سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    تبلیغ جدیدش رو دیدید?
    یارو باش یه گاز جابجا میکنه!!!
    حالا اگر مشتری یه یخچال هم سفارش دهد چی می شود???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. heybat

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به همه دوستان

    ما ایرانی ها در کار انبار و انبارداری خیلی واردیم مثلا اگه ایران مونتاز و سایپا مونتاژ روزانه 2000 و 1700 تا خودرو می سازن چرا وضع بازار اینجوری آشفته است. به خرگوشه میگن بدو به گرگ میگن بگیر از یه طرف تولیدشونو انبار میکنن بازار آشفته میشه قیمتها فضایی میشه بعد میان میگن قیمتهارو آزاد کنیم و با نهایت لطف 206 ، 19 میلیونی تو بازار میشه 34 میلیون فردا قیمتها هم آزاد میشه قیمت کارخونه 206 میشه 32 میلیون پس فردا گفتن پراید شده 30 میلیون اصلا تعجب نکنید چون همش تقصیره خودمونه عادت کردیم هرچیزی که گرون میشه یا کم میشه همه حمله میبریم به طرفش همین مردم اگه یه ماه فقط یه ماه ماشین نخرن اونوقت نتیجشو می بینند. دولت باید اقدام کنه تا مونتاژکاران ایران مونتاژ و سایپا مونتاژ دست از احتکار و انبار کردن بردارند تا بازار آروم بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محسن

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این هم یک توهینه به ما ایرانی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ممنونم از تفکر خلاق ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    راحتمون می کردند می گفتند برو خودکوشی کن دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. وحید

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظرم تو طرح تعویض وسایل نقلیه فرسوده به کار میاد.این گاری های لبو فروشارو بگیرن اینو بشون بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. vahidz

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بذار بیاد،همه مثل…. میرن میخرن.مگه تیبا نیست؟
    شبیه فرقون میمونه اما ملت بدبخت چاره ای جز خریدنش ندارن.مثل اروپا حق انتخاب چند صدتایی نداریم که….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    چه حالی میده بهش 1تن بار بزنی و کولر هم بگیری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتما خودروی ملی هم خواهد شد احتمالا می خواد جایگزین بلیزر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد مهدی

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما ایرانیا میتوانیم….خداوکیلی دستتون طلا موجبات خنده را فراهم میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امير

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی بی مصرفه مگه رو این بدنه نازکم میشه بار گزاشد میشینی میره تو چه برسه به بار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهرداد

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بدو بدو هندونه دارم!!!
    آی هندونه!!!
    بدو بدو!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تولید شرکت هیوندا در سال 1992 را نگاه کنید و با تولید امروز مقایسه کنید…
    حالا برید وانت پراید تولید کونید یا چراغ ماشیناتون رو عوض کنید خجالت آوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ahmad

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا کسانی قصد خودکشی خود را دارند دیگر نگران وسیله برای خودکشی نباشند پراید151رسید. ببین تورو خدا چقدر پول از مردم میگیرن واین ماشین رو تحویلشون میدن. واقعا همین کشورهای غربی که دین ندارند فقط به جان مردمشون اهمیت میدن. کشور ما هم مسلمان دیگه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای ول به این میگن پیشرفت از پشت سر . اگر تندر رو وانت می کردید شاید می شد یک 300 کیلویی بارش کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا شما با این همه خلاقیت چرا جزو فرار مغزها نشدین میترسم استون مارتین وپورشه و….درش تخته بشه :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا اذرمهر

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا خیلی عالیه نبایدذوق سایپا بزنیم من یکیشو میخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. اسحاق

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم بارضا موافقم سواریش دارم وانتش هم میخوام فقط……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رضا اذرمهر

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خداخیرشون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. jaleb

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    حالا ببین توی کلان شهرها چه فروشی داشته باشه!مخصوصا توی تهران که جای قشر پیک موتوری رو میگیره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سجاد

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا فکر کنم چند وقت دیگه از پراید اتوبوس هم بسازند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهدی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لاستیکاش به درد لاستیک بازی می خوره-متورش به درد متور گازی می خوره-باربندشم به درد بچه ها می خوره که توش بازی کنند-بارشم باید ما سوار خودمون کنیم جابه جا کنیم-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. آرش

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خواهش میکنم از کسایی که واقعا نیاز مبرم ندارن فعلا ماشین نخرن تا حضرات مجبور شن واسه این وضعیت آشفته یه فکری کنن،اگه مردم یکم پشت هم باشن و تحمل کنن و به جای نخریدن نرن در نماینگی ها صف بگیرن اینجور گستاخ نمی شن که 4تا ماشین آشغال رو با این قیمتای خنده دار به ملت غالب کنن. با این سوء مدیریت ها دارن جوونا رو نابود میکنن.
    البته این مسئله فقط در مورد خودرو نیست،در مرد اجناس دیگه هم باید اینطور رفتار کنیم.(لطفا این موضوع رو به اطرافیانتون تذکر بدید!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سینا

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا ماهیانه چقدر بنزین میدن به این فسقلی ؟ نمیدونم چرا بی اختیار یاد اون مزدا 1000ها افتادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بهمن

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ازسواریش خیرندیدیم این که وانتشه حالاقیمتش چنده؟لابدایربک داره قیمتش بالای 20میلیون تومانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. بهمن

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدایش بگوایناماشینه یاقاتل جون ادما؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محسن

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگم میشه مثل نیسان عقب جلوش گارد ببندیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. بابائی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شوخی این قضیه هم جالب نیست .چطوری اجازه ساخت دادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ehsan

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    به این میگن خلاقیت ایرانی آفرین به این همه پیشرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. mina

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبه.
    یه قاتل دیگه وارد بازار میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا