سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. شیرین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خجالت هم خوب چیزیه.آبرو ایرانیها رو بردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    بی نظیره…………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. KHEDER KHAN

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وانت کارا برای ناکار کردن ملت خوبه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنها توهینی که میشه فقط به مردم میشه پرایدکه 4م تومان ارزشش شده 18م تومان واقعا خجالت آوره.اسمشم گذاشتن تولید داخل .خدابه مارحم کند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. صمد مهندس می شود

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از این همه تفکر سپاس گزاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امام مسلمین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آفرین بر شما بخاطر این همه پسرفت.اینم کار خودتون نیست چینی ها عقبشو برداشتن براتون چون ایرانی های متخصص همهشون اون طرف آب هستن چون تو مملکت خودشون قاچاق هستن فقط یه سری عقب مونده مملکت رو میچرخونا اینم نمونه ش متخصصینننننننننن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. طاها

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیچاره نیسان!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. هادی ارجمند

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت وانت کارا و شرایط فروش به چه نحوی است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عشق ماشین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک لحظه اشک توی چشمام جمع شد و یاد وانتبار های آمریکایی افتادم که هیچ غلتی نمی توانند بکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سام عباسی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقالتون رو خوندم برای یه کسی که وانت باز نیست بد نبود ولی اگه وانت باز باشی می دونی که بدترین مشکل این وانت نداشتن فریم در زیر شاسی است . برای فهمیدن نقش فریم زیر شاسی باید حتما وانت سوار باشی . وانت هایی مثل پیکان وانت و این وانت جدید فریم ندارند . حالا یعنی چی؟
    یعنی بعد از دو سال باید حتما بندازیشون دور چون قسمت بار و قسمت سواری یک تیکه است یعنی فشار بار و عکس العمل اتاق منعکس می شه رو کل بدنه ، بعد از 6ماه کل بدنه به صدا می افته (این زمان با توجه به اضافه باری که میزنی متغیره) بعد 2 سال کلاً از کمر ماشین 2 تا میشه. برای درک بهتر باید اول پیکان وانت بشینی بعد مزدا وانت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ahad

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا که مزخرفه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. لیلا

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سه چرخهااز این یه سرو گردن بالاتر وکارا تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امید

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ملت رو مسخره کردن اساسی. خجالتم خوب چیزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. وحید

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دست گلتون درد نکنه واقعا متاسفم واستون البته….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ابراهیم

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ای کاش متخصصین عزیز کشورمون زودتر بهم می جنبیدن تا این خودروی بی نظیر به نمایشگاه خودروی سال 2013 دیترویت آمریکا می رسید!
    واقعا جاش تو نمایشگاه خالی بود
    درود بر نوابغ خودروساز داخلی کشور
    .
    .
    .
    .
    در کل چند میگیرید بی خیال طراحی خودرو شید و دست از سر این پراید بردارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهران

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بله…
    این هم شاهکار مهندسی دیگر از سایپا.
    میکروانت دیفرانسیل جلویی!!! بدون شاسی و فریم تقویتی که تنها حدود 900 کیلوگرم وزن دارد.
    جنس هایی که به شما میرسد واقعاً تعریفی است! از تصمیم های کلانتان در ساخت یکی از عجیب ترین خودرو های تاریخ میتوان به این مهم پی برد!
    منتظر نسخ آینده به همراه ایربگ های اضافی، ترمز ABS جانکاه با افزایش قیمت تا بیست میلیون تومان هستیم.
    و البته صف های مردم بزرکوار برای خرید این شاهکار، همچنان که در یکی از نظرات شاهد آن هستیم که در مورد قیمت و شرایط فروش پرسیده شده.
    البته در مورد این خودرو باید به دوستان خریدار گوشزد کرد مراحل خرید این خودرو کمی پبچیده تر از حالت عادی است زیرا شامل یک قیمت نهان نیز می باشد که دربردارنده ی قیمت روبه افزایش ( متناسب با دلار ) قبر برای یک یا دو نفر ( وابسته به تعداد سرنشینان در جلو ) هست که حتماً می بایست لحاظ شود.

    با عرض ادب و احترام فراوان به مردم فهیم و عزیز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. فریناز

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان شما واقعا بی انصافید
    واقعا ازتون میخوام خوب فکر کتید،به کشورمون،به مملکتمون،به ایرانمون وبه یارانمون
    شما میدونید هر کدوم ازاین گاری هایی که تولیدمیشه، و فروش میره چه سودی برای آقایون داره؟
    خوب ، امیدواریم یه کمی فقط یکمی از پول این گاری ها نصیب مردم بشه (جزو یارانشون)
    واقعا که حیا رو خوردین و بی حیایی رو غی کردین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. خدارحم

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدارحم کند!
    توهین نکنید – عبارات غیر اخلاقی ننویسید- سیاسی نباشید-و…… واقعا خجالت چیز خوبیه!
    مملکتی که در آن انتقاد آزاد نباشه هرگز پیشرفت نخواهد کرد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. نوری

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا کاربرد این ماشین نا مشخصه اخه 300 400 کیلو بارو ماشینای خودمون میبرن واللااا .خجالت اوره اصلا فاجعه طراحی و دزدیه.دست از سر این پراید بر دارین برین بگین نتونستیم تا تحریم هارو ور دارن بسسسمونه اقا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. بهزاد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونقدر خجالت آوره و مایه سرافکندگی ملت ایران هستش که هرکسی این محصول ایرانی رو میبینه بغض توو گلوش گیر میکنه
    این بود تفکرات و آینده و مهندسی جوانان ایرانی که هرکدامشون توو مملکتهای دیگر باعث افتخار هستندو در مملکت خودمون باعت سرافکندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. bizhan

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا پراید وزن رانندشو بزور میکشید.وانتبارش دیگه چی بگم
    ولی خوب سایپا هر مدل از تو پاچه ش در میاره.لامصب اصلا رو دستشم نمی مونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mohammad

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    اهای ملت اینقدر از این وانت بار پراید تعریف و تمجید نکنید !سایپا اگه جرت داشت قیمت ماشین هاشو کاهش میداد! این وانت بار پراید فرضا” که وارد بازار بشه به چه کاری میاد! کیی ازش استفاده میکنه؟؟ به نظر من ساپیا این وانت بار پراید که ساخته اصلن بدرد نیمخوره! همون پراید معمولی بزنن بهتر از اینکه وانت بار پراید بسازن! خجالت داره واقعا” از این سایپا هیچ توقعی نمیشه داشت! فقط با این کاراشون قیافه ی ماشین و تغییر میدن همینو و بس! ترخدا خواهش میکنم از این وانت بار پراید تعریف نکنید همین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. mohammad

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    مرده شور هرچی وانس نیسان و وانت باره ببرن! اه گند ترین ماشین های دنیا هستند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Aghil

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت ریاست محترم و زحمتکش ایران خودرو .
    در راستای خدمات و سرویس دهی شما کمال سپاس گذاری را دارم که با تدبیر و اندیشه مبتکرانه در ساخت یک خودرو کاملا ایرانی ( البته فقط سر هم بندی ) اینگونه تلاش نمودید که یک سفر دیگر و بسیار راحت با هزینه بیشتر به سرای باقی به ملت تقدیم نمودید . ( کمال تشکر و سپاس گذاری از جانب خدا و عزاییل به خاطر چنین سفری آسان را عرض مینمایم )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. mohammad

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    این سایپا ابروی هرچی ایرانی تو دنیا بردند وقاحت از این بدتر! خجالت بکشید !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. MOSTAFA

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هههههه… بابا اینقدر با مردم شوخی نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. ادی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باراکلله!!!آفرین ….چه شاهکاری !!!!وانت دیگری در راه است …مرحبا بر شما غیور مردان صحنه ی صنعت ….با این خبر خودرو سازهای غربی تخته میشوند میروند سراغ گاری سازی….تبریک به ملت ایران …..من الان ذوغ زده ام بیش از این توان تایپیدن در من نیست!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حامد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدارو شکر که پرایدم هست که طراحان نابغه ایرانی این همه ذوق و هنر ناب ایرانی را روی آن پیاده کنن :
    اگر نبود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. mehdi

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این چه وضعی هست تویه ایران پرایدمیشود سوارشی اون هم گرون کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. دل سوخته پراید

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    این پراید 151 ب درد خوانواده هایه پر جمعیت و سرویس مدرسه هم نمیخورد.تورو خدا این مطالبه و پراید 151 رو نابود کنید وگرنه از جهان سوم به جهان دهم یازدهم میرسیم

    بیایید با هم دعا کنیم طراحان خودرو ………….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا