شدنش چیه ؟

    6. از دوستانی که میگن سمند ما خوب از آب در آمده و عالی کار میکنه بگن از کدوم استان خریدن .. مثلا تفاوت داره تو کار خونه ها چون نزدیک ترین کارخونه ایران خودرو ماشینش رو به نمایندگی میفرسته …. من که ساکن قزوین هستم فک کنم از تهران سمند رو واسه نمایندگی میفرستن…
    7. میگن در دنده 1 و2 سمد لرزش هست ؟

    8. آب بدی سمند رو آقا مسعود میگه 2000 تا با دور موتور 3 برو بیشتر نشه …. از اون هایی که میگن با ماشینشون کورس میزارن میپرسم آیا سما هم ماشین رو صفر خریدین یعنی دور موتور رو بالا نبردین ؟
    آخه ماشین تنبل بار میاد به همون دور موتور عادت میکنه بعد ها که بخوام دور رو زیاد کنم بهش فشار نیاد چون میخوام دور موتور یه وقت تو 5 یا 4 اومد خراب نشه // جواب بدید

    در آخر از همه تشکر میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      سلام آقا نریمان
      در مورد جواب سوال 1:
      به تجربه ثابت شده احتمال بروز مشکل در EF7های اینجوری خیلی کمتر گزارش شده . چون واشر فیت شده .
      توی اتوبان اگه میتونی بگاز .من همینکارو میکنم .مشکلی نداشتم . توی جاده شمارو نمیداره .هرچقدر خواستی کورس بذار .چون کار منو 7 نفر از دوستانم همینطوره .به نظرم کورس گذاشتن فقط با EF7جالبه
      در مورد جواب شماره 2: اصلا نگران نباش چون موتور این ماشین اینقدر قدرت داره که کولر براش مشکلی نداره و با سرعت 140 من کولر گرفتم .مشکلی نداره .
      در مورد جواب سوال 3: من ماشین EF7سال 91 تحویل گرفتم اصلا روغن ریزی نداره . اویل ماطول اگه خراب باشه تعویض یا درست میشه نگران نباش .
      جواب شماره 4: لرزش درجای ماشین در هنگام دوردادن فرمان به علت نوع دیفرانسیل ماشین سمند یه چیز عادی است . نه مشکلی داره و نه به موتور آسیب می رسونه .
      در مورد جواب سوال 6: من از استان خراسان رضوی خریدم مشهد ولی به نظرم از تهران ارسال شده .
      جواب سوال 7: نه اصلا خودرو من لرزش نداره
      جواب سوال 8: ماشین وقتی تنبل بار میاد که از 2000به بعد هم با همین دور موتور گاز بدی . تاکید من فقط تا 2000کیلومتر بود.
      دور موتور 4000یا 5000 برای سرعت های بالا 140تا 190هست .
      اگه نمیترسی و این سرعت می خوای بری نگران نباش . مشکلی برای ماشین پیش نمیاد . فقز توی آینه نگاه کن گشت نامحسوس ماشینتو توقیف نکنه که درآوردنش مکافات داره.
      در پایان ممنونم که این سوالهارو پرسیدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محسن

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام داداش من یه سمند گرفتم از نمایندگی برج 3 تا حالا هم حدودا 2000 تا باهش رفتم تو جاده و اتوبانم زیاد رفتم ولی نه روغن ریزی داره نه واشر سر سیلندرش سوخته نه کولرش گرمه نه کولر روشن کم میاره نه پمپ شیشه شورش سوخته نه فرمانش میلرزه(فرمانش که خدایی حرف نداره) نه دندش میلرزه وخیلی نه های دیگه در ضمن ما کرمانشاه هستیم.
    وتمام این حرفها هم بدون حتی کوچکترین دروغی خدمت شما عرض کردم.
    امیدوارم همه شما هم تو زندگی موفق باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پژمان

      ۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      سلام آقا محسن

      این حرفها رو نگو…

      بگو سمند ای اف سون بده…. روغن ریزی داره … واشر سرسیلندر میسوزنه…. دندش از جا در میاد …. سرعتش و شتایش کمه…. لوازمش گیر نمیاد…. باطری زود خالی میکنه…. به درد مسافرت نمی خوره…. گیربکسش زوزه نمی کشه… لامپاش زود میسوزه…. فرمونش صدا میده…. صندلی هاش خرابه زود خسته میشن….

      اگه این حرف هایی که گفتم بزنین یکسری از دارندگان ال نود یا ریو از خریدشون راضی میشن و… اعتماد به نفسشون بالا میره… بگذاریم آنها هم حالشو رو ببرن.

      من خودم دارنده یک دستگاه از این مدل خودرو هستم. به نسبت پولی که دادم خیلی راضیم. 18.200

      حاضر نیستم ماشینی بخرم که قیمتش 22 میلیونه ولی راحتی و آسایش این ماشین رو نداره سوار بشم.
      در صورتی که 22 میلیون می دادم مثلا تویوتا یاریس سوار میشدم واقعا ارزشش رو داشت.

      ببینید دوستان خر همون خره(منظورم مرکبه) منتهی پالونش عوض میشه!! می تونه ال نود باشه می تونه 206 اس دی باشه یا می تونه ریو یا پرشیا یا 405 باشه

      امیدوارم این صحبت های من به مذاق بعضی ها خوش بیاد.

      با عرض پوزش از نحوه بیان و تشکر از توجه دوستان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسعود

        ۳ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (199 ديدگاه)

        آقا پژمان عزیز سلام
        من فکر می کردم فقط ما 8 نفر دوست از ماشینمون راضی هستیم ولی میبینم خیلی ها راضی اند.
        مورد بعدی اینکه جالب گفتی برای مرهم گذاشتن بر روی قلب ها هم می توان ایرادهایی کوچک را بزرگ کرد.
        ولی نباید از حق بگذریم .
        دوستان راست میگن که فقط ‘EF7″ داد می زنن
        امشب من دور برداشتن این ماشینو توی دنده 3 دیدم که چجوری ال 90 و 206 گرفت و توی دنده 4 همه اونها مثه یک نخود شدن ( منظور فاصله گرفت و توی آینه دیدن )
        از همه اونهایی که EF7″تکرار می کنم “EF7″دارن و نظرات بجا و سازنده ای می دهند تشکر می کنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مسعود

      ۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      آقا محسن
      سلام
      ممنونم از صحبت های راست و صداقتت
      باور کن وقتی دوستمون میگه در یک کلام “فقط EF7” درست میگه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. پژمان

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام
    خداروشکر ایراد این ماشین که کاملا هم تو ماشین های ساخت داخل طبیعیه مربوط به همین مواردیه که دوستان گفتن.
    1-پمپ روغن چینی: پمپ روغن اصل آلمان (زیمنس یا بوش) رو می تونین از خیابان ملت تهران تهیه کنین.تا از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری بشه.
    2-پمپ شیشه شور:قابل تعویضه

    در تمامی کامنت های دوستان این دو مورد بین تمام دارندگان به غیر از افرادی که تعمدا یا سهوا یا به قصد اهدافی خاص در جهت منافع شرکتی خاص تصمیم دارن از سمند ای اف سون یک خودرو بی کیفیت رو مطرح کنن… مشترک هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mehdi

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من حدود دو سال نیم که یه ای اف 7 دارم خیلی ازش راضی هستم و تا حالا مشکلی نداشته ونزدیک 300 کیلومتر هم با گاز میره و هیچ کدوم از مشکلاتیرو گفتید رو نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اقا پژمان ما و همه ef7 سوارها بیا دست در دست هم دهیم تا دوستانی که l 90 دارن رو خوشهال کنیم و از فکر فروختن ماشیناشون در بیاریم
    واسم این طرح رو بزاریم طرح روحیه دادن به دوستان عزیز ال 90 سوار
    با تشکر از همه شما…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. معین

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من خودم ی پارس ای ال ایکس دارم و یکی از اقوام سمند ای اف 7دیروز باش کورس گذاشتم اصلا کم نیوردجلو نزد اما جا هم نبود من حدود نیم متری جلو بودم اما اونم خیلی راه میرفت تمام دنده هامو با دور موتور6500عوض میکردم میگفت راضیم منم که خوشم اود تازه لاستیکش205 و لاستیک من185بود شاید اگه اونم 185 بود من همون نیم متر هم جلو نبودم اما عقب هم نمیموندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پژمان

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام آقا محسن

    بانظر شما موافقم.
    دوست دارم وقت بگذاری اگه ساکن تهرانی یک سری اگه شده پنجشنبه بری خیابان ملت تهران،سراغ یدک فروشای محصولات داخلی خودمون بزنی و…. ببینی که قیمت همه قعطات یدکی محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو و سایپا ساعتی میره بالا و تقریبا همه قطعات یدکی خودروهای مطرح به غیر از پراید و 405 در بازار کمیاب شده..
    یک مثال بارز که قابل مشاهده برای همه دوستان هست:

    نمایندگی رسمی رنو که در بلوار میرداماد هستش و از افتتاحش 3 ماهه می گذره
    تو نمایشگاه بجای محصولات رنو ، انواع تویوتا پرادو،جی ایکس آر ، و…. دسته دوم رو برای فروش گذاشته…

    متاسفم برای یکسری از دوستان که دم از کمبود قطعات ای اف سون می زنن
    مگه چند صد هزار دستگاه از این نوع خودرو تولید شده که قطعات یدکیش تو بازار فراوان باشه…

    مثال :از اول تا آخر خیابان ملت نهایت زیر پنج تا یدک فروش ال نود می تونی پیدا کنی!

    تیراژ ال نود کجا؟؟ این خودرو چند ساله داره تولید میشه؟
    تبراز ای اف سون کجا؟ این خودرو از سال 87 داره تولید انبوه میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. البرز

      ۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با سلام

      من الان 4 هفتس که ای اف سون رو تحویل گرفتم و تا حالا نزدیک به 2000 تا باهاش رفتم و اکثر مسافتام هم خارج از شهر بوده که خدایش از سواریش راضی بودم و تا الان هم هیچ کدوم از این مشکلاتی رو که بعضی ها میگن رو ازش ندیدم .فقط یه صدایه خیلی کمی از بدنه تویه سرعت 70 تا 90 میده که اونم خیلی کمه و به نظرم واسه ماشینایی که تو ایران منتاژ میشه طبیعیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Amin

    ۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    بنده به عنوان یک شخص عاشق سمند( XU7)حرف دوستان رو در رابطه با تیپ و قیافه ال90 کاملا قبول دارم ولی خودمونیم موتور EF7 هم کیفیت بالایی نداره ولی انصافا خوب میره یکی از رفقای کورس گذار من که EF7(مدل1390) داره دوبار موتور عوض کرده و هنوز هم از روغن ریزیش گله داره
    با تشکر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یه متضرر

    ۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    با سلام این مطلب رو بشتر در جواب سوال آقای نریمان مینویسم
    بنده سمند EF7 بنزینی تحویلی خرداد 91 رو دارم
    تا حالا حدود 4000کیلومتر کار کرده که حدود 3000کیلومترش رو تو جاده و مسافرت بودم…حقیقتش رو بخواین به مسایل آب بندی و این چیزا زیاد توجه نکردم و فک کنم تو کیلومتر 300 بود که تو دنده 1 و2 چندین بار دور موتور رو تا6هزار بالا بردم و..بعد از اون هم یادم نمیاد زیاد دنده رو کمتر از 4000عوض کرده باشم
    از لحاظ رانندگی تو جاده که واقعا رو دست نداره چون هر وقت اراده کردم هر ماشینی رو راحت گرفتم
    و بیشتر مسیر رو هم اکثر اوقات با کولر روشن میرفتم
    از لحاظ رانندگی تو شهر هم شاید دنده یکش زیاد تعریفی نیست ولی تو دنده 2و 3 مخصوصا دور موتور بالای 3000 غوغا میکنه که به طور محسوس قابل توجه…
    در کل از ماشین راضیم
    ولی ایرادهایی که عمده اونها بر میگرده به مونتاژ ضعیف و کیفیت شدیدا پایین قطعات رو خدمتتون عرض میکنم:
    1.به صدا در اومدن ادوات جلو داشتبورد به طوریکه دور موتور بالاتر از 3000 میره صدای داشبوردش در میاد که واقعا برای4000 کارکرد و ماشین صفر خیلی نا امید کنندس
    2.کولرش تو کیلومتر 500 قطع و وصل میکرد که در نهایت از کار افتاد که با مراجعه به نمایندگی مشخص شد که ایراد برقی ساده بود و درست شد
    3.و ایراد دیگه ای که میشه از این ماشین گرفت ناهماهنگی گیربکس و موتوره که اینجور میشه گفت که واقعا حیفه این موتور با این گیربکس داره عرضه میشه
    در کل تا بحال شکر خدا….اگه چشمش نزنم ماشین خوبیه به نسبت قیمتش
    عکس العمل فرمونش عالیه و موقع در جا چرخوندنش هر جایی لرزش نداره بیشتر رو موزاییک این اتفاق میفته
    اینو میخوام بگم که سمند چند تا از دوستام رو که امتحان کردم همه جا موقع درجا چرخوندن فرمون لرزش زیادی داشتن که مال من شاید بطور کاملا اتفاقی خیلی کمتر از اونا بود
    ترمزش راضی کنندس
    ولی به نظر خودم چون توجه زیادی به قضیه آب بندی نداشتم به قول دوستانی که پشت ماشین نستن و بنظر خودم ماشین به قول معروف خیلی نفسش باز شده
    البته به کسی پیشنهاد آب بندی نکردن ماشین رو نمیدم چون ریسکه و قضیه شانس هم در اون دخیله
    در آخر این رو هم بگم که مسافرت هام هم همه در مسیرهای کرمانشاه تهران شمال بودن که خدایی تو مسیرهای کفی و یکی دوتا گردنه که پیش روم بود ماشنم سر بلند بیرون اومد و خودم هم ساکن کرمانشاه هستم و ماشین رو هم از همین جا گرفتم
    باز هم اگه چیز دیگه ای هم به ذهنم برسه از خدمت دوستان دریغ نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mehdi

    ۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    به جان همه انچنان به ال90حساسیت پیدا کردم فقط دنبال ال90میگردمکه باهاش کله بندازم ماشین من سورن ef7بنزینی است29/ 6/91 تحویل گرفتم غیر ازچند عیب جزی الحمدوالله مشکلی ندارد. واقعا شتابش خوبه
    قابل توجه آقا مسعودودوستان
    1-کامنتهای 1/7/91را اگر امکان دارد جواب بدین مشکرم
    2-دنده عقب یه کم داره اذیت مکند بد جا میرود
    3-فرمان دربعضی مواقع می لرزدزمانی که فرمان تمام میشود
    و من بادور2000تا3000رانندگی می کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محسن

    ۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام اقا پژمان خوبی داداش. اقا من کرمانشاه هستم نمیتونم بیام خیابان ملت ولی اگه مسیرم افتاد حتما یه سر میزنم. خب خبر دارم که قطعات ماشین به چه بدبختی گیر میاد اینجام همینطوره.
    هر ماشینی که تو ایران تولید میشه معمولا کم وبیش مشکل دارن ولی خدایی ef7 اینطوری نیست که بعضی دوستان دارن کم لطفی میکنن.
    در ضمن اقا مسعود از شما هم ممنون من وظیفه خودمو انجام دادم که بدبینی بعضیهارو بتونم از ef7 از بین ببرم
    با تشکر از همتون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۴ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (199 ديدگاه)

      سلام
      ممنونم از همه دوستان و آقا مهدی و آقا پژمان
      امیدوارم موفق باشین
      من مشهد هستم
      روز تولد آقا که جمعه هست برای همه دعا می کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پژمان

        ۵ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (15 ديدگاه)

        سلام آقا مسعود و آقا محسن

        پیشاپیش تولد امام هشتم را تبریک عرض می نمایم.
        ارادتمند
        پژمان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. نریمان

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستان یه سایت هست برای تولیدات ایران خودرو ببینید بد نیست .. من جدیدا فهمیدم که سمند با موتور ملی خیلی خوبه ..من رفتم تو نمایندگی ایران خوردو بخش تعمیرات دیدم اونایی که سمند ef7 دارن راضی هستن مخصوصا با کارت گارانتی طلایی که داره … من تا یه ماه آینده میخرم .. این هم سایت که گفتم ../
    /
    /

    http://webapp.sapco.ir/Departments/Web%20Applications/IKPlan/IKPlanDaily.aspx

    تو قسمت تاریخ میتونید تولیدات اون روز رو ببینید /
    /
    به قول سخنگو سمند /
    این است خودرو ملی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حمیدرضا

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من ماشین های ایرانی رو باید با یه سال کارکرد و از بنگاه و یا شخص مطئمن خرید کرد چون توی اون یک سال هرمشکلی که داشته صاحب اول رفته رفع و رجوع کرده و سالم تر از صفر حالا داره تحویل شما می ده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حمیدرضا

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من ef7 ندارم ولی پسر عموم یکی با 30 هزار کارکرد خرید کرد تنها مشکلش روغن ریزی هست که اونهم با مراجعه به نمایندگی بهش گفتن که مشتریهای زیادی رو داشتن واسه این مشکل و غیر از این مسئله کلا تاحالا که ازش راضی بوده مخصوصا اینکه همیشه بین سبزوار و مشهد حدود 300 کیلومتر در حال حرکت هست و همش در جاده هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mehdi

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام آقا مسعود

    پیشاپیش تولد امام هشتم را تبریک عرض می نمایم.
    mehdi
    اتماس دعا دوسال نتوانستم پیش امام رضابرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مسعود

    ۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    با سلام
    من مشهد هستم ( شب جمعه ، شب تولد آقا امام رضا)
    همه دوستان از جمله آقا مهدی ، آقا پژمان ، آقا محسن و حتی آقا نوید دعا کردم و سلام شما به آقا امام رضا رسوندم.
    السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علیرضا پهلوان حسینی

    ۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوتا موضوع به ذهنم رسید
    اول اینکه یکی از اقوام ما سمند ef7دارن و تا الان بعد از یک سال یک بار هم تعمیر گاه نرفته و هیچ مشکلی ندارهموضوع دوم اینکه به نظر من آدم باید حاظر باشه ماشین ایرانی بخره با کیفیت پایین تر ولی ماشین چینی نخره من شدیدا به جنس چینی حساسیت پیدا کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. هادی

    ۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان

    از عزیزان مطلع کسی می تونه اطلاعات فنی مخصوصاً نوع موتور در مورد “سمند ال ایکس – کلاس19” که هم اکنون در سایت فروش ایران خودرو عرضه می شه رو ارسال کنه؟

    متشکرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. کاربر

    ۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام. می خواستم یه سمند ای اف 7 بگیرم حالا موندم تو پایه گاز سوز یا بنزینیش. قیمتش هم اون 1 میلیونش مهم نیست فعلاً. میگن بنزینیش خوردگی موتورش کمتره موتور سالمتر می مونه سبکتره و اینکه لازم نیست صف دراز و طویل گاز آدم وایسه. اما گازسوزش میگن اصلا این موتور برا گاز طراحی شده. خرج سوختش کمتره و … اما من فقط عملکرد موتور منظورمه می خواستم از اوناییکه دارن بپرسم از مصرف و قدرت و شتابش و اینکه آیا مقایسه هم کردن پشت هر دوش بشینین؟ یه سوال دیگه اینکه این بحث اویل ماژولش که میگن روغن ریزی داره تو هر دوشه یا فقط دوگانه سوز؟ یه نکته که بعضی دوستان هم در نظر نمیگیرن اینه که کلا از نظر علمی دو دسته جنس زیاد خراب میشه یکی نو نو یکی کهنه. پس اینی که شما باهاش رفتی شمال فلان و فلان و فلانش عیب پیدا کرده ربطی به ای اف 7 یا معمولی نداره لازم هم نبود از فامیلا قایم بشی. سرت رو بگیر بالا. اینی که بنز و بی ام و سال به سال در کاپوتش رو باز نمی کنن چون اونا خرج زیادی برای کنترل کیفیت قطعه و مونتاژ, کردن. ایران فرغون چون نمیکنه عیبای ماشینای صفر زیاده. درباره ال 90 هم اینکه اصلا سمند چیز دیگس ال 90 چیز دیگه. سمند ماشین جادس ال 90 ماشین تو خیابون و کمتر ماشین جادس. ال 90 هم ماشین خوبیه زیاد باهم مقایسه نکنین اما من خودم حاضر نیستم پول الکی بابت یدکی گرونش بدم. الان 206 دارم خیلی هزینه هاش اذیت میکنه. موقع تعویض روغن و اینا بگیر تا چیزای دیگش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مسعود

    ۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    سلام آقای کاربر
    اول اینکه به این سایت گفتگو خوش اومدی
    ثانیا
    من خودم سمند ef7گازسوز دارم
    صف های بنزین زمان پیک و خلوت داره که خودت متوجه میشی
    در این سمند اصلا خوردگی موتور نداره.چون اصالتا برای گاز درست شده .
    شتاب خیلی خوبی داره و به نظر من از بنزینیش کم نمیاره .ضمن اینکه از بنزینیش کلی امکاناتو برداشتن .

    در مورد اویل ماژول اطلاعی ندارم ولی درست میشه . چیز حساسی نیست . نمایندگی ها میدونن چجوری درست کنند.
    در موردنظرت در مورد مقاله بالا خیلی ممنون . مغرضانه صحبت کرده . برای همینه خیلی وقته توی این سایت هستم تا با نظرات مخالف صحبت کنم و از این ماشین و امکانات و کارکردش دفاع کنم .
    در مورد ال 90 اصلا از تیپ این ماشین خوشم نمیاد .ماشین خوبیه .موتور خوبی داره ولی کلاس سمند نداره . به قول یکی از بچه ها مثه اویکو میمونه !اینقدر ارتفاع داره .
    ولی از نظر موتوری در مدل های قدیمی قابل بحث و گفتگویه .
    باز هم خوشحال میشم اطلاعات در مورد این خودرو ( سمند ef7) ارائه کنم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. mehdi

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    به جان همه انچنان به ال90حساسیت پیدا کردم فقط دنبال ال90میگردمکه باهاش کله بندازم ماشین من سورن ef7بنزینی است29/ 6/91 تحویل گرفتم غیر ازچند عیب جزی الحمدوالله مشکلی ندارد. واقعا شتابش خوبه
    قابل توجه آقا مسعودودوستان
    1-کامنتهای 1/7/91را اگر امکان دارد جواب بدین مشکرم
    2-دنده عقب یه کم داره اذیت مکند بد جا میرود
    3-فرمان دربعضی مواقع می لرزدزمانی که فرمان تمام میشود
    و من بادور2000تا3000رانندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. mehdi

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام به دوستان بخصوص آقامسعود
    سورنELXباموتور EF7درتاریخ 29/6/91راازنمایندگی ایرانخودروتحویل گرفتم
    غیر ازچند عیب جزی الحمدوالله مشکلی ندارد.واقعا شتابش خوبه واقعا
    1-موقعی که ماشین خاموش مکنیم اگر شیشه هاپایین باشند بالا نمی ایند نمایندگی گفت باید خودت بری پاور بذاری
    از نظر موتوری فعلا مشکلی ندارد
    2- از کجا بفهمم که ترمزاش ABS+EBDبخصوص EBD
    3- شرایط ترمز EBDچی هست ازکجا بفهمم
    4- از کجا مطمئن شوم که مولتی پلکس هست واقع شک دارم
    چون گفته بودن که مولتی پلکس درحین رانندگی مصرف سوخت نشان میدهدتمام عیبهای ماشین تک تک نشان میدهد
    5- دنده عقب یه کم داره اذیت مکند بد جا میرود
    6- فرمان دربعضی مواقع می لرزدزمانی که فرمان تمام میشود
    7- لاستیکهایش را هم عوض کردم بالاستیک ریدستون کره ای
    205/60/15

    و من بادور2000تا3000رانندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۸ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      کلا دنده عقبهای ماشینای ایرانی بد جا میرخ 10 بار باید یزنی یه دنده دیگه باز بزنی عقب تا بشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۸ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      اگه EBD نباشه که ABS درست عمل نمیکنه و این 2تا همیشه با همن ( EBD تقسیم کننده نیروی ترمز به 4چرخه )
      مولتی پلکس هم که سیم کشی ماشین که از 3 رشته سیم تشکیل شده
      دنده عقب هم چون چرخ دنده هاش فرق میکنه اینطوری میشه و تو کل ماشینای ایرانی کاملا عادیه ( اگه بار اول جا نرفت بنداز دنده2 بعد بنداز دنده عقب )
      فرمون هیدرولیکم تا آخر نپیچون ، تا آخر پیچوندی قفل شد ، یکم برش گردون درست میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. هادی

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    با سلام به دوستان
    این سمند ال ایکس کلاس 19 چیه؟ کسی اطلاعات فنی نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۸ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو سایت ایساکو کلاس های ماشین های ایرانخودرو رو گذاشتن، اونجا یه سری می شه زد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. هادی

        ۹ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (8 ديدگاه)

        سلام آقا رضا

        ممنون از کمکتون، ولی کلاس 19 تو لیست ایساکو یعنی

        نیست، اطلاعاتی ازش نیست، کسی آشنایی داره از دوستان؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  27. ramin

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    سلام به همه.بابام قصد خرید سمندseداره لطفاراهنماییم کنید چجوری راضیش منمlxبخره؟تو آشناهامونم کسیlxنداره که بخواد باهاش یه دوری بزنه.آخهseعقبش خیلی نافرمه! حالا درکل نظرتون راجع بهseچیه؟؟؟خواهشا راهنماییم کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. mehdi

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام ارمین
    lxخیلی بهتر است نسبت به seامکاناتش هم بشتراست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. بهنام

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سمند اس ای حال میده برا کپ کردن شتابشم خوبه با متور ای اف قدیمی هاش یسر مشکل داشتن ولی جدیداش ندارن جز مشکلاتی که تو همهی ماشین های ایران خودروهست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  30. mehdi

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام آقا مهدی
    ممنون از توضیحاتی که دادی
    اگر امکان دارد جطور میشود مصرف سوخت را درزمان رانندگی دید توضیح دهید ودر موردخودممولتی پلکس وEBD بشتر توضیح دهید با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا