بی ام و

داستان عجیب تولید محصولات ب‌ام‌و در روسیه!

روسیه روش خاص خود برای انجام کارها را دارد. همیشه همین‌گونه بوده است. علیرغم همگام شدن روز افزون این کشور با جهانی‌سازی، روسیه همچنان روسیه است! نیازی به گفتن نیست که قوانین مربوط به حمایت از مصرف‌کننده و شفافیت واقعی کاملاً مبهم هستند، البته اگر حتی وجود داشته باشند! و این موضوع شامل خودروهای جدید همچون محصولات ب‌ام‌و هم می‌شود.


اگرچه ب‌ام‌و روسیه به‌طور رسمی واردکننده‌ی تحت لیسانس این خودروساز آلمانی است اما تمامی ب‌ام‌وهای بازار روسیه در آلمان تولید نمی‌شوند. تعداد نامشخصی از این خودروها در کارخانه‌ی آوتوتور روسیه در مرکز کالینینگراد تولید ساخته می‌شوند. در این سایت حتی یک کارمند آلمانی یا مسئول ب‌ام‌و برای بررسی استانداردهای کیفیت تولید محصولات این شرکت وجود ندارد.

اگرچه ب‌ام‌و روسیه در حال خرید خودروهای تولید آلمان با دو سال گارانتی است اما از طرف دیگر خودروهای تولیدی سایت روسیه را نیز می‌خرد. اگرچه این ب‌ام‌وهای تولید روسیه ظاهراً مشابه مدل‌های تولید آلمان هستند اما بدون گارانتی سازنده عرضه می‌شوند. هر دو مدل تولید آلمان و روسیه اگرچه در یک کارخانه تولید نشده‌اند اما روانه‌ی نمایندگی‌های ب‌ام‌و در روسیه می‌شوند.


این داستان اولین بار به لطف افشاگری یک وکیل روسی به نام اندری پودشیوالف در رسانه‌ها مطرح شده است. او در رسانه‌های اجتماعی به سرگذشت یک مشتری اشاره می‌کند که یک دستگاه ب‌ام‌و سری ۳ صفرکیلومتر (۳۲۰d) را از نمایندگی رسمی ب‌ام‌و در مسکو خریده است. اندکی پس از خرید بوده که این خودرو به خاطر مشکل پیشرانه که در جریان سفر به گرجستان رخ داده از کار افتاده است. خودرو به نمایندگی ب‌ام‌و در گرجستان برده می‌شود تا کارهای مربوط به گارانتی و رفع ایراد انجام شود اما آنجا مشخص می‌شود که خبری از تعمیرات مربوط به گارانتی نخواهد بود. او پاسخی از نمایندگی دریافت نکرده و سپس اندری پودشیوالف را به خاطر احقاق حق خود استخدام کرده است.

این وکیل روسی فهمیده که کارخانه‌ی کالینینگراد به تولید محصولات ب‌ام‌و بدون گارانتی مشغول است و ب‌ام‌و روسیه نیز که واردکننده رسمی می‌باشد گارانتی معتبر برای این خودروها را در نظر نگرفته است. حتی نمایندگی رسمی ب‌ام‌و در مسکو نیز محصولات تولید کالینینگراد را کاملاً نادیده گرفته که احتمالاً دلیل این کار کیفیت ساخت ضعیف این خودروها می‌باشد.

خبر خوب اینکه سری ۳ یاد شده سرانجام تعمیر شده که احتمالاً دلیل آن نیز اقدامات قانونی بوده است. البته مشخص نیست که هزینه‌ای هم پرداخت شده یا خیر؛ اما امروز و ۸ ماه پس از اولین خراب شدن، این خودروی سری ۳ همچنان در نمایندگی و به خاطر دلایل نامعلومی زمین‌گیر شده است. خب سؤال اصلی این است: چه کسی مسئول تائید کیفیت ب‌ام‌وهای کارخانه‌ی کالینینگراد است؟ پاسخ این است که هیچ‌کس! وکیل روسی از آوتوتور به خاطر عدم پذیرش مسئولیت شکایت کرده اما سورپرایز بزرگ اینکه دادگاه طرف آوتوتور را گرفته است.

مشکلات کیفیتی آوتوتور جدید نیستند. این کارخانه که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در دنیاست. این سایت نه‌تنها به تولید ب‌ام‌و مشغول است بلکه چندین محصول شورولت و کیا را نیز تولید می‌کند. مؤسسان آوتوتور عموماً جزو مقامات رده بالای شوروی سابق هستند. این سایت در ابتدا تنها سری ۵ و ۷ را تولید می‌کرد اما در سال ۲۰۰۳ نسل E46 سری ۳ نیز به خط تولید اضافه شد و حالا نمونه‌های جدید آن نیز تولید می‌شوند.


چندین سال بود که شایعاتی درباره‌ی کیفیت ساخت محصولات این کارخانه به گوش می‌رسید اما تاکنون اجازه‌ی انجام بازرسی‌های جدی داده نشده است. مالکان ب‌ام‌و درباره‌ی مشکلات مربوط به پیشرانه، فرمان هیدرولیک، سیستم اگزوز و برخی موارد دیگر شکایاتی داشته‌اند.

در همین اثنا آوتوتور به دنبال تأسیس کارخانه‌ی جدید در سال ۲۰۲۰ برای تولید محصولات ب‌ام‌و، هیوندای و کیاست. ظرفیت کلی این کارخانه بنا به گفته‌ی مدیر ارشد آوتوتور برابر با ۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    روسیه و کشورهایی که ازش پیروی میکنند همشون دارای فساد اداری زیادی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (552 ديدگاه)

      صحبت شما درسته تایید میکنم
      اما بدانید اروپاییها هم فساد اداری و… دارن بسیار زیادتر اما با روشهای بسیار سری تا اونجای که بشه لاپوشانی میکنند اگر لو بره بسیار هم فراگیر و بزرگ است
      ایا میدانید بزرگترین پولشویی 50 سال گذشته ، یکی دوسال قبل در یکی از کشورهای اروپایی بسیار مرفه و دارای بالاترین سطح مثلا استاندارد بانکی است اتفاق افتاده اسمش را سرچ کنید
      راهنمایی اینکه کدام است از این کشورها بوده به نظر شما:
      دانمارک – اتریش – فنلاند – سویس – هلند – سوئد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. محمد حسین

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (489 ديدگاه)

        راهنمایی تون انحرافی بود ؟!!
        HSBC انگلیسی هست

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. علی آقا

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (572 ديدگاه)

        چرا معما طرح میکنی؟ خب اسمش رو بگو… اینکه دیگه وطنی نیست بگیم ب.ز. یا…
        بعدشم هرچی باشن مطمئن باشید به پای روسیه و یکی از کشورهای خاورمیانه که با الف شروع میشه و با ن تمون میشه نمیرسن. خیال شما راحت.

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. doubt

          ۳ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (257 ديدگاه)

          والا. چه فازیه!!!

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. zamani

          ۳ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (3 ديدگاه)

          اسم اون قضیه یی که داره ربط میده پاناما لیکسه. یا پاناما پیپیرز. همونی که پای لئونل مسی هم توش گیر بود و اخرش مسی به کلی جریمه محکوم شد.
          تو روسیه دارن از حلقوم مردم میکشن بیرون میزارن تو جیبشون و این اقا اسمشو فساد نمیزاره اما تو اتریش یا دانمارک طرف از دادن مالیات فرار کرده اسمشو میزاره فساد.
          باز خوبه تو اتریش از حلقوم مردم نکشیدن بیرون. کشورهای غربی یه چیزی دارن به اسم مالیات بر درامد. یعنی طرف کار میکنه پول در میاره یه مقداریشو باید مالیات بده. یه افرادی شرکتهایی تو پاناما تاسیس کرده بودن که به صورت صوری و کاغذ بازی درامد ها رو منتقل میکردن تا اداره مالیات این کشورا از درامد اون ادما باخبر نشن تا یه مقداریشو به عنوان مالیات بگیرن. بعد قضیه لو میره و این کشورا میفهمن و ادمهای خاطی رو کلی جریمه میکنن. مثل همین قضیه ی نیسان و ژاپن و گوسن که درامد و پادشش رو مخفی کرد.
          باز خوبه تو این کشورا دادگاه نمیاد طرف ادمای فاسد رو بگیره. تو روسیه دادگاه با پر رویی میگه مشتری حق نداره.

          بعضیا برا کوبوندن به هرچیزی متوسل میشن دیگه. کاش حداقل ایتالیا رو مثال میزد که مافیا داره. رفته اتریش دانمارک سوئد رو مثال زده که کمترین فساد رو داره. بازم میگم این کشورها هیچوقت نگفتن فساد ندارن. همیشه گفتن فساد دارن و با فساد مبارزه میکنن. برا همینه کشورشون کمترین فساد رو داره. ولی ما میگیم بهشتیم پس مبارزه نمیکنیم با فساد. اگه مبارزه کنیم مردم میفهمن عه ما هم فساد داریم پس.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. حمید

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (1724 ديدگاه)

        روسیه و کشورهایی که ازش پیروی میکنند همشون دارای فساد اداری زیادی هستند
        حالا خیلی نگران نباش دخترهای با حالی دارند

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. zamani

          ۳ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (3 ديدگاه)

          بعد به عراقیا گیر میدن.

          موافقم 0
          مخالفم 1
      4. zamani

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ببینین یه چیزی که هست اینه که نخست وزیر پادشاه یا رییس جمهور هیچ کشور غربی نیومده بگه کشور ما بهشته. اما برعکسشو خیلی دیدم. روسیه میگه کشورشون بهشته. چین میگه ایران میگه.
        فرق کشوری مثل روسیه با یه کشور المان اینه که تو روسیه دادگاه میاد طرف فساد رو میگیره اما تو المان بدونن جایی فساد شده سریعا دادگاه تشکیل میشه و طرف دادگاهی میشه. مثل لئونل مسی که طرف به غلط کردن افتاد و به خاطر قایم کردن درامدش کلی جریمه داد.
        بعدم فرق فساد تو روسیه و این کشورهایی که گفتی میدونی چیه؟ تو روسیه از حلقوم مردم میکشن و میخورن. اما تو این کشورای دانمارک اتریش فنلاند سوئیس هلند سوئد که گفتین تو 99 درصد موارد طرف درامد خودشو قایم کرده تا مالیات نده. اون پرونده هم اسمش پاناما لیکس یا همچین چیزی بود. اگه اون پرونده پاناما لیکس رو دنبال کرده باشین میبینین از حلقوم کسی نکشیدن بیرون. بلکه طرف مثلا شرکت داشته درامدشو قایم کرده تا مالیات نده. حالا بگذریم که تو کشور خودمون و روسیه اکثرا حتی مالیات نمیدن چه برسه اسمشو بزارن فساد.
        ما اصلا مالیات نداریم که اگه یکی نده بگیم فاسده. تازه خیلیا میگن مالیات بدی کار بدی کردی.
        شما هم دفعه ی بعد خواستی یه کشوری مثل دانمارک یا اتریش یا سوئد رو بگی فاسدن اصل قضیه رو هم بگی نه اینکه یه چی سرهم کنی بعد بگی اینا فاسدن.
        شخصا ترجیح میدم تو سوئد فاسد زندگی کنم تا روسیه و ایران. شما چطور؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. محمد

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (218 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر.امیدوارم همگى دوستان سلامت باشید.واقعاً عجیبه که یه خودروساز تراز اول انقدر این موضوع رو سر سرى میگیره چون در نهایت باعث بد نامى و عدم اعتماد به اون برند میشه.حالا تازه بى ام و هم باشه که چه بدتر.توى اون سایت تیراژ چشم گیرى هم ندارن که مثلاً اگه بخوان اونجا اجازه تولید ندن ضرر سنگینى نصیبشون بشه.شرکت هاى بزرگ خودرو سازى یه شعار دارند (اولین خودرو رو ما میفروشیم و خودرو هاى بعدى رو خدمات پس از فروش ما)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (740 ديدگاه)

      خب ممکنه همون عدم تولید تعداد محدود در اون سایت ناگهان باعث جلوگیری از واردات خودروی “لوکس” ب ام و به روسیه بشه. چرایی اون رو هم میتونید تو پاراگراف قبل از عکس آخر پیدا کنید!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امین

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    باز خدا رو شکر با همین کیفیت و تیراژ کم هم هست تو روسیه بی ام و تولید می کنن. ما اینجا حتی نمی تونیم ماشین های آشغال درجه 1 نه بلکه درجه 3 چینی رو تولید کنیم. و هر وقت به مونتاژکارهای داخلی قطعه ندن به راحتی تولید اون محصول می خوابه. برای نمونه شرکت سایپا به قول خودش کارخونه دولتی هستش و تجهیزات خوبی داره حتی نمی تونه برلیانس تولید کنه و ….

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. سجاد

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    الکی نیست که روسیه و چین و ایران ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    شاید برای اونا شیندن این خبر جدید باشه اما برای ما ایرانیا خاطره اس.
    چقد ما و کشورهای بلوک شرق شبیه همیم.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. metti

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    جالبه کشورای دارای سیستم های فاسد خوب همدیگه رو پیدا کردن
    روسیه، چین، ایران و…

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا